تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
گفت و گو با تنی چند از حاضرین در تظاهرات اعتراض‌آمیز در برابر سفارت جمهوری اسلامی در پاریس در واکنش به مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری

«ما بی‏شماریم و همه با هم هستیم»

ایرج ادیب‌زاده
adibzadeh@radiozamaneh.com

درست چند ساعت بعد از مراسم تنفیذ محمود احمدی‏نژاد، به عنوان دهمین رئیس جمهوری اسلامی، از سوی آیت‏الله خامنه‏ای در تهران، هزاران نفر از ایرانی‏های مقیم پاریس در برابر سفارت جمهوری اسلامی در میدان «ینا» گرد آمدند.

«کمیته‏ی مستقل ضد سرکوب شهروندان ایرانی» در پاریس، برای این گردهمایی اعتراضی و حضور مردم، روشنفکران، دانشجویان، شخصیت‏های سیاسی فرهنگی و فعالین جامعه‏ی مدنی، در آن فراخوان داده بود.
نیما، یکی از اعضای این کمیته، از هدف‏های این گردهمایی می‏گوید:

Download it Here!

تنها کاری که ما در کمیته انجام می‏دهیم، همراهی و همگامی با جنبش سبز ایران، آقای موسوی و آقای کروبی و مردم عزیز ایران است. این کوچک‏ترین کاری است که می‏توانیم برایشان انجام بدهیم و فکر می‏کنم، تظاهرات ما یک هفته در مقابل سفارت جمهوری اسلامی ایران در پاریس، ادامه خواهد یافت.

از روز اولی که این تجمعات را در پاریس آغاز کرده‏ایم، اتحاد بسیار خوبی از تمام طیف‏های بدون اید‏ئولوژی، با ایدئولوژی که سال‏های سال است اینجا هستند، جوانان ایرانی ساکن پاریس و دانشجویانی که مرتب رفت و آمد می‏کنند، توانسته‏ایم برقرار کنیم. از این بابت، خیلی خوشحال هستیم و حتماً ادامه خواهیم داد.

فکر می‏کنید صدای شما به مردم ایران، آن‏هایی که در این جنبش اعتراضی شرکت دارند، برسد؟

ما نهایت سعی‏مان را می‏کنیم. ما فقط این‏جاییم، به خاطر مردم ایران. به حزب یا جریان خاصی گرایش نداریم، بلکه جنبش سبز ایران، خط رهبران جنبش سبز ایران را دنبال می‏کنیم. هستیم و همان‏طور که دارید می‏شنوید: «ما بچه‏های جنگیم، بجنگ تا بجنگیم». تا موقعی که با ما جنگیده می‏شود، می‏جنگیم تا روزی که پیروز شویم و پیروزی ما خیلی دور نیست.

از خانم سوده راد، از فعالین مدنی در پاریس و از اعضای کمیته‏ی مستقل ضد سرکوب شهروندان ایرانی که در این جمع حضور دارد، می‏پرسم که چه انتظاری از این گردهمایی و حمایت مردم از فراخوان این کمیته دارد؟

با اتفاقاتی که این چند روز اخیر باز افتاد، دوباره خون تازه‏ای در جنبش جریان پیدا کرد. آن‌چه که گذشت، به تک تک ایرانی‏هایی که این‏جا حضور دارند و غیرایرانی‏هایی که آمده‏اند از ما حمایت کنند؛ مثل همان کسانی که در ایران بودند و این توهین بزرگ را به خودشان دیدند، برخورده است.

ما این‏جا در نزدیک‏ترین محل ممکن به سفارت هستیم که اعتراض خودمان را مستقیماً به آن‏ها نشان بدهیم و بگوییم که ما خسته نشدیم و به توهین‏هایی که هر روز به ما می‏شود، عادت نکرده‏ایم.

پیام شما و کمیته‏ی ضد سرکوب شهروندان ایرانی، به مردم ایران چیست؟

ما بی‏شماریم و همه با هم هستیم. خسته هم نمی‏شویم!

از حماد شیبانی، از چهره‏های مشهور چپ در انقلاب بهمن ۵۷ که در گردهمایی امروز حاضر است، هدف حضورش را در این تجمع چند ساعت پس از تنفیذ حکم ریاست جمهوری محمود احمدی‏نژاد، می‏پرسم:

صرف نظر از اعتراض به نمایشی که در تهران، توسط خامنه‏ای، آن هم با تأخیر بسیار به دلیل این که نتوانسته بودند، افراد لازم را برای چنین مضحکه‏ای جمع کنند؛ هم‏وطنان خارج از کشور، رأی منفی خود به این رژیم را با اعتراض نسبت به سرکوب وحشتناک روزهای بعد از رأی‏گیری، شمارش آرا و تقلب انتخاباتی همراه کرده‏اند که تا به امروز هم‏چنان جریان دارد.

امروز در همه‏ی کشورهای دنیا، هرجا که جمعی از ایرانیان هستند، گردهمایی‏های اعتراضی برگزار شده است. این حرکت تداوم دارد، مردم در خیابان هستند، همان‏گونه که مردم در ایران، در خیابان هستند.

آقای شیبانی، به عنوان یک فعال سیاسی با تجربه‏ای طولانی، چشم‏انداز جنبش اعتراضی مردم را چگونه می‏بینید؟ فکر می‏کنید به کجا بیانجامد؟

مهم‏ترین ویژگی جنبش اخیر، تداوم و هر رو گسترده‏تر شدن آن است. این توهم را نداریم که در روزهای کوتاه آینده بتوانیم پیروزی را در آغوش بکشیم، ولی قطار جنبشی که قطعاً از این رژیم عبور می‏کند، به راه افتاده است و کسی نمی‏تواند جلودار آن بشود.

این جنبش در جریان رشد خود، دارد هر روز خواسته‏های خود را بیشتر و عمیق‏تر از گذشته طرح می‏کند و فکر می‏کنم، نمونه‏ی طرح شعار «استقلال، آزادی، جمهوری ایرانی» و تأکید روی «جمهوری»، نه «جمهوری اسلامی»، نکته‏ی بسیار مهم و امیدوارکننده‏ای است و باید به آن توجه کرد.
جمهوری ایرانی، به مفهوم تعاملی است که بین نیروهای مختلف شرکت کننده در این جنبش وجود دارد و تأکیدی است روی موازئیک قشنگی که اسم آن ایران است.

همان‏طور که ما مردم از اقوام، طوایف و خلق‏های مختلف، دارای عقاید، مذاهب و ایده‏های مختلفی هستیم، باید تبلور خود را در موزائیک قشنگ ایران و در جمهوری‏ای که همه‏ی ما برای آن مبارزه می‏کنیم، را نشان بدهد.
من بسیار به این نکته امیدوار هستم. مردم با متانت، علی‏رغم همه‏ی سرکوب‏ها، هشیارانه دارند راه خود را می‏روند و هر روز گام‏های‏شان را با درایت بیشتری برمی‏دارند

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

قای موسوی میگویند
حکومت نمی تواند با برخورد فیزیکی باعث مرگ این جریان شود: "کسانی فکر می کردند که اگر یک عده ای از افراد را از احزاب و گروه ها که آنان مدعی بودند سران این جنبش اعتراضی هستند بگیرند، حتما صورت مساله پاک خواهد شد ولی زنده ماندن این جریان در سطح ملی نشان داد که حذف فیزیکی و دستگیری ها بر این حرکت اثری نمی گذارد و شبکه بزرگی از مردم که نسبت به خطاهای صورت گرفته معترض است آسیب ندیده و به زندگی خودش ادامه می دهد."

-- بدون نام ، Aug 7, 2009

جنبش سبز فقط متعلق به قشر و طبقه خاصی است که خواننده شما هستند.
معروف است که شاه به هویدا گفت وقتی شارل دوگل از کشور فرار کرد طرفداران او در شانزه لیزه تظاهرات کردند و او را بر گردادند. حالا طرفداران من کجا هستند؟ هویدا گفت اعلی حضرتا طرفداران شما هم درشانزه لیزه هستند. اکنون طرفداران جنبش سبز در شانزه لیزه هم همانقدر مردمی هستند که در سال 57 بودند.

-- میم ، Aug 7, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)