تاریخ انتشار: ۳۰ تیر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
گفت و گو با هما سرشار پیرامون احتمال لغو قرارداد زیمنس با شهر لس‌آنجلس به دلیل فروش تجهیزات شنود به ایران

گناه در تهران؛ مجازات در لس‌آنجلس

ایرج ادیب‌زاده
adibzadeh@radiozamaneh.com

شرکت بزرگ زیمنس به دلیل ارتباطات نزدیک با ایران در خطر از دست دادن قراردادی به ارزش میلیون‌ها دلار در لس‌آ‌نجلس است. خانم شیرین عبادی وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر در نامه‌ای به «واشنگتن تایم» گفته است از مقامات لس‌آ‌نجلس می‌خواهد که این قرارداد بزرگ را با زیمنس امضاء نکند. اداره‌ی حمل و نقل شهری لس‌آ‌نجلس هم این موضوع را مد نظر دارد و مورد مذاکره قرار داده است.

شرکت آلمانی زیمنس و شرکت فنلاندی نوکیا مشترکاً در سال ۲۰۰۸ تجهیزاتی به شرکت مخابرات جمهوری اسلامی ایران فروختند که به گفته‌ی خود این دو شرکت می‌توان با آن‌ها ایمیل‌ها، مکالمات تلفنی و صفحات اینترنتی را که کاربران از آن‌ها استفاده می‌کنند، شنود کرد. در این باره با هما سرشار، روزنامه‌نگار در لس‌آ‌نجلس گفت و گو کردم.

Download it Here!

چه قدر این حمایت‌های جهانی از جنبش مردم ایران و فشارهای سیاسی و اجتماعی مدنی در جهان می‌تواند بر رأی‌گیری هیأت مدیره‌ی حمل و نقل شهری لس‌آ‌نجلس تأثیر بگذارد و شرکت زیمنس را از یک قرارداد بزرگ محروم کند؟

من فکر می‌کنم اتفاقاً اثر خیلی مهمی را خواهد گذاشت؛ به دلیل رابطه‌ی تنگاتنگ مقامات لس‌آ‌نجلس و ایالت کالیفرنیا با جامعه‌ی بزرگ ایرانی - که تعدادشان در این ایالت بیش از هر جای دیگر است - و رابطه‌ی بسیار خوبی که با جامعه ایرانی دارند، اثر مثبتی که جامعه ایرانی در شهر لس‌آ‌نجلس بخصوص گذاشته است، رابطه‌ی شهردار لس‌آ‌نجلس با جامعه ایرانی، شورای شهر لس‌آ‌نجلس و همین طور بسیاری از نهادها و سازمان‌های دولتی با ایرانیان بسیار نزدیک و خوب است.

شاید برای شما جالب باشد که بدانید حدود دو هفته پیش در بحبوحه‌ی این رویدادهایی که در ایران بود، شورای شهر لس‌آ‌نجلس با تصویب هر ۱۱ عضو شورای شهر یک بیانیه در حمایت و پشتیبانی از جنبش خودجوش و ملی مردم ایران دادند و گفتند که چه قدر این جنبش را حمایت می‌کنند و چه قدر با مردم ایران نزدیک هستند.

به دلیل حضور چشم‌گیر ایرانی‌ها در شهرداری لس‌آ‌نجلس و در نهادهای دیگری مثل آب و برق، ارتباطات، شورای فرودگاه‌ها که چندین ایرانی صاحب‌نام حتی جزو هیأت امنای آن‌ها هستند، احتمال این که چنین تصمیمی گرفته شود و قویاً برای پشتیبانی از ایرانی‌ها، این اقدام از طرف شهر لس‌آ‌نجلس انجام شود، خیلی زیاد خواهد بود.


ایرانی‌ها هم در اطلاعیه‌هایی که داده‌اند، گفته‌اند که شهر لس‌آ‌نجلس نباید با شرکت‌هایی مثل زیمنس که در نقض حقوق اولیه‌ی بشر، یعنی حق آزادی بیان و حق برخورداری از حریم شخصی علیه مردم ایران نقش داشته‌اند، وارد قرارداد شود. خانم عبادی هم شرکت‌های نوکیا و زیمنس را متهم کرده است که در اعمال سانسور در ایران نقش داشته‌اند.

دو روز پیش اعلام کردند که قیمت سهام نوکیا پایین آمده است و این به دنبال تحریمی بود که ایرانی‌ها برای خرید محصولات نوکیا انجام دادند و همه‌ی این‌ها به همت جوان‌های ایرانی انجام شده است که یک کمپین بزرگ و یک کارزار بزرگ را روی اینترنت از طریق فیس‌بوک و همین طور توییتر اعلام کرده‌اند که باید خرید وسایل نوکیا تحریم شود و همین طور خواهان قطع رابطه با زیمنس و نبستن قرارداد بودند.

این‌که ارزش سهام نوکیا پایین آمده و یک میلیارد دلار در همان روز اول به این شرکت لطمه زده، نشان‌دهنده‌ی قدرت مردم ایران برای اثرگذاری روی این تصمیمات بین‌المللی است. همین طور توجه جهانیان و تصمیم‌گیرندگان در سطح جهان برای همراهی و شنیدن خبر مردم و شنیدن ندای مردم ایران بسیار اهمیت دارد و نشان‌دهنده‌ی این است که کار داریم می‌کنیم.

این حمایت‌های جهانی از جنبش مردمی ایران چه قدر در خود ایران تأثیر خواهد گذاشت؟

در طول سال‌های اخیر هر بار که هر جنبشی یا هر حرکتی از طرف مردم ایران بوده، یا به دنبال دستگیری‌هایی که شنیدیم از روزنامه‌نگاران، صاحبان اندیشه و فکر و مبارزان سیاسی انجام دادند، فشارهایی که نهادهای مختلف حقوق بشری و همین طور حکومت‌های مختلف و بیانیه‌هایی که داده شده، همه‌ی این‌ها در این که برخی از این زندانیان آزاد شوند، به برخی از آن‌ها اجازه‌ی خروجشان داده شود یا تصمیم‌هایی در این زمینه گرفته شود، اثر گذاشته است.

این مردم را در داخل این کشور به این موضوع امیدوار کرده که هر گاه از طرف کشورهای خارجی، نهادهای مختلف یا مردم و ملت کشوری، چنین فشاری بر حکومت جمهوری اسلامی گذاشته شود، بدون شک اثرگذار خواهد بود و نتیجه‌ای برای مردم در جهت تقویت آن‌ها، تقویت روحی‌شان یا در جهت تصمیم‌هایی که دولت جمهوری اسلامی برای آزاد کردن یک زندانی و یا کم کردن فشار بر مردم داخل ایران می‌گیرد، خواهد داشت.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

Excellent effort. Human rights violation is what the focus of the world leaders should be, not the nuclear enrichment, which is something that cannot be controlled, anyway. When the people of Iran have a say in their destiny, the nuclear question will be peacefully resolved

-- بیژن باباکوهی ، Jul 21, 2009

afarin afarin
ma iraniha engar ke darim bidar mishim
afarin, be rasti ke ma nemigozarim ke ba hamwatanane maa dar dakhele iran har kasi har kari delash khast bekonad.
besyar khoob darim hame ma ba ham mesle 1 shabake hambaste mishim
engar ke inroozha ba ham motahed ham mishawim wa kam kam ekhtelafate gozashte kam rangtar shode.
jasmin az germany

-- jasmin ، Jul 21, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)