تاریخ انتشار: ۱۷ تیر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
گفت و گو با دکتر جلال ایجادی، استاد دانشگاه و عضو حزب سبزهای فرانسه

«گروگان‌گیری، شیوه‏ نظام در دیپلماسی جهانی است»

ایرج ادیب‌زاده
adibzadeh@radiozamaneh.com

نیکلای سارکوزی، رییس جمهوری فرانسه، از جمهوری اسلامی خواست، هرچه زودتر خانم کلوتیل رایس، شهروند فرانسوی را که از اول ژوییه بازداشت کرده است، آزاد کند. وی گفته است که اتهام جاسوسی به این شهروند فرانسوی، بی‏پایه و بی‌اساس است.

برنارد کوشنر، وزیر امور خارجه‏ی فرانسه هم در یک گفت و ‏گوی تلویزیونی، از مقام‏های جمهوری اسلامی خواست در‌باره‏ی علت بازداشت این استادیار فرانسوی دانشگاه اصفهان، توضیح بدهند.

در این ارتباط با آقای دکتر ایجادی، استاد دانشگاه و عضو حزب سبزهای فرانسه، گفت‏ و گو کرده‏ام.

Download it Here!

یکی از شیوه‏هایی که رژیم جمهوری اسلامی در زمینه‏ی مسایل بین‏المللی و دیپلماسی جهانی پیوسته به کار برده، گروگان گرفتن روزنامه‏نگاران، نویسندگان و یا دیپلمات‏های کشورهای خارجی بوده است.

این شیوه، از زمان گروگان گرفتن دیپلمات‏های آمریکایی در سفارت آمریکا، در اوایل انقلاب اسلامی وجود داشت و امروز هم که جامعه‏ی ما در شرایط بسیار حساسی قرار گرفته است، رژیم سعی می‏کند از مجموعه‏ی امکاناتی که دارد استفاده کند.


دکتر ایجادی، استاد دانشگاه

از یک طرف، به سرکوب مردم، روشنفکران، شخصیت‏ها و هم‏چنین فشار و سرکوب نیروهای مخالف خود که در درون هیأت حاکمه بوده‏اند، می‏پردازد. از سوی دیگر هم سعی می‏کند روی بخش مربوط به دیپلماسی جهانی عمل کند و بازداشت پرسنل دیپلماتیک انگلستان، هم‏چنین دستگیری پژوهش‏گر فرانسوی، در چهارچوب این سیاست عمومی فشار و گروگان‏گیری جای می‏گیرد و احتمالاً، با این ایده است که بتواند با غرب به سازش‏هایی برسد.

یا به هرحال، در ترازوی مذاکراتش و فشاری که می‏خواهد به غرب بیاورد، بتواند از گروگان گرفتن این آدم‏ها در این مذاکرات، استفاده کند. البته، بسیار کار زشت و ناپسندیده‏ای است و نشان می‏دهد جمهوری اسلامی به حداقل تعهدات خود در ارتباطات بین‏المللی، وفادار نیست.

حتا حاضر است در جهت منافع خود، به شدت عمل کند و بحران‏هایی را که بین رژیم ایران و سایر کشورهای جهان وجود دارد، تشدید کند. هم‏چنان که در داخل نیز برای سرکوب مخالفین خود، پیوسته سعی کرده با برپایی دادگاه‏های نمایشی، آنان را به اعترافات دروغین وادار کند.

بنابراین فکر می‏کنم، دولت‏های اروپایی در این زمینه، با دولت ایران راه نمی‏آیند. چرا که تنها این مورد نیست، مورد انگلستان هم هست و الان با توجه به نارضایتی‏های عمومی که در دیپلماسی جهانی و در اروپا، نسبت به جناح خامنه‏ای و احمدی‏نژاد وجود دارد، این دولت‏ها به این راحتی از این مسأله دست برنخواهند داشت.

روز چهارشنبه، نشست کشورهای «گروه هشت» در ایتالیا، برگزار می‏شود. به نظر شما، بازداشت کارکنان سفارت انگلستان و هم‏چنین خانم کلوتیل رایس، تبعه‏ی فرانسوی که قبلاً اعتراض گسترده‏ی اتحادیه‏ی اروپا را هم به‏دنبال داشت، چه بازتابی در این نشست خواهد داشت؟

آن‏چه امروز در ایران می‏گذرد، دیپلماسی جهانی و به خصوص دیپلماسی غرب را بسیار فعال کرده است تا نسبت به رژیم ایران و تحولات به وجود آمده در این کشور، سیاست هماهنگ یافته‏تری را در پیش بگیرند. اعتراض به اقدامات خودسرانه‏ی دولت ایران در ارتباط با پرسنل سیاسی یا فرهنگی، از یک سو و از سوی دیگر، دولت آقای احمدی‏نژاد از نقطه‏نظر جامعه‏ی بین‏المللی، به هیچ وجه به عنوان یک دولت مشروع شناخته شده نیست.

تا به حال فقط حدود سی کشور در جهان، به نحوی دولت احمدی‏‏نژاد را که یک دولت غاصب و کودتایی است، به رسمیت شناخته‏اند. اکثریت کشورهای جهان، از این دولت پشتیبانی نکرده‏اند.

در چنین شرایطی که در ایران این همه تقلب صورت گرفته، این حد از شکنجه و فشار صورت می‏گیرد، جناح‏هایی از خود هیأت حاکمه‏ی ایران با دولت احمدی‏نژاد اختلافات شدیدی دارند و اعتراضات گسترده‏ای نسبت به این دولت وجود دارد، دولت‏های اروپایی هم خواهان این هستند که فشارهای خود را نسبت به دولت احمدی‏نژاد تشدید کنند.

بنابراین، یکی از مسایل مهم کنفرانس گروه هشت، بحران کنونی و وجود سرکوب‏ها در ایران و هم‏چنین بازداشت پرسنل سیاسی دیپلماتیک و فرهنگی است که در ایران تحت فشار قرار دارند.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
احتمال افزایش تحریم‌ها برای تغییر رفتار ایران
تاکید اوباما بر اهمیت مذاکره با ایران
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

Ishan Ostade Kodam Daneshgah Hastand ?
Yek Daneshgahi Az France

-- Doroogo Manande Shoma ، Jul 9, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)