تاریخ انتشار: ۱ تیر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

گزارشی از همبستگی با مردم ایران در پاریس

این اجتماع امروز است که در آن شخصیت‌های بزرگ فرانسوی هم حضور دارند، ازجمله آقای جک لانگ وزیر فرهنگ پیشین فرانسه، نمایندگان حزب سوسیالیست، نماینده‌ی حزب کمونیست و افراد بسیاری از احزاب دیگر فرانسه مانند حزب سبزها و چند نماینده از پارلمان اروپا امروز در اینجا جمع شده‌اند برای همدردی و همکاری و همیاری با مردم ایران که در داخل ایران با مسایل بسیاری روبه‌رو هستند. الان رییس (انجمن sos راسیسم) صحبت می‌کند. پیش از آن آقای مخملباف صحبت کردند.

Download it Here!

ایشان گفتند: «ما در اینجا جمع آمده‌ایم که از مبارزه‌ی جوانان و مردم ایران حمایت کنیم که دارند برای آزادی و دموکراسی فعالیت می‌کنند. مبارزه‌ی مردم در ایران فقط مبارزه‌ی ایرانیان نیست، بلکه (این مسئله) به (تمام) آزادیخواهان در سطح جهانی مربوط می‌شود که باید این مبارزه را ادامه بدهند. در شرایطی که جوانان ایران در خوابگاههای دانشجویی کشته می‌شوند و به مردم ایران به این شکل حمله می‌شود، ما نمی‌توانیم ساکت بنشینیم و این مسئله به تمام جهانیان مربوط می‌شود و باید صدای اعتراض خودشان را علیه این ظلم و بی‌عدالتی بلند کنند».
در این میدان بزرگ Iéna غیر از نمایندگان احزاب مختلف فرانسه آقای جک لانگ، (نماینده‌ی سبزهای) پاریس و تعداد بسیاری از فرانسوی‌ها آمده‌اند. و الان آقای دکتر عبدالکریم لاهیجی می‌خواهند صحبت بکنند:

آقای لاهیجی رییس حقوق بشر ایران گفتند: «ده روز است که مردم ایران کشتار و سرکوب می‌شوند. دهسال پیش در ۱۸ تیر همین امام بود که دستور کشتار دانشجویان را در کوی دانشگاه داد و همان (واقعه) دارد امروز در خیابانهای تهران تکرار می‌شود. از فردا ما تمام سازمانهای حقوق بشر بین‌المللی را ملاقات می‌کنیم و در این رابطه شکایت خودمان را اعلام خواهیم کرد». آخرین صحبت آقای لاهیجی این بود که به‌هیچ‌وجه نباید با قاتلین صحبت و سازش کرد.

جمعیتی که امروز من اینجا می‌بینم واقعا بیش از، شاید نزدیک به دو هزار نفر هست که بیش از نیمی از آنها ایرانی هستند. بیشتر فرانسوی‌ها آمده‌اند و از احزاب و سازمانهای مختلف (به ترتیب) دارند پیامهای خودشان را می‌دهند و ؟؟؟؟ و همان طور که گفتم آقای جک لانگ وزیر پیشین فرهنگ فرانسه امروز در اینجا جمع هستند. همه به خاطر همدردی و پشتیبانی از مبارزه‌ی مردم ایران در داخل کشور در خیابانها. این اجتماع بزرگ همچنان ادامه دارد، چون پس از آن به مناسبت روز موسیقی در فرانسه برنامه‌های هنری هم در اینجا انجام خواهد شد و بازهم به افتخار مبارزه‌ و پشتیبانی از مبارزه‌ی مردم ایران در داخل کشور و فکر می‌کنم این مراسم تا پاسی از شب طول بکشد. چون بسیاری از هنرمندان فرانسه هم قبول کرده‌اند که بیایند در اینجا هنرنمایی بکنند. این گردهمایی در فاصله‌ی سیصد، چهارصد متری سفارت جمهوری اسلامی ایران برگزار می شود. چیز دیگری که من می‌بینم در اینجا عکس‌های بزرگی از کشته‌ها در حمله‌ی نیروهای انتظامی به مردم هست. الان یکی از نویسندگان فرانسه می‌خواهد صحبت بکند.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)