تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
انتخابات ایران و تبعات آن

«وضعیت دیگر قابل برگشت نیست»


درست چند ساعت پس از سخنرانی تهدیدآمیز آیت‏الله خامنه‏ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، صدها نفر از ایرانیان مقیم پاریس در گردهم‏آیی بسیار پرشوری به حمایت از جنبش مردم ایران و اعتراض به سرکوب‏های خیابانی و کشتارهای اخیر در کشور، دست زدند.


در این مراسم، ضمن سر دادن شعارهایی هماهنگ با مردم ایران، به مناسبت کشتارهای اخیر، یک دقیقه سکوت اعلام شد. در جریان این گردهم‏آیی، در گفت‏گویی با سه تن از حاضران، نظر آنان را در باره‏ی سخنان دیروز آیت‏الله خامنه‏ای در نماز جمعه‏ی تهران، پرسیدم.

خانم سرور کسمایی، نویسنده‏ی ایرانی ساکن پاریس، به زمانه گفت: «آن‏چه من از این سخنان دریافتم، وحشت بزرگ نظام از این حرکت مردمی ایران بود»:

دریافت من از خطبه‏ی نماز جمعه، ابتدا یک وحشت بزرگ، اول از مشارکت عظیم مردم در انتخابات و بعد هم پیگری آن‏ها برای به دست آوردن نتایج مقبول و نپذیرن این تقلب بزرگ بود. فکر می‏کنم، آغاز این خطبه، با تلاش خامنه‏ای برای آرام کردم مردم، حاکی از وحشت او بود.

برای اولین بار، از دهان رهبر جمهوری اسلامی شنیدیم که در این نظام اختلاف‏نظر هست، رفسنجانی یک خط و خامنه‏ای خط دیگری دارد. ایشان اذعان کرد که خط احمدی‏نژاد به خط و نظرات او نزدیک‏تر است.

ولی واقعا نگران‏ام و فکر می‏کنم همه کسانی هم که این‏جا در میدان «ینا» جمع هستند، نگرانند. چشم‏های دنیا باز شده و البته حمایت‏ها خیلی مثبت است، حمایت ایرانی‏های خارج از کشور و هم‏چنین دولت‏های اروپایی، همه‏ی دنیا. ولی آن‏چه که در ایران رقم می‏خورد، خود مردم ایران هستند که با جان‏شان بازی می‏کنند و با پختگی سیاسی‏شان در مقابل چنین تقلب بزرگی ایستاده‏اند و دارند یک درس دمکراسی به همه‏ی عالم می‏دهند.

دکتر منوچهر رزم‏آرا، جراح سرشناس قلب در پاریس، سخنان رهبر انقلاب اسلامی را نفرت عمیق او از مردم ایران توصیف می‏کند:

نفرت عمیق و نگرانی بسیار؛ برای این که از امشب، مسلما قاطعانه عمل خواهند کرد و از کشتن ده‏ها و صدها هیچ صرف‏نظر و خودداری‏ای نخواهند کرد.

فکر می‏کنید، مردم عقب بنشینند؟

نه، به نظر من، با تجربیاتی که داریم کار به جایی رسیده که دیگر قابل برگشت نیست.

خانم ناهیده انزلی‏چی، فعال اجتماعی و فرهنگی در پاریس، می‏گوید: سخنان رهبر انقلاب اسلامی نشان داد که وی قدرت مردم را نادیده گرفته است:

سخرانی آقای خامنه‏ای، نشان داد که ایشان نه این که نخواهند مردم را ببیند، اصلا نمی‏دیدند، یعنی قادر نیستند ببینند. اشکال این‏جاست که قدرت ملت را نادیده گرفته‏اند. الان ملت‏اند که در خیابان‏ها هستند و ملت تصمیم می‏گیرند.آن‏چه که مردم در ایران می‏خواهند، فقط دمکراسی است و می‏خواهند حرف‏شان را بزنند. انتخاب خودشان باشد.

همه‏ی ما، همان‏طور که این‏جا جمع شده‏ایم، ملت را حمایت می‏کنیم و می‏توانیم صدای‏مان را به تمام کشورهای دنیا برسانیم و من فکر می‏کنم تک تک ما موظف هستیم که در این محیط آزاد از تمام کشورها بخواهیم که پشتیبان ملت ایران باشند. ملت ایران هیچ چیزی نمی‏خواهند، به غیر از آزادی خودشان.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)