تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
گزارشی از تجمع ایرانیان در کشورهای مختلف اروپایی

«شعارهای تهران، به شهرهای اروپا هم رسید»

ایرج ادیب زاده

میدان تروکادورو، پاریس دبه میدان حقوق بشر معروف است و بیشتر گروه‏های اپوزیسیون دولت‏های مختلف، در این‏جا تظاهرات می‏کنند.

امروز در این‏جا، بیش از هزار ایرانی که بیشتر آنان از جوان هستند، با پلاکاردهایی در دست با مضمون «رأی من کجاست» جمع شده‏اند و با شعارهایی از قبیل: «ما نمی‏خوایم دیکتاتور، چه شاه باشد چه دکتر»، توجه رسانه‏های فرانسوی را هم به خود جلب کرده‏اند.

امروز قرار بود ایرانی‏ها در مقابل سفارت جمهوری اسلامی در پاریس، جمع شوند. ولی پلیس فرانسه تمام خیابان‏های منتهی به سفارت را محاصره کرده است.

از خانم نوشابه‏ امیری که شاهد جلوگیری پلیس از تجمع ایرانیان مقابل سفارت بوده است، مشاهدات خودشان را برای ما می‌گویند:

Download it Here!

ما جلوی سفارت جمع شده بودیم. ولی تعداد زیادی از مامورین انتظامی آمده بودند و مانع حضور تظاهر کنندگان جلوی سفارت شدند و تمام حاضرین را به سمت ایستگاه مترو هدایت کردند و ایستادند تا همه سوار مترو شوند و از آن‏جا دور شوند.

معترضین در ایستگاه دیگری بالا آمدند و الان در میدان تروکادرو هستیم و همان کاری که قرار بود جلوی سفارت بکنیم، این‏جا با حضور جمع بیشتری دارد انجام می‏شود.

خانم امیری چه شعارهایی را از این جمعیت بیشتر جوان شنیدید؟

این جوانان بیشتر دنبال رأی‏‏شان می‏گردند. می‏گویند: «موسوی، رأی ما را پس بگیر»، «کروبی، رأی ما را پس بگیر»، «احمدی‏نژاد ایران شیلی نمیشه»، «ما دیکتاتور نمی‏خوایم، چه شاه باشه، چه دکتر». از مردم ایران و از مردم جهان هم می‏خواهند که پای این حرکت بایستند و از آن حمایت کنند.

با یکی دیگر از حاضرین، آقای شنبه‏زاده از هنرمندان بوشهری، ساکن فرانسه، گفت‏گو می‏کنم:

آقای شنبه‏زاده، از علت حضور خودتان در این‏جا برای‏مان بگویید.

آمده‏ام حق خودم را پس بگیرم. در انتخابات شرکت کردم. در حق مردم‏ام و حق خودم ظلم شده، آمده‏ام دفاع کنم. در مرحله‏ی اول از خودم و خانواده‏ام و حرکت مردم را هم حمایت کنم، حرکتی که به صورت موج ایجاد شده و دارد دریا می‏شود.

امیدوارم ادامه داشته باشد و تا آخر بتوانیم حرکت کنیم، تا این که دیگر کسی در کشور ما جرأت نکند خودکامگی کند. خودکامگی دیگر بس است.

یکی از دختران جوانی که پلاکارد «رأی من کجاست؟» را در دست دارد، می‏گوید:

از جریانی که در ایران دارد اتفاق می‏افتد، حمایت می‏کنم. خواهان حق‏ام هستم. حقی که به خاطر آن‏، ساعت‏ها در صف ایستاده‏ام. من فقط حق‏ام را می‏خواهم، هیچ چیز دیگری نمی‏خواهم. من رأی‏ام را می‏خواهم، همین.

شرکت کنندگان بعد از خواندن سرود ای ایران و یار دبستانی، به شعارهای‏شان ادامه می‏دهند. می‏توانم بگویم، همان‏طور که روز جمعه شرکت مردم برای شرکت در رأی‏گیری در سفارت جمهوری اسلامی ایران، بی‏سابقه بود، حضور این جمعیت، به خصوص جوانان، در میدان تروکادروی پاریس هم واقعا بی‏سابقه است.

امروز، در برلین نیز تظاهرات آرامی در برابر سفارت جمهوری اسلامی ایران برگزار شد که خیلی اوقات با شعرخوانی همراه بود. شیرین فامیلی گزارشی دارد.

گردهمایی امروز در برلین، از سوی تعدادی از دانشجویان ایرانی ساکن این شهر که به هیچ حزب و سازمانی هم وابسته نیستند، برگزار شد. جمعیتی حدود چهارصد نفر حضور پیدا کرده‏اند. فضای بسیار آرامی است و بیشتر با موزیک و ترانه‏ی معروف یار دبستانی، همراه بوده است.

نکته‏ی مهم این است که طیف‏های مختلف فکری و متنوع سنی در این‏جا خیلی دیده می‏شود. جوانان خیلی زیادند و در کنار آن‏ها هم‏سن و سال‏های پدر و مادرهای آنان نیز حضور دارند.

خانم کلودیا رُت، رییس حزب سبزهای آلمان و نماینده‏ی پارلمان آلمان هم در همبستگی با کسانی که از روز گذشته، در ایران تحت فشار هستند، حدود پانزده دقیقه در تظاهرات شرکت کرد.

فضای بسیار آرامی هم برقرار است و برگزار کنندگان، بیشتر با خواندن شعرهایی در حمایت از حرکت‏هایی که در ایران می‏شود، کف زدن و دور هم چرخیدن، دارند این مراسم را اجرا می‏کنند. قرار است جمعیت تا ساعت حدود پنج بعداز ظهر کنار هم‏دیگر باشند.

شعارهایی هم نوشته شده است؛ ا ز جمله این که: «رأی من کجاست؟»، «ابطال انتخابات» و شعارهایی در همبستگی با جوانانی که در ایران مورد ضرب و شتم قرار می‏گیرند.

در شهر کلن آلمان نیز چند صد نفر از ایرانیان در برابر دفتر شبکه‏ی سه تلویزیون آلمان، تظاهراتی برپا کردند. اختر قاسمی، خبرنگار عکاس، از این گردهمایی می‏گوید:

در شهر کلن، روبروی ساختمان کانال سه تلویزیون رسمی آلمان که در مرکز شهر و نزدیک کلیسای مرکزی شهر کلن، قرار دارد و محلی پرتردد است، جمع شده‏ایم.

به خاطر این که بتوانیم صدای‏مان را به رسانه‏های آلمانی برسانیم، از دیروز در فرصت زمان خیلی کوتاهی با دوستانم در آخن، اِسن، دورتموند و شهرهای دیگر تلفنی صحبت کردم و پیشنهاد این تجمع را دادم. دوستان موافقت کردند و من سریع برای گرفتن مجوز اقدام کردم.

پلیس ابتدا اجازه نمی‏داد و می‏گفت که تقاضای مجوز این‏گونه مراسم باید از یکی دو هفته‏ی قبل ارائه شود. اما از آن‏جایی که توضیح دادیم که این مساله‏ی بسیار خاص و حادی است و در ایران اتفاق‏های زیادی دارد می‏افتد، ما باید از مرم ایران حمایت کنیم و صدای‏شان را به جهانیان برسانیم، چون مورد استثنایی بود، به ما اجازه دادند.

اصلاً، فکر نمی‏کردم که مردم این‏قدر سریع باخبر شوند. از طریق فیس بوک، وبلاگ شخصی و ای‏میل، به همه اطلاع دادم. رسانه‏های گروهی‏مان، مثل گویا نیوز، ایران امروز، اخبار روز، پیک‏نت و بقیه‏ی رسانه‏ها حمایت کردند و اطلاعیه‏ای را که دیروز سریع آماده کرده بودیم، چاپ کردند.

در این فرصت کوتاه، بیش از پانصد نفر آمده بودند. طوری که کنترل از دست ما چند نفر برنامه‏گذار خارج بود. با توجه به این که پلیس زیادی هم آمده بود، برنامه را زودتر از موقع مقرر تمام کردیم. برنامه قرار بود تا ساعت شش بعدازظهر باشد، ولی ما ساعت پنج و پانزده دقیقه اعلام کردیم که برنامه تمام است.

گرچه ما این همایش حمایتی را فقط در حمایت از مردم ایران و اعتراض به نتیجه‏ی انتخابات برگزار کرده بودیم و به سازمان، دسته و گروه خاصی تعلق نداشت، متاسفانه برخی از دوستان رعایت نکردند و با پرچم سازمانی خودشان به این‏جا آمدند که باعث به وجود آمدن مقدار ناراحتی شد. البته خوشبختانه حل شد.

از سوی تلویزیون شبکه‏ی سه آلمان نیز در این‏جا حضور داشتند، چندین عکاس و خبرنگار هم آن را پوشش می‏دادند.

تظاهرات ایرانیان مقیم لندن از دیروز در برابر ساختمان سفارت جمهوری اسلامی در پایتخت بریتانیا در جریان بود که در رسانه‏های بین‏المللی هم انعکاس پیدا کرد.

با یکی از شرکت کنندگان در تظاهرات گفت‏گو کردم. تظاهراتی که در مخالفت صرف با نتایج انتخابات ریاست جمهوری و مخالفت با کل سیستم حکومتی ایران، دچار دو دستگی شد:

پرچم حزب کمونیست کارگری و پرچم شیر و خورشید دیده می‏شود. شعارهای متفاوتی هم سر داده می‏شود. یکی شعار «برابری، برادری، حکومت کارگری» سرمی‏دهد و یا «جمهوری اسلامی نمی‏خوایم، نمی‏خوایم». همچنین شعار «ایرانی باغیرت، حمایت حمایت» هم در آن است. از شعارها پیداست که دو دستگی هست و تحریمی‏ها هم در این گروه هستند.

اتفاقات چند روزه‏ی ایران چه تاثیری بر جامعه‏ی ایرانیان لندن داشته است؟

همه زیر این فشار هستند که چه‏کار می‏توانند بکنند و این تنها کاری است که از دست آن‏ها برمی‏آید. همه در این که جنبش باید حمایت شود و جریان هیجده تیر تکرار نشود، هم‏نظر هستند و آن‏طور که به‏نظر می‏آید، قرار است این تظاهرات تا روز سه‏شنبه ادامه داشته باشد.

تظاهرات اعتراض‏آمیز ایرانیان در برابر ساختمان سفارت جمهوری اسلامی در بروکسل، پایتخت بلژیک هم در جریان بوده است. با سیامک، یکی از شرکت کنندگان در تظاهرات بروکسل، گفت‏گویی داشتم:

پلیس در اطراف سفارت ایستاده است و چند دوربین فیلم‏برداری هم در حال فیلم‏برداری از مردم هستند.

چطور از برگزاری این مراسم باخبر شدید؟

این مراسم، مقداری خودجوش برگزار شد. من خودم دیروز با یک سری از دوستان تماس گرفتم و پیشنهاد برگزاری چنین تظاهراتی را دادم.

ولی اصلا فرصت برنامه‏ریزی نداشتیم. خودمان اعلامیه دادیم. از طریق اس‏ام‏اس هم به عده‏ای خبر دادیم. کاملا خودجوش بوده است. امروز سفارت هم بسته است و فکر نمی‏کردیم که روز یکشنبه، این همه جمعیت در این‏جا حاضر شود.

واکنش تلویزیون بلژیک به مسایلی که در ایران پیش آمده، چگونه بود؟

وسایل چند خبرنگار بلژیکی در ایران ضبط شده و یکی از خبرنگاران تلویزیون بلژیک هم در تظاهرات مصدوم شده است.

به این دلیل، تلویزیون و رادیوی این‏جا مرتب مسایل ایران را پخش می‏کنند و اخبار تظاهرات در ایران را پوشش می‏دهند و برخلاف همیشه خیلی فعال دارند عمل می‏کنند.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

اجتماع تنها کافی نیست باید دول اروپائی را قانع کرد که نتیجه انتخابات را به رسمیت نشناسند.

-- محمد رضا ، Jun 15, 2009

به اطلاع می رساند که در اراک هم دقایقیست فریاد الله اکبر به آسمان بر خواسته است...

-- فرهاد ، Jun 15, 2009

سلام. تظاهرات در وین که مقر سازمان ملل هم در آن قرار دارد از اهمیت زیادی برخوردار است. قرار است فردا 16 یونی از ساعت 16 از منطقه یک به سمت سفارت ایران در منطقه سه تظاهرات برپا گردد. ساعت 17 روبروی سفارت و نمایندگی ایران در وین . لطفا به اطلاع سایر ایرانیان بهت زده ای که با حضور چشمگیرشان در پای صندوق رای وین دلشکسته شده اند برسانید. هرچه بیشتر شرکت کنیم بهتر میتوانیم صدای مظلومیت را به گوش دنیا و حکومت ایران برسانیم.

-- حمید ، Jun 15, 2009

دیروز در مرکز شهر هانوفر در آلمان هم تظاهرات مشابه ای انجام شد که توسط دانسجویان ایرانی هانوفر ثرتیب داده شده بود.

-- کامران بزرگ نیا ، Jun 16, 2009

today 26/june there was a protest aginst the Iranian "Regime" in Auckland, New Zealand. It was to show Iranian resident of NZ regarding the election debate in Iran.

Reza

-- reza ، Jun 16, 2009

از كنار جاده دماوند برداشتيم،تعدادشون زياد بود و كارگرايي كه مي رفتن سر كار اونها رو غارت كردن.فكر كنم هزار تا بودن و هر كسي بيست تا بيست تا برميداشت که پنج تاش به ما رسيد.توجه كنيد كه برگه ها تا داشت و معلوم بود كه وارد صندوق شدن.ضمن اينكه چه اينا سفيد بوده باشند و من خودم پرشون كرده باشم چه تو صندوق انداخته شده باشن همين كه پيش من هستن يعني تقلب!!
http://photos-a.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc1/hs102.snc1/4882_98459521370_643806370_2515064_34007_n.jpg

-- ایرانی ، Jun 17, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)