تاریخ انتشار: ۶ خرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
گفت و گو با دایان علایی، نماینده جامعه بهاییان در سازمان ملل

استقبال جامعه بهائیان از سخنان جمیله کدیور

ایرج ادیب‌زاده
adibzadeh@radiozaman­eh.com

برای نخستین بار در جریان تبلیغات انتخاباتی ریاست جمهوری اسلامی ایران گفت و گو درباره بهاییان ایران در یک سخنرانی عمومی به میان آمد و به جنجالی داخلی تبدیل شد.

خانم جمیله کدیور، مشاور امور زنان آقای مهدی کروبی در سخنرانی‌اش در اراک از بهاییان ایران به عنوان شهروندان ایرانی یاد کرد و گفته است بهاییان به عنوان شهروندان ایران دارای حقوقی هستند که باید دولتمردان به این حقوق احترام بگذارند و آن را به رسمیت بشناسند.

پیشتر آیت‌الله منتظری، روحانی تراز اول جمهوری اسلامی که در خانه‌اش تحت نظر قرار دارد هم گفته بود بهاییان ایران از حق شهروندی برخوردارند. آقای مهدی کروبی هم از اقلیت‌های مذهبی صحبت کرده بود و گفته بودند که باید همه اقلیت‌های مذهبی آزاد باشند.

گفته‌های بی‌سابقه خانم جمیله کدیور در یک سخنرانی عمومی در تبلیغات انتخاباتی در اراک به شدت مورد حمله روزنامه کیهان و مدیرش، حسین شریعتمداری قرار گرفت و در نوشته‌ای با عنوان «سیم آخر» به شدت به خانم کدیور و آقای مهدی کروبی حمله کرد.

گفته‌های خانم کدیور درباره بهاییان ایران به عنوان شهروندان ایران را با خانم دایان علایی، نماینده جامعه بهاییان در سازمان ملل درمیان گذاشته‌ام.

Download it Here!

خانم علایی، نخستین واکنش شما به این سخنان چه بود؟

سخنرانی خانم کدیور خیلی به جامعه جهانی بهایی امید می‌دهد. به خاطر این‌که نشان می‌دهد الان همبستگی تمام ایرانیان راجع به وضعیت نقض حقوق بشر تمام ایرانیان بیشتر شده است.

یعنی کسانی که مدافع حقوق بشر هستند، دیگر حاضرند راجع به نقض‌ حقوق بشر در ایران صحبت می‌کنند. حتا خانم کدیور که مسئولیتش در مورد زنان است راجع به اقلیت‌های مذهبی صحبت می‌کند.

و ما هم راجع به وضعیت حقوق بشر در ایران از جمله مسأله زنان، مسأله دانشجویان، آزادی تحصیل در دانشگاه صحبت می‌کنیم. یعنی واقعاً الان پیشرفت تفکر ایران و پیشرفت صحبت کردن راجع به تمام این مسأله، نشانه‌ی خیلی مثبتی دارد.

واقعاً همه ما را امیدوار می‌کند که کم کم گام‌های دیگری برداشته شود و ما بتوانیم به ایرانی برسیم که وضعیت حقوق بشر و آزادی برای تمام ایرانیان فقط یک خواب نباشد بلکه یک واقعیت باشد.


دایان علایی، سخنگوی جامعه بهائیان

فکر می‌کنید گفته‌های خانم کدیور و آیت‌الله منتظری درباره بهاییان ایران، این مسایل را مثل مسایل دیگر حقوق بشر در گفت و گوهای عمومی مردم وارد کند؟

تا جایی که ما می‌دانیم الان در ایران خیلی از ایرانیانی هستند که واقعاً فکر می‌کنند این ظلمی که به ایرانیان بهایی می‌رود، نقض حقوق بشر خیلی شدیدی است و از این موضوع ناراضی هستند.

ولی الان که اشخاص مهمی مثل آیت‌الله منتظری یا خانم جمیله کدیور که در حوزه اجتماعی و سیاسی فعال هستند، راجع به این موضوع صحبت می‌کنند برای مدافعان حقوق بشر که در ایران و در خارج روی وضعیت و نقض حقوق بشر بهاییان کار می‌کنند، کمک خیلی بزرگی است.

مخصوصاً که روزنامه‌هایی مثل کیهان ـ همان‌طوری که خودتان هم اشاره کردید ـ ماه‌ها است که مرتب ضد دیانت بهایی مقاله می‌نویسد و بهاییان حق پاسخ به این مقالات را ندارند.

وقتی روزنامه‌ کیهان، صدا و سیما و رسانه‌های دیگری که در دست دولت هستند، به دیانت بهایی و بهاییان حمله می‌کنند بدون این‌که بهاییان بتوانند از خودشان دفاع کنند، بقیه بیایند و راجع به حق شهروندی بهاییان دفاع کنند، قطعاً کمک بزرگی خواهد بود.

ایرانیان بهایی تنها چیزی که می‌خواهند این است که بتوانند مثل ایرانیان دیگر زندگی کنند. دین خودشان را داشته باشند و به کشور ایران هم خدمت کنند. مثل بقیه ایرانیان که کشورمان پیشرفت کند.

بنابراین همه این صحبت‌ها واقعاً قدم‌های خیلی مهم و مثبتی برای پیشرفت ایران و برای پیشرفت حقوق بشر و آزادی‌های بهاییان است.

آخرین پرسش من درباره وضعیت هفت رهبر جامعه بهاییان ایران است که همچنان در زندان اوین و به گفته سازمان‌های حقوق بشری در ایران به گفته سازمان‌های حقوق بشری در ایران و خارج از ایران، در خطر اعدام هم قرار گرفته‌اند. شما خبری در این مورد دارید؟

بله، متأسفانه اتهام دیگری به آن‌ها وارد شده که مفسد فی‌الارض است. این اتهام خیلی خیلی خطرناک است و امکان اعدام برایشان وجود دارد. این برای جامعه جهانی بهایی خیلی تعجب‌آور است.

چون بازپرسی و بازجویی این افراد تمام شده بود و بعد از چند ماه یک دفعه یک جرم دیگر برای آن‌ها تعریف می‌شود. که خیلی برای وضعیت این هفت نفر خطرناک است.

بنابراین جامعه جهانی بهایی خیلی نگران است و امیدوار است که صحبت‌های تمام سازمان‌های غیر دولتی در جامعه بین‌المللی اثری داشته باشد و فشاری روی دولت جمهوری اسلامی بیاید که یک دادگاه عادلانه با حکم‌های درست تشکیل شود ـ البته هیچ‌کدامشان درست نیستند ـ بالاخره به جایی برسد که معلوم شود این افراد کاملاً بی‌گناه هستند و آزاد شوند.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

سلام
از شش سال پیش آقای منتظری از بازداشت خانگی و "تحت نظر" بودن در آمده. آقای ادیب زاده ترا خدا دقت کن!

-- علی ایرانی ، May 28, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)