تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
گفت و گو با دکتر حسن هاشمیان، استاد دانشگاه تهران و تحلیل‌گر مسایل خاورمیانه

«‌تهدید کشورهای عربی به خاطر ضعف ایران است»

ایرج ادیب‌زاده
adibzadeh@radiozamaneh.com

پیام تهدیدآمیز کشورهای عربی در مورد حذف پسوند فارس از نام خلیج فارس روز گذشته در تهران باعث منتفی شدن برپایی دومین دوره‌ی بازی‌های کشورهای اسلامی شد. بازی‌هایی که قرار بود تهران میزبان آن باشد.

آقای بشیر طرابلسی، رییس عربستانی فدراسیون همبستگی کشورهای اسلامی که برای بررسی آخرین وضعیت میزبان برپایی این بازی‌ها به تهران رفته بود، پیام کشورهای عربی را به این صورت مطرح کرد:

«اگر نام خلیج فارس بدون پسوند فارس روی بروشرها، نقشه‌ها، پوسترها و حتا مدال‌های ورزشکاران نوشته نشود کشورهای عربی در این بازی‌ها شرکت نخواهند کرد.»

این تهدید از سوی کشورهای عربی باعث شد که برپایی این بازی‌ها در تهران منتفی شود. دومین رویداد در مورد خاورمیانه، گفته‌های آقای احمدی‌نژاد، رییس جمهوری اسلامی ایران با تلویزیون ای‌بی‌سی آمریکا در تهران است که گفته است از تصمیم فلسطینی‌ها در مورد توافق با اسرائیل حمایت می‌‌کند و با ایجاد دو کشور که در گفت و گوهای صلح مطرح شده، موافق است.

برای بررسی این دو مسأله با آقای دکتر حسن هاشمیان، استاد دانشگاه تهران و تحلیل‌گر مسایل خاورمیانه در تهران گفت و گو کر‌ده‌ام.

Download it Here!

این یک چرخش صد و هشتاد درجه‌ای در دیدگاه آقای احمدی‌نژاد است و جالب است که چرخش در عرض یک هفته اتفاق می‌‌افتد و این خیلی جالب توجه است و به همین خاطر هم مورد توجه‌ی ناظران امور در ایران و کسانی که مسایل را در خاورمیانه و امور بین‌المللی دنبال می‌کنند، قرار گرفته است.

معتقدم که آقای احمدی‌نژاد این جنبه از شخصیت خودش را به این خاطر مطرح می‌کند چون معتقد است موضوع رابطه با آمریکا برگه‌ای است که اکنون وارد مبارزات انتخاباتی شده و بنابراین این مسأله در دیدگاه رقیب او یعنی آقای میرحسین موسوی دیده شده است.

ایشان اعلام آمادگی کرده که با آقای اوباما دیدار کند و اگر رییس جمهور شود درها را به سوی آمریکا بگشاید. به همین خاطر الان آقای احمدی‌نژاد به این شکل صحبت می‌کند که حتا مورد تعجب کارشناسان و رسانه‌های منطقه هم شده است.


دکتر حسن هاشمیان، استاد دانشگاه و تحلیل‌گر مسایل خاورمیانه

آیا در میان فلسطینی‌ها هم این مسأله واکنش داشته است؟

فلسطینی‌ها در حال حاضر واکنشی نداشته‌اند. اما دیدگاهی که معتقد است دو دولت فلسطینی‌ و اسرائیلی را قبول دارد و با فرایند صلح خاورمیانه مخالفت نمی‌کند و اگر فلسطینی‌ها بخواهند صلح کنند آقای احمدی‌نژاد مخالفت نمی‌کند، بیشتر با محمود عباس نزدیک است تا به حماس.

چون حماسی‌ها به طور کلی فرایند صلح خاومیانه را قبول ندارند. معتقدند دولت محمود عباس خیلی کوتاه آمده و خیلی به اسرائیلی‌ها امتیاز داده و این دیدگاهی که آقای احمدی‌نژاد به این شکل مطرح می‌کند بیشتر به دیدگاه محمود عباس و دولت محمود عباس نزدیک است تا به هم پیمان خود یعنی حماس. و ممکن است در میان حماسی‌ها انتقاداتی را از سوی آقای احمدی‌نژاد برانگیزد.

آقای دکتر هاشمیان، خبر جنجالی دیگری روز دوشنبه در تهران اتفاق افتاده است. کشورهای عربی روز یک‌شنبه در تهران تهدید کرده‌اند فقط در صورتی حاضر به شرکت در دومین دوره‌ی بازی‌های ورزشی همبستگی کشورهای اسلامی به میزبانی تهران هستند که نام خلیج فارس از همه‌ی بروشورها، نقشه‌ها، پوسترها و حتا مدال‌های بازی‌ها حذف شود و نام «خلیج» به جای «خلیج فارس» نوشته شود. به نظر شما این یک جور گروکشی عرب‌ها در وادار کردن مسئولان جمهوری اسلامی ایران برای به رسمیت شناختن نام خلیج به جای خلیج فارس نیست‌؟

معتقدم بله، به این شکل مطرح می‌کنند و نباید فراموش کنیم که از دو سه ماه پیش و حتا قبل از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، عرب‌ها دیدگاه خیلی تندی نسبت به ایران گرفتند و ایران را خطر اول خودشان به جای اسرائیل معرفی کردند.

یک‌سری از نتایج صحبت‌های صعود‌ الفیصل، وزیر خارجه عربستان که آن را دخالت ایران در منطقه می‌نامد و می‌گوید فلسطینی‌ها باید بمانند و پایداری کنند، الان به این شکل مطرح می‌شود.

یعنی این‌ها در جنبه‌های مختلف در مسأله‌ی سیاسی، اقتصادی و فرهنگی علیه ایران موضع گرفتند و الان در بخش فرهنگی بروز پیدا می‌کند که نشان می‌دهد موسسات آن‌ها کارهایی را که در سه چهار ماه پیش بر ضد ایران مطرح شده، الان به این شکل مطرح می‌کنند و این به خاطر ضعف ایران در میدان‌های دیگر است.

مثلاً اگر ایران در بازی‌های رسمی آسیایی، بازی‌های بین‌المللی دنیا، کشتی جهانی، فوتبال جهانی در میان هیأت داوران در میان موسسات ورزشی ایران قدرت داشت، احتیاجی به عرب‌ها در بازی‌های اسلامی نداشت.

ولی چون ایران بیشتر سرمایه‌گذاری را روی این مسأله می‌گذارد بنابراین این‌ها می‌توانند به این شکل گرو‌کشی کرده و حرفشان را مطرح کنند.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

تهدید کشورهای عربی بخاطر ضعف ایران نیست بخاطر اینست که پشتشان گرم است (به حامیان مثلا حقوق بشر) اگر پشتشان گرم نبود تهدید نمی کردند چون ایران کشور ضعیفی نیست

-- بدون نام ، Apr 28, 2009

سلام
می نویسید: «کشورهای عربی روز یک‌شنبه در تهران تهدید کرده‌اند ...».
این کشورهای عربی شامل همه ی کشورهای عربی نمی شود٬ و به این ترتیب گزاره هایی مانند «عرب‌ها دیدگاه خیلی تندی نسبت به ایران گرفتند» یا ایران احتیاجی به «عرب‌ها» در بازی‌ها نداشت٬ نادقیق و ناموجه است.

-- مانی ب ، Apr 28, 2009

iran ra iranestan mikonnad

-- بدون نام ، Apr 29, 2009

من نمیفهمم، ما نه از نظر ژنتیکی و نه از نظر تاریخی و زبانی و فرهنگی با عربها هیچ قرابتی ناریم که بخواهیم در قالب کشورهای متحد باهاشون مسابقه بر گذار کنیم.

-- هادی ، Apr 29, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)