تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

«احمدی‌نژاد پاسخگوی نقض حقوق اقلیت‌ها باشد»

ایرج ادیب‌زاده
adibzadeh@radiozamaneh.com

کنفرانس پنج روزه‌ی ضد‌نژادپرستی سازمان ملل از امروز بیستم آوریل در ژنو سوییس کار خود را به‌طور رسمی آغاز می‌کند.

کشورهای مختلف می‌خواهند در این کنفرانس بررسی کنند که تصمیمات نخستین کنفرانس نژادپرستی سازمان ملل در سال ۲۰۰۱ در دوربان آفریقای جنوبی تا چه اندازه محقق شده است.

کشور‌های اسلامی در کنفرانس دوربان با انتقاد از اسراییل باعث شدند که این کشور و ایالات متحده جلسه را ترک بکنند.

تاکنون اسراییل، کانادا و آمریکا کنفرانس امسال را تحریم کرده‌اند و سازمان ملل هشدار داده که خطر مناقشه‌ی دینی در این اجلاس وجود دارد و باید از آن برحذر باشند.

آقای گونترنوکه، مسوول حقوق بشر دولت آلمان اعلام کرده که به احتمال زیاد در کنفرانس ضد نژادپرستی سازمان ملل در ژنو شرکت نخواهد کرد و یکی از دلایلی که آورده، شرکت آقای محمود احمدی‌نژاد در این کنفرانس است.

در این ارتباط با خانم دایان علایی، نماینده‌ی جامعه‌ی بهایی در سازمان ملل گفت و گو کردم.

Download it Here!

خانم علایی، شما به عنوان نماینده‌ی جامعه‌ی بهایی در سازمان ملل در ژنو‌ حضور دارید، در همان جایی که این کنفرانس ضد‌نژاد‌پرستی برپا می‌شود. نظرتان پیش از آغاز ‌کنفرانس درباره‌ی مسایلی که مطرح مي‌شود، چیست؟

این کنفرانس، کنفرانسی برای رفع هر نوع تبعیض، مخصوصاً تبعیض نژادی است.

تمام سازمان‌های غیر‌دولتی که آمده‌اند در این کنفرانس شرکت کنند و از جمله جامعه‌ی جهانی بهایی راجع به این موضوع می‌خواهند صحبت کنند و ببینند که دولت‌ها چگونه پیشرفت کرده‌اند و چگونه روی رفع تبعیض نژادی کار کرده‌اند.


دایان علایی، سخنگوی جامعه بهائیان

البته مسایل دیگری در این کنفرانس آورده شده است، مثل مساله‌ی فلسطین، مثل مساله‌ی حمله به ادیان. به همین دلیل این‌ کنفرانس مقداری با جنجال همراه خواهد بود.

در این کنفرانس ضمن این که آقای احمدی‌نژاد قرار است از فردا سخنرانی داشته باشد، اما فعالان حقوق بشر ایران هم در آن‌جا حاضرند تا در مورد نقض حقوق اقلیت‌ها، اقلیت‌های دینی، مساله‌ی زنان و مسایل دیگری که به نوعی با تبعیض نژادی سروکار دارد، صحبت می‌کنند.

خانم افشین‌جم و آقای باطبی هم به آن‌جا آمده‌اند. کسان دیگری هم هستند. آیا می‌دانید که قرار است ایرانی‌ها در این کنفرانس می‌دانید چه مسایلی صحبت کنند؟

آقای باطبی و خانم افشین‌جم روز شنبه در جلسه‌ی NGO‌ها شرکت داشتند.

ولی جامعه‌ی جهانی بهایی و فدراسیون بین‌المللی حقوق بشر و انجمن حقوق بشر در ایران، بیانیه‌ای دادند که چون آقای احمدی‌نژاد دارد در این کنفرانس شرکت می‌کند، نشان‌دهنده‌ی این است که به تمام مواردی که در این کنفرانس و مخصوصاً در کنفرانس دوربان که اولی بوده، اهمیت می‌دهد.

بنابراین این سازمان‌های غیر‌دولتی از دولت ایران و از آقای احمدی‌نژاد خواستارند که تمام مسایل نقض حقوق بشر اقلیت‌های قومی، اقلیت‌های مذهبی و زنان را بررسی کنند و قدم اول آقای احمدی‌نژاد این باشد که این مساله را در ایران بررسی و حل کند.

خانم علایی شما اشاره کردید که سال ۲۰۰۱ در دوربان و در نخستین کنفرانس مبارزه علیه تبعیض نژادی شرکت داشتید. فکر می‌کنید از آن زمان تاکنون این مسایل تبعیض‌آمیز در جمهوری اسلامی ایران چقدر تغییر پیدا کرده است؟

متاسفانه چیزی که ما الان می‌توانیم ببینیم این است که وضعیت اقلیت‌های قومی، وضعیت اقلیت‌های مذهبی و تبعیض ضد‌زنان نه تنها بهتر نشده، بلکه در طول این چند سال اخیر بدتر شده است و این مساله‌ی خیلی مهمی است و ما امیدواریم که آقای احمدی‌نژاد که به ژنو می‌آیند، راجع به این موضوع هم پاسخگو باشند.


احمدی‌نژاد در اجلاس ضدنژادپرستی در ژنو/ عکس از: AFP

ایران تلاش کرد روز پنجشنبه بند مربوط به کشتار چند میلیونی یهودیان هولوکاست را از پیش‌نویس سند پایانی کنفرانس ژنو حذف کند. ولی کشورهای اتحادیه‌ی اروپا با این امر مخالفت کردند. آیا این بند هم‌چنان در پیش‌نویس سند پایانی وجود دارد؟

تا جایی که ما می‌دانیم، چون که تمام این صحبت‌ها بین دولت‌ها و در پشت درهای بسته بوده و سازمان‌های غیر‌دولتی نمی‌توانستند شرکت کنند، ایران سعی کرده است که اول این موضوع را از پیش‌نویس عوض کند که این امکان فراهم نشده است. ما امیدورایم پیش‌نویس همان‌طور ‌که قبلاً تصویب شده بود، به خود کنفرانس برود و در آن‌جا تصویب شود.

به نظر شما بحث و گفت ‌و گوهایی که در این کنفرانس انجام مي‌شود و مسایلی که به خصوص فعالان حقوق بشر ایران مطرح می‌کنند، چقدر می‌تواند در ‌این کنفرانس و ‌مقداری عوض شدن مسایل در ایران، تاثیر بگذارد؟

همیشه خیلی مهم است که مدافعان حقوق بشر و سازمان‌های غیر‌دولتی حقوق بشر راجع به تمام مسایل حقوق بشر صحبت کنند که بقیه‌ی کشورها راجع به این موضوع آگاه شوند.

مخصوصاً وقتی که آقای احمدی‌نژاد هم به ژنو می‌آیند، با صحبت‌هایی که با دولت‌های دیگر و با کمیساریای عالی حقوق بشر خواهند داشت، راجع به موضوع نقض حقوق بشر در ایران هم صحبت کنند و این کشورها و یا خود کمیساریای عالی راجع به وضعیت حقوق بشر ‌در ایران و این نوع تبعیض‌ها با آقای احمدی‌نژاد هم صحبت کنند.

Share/Save/Bookmark

خبر مرتبط:
آغاز به کار اجلاس ضد‌نژادپرستی دوربان۲
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

امیدوارم که آقای احمدی نژاد و همراهانش با شرکت در این کنفرانس ، بجای دیدن هاله نور ، کمی واقعیتهای جهان را ببینند و متوجه شوند که حقوق بشر ابزاری برای جنگ فرقه ای و دینی نیست ، بلکه راه و روشی است که به انسانها کمک می کند در کنار هم با صلح و آشتی زندگی کنند.

زشت است که اگر بر مسلمانی ستمی رود ، هیاهو و جنجال براه بیاندازیم ولی وقتی همان ستم بر غیر مسلمانان برود سکوت کنیم و یا از آن بدتر با حیله گری از آن حمایت نماییم.

مردم جهان این ریا کاری را می بینند و آنرا تقبیح می کنند.

-- پویان ، Apr 20, 2009

چقدر خوب است كه آقاي احمدي نژاد چشمان خود راباز كنند و آزادي و دموكراسي را ببينند . ببينند كه چگونه جهانيان از او كه هولوكاست را نفي مي كند و در كشورش شديدترين تبعيضات بر اقليتها اعمال مي شود براي سخنراني دعوت مي كنند و ايشان براحتي هرچه ميخواهند مي گويند . اي كاش ايران ما نيز اينگونه بود

-- علي ، Apr 21, 2009

با عرض سلام. و ممنون بابت زحماتی که برای درج مطالب در سایت کشیده اید.
عرض کنم که، مطالی که در انتقاد آقای احمدی نژاد نوشته بودید. کلی بود. میشه بفرمایید که احمدی نژاد کدام حقوق اقلیت ها را نادیده گرفته؟ و منظور شما از حقوق زنان که احمدی نژاد رعایت نکرده چی هست؟ تا آنجاییی که اطلاع داریم نه 100 درصد اقلیتها بلکه اکثر اقلیت ها از نامبرده راضی هستن. و ادعا میکنند که حقوق آنها رعایت میشود. به طوری که آنها اجازه دارند یک نماینده در مجلس داشته باشند. بعید است منظوره شما این باشد که آقای احمدی نژاد دین رسمی را مثلا وهابیت یا زرتشتی، یا ... اعلام کند تا گفته شود که او حقوق و اقلیت ها رعایت کرده است.چون این کار نه تنها در اینجا بلکه در تمام دنیا کار غیر عاقلانه است.
در ثانی لطفا تعریفتان را از حقوق بشر بفرمایید تا با این تعریف وارد مصادیق بشیم، که ببینیم کجا ایشان حقوق بشر را نادیده گرفته است؟ امیدوارم که مطلب من را به طور کامل درج نمایید. با تشکر

-- رحیم ، Apr 22, 2009

انتقاد احمدی نژاد از دولت اسرائیل کاملا بجا و هوشمندانه بود، ایشان هزاران صلح طلب و طرفداران آرمان فلسطین را خوشحال کردند، دولت اسرییل که خود را دمکراتیک مینامد و از حمایت بی‌ قید و شرط آمریکا برخوردار است، سالهاست که با رفتار خشونت آمیز شهروندان عرب و غیر ایهودی را مورد تبعیض قرار داده، سخنرانی ایشان یک پیروزی بزرگ برای ایران و تمام حق طلبان سراسر جهان بود،تا جای که من دیدم این سخنرانی با واکنش مثبت شهروندان اروپا در شبکه‌های اجتمأعی و اینترنت مواجه شده

-- Behdad Bordbar ، Apr 22, 2009

ايران درزمره اولين گروه ازكشورهاي عضو سازمان ملل بود ومتعهد تحقق منشور جقوق بشر، ولي ملاحظه شد كه با طرح حقوق بشراسلامي و تصويب قانون اساسي درآغاز استقرار جمهوري اسلامي هنوز بعد از گذشت 30 سال بسياري از اصول همين قانون اساسي كه ارتباط با آزاديهاي عقيدتي و اجتماغي نسبي داردهنوز فرصت پياده شدن نداشته اند تا چه رسد به منشور حقوق بشر
با اينحال دعوي حضور درعرصه علم و فضا دارند.
ايكاش از درون ماهواره " اميد " نگاهي به كره خاكي ميكرديد و ميديديد كه مرزي بين كشورها نيست و " عالم يك وطن ويك مقام است و من علي الارض اهل آن" درود به روان پاك مردمي كه منشور حقوق بشر را در تاريخ به ثبت رسانيدند و حال ما بعد از انقضاء 57 سال ميگوييم دريغ از آزادي دريغ از انصاف و دريغ ازسابقه آزادمنشي ..25 ساله تمدن ايران
و دريغ از شعر سعدي بلند آوازه كه زيب درگاه سازمان ملل است:
بني آدم اعضاء يك پيكرند
كه در آفرينش زيك گوهرند.

-- سينرا ، Apr 22, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)