تاریخ انتشار: ۲۳ فروردین ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
گفت و گو با داریوش همایون، روزنامه‌نگار و نویسنده

«اعدام‌ها به گسترش نهیلیسم در جامعه می‌انجامد»

ایرج ادیب‌زاده
adibzadeh@radiozamaneh.com

سه متهم پرونده‌ی انفجار در حسینیه‌ی سید الشهدای شیراز روز جمعه به دار آویخته شدند. محسن اسلامیان، دانشجوی ۲۱ ساله، علی‌اصغر بشتار، دانشجوی ۲۰ سال، روزبه یحیی‌زاده ۳۲ ساله، که اشاره‌ای به شغل او نشده است.

در عین حال عبدالفتاح سلطانی که وکالت روزبه یحیی‌زاده را از سوی خانواده‌ی وی به عهده گرفته بود، می‌گوید ضوابط عادلانه در پرونده‌ی موکلش رعایت نشده و می‌افزاید به متهمان این پرونده اجازه ندادند وکیل انتخاب کنند و وکلای تسخیری برای آن‌ها تعیین کردند.

احکام اعدام برای سه متهم که روز جمعه انجام شد، پس از انفجار در حسینیه شیراز که ۱۴ کشته به جای گذاشت در شرایطی صادر شد که مسئولان جمهوری اسلامی ایران سخنان ضد و نقیضی در مورد این انفجار اعلام کردند.

یک روز پس از انفجار فرمانده‌ی نیروی انتظامی استان فارس گفت انفجار عمدی و خرابکاری نبوده و احتمال دارد علت آن انفجار مهمات باقی مانده از نمایشگاه دفاع مقدس باشد که در همین محل برگزار شده بود.

Download it Here!

معاون امنیتی وزارت کشور هم گفت واقعه‌ی حسینیه شیراز یک حادثه‌ی اتفاقی بود. در همین حال مرکز تحقیقات وزارت کشور حادثه را غیر عمد توصیف کرد.

یک ماه بعد مصطفی پورمحمدی، وزیر کشور وقت گروه‌های سلطنت‌طلب را عامل انفجار معرفی کرد. ولی محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهور اسلامی آن را به اسرائیل، آمریکا و انگلیس نسبت داد.

حتا وزارت خارجه جمهوری اسلامی با احضار کاردار سوییس، حافظ منافع آمریکا به این کشور اعتراض کرد. یکی دیگر از نکته‌های مبهم این پرونده خودکشی عامل اصلی بمب‌گذاری، مجید راستگو بود که گفتند پس از دستگیری با سیانور خودکشی کرده است.

سه نفر اعدام شده‌ی روز جمعه، متهم به محاربه، فساد روی زمین از طریق عضویت در یک انجمن تروریستی خارج از کشور، اقدام در جهت براندازی حکومت جمهوری اسلامی، مشارکت در انفجار حسینیه شیراز و مشارکت در طراحی و انفجار سایر نقاط کشور بودند.

در حالی که هیچ‌گاه مسئولیت انفجار حسینیه شیراز توسط گروه و یا گروهی مخابره نشد. نکته‌ی دیگر این‌که خبرگزاری دولتی ایرنا تعداد دستگیر‌شدگان را ۱۵ نفر نوشته بود که هفت نفر از عوامل اصلی بودند. اما اشاره‌ای به سرنوشت متهمان دیگر نکرده است.

در همین رابطه با داریوش همایون، روزنامه‌نگار و نویسنده گفت و گو کرده‌ام.


داریوش همایون/ عکس: زمانه

آقای همایون تنها در چهار ماه گذشته میلادی به نوشته‌ی خبرگزاری فرانسه بیش از ۶۸ نفر در ایران اعدام شدند. ایران در سال گذشته میلادی نزدیک به ۳۰۰ نفر را اعدام کرد که از این نظر پس از چین در مقام دوم جهانی قرار دارد. آمار اعدام‌ها هر سال بالا می‌رود. این روند به نظر شما به کجا خواهد رسید؟

متأسفانه به گسترش نهیلیسم در جامعه می‌انجامد. هر حرکت در این جامعه به حکم براندازی تلقی می‌شود. هر روز می‌بینیم که از یک براندازی شکایت دارند و عده‌ای را بابت آن می‌گیرند و احیاناً‌ می‌کشند.

به جز آمار اعدام‌ها که اشاره کردید رژیم مقام‌های منفی اول و دوم را از نظر تعداد معتادان، شمار روسپیان، کودکان خیابانی، کارتن‌خواب‌ها، مردمانی که زیر خط فقر زندگی می‌کنند، تورم و بیکاری در جهان دارد. و باید آثار دراز مدت این فضا، روش‌ها و روحیه را بر جامعه جدی گرفت.

هر چقدر رژیم بیشتر خشونت می‌کند باید بیشتر به دموکراسی لیبرال و حقوق بشر بچسبیم و آن را بفهمیم و توسعه بدهیم. البته عرضه کردن این در شرایط کنونی و مردمی که در این اوضاع و احوال زندگی می‌کنند بسیار دشوار است. ولی چاره‌ی دیگری نداریم.

روز جمعه، سپاه پاسداران بیانیه تند و تیز و تهدید کننده‌ا‌ی در قالب مصاحبه در خبرگزاری دولتی ایرنا منتشر کره و گفته است سپاه به شدت کسانی را که در راه براندازی نرم اقدام کنند، در هم می‌کوبد. به نظر شما جمهوری اسلامی از این تهدیدها در مورد براندازی نرم و مخملی و غیره چه هدف و اهدافی را دنبال می‌کند؟

این روحیه‌ی وحشت‌زده‌ی نظام را می‌رساند. هر حرکتی، هر کتابی هر جلسه‌ای و هر جمع شدن مردم براندازی تلقی می‌شود.

یعنی این نظام دایماً در معرض برافتادن است و صرفاً در پی خنثی کردن براندازی‌‌‌های گوناگون هستند. چون آن‌ها با شیوه‌های مسالمت‌آمیز سرنگون شدند پس باید این‌ها دایماً دست به جلوگیری از براندازی مخملی، مسالمت‌آمیز و نرم و امثال آن باشند.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
اعدام متهمان پرونده انفجار شیراز
«سوء استفاده ایران از اتهام جاسوسی»
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

آقاي اديب زاده درود و خسته نباشيد براي شما !
گفت و گوهايتان واقعاً جالب است!
برنامه ي ديشبتان، گفت و گو با آقاي بني صدر هم بسيار جالب بود!
باز هم يك خسته نباشيد ديگر براي شما و تمام همكارانتان !
بدرود و منتظر گفت و گوهاي آينده ي شما كه هميشه غافلگير كننده بوده اند !

-- كژوان ، Apr 13, 2009

چه گفتگوی بلند بالایی!!!!

-- فرزاد ، Apr 13, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)