تاریخ انتشار: ۴ فروردین ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
گفت و گو با دکتر اسماعیل کهرم، استاد حیات وحش و محیط زیست

«‌زیان‌رسانی کشورهای در حال توسعه به محیط زیست»

ایرج ادیب‌زاده
adibzadeh@radiozamaneh.com

«زمان دست‌رسی سهل و ساده و بی‌دردسر به آب به سر رسیده است.» «جنگ احتمالی آینده دنیا بر سر آب خواهد بود‌.» این‌ها هشدارهای تازه‌ای بودند که شرکت‌کنندگان در پنجمین همایش جهانی آب که روز یک‌شنبه به پایان رسید به جهانیان دادند.

در حقیقت زنگ‌های خطری بود که به صدا درآمد. نمایندگان بیش از ۱۰۰ کشور جهان در این همایش در شهر استانبول ترکیه حاضر بودند. گرد‌همایی مهمی که هر سه سال یک بار با حضور کارشناسان چهره‌های سیاسی، دولتمردان، اقتصاددانان، اعضای انجمن‌های محیط زیست و انجمن‌های غیر دولتی تشکیل می‌شود.

این بار این همایش با حضور بیست و پنج هزار نفر از کشورهای گوناگون در استانبول با تظاهرات علیه آن آغاز شد. گروه‌هایی که شعار می‌دادند آب زندگی است، فروشی نیست.

این مخالفت تظاهر کنندگان از جمله فعالان زیست محیطی در واکنش به پیشنهاد بانک جهانی بود که گفته است منابع آب دنیا باید خصوصی شوند و به فروش برسند. اختلاف نظر میان شرکت‌کنندگان همایش هم بسیار بود‌. تا آنجا که بیانیه‌ی پایانی را تعدادی از نمایندگان کشورها قبول نداشتند و امضا نکردند.

در بیانه‌ پایانی همایش یک هفته‌ای آب در استانبول از کشورهای جهان خواسته شده آب آشامیدنی و پاکیزه را به‌ عنوان حق انسان به رسمیت بشناسند.

از سوی دیگر فعالان زیست محیطی ضمن انتقاد از بیانیه‌ی پایانی همایش، خواستار تلاش‌های جدی دولت‌ها برای مقابله با بحران شدید آب در کشورهای جهان به ‌ویژه کشورهای فقیر شدند که فاقد سیستم‌های دفع فاضلاب هستند و از دستیابی به آب سالم به قدر کافی محروم هستند.

۸۰ درصد بیماری‌ها در این کشورهای فقیر و در حال توسعه به آب ارتباط دارد و باعث سه میلیون مرگ زودرس به ویژه در میان کودکان می‌شوند.

برای اطلاعات بیشتر در این باره با آقای دکتر اسماعیل کهرم، استاد حیات وحش و محیط زیست در تهران گفت و گو کرده‌ام.

Download it Here!

بنده تصور می‌کنم در جهان امروز که تعداد جمعیت در حال فزونی است و منابع آب هم ثابت هستند و یا بهتر است بگوییم نسبت به افراد در حال کاهش است، برگزاری چنین کنفرانس‌هایی لازم است و باید در جهان انجام بگیرد تا هم دولت‌مردان و هم مردم مسأله آب را جدی بگیرند.

بنابراین اگر چنان‌چه عده‌ای از همکاران و همفکران بنده تحت عنوان حافظان محیط زیست با چنین برنامه‌هایی مخالفت می‌کنند، باعث تعجب و تحیر بنده است.

چرا باید اینطور شود. منابع آب ما محدود است و تعداد نفوس در حال افزایش است، صنایع در حال افزایش است. مصرف آب بی‌رویه ادامه دارد و باید این موضوع به بحث کشیده شود.


دکتر اسماعیل کهرم، استاد حیات وحش و محیط زیست

وزیر مشاور در امور محیط زیست در دولت فرانسه هم ضمن ابراز ناامیدی از بیانه‌ی پایانی بر این نکته تأکید دارد که ۷۰ درصد بیماری‌ها در کشورهای در حال رشد ناشی از عدم دسترسی به آب است و گفته است که فقدان یک بسیج سیاسی برای مقابله با این مشکل شرم‌آور است؟

بنده تصور می‌کنم این کنفرانس را یک راه سیاسی دیده تا به‌طور عادلانه به مسأله آب دسترسی پیدا کنند. اجازه بدهید کشور خودمان را مثال بزنم‌؛ مثلاً ما هامون را با ده میلیارد متر مکعب ظرفیت داشتیم. مسأله سیاسی بوده به‌طوری که دولت افغانستان در گذشته سدهای کجکی یک و دو روی رودخانه هیرمن احداث کرد و در نتیجه ما از آب محروم شدیم.

مسأله رودخانه‌هایی که از یک کشور منشا می‌گیرند و به کشور دیگر می‌ریزند یکی از آن مناقشاتی است که آن‌طور که شما فرمودید، جنگ آینده را به دامن خواهد زد.

شاید این کنفرانس نتواسته نظر تمام این کشورهای شرکت‌کننده را جذب کنند ولی به هر حال قدم‌های ابتدایی است که نشان می‌دهند مسأله آب در آینده یک مسأله بحرانی خواهد بود.

تا به حال تصور بر این بود که این منابع لایزال و نامحدود هستند‌. و هیچ کشوری هم در مورد مقدار مصرف آب و یا اجازه ندادن کشور همسایه از استفاده از رودخانه، که از کشورش منشا گرفته پاسخ‌گو نبوده است. شاید این‌ها تلنگرهای اولیه و به‌اصطلاح قدم‌های اولیه باشند تا انشاالله کشورها با هم توافقی برسند.

شما به مسأله آب در ایران اشاه کردید و خودتان هم حتماً می‌دانید که به ‌هر حال مشکل بزرگ برای ایران به ‌خصوص در حال حاضر مسأله آب است‌.

هر سال دولت اعلام می‌کند کمبود آب وجود دارد. امسال هم بسیاری از مسایل را به گردن خشکسالی انداخته‌اند. در نشست هفته‌ی پیش محیط زیست در پارلمان اروپا در بروکسل نسبت به همین مسایل محیط زیست ایران و خشک‌ شدن چندین رودخانه مهم اعلام خطر شد.

برای ما که در داخل ایران سفر می‌کنیم واقعاً باعث تأسف است که مثلاً ما تالاب گاوخونی را خشک می‌بینیم، یا این‌که وسعت دریاچه پریشان که روزی پنج هزار هکتار بود الان به یک ‌هزار هکتار یعنی بیست درصد رسیده است.

یا این‌که بختگان، تشک، نیریز که از رودخانه کور سرچشمه می‌گرفته‌اند هم خشک شده‌اند. هامون هم که با ده میلیارد مکعب ظرفیت به چه روزی افتاده است. چندی پیش با لندروور به آنجا رفتیم و در کف جایی که در گذشته شش متر آب داشت، رانندگی کردیم.

یکی از مسایلی که در مورد گرم شدن زمین مطرح شد، این است که متأسفانه کشورهای در حال توسعه و کشورها در مناطق خشک، ضرر و زیان بیشتری به محیط زیست می‌رسانند.

چون کشور ما هم در منطقه خشک قرار دارد و هم در حال توسعه است، متأسفانه ضرر و زیانی که می‌بینیم خیلی بیشتر است. همچنین در کشور هندوستان، عرض رودخانه گنجیز در ظرف ۳۰ سال گذشته ۱۰۰ متر کاهش پیدا کرده،‌ که نشان می‌دهد ضربه‌ای که به کشورهای در حال توسعه و کشورهایی مثل ایران که در مناطق گرمسیر قرار دارند‌، وارد می‌شود سنگین‌تر است.

البته کشورهای در حال توسعه نتوانستند سرمایه‌گذاری لازم برای سدها را انجام دهند و چشمشان به آن بارانی است که در لحظه می‌آید. اگر این باران یک یا دو سال قطع شود مانند ایران که دچار خشکسالی هستیم متأسفانه چنین وضعی که شما فرمودید در مملکت پیش می‌آید.

لازم به توضیح است که مقامات سازمان آب تهران از هم ‌اکنون به فکر جیره‌بندی آب در تابستان آینده هستند. تهران را منطقه‌بندی کرده‌اند و معتقدند حتماً کار ما به جیره‌بندی خواهد رسید.

آخرین پرسشم درباره‌ی مسایل کمبود آب در ایران است و مسایل محیط زیستی که بر اثر آن به وجود آمده است. چشم‌انداز شما نسبت به مسأله‌ی آب در ایران چیست؟

ما از نظر تعداد سدهایی که در مملکتمان ساخته‌ایم به راستی یک رکورد را شکسته‌ایم. اما بسیاری از این سدها بدون ارزیابی زیست محیطی انجام گرفته و در نتیجه مثلاً عمر سد سفیدرود در اثر رسوب‌گذاری به نصف کاهش پیدا کرده است.

همین‌طور بسیاری از سدهای دیگر و از طرف دیگر سد‌سازی تنها راه نیست. ما دارای صنعتی به نام قنات‌سازی هستیم که می‌گویند اگر رشته‌های قنات ایران را به هم متصل بکنید دو برابر فاصله‌ی کره‌ی زمین تا ماه خواهد شد.

از طرفی مسأله‌ی صرفه‌جویی‌، استفاده‌ی بهینه از آب و به کار بردن انواع محصولات کشاورزی که کمتر به آب نیاز دارند مطرح است. چون حدود نود و سه، چهار درصد از آبی که در مملکت ما وجود دارد به مصرف کشاورزی می‌رسد.

سه‌، چهار درصد به مصرف صنعت و خیلی خیلی ناچیز هم به مصرف آب شرب در داخل خانه‌ها می‌رسد. اگر بتوانیم از آبی که داریم به نحو خوب و بهینه استفاده بکنیم، قطعاً می‌توانیم از همین آب موجود تمام ایران را سیراب بکنیم و محصولات کشاورزی و صنعت خودمان را هم راه بیاندازیم.

اما با این کیفیتی که در حال حاضر داریم با کمال تأسف باید عرض کنم که زیاد خوش‌بین نیستم. به خصوص اگر متأسفانه دچار خشکسالی شویم که در شش سال گذشته این‌گونه شده است، خشکسالی‌ها لطمه‌ی بسیار بسیار زیادی به ما وارد کرده است.

ایران در منطقه‌ی خشکی است که حدود یک سوم باران جهان را می‌گیرد. متوسط جهان ۸۵۰ میلی‌متر است. ما دویست و پنجاه میلی‌متر می‌گیریم.

در ظرف سه سال گذشته ما نصف این یعنی حدود ۱۲۰ میلی‌لیتر هم بیشتر باران دریافت نکردیم. با این کیفیت صرفه‌جویی و مصرف بهینه‌ی مناسب تنها راه ما به طرف جلو خواهد بود.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

دلیل تجمع و مخالفت عده ای با این کنفرانس دقیقا همین اهمیت آب است. اگر آب مهم نبود که کسی به خودش زحمت نمی داد.
مخالفت این عده با این کنفرانس در این بود که این کنفرانس تمامی دیدگاه های موجود درباره مدیریت منابع آب را منعکس نمی کرد، کنفرانس فضای بسته ای داشت که تنها نظر صاحبان بنگاه های خصوصی مبنی بر خصوصی سازی منابع آب در آن طرح می شد. خصوصی سازی آب هم در دو دهه گذشته در هیچ کجا جواب نداده، یا لااقل موفقیت اش جای شک دارد. تجربه خصوصی سازی بر خلاف ادعا یا انتظار مدافعان آن نه به افزایس بهره وری انجامید، نه کیفیت خدمات را بالا برد، نه به نوسازی زیرساخت ها انجامید، فقط قیمت آب را بالا برد و یک کالای عمومی را از دست رس بخش مهمی از مردم دور کرد و سود فراوان برای عده ای قلیل به بار آورد. اما نکته اصلی این است که باید به منتقدان هم اجازه شرکت در این قبیل کنفرانس ها را داد. وگر نه آنها برای ابراز نظر از خیابان ها استفاده می کنند تا مشروعیت کسانی که در فضای بسته بر روی مهم ترین مسایل زندگی مردم تصمیم می گیرند را زیر سوال ببرند. خواست تظاهر کنندگان هم "باز بودن کنفرانس بروی صداهای مختلف، شفافیت بیشتر، و تعمیق دموکراسی" بود.
دیروز ایمی گودمن با سه نفر از ترتیب دهندگان تضاهرات مصاحبه کرد و بد نیست آقای کهرم صحبت های آنها بشنوند تا کمی از "تعجب و تحیر"شان کم شود.
http://www.democracynow.org/2009/3/23/water_rights_activists_blast_istanbul_world


-- محمد ا ، Mar 24, 2009

mosheklate zist mohiti ,az jomle ab dar iran darad had va mozmen mishavad.hokoomat be tanhayi nemitavand moshkelat ra hal konad.bayad jameeye madani basij shavad.masraf dar ab va energie balast va mardom, ba avaz shodan olgooye masraf,keshvar ra be zobaledan tabdil kardand.kafist sari be kenar khazar bezanid.bayad be mardom o madares o daneshgah agahi dad.zist mohit bayad dar madares o daneshgah tadris shavad.zemnan dar har entekhabat écologie varede barnameye entekhabati shavad.mesle Faranse ke tamam candidaha be Nicolas hulot,faal zist mohiti,gharardad ecologiki emza kardand.dar iran,dar entekhabat riasat jomhoori ham,va ya dar sotooh mokhtalef,ostani;majles,har candidat bayad baraye mohit zist ham barname dahad;dar barnameye pnjom tosee ,mohit zist jaye chandani nadarad.khoob ast kami be soragh khanom vaezi beravid ke moaven ahmadinejad dar mohit zist ast;ichan khoob kar nakard;masoome Ebtekar,moaven khatami behtar kar karde bood.khoob ast ba resanehaye dakheli yek dinamiki dar in zamine ijad konid;keshvar tahdid mishavad

-- بدون نام ، Mar 25, 2009

آقای ادیب زاده محترم، درست نیست از انعکاس پیامی که مرتبط با مطلب و مودبانه است خودداری کنید چون احتمالا با متن آن موافق نیستید. وقتی کسی وقت صرف می کند و برای شما پیام می گذارد حتما موضوع برایش اهمیتی داشته. بعد از سال ها زندگی در فرنگ همین مایه رواداری آموخته اید؟

-- محمد ، Mar 25, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)