تاریخ انتشار: ۲ فروردین ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
گفت و گو با دکتر حیدری ملایری، فیزیک‌دان رصد‌خانه پاریس

«خیام، سال ایرانی را زنده ‌کرد»

ایرج ادیب‌زاده
adibzadeh@radiozamaneh.com

نوروز ما ایرانی‌ها نو شدن روزگار هم هست. شاید این تنها جشن سال نو اقوام و ملت‌های مختلف جهان باشد که همزمان با روز نخست بهار است.

روز رویش تازه‌ی طبیعت، باز شدن شکوفه‌ها، سبز شدن درختان پس از سرمای سخت زمستان است. اما آیا نوروز که در سرزمین ما ایران قدمتی دو سه هزارساله دارد همیشه با آغاز بهار و رویش طبیعت همراه بوده؟

چندی پیش در پاریس کتابی به زبان فرانسه با نام «اختر‌شناسان بزرگ جهان» منتشر شده بود. کتاب را که ورق زدم خیام، نابغه ایرانی، ریاضی‌دان، اختر‌‌شناس و شاعر رباعی‌های زیبا که جهانی شده‌اند یکی از نخستین کسانی بود که در این کتاب شرح زندگی و کارهایش آمده بود.

داستان زندگی و کارهای خیام با ترجمه یکی از سروده‌ها یا گفته‌های او آغاز می‌شود: «در آرزوی روزی هستم که رصدخانه‌ای داشته باشم و باغی پرگل. آسمان را سیر کنم با جامی در کف و زیبارویی در کنار.»

برای یافتن پاسخی به این پرسش‌ها به سراغ دکتر حیدری ملایری، فیزیک‌دان رصد‌خانه پاریس ویکی از دانشمندان سرشناس جهانی در زمینه اختر‌شناسی که موضوع پژوهش او و گروهش، ستاره‌های پرجرم و تأثیر بر محیط پیرامون است، رفتم.

اختر شناس ایرانی‌تبار فرانسوی ۶۱ ساله که مدت هشت سال با استفاده از تلسکوپ فضایی هابل در رصد‌خانه اروپایی در شیلی به کار پژوهش مشغول بوده و حالا در رصد‌خانه پاریس آن کار را ادامه می‌دهد.

Download it Here!

آقای حیدری ملایری، این رصدخانه چه بوده که خیام با آن همه دانشش در آن زمان آرزوی داشتنش را داشت؟

رصدخانه همان جایی است که ستارگان را نگاه می‌کنند و زمان خیام هم دستگاه‌هایی داشتند. دوربین و تلسکوپ نبوده، ولی برای اندازه‌گیری زاویه‌ها و این‌که جای ستارگان را پیدا کنند و ببینند تغییر کرده یا نه.

این دستگاه‌ها جایی قرار می‌گرفتند که به آن رصدخانه می‌گفتند جایی که رصد می‌کنند یا به‌ گفته من نپاهش می‌کنند. کار بسیار مهمی که خیام کرده است اصلاح تقویم ایرانی بود. یکی از بزرگ‌ترین، و جالب‌ترین و دقیق‌ترین تقویم‌‌ها و گاه‌شمارهایی که تاکنون انسان به وجود آورده است گاه‌شمار ایرانی است که خیام به وجود آورده است.


دکتر حیدری ملایری، فیزیک‌دان رصد‌خانه پاریس/ عکس: ایرج‌ ادیب‌زاده

پیش از اسلام گاه‌شمار ما خورشیدی بوده است. بعد از اسلام به علت این‌که کبیسه را اجرا نمی‌کردند. نوروز همین‌طور می‌چرخید. کاری که خیام می‌کند این است که ثابت می‌کند همیشه در آغاز بهار وجود داشته باشد.

برای این کارش می‌بایستی طول سال را اندازه‌گیری می‌کرده‌. بنابراین به یک نپایشگاه و رصدخانه احتیاج داشته و این را ملک شاه سلجوقی، شاه سلجوقی زمانه، در اختیارش می‌گذارد و به احتمال زیاد این‌ها در اصفهان بوده است.

او با گروه خودش، پنج شش‌تایی از اختر‌شناسان آن زمان که با خیام همکاری می‌کردند طول سال را اندازه‌گیری می‌گیرند و یک سال را راژمان یا سیسستم بیسه به وجود می‌آورند که بسیار عالی است، واقعاً هوشمندانه است.

شخصاً مقاله‌ای در این زمینه نوشتم و این را مطالعه کرده‌ام‌. فکر می‌کنم در این چیزی که شما اشاره کردید صرف نظر از این اشاره‌های شاعرانه به این خاطر به رصد‌خانه احتیاج داشته‌اند که کار خودشان را انجام دهند.

ولی متأسفانه تقریباً ۱۰ سالی می‌توانست از این رصدخانه استفاده کند چرا که ‌با مرگ ملک‌شاه اوضاع عوض شد. دربار بسیار شلوغ شد، یک عده‌ متعصبان مذهبی به خاطر اینکه خیام دقیقاً سال ایرانی و گاه‌شمار ایرانی را زنده می‌کرد، با خیام بد بودند.

او نام‌ ماه‌های اوستایی را زنده کرد. فروردین، اردیبهشت، خرداد و غیره این در آن زمان یک چیز واقعاً بسیار بزرگی بود. این‌که در قرن چهارم پنجم هجری ‌نام‌های اوستایی را بردارید. خیام کسی بوده که به فرهنگ ایرانی به دستاوردهای پیشینیان ایرانی بسیار اهمیت می‌داده و علاقه داشته است.

خشک‌‌مغز‌های مذهبی به این چیز علاقه نداشته‌‌اند که خیام را بیرون می‌کنند و جلوی رصدخانه را می‌گیرند و این تعجب‌انگیز است که چ‌طور خیام با این دقت و در عرض ۱۰ سال رصد کردن در آسمان‌ها به این گاه‌شمار رسیده است.

و آن‌طور که به‌ هر حال تحقیق‌ شد شاید نوروز تنها سال نو بین ملت‌های مختلف باشد که تاریخش هیچ‌وقت فرق نمی‌کند. همیشه روز اول بهار است شاید این هم یکی از خدمات خیام بوده است؟

دقیقاً همین‌طور است. به خاطر این‌که پیش از اسلام نوروز را داشتیم. ولی نوروز تغییر می‌کرد. یعنی ایرانی‌ها پیش از اسلام پیش از خیام راژمانی سیستمی را نداشتند که این را به عنوان یک واقعه اختر‌شناختی ثابت کند.

نمی‌توانستند این کار را بکنند که دوره‌ای داشته که دوباره به آغاز بهار برمی‌گشت. کار خیام بسیار مبتکرانه و نبوغ‌‌آمیز بوده و نوروز را به آغاز بهار متصل می‌کند.

این کاری که خیام کرد هیچ‌کدام دیگر از تقویم‌ها نکرده‌اند. تقویم‌های خورشیدی، گره‌‌گوری و بقیه این‌ها سعی کردند این کار را بکنند ولی نتوانستند چرا که دقتشان کم است.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

دانشمند گرامی جناب آقای حیدری ملایری

از آنچه گفته اید، بسیار استفاده بردم و بی گمان دیگران نیز به همین گونه بهره مند شده اند. اما چند نکته در مصاحبه مطرح شده که درست به نظر نمی رسد:
1- فرموده اید که نوروز به علت کبیسه نکردن تغییر جا داده بود. این سخن تنها از نظر گاهشماری رسمی زرتشتی که هر روزی به سبب وابستگی به یکی از ایزدان تقدس دارد درست است. در واقع، جامعه ی کشاورزی ایران می دانست جگونه حساب اول بهار و نوروز بهاری را نگاه دارد. به همین دلیل در همه ی شعرهای دوره های سامانی و غزنوی و سلجوقی که پیش ار رصد خیام و همکارانش بوده، از نوروز در اول بهار و سرسال یاد شده و به پادشاهان و بزرگان شادباش گفته و تازه شدن طبیعت را ستوده اند(به دیوانهای عنصری و فرخی...بنگرید).
2- خیام نام ماههای اوستایی را زنده نکرد. زیرا اینها زنده بودند و باز بهتر است به آثار نظم و نثر دوره های پیش از او مراجعه بفرمایید.
3- من یک جست و جویی کردم و هیچ جا ندیدم که خیام را از رصد خانه بیرون کرده باشند. اگر ارجاعی در این باره یافتید به آگاهی من و دیگر علاقه مندان برسانید. علاوه براین، در قران تشویقهایی هم برای مشاهده ی آسمان و اجرام آن وجود دارد و مخالفت با رصد کردن را از سوی مذهبیون نه در ایران سراغ دارم و نه جای دیگر.

-- رفعت رکنی، نصرالله ، Mar 22, 2009

در اين متن كوتاه فارسی چند جمله يا كلمه غلط يا نامفهوم وجود دارد :

یا به‌ گفته من نپاهش می‌کنند.

کاری که خیام می‌کند این است که ثابت می‌کند همیشه در آغاز بهار وجود داشته باشد.
یک سال را راژمان یا سیسستم بیسه به وجود می‌آورند

پیش از خیام راژمانی سیستمی را نداشتند .

-- سورنا ، Mar 22, 2009

آقای ٰایرج ادیب‌زاده٬ استدعا دارم تفاوت مفاهیم تبار و ملیت را در نوشته هایتان ملحوظ کنید. سخت نیست! آقای حیدری ملایری فردی ایرانی-فرانسوی هستند٬ ولی فرزند ایشان اگر پاسپورت ایرانی نداشته باشند و تنهادارای پاسپورت فرانسوی باشند٬ می شوند فرانسوی ایرانی تبار.

-- مهران ش ، Mar 22, 2009

ممنون از این مصاحبه. هر ملتی چنین تقویمی داشت چنان تبلیغش را می کرد که به عنوان یکی از معروفترین تقویمهای جهان شناخته شده بود ولی متاسفانه این شاهکار خیام از آن جایگاه جهانی که شایسته است بر خوردار نشده. ممنون از شما و زنده باد نام و تقویم خیام.

-- بدون نام ، Mar 23, 2009

قومی متفکرند در مذهب و دین
جمعی متحیرند در شک و یقین
ناگه منادی ای در آید ز کمین
که ای بی خبران راه نه آن است و نه این
خیام

-- رهرو ، Mar 23, 2009

آقای مهران سپاس از تذکر شما در فرانسه آقای حیدری ملایری و چهره های بزرگ دیگری چون پروفسور ایرج گنج بخش رییس بخش قلب مهمترین بیمارستان پاریس در این رشته را فرانسوی با تبار ایرانی می دانند نظر شما هم درست است سپاس از تذکر شما دوستدارتان ایرج ادیب زاده همین جا تذکر دکترحیدری ملایری را هم می آورم که بعد از خواندن متن گفت و گویشان با من روی سایت زمانه خواستند که در متن گفت و گو ایشان نام جلال الدین خوارزم شاه را گفته اند که درست آن ملک شاه سلجوقی است با سپاس از ایشان با احترام
...................................
زمانه: به درخواست همکار عزیزمان، آقای ادیب‌زاده ترتیب اثر داده شد و آن مورد
اصلاح شد

-- ایرج ادیب زاده ، Mar 24, 2009

سایت روشن شما را تبریک میگوییم.

-- جوجو ، Apr 5, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)