تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
گفت و گو با دایان علایی، نماینده جامعه بهاییان در سازمان ملل و نیلوفر بیضایی، هنرمند تئاتر

«جامعه‌ ایرانی نسبت به نقض حقوق ‌بشر بی‌تفاوت نیست»

ایرج ادیب‌زاده
adibzadeh@radiozamaneh.com

سخنان معاون امنیت دادسرای تهران در مورد ارسال پرونده هفت تن از بهاییان ایران به دادگاه انقلاب به اتهام جاسوسی برای اسرائیل و همچنین گسترش دستگیری و آزار بهاییان ایران از سوی جمهوری اسلامی ‌ایران اعتراض‌های گسترده فعالان حقوق‌ بشر در داخل و خارج از ایران روشنفکران و دانشگاهیان و روزنامه‌نگاران ایرانی در خارج از کشور را همراه داشته است.

معاون امنیت دادسرای تهران، حسن حداد خبر داد که پرونده هفت بهایی ایرانی به‌ اتهام جاسوسی برای اسرائیل به دادگاه انقلاب فرستاده شده است.

معاون امنیت دادسرای تهران اتهام این هفت نفر را که از رهبران بهاییان ایران هستند توهین به مقدسات، تبلیغ علیه نظام و جاسوسی برای اسرائیل عنوان کرده است.

برای بررسی بیشتر این مسأله با خانم دایان علایی، نماینده جامعه بهاییان در سازمان ملل گفت و گو کرده‌ام.

Download it Here!

خانم علایی این اتهامات را چطور توجیه می‌کنید؟

جامعه جهانی بهایی این اتهامات را کاملاً رد می‌کند. این هفت نفر کاملاً بی‌گناه هستند و ما خواهان آزادی فوری آن‌ها هستیم.

به‌طور معمول این اتهام در جمهوری اسلامی مجازات اعدام را درپی دارد، شما چه‌ فکر می‌کنید؟

ما خواستار این هستیم که دادگاه در ایران دادگاه کاملاً عادلانه‌ای باشد. وقتی این هفت نفر جلوی قاضی بروند اولاً به وکیل دسترسی داشته باشند که هنوز همان‌طور که قبلاً هم گفتیم وکیل نداشتند.

کانون مدافعان حقوق ‌بشر قبول کردند که وکلای این هفت نفر باشند. این افراد واقعاً بی‌گناه هستند و باید در دادگاه آزاد باشند.


دایان علایی، سخنگوی جامعه بهائیان

رهبران بهاییان ایران چه کاری می‌کردند که حالا به این اتهام زندانی شده‌اند؟

اتفاقاً کاری بوده است که همه کسانی که جامعه مذهبی را اداره می‌کنند، انجام می‌دهند؛ راهنمایی روحانی و رسیدگی به موارد شخصی و فامیلی، ازدواج، تربیت کودکان، از این کارها‌...

ولی متأسفانه باز هم نشانه‌ای است که مقامات جمهوری‌ اسلامی حاضر نیستند دگر‌اندیشان و مخصوصا‍ً کسانی که دین دیگری دارند قبول کنند.

به ‌جز این مسأله در ماه‌های اخیر دستگیری و آزار بهاییان ایران گسترش پیدا کرده است، فکر می‌کنید به چه علت بوده است؟

در طول این مدت در سه سال اخیر البته واقعاً فشار روی جامعه بهایی در ایران خیلی بیشتر شده است‌. متأسفانه از ابتدای انقلاب همان‌طور که می‌دانید بیش ‌از ۲۰۰ نفر اعدام شدند.

فقط به‌ خاطر این‌که بهایی بودند و این فشارها همیشه روی جامعه کلاً بوده است‌. ولی الان می‌بینیم که دستگیری‌ها بیشتر شده است، فشار از لحاظ کاری بیشتر شده است.

نمی‌شود گفت علت آن چیست. شاید مقامات دولتی جمهوری اسلامی بتوانند این سوال را پاسخ دهند، ولی خیلی باعث تأسف است چون که ایران امضاء کننده تمام میثاق‌های بین‌المللی حقوق ‌بشر است و واقعاً باید این‌ها را انجام دهد.

شما که نماینده جامعه بهاییان در سازمان ملل هستید در مقابله با اقدام دادگاه انقلاب که این هفت نفر را در آنجا محاکمه می‌کنند چه اقداماتی خواهید کرد‌؟

این خبر را به دیگر نهادهای حقوق‌بشری رساندیم به طور مثال الان عفو بین‌الملل خواستار دادگاه عادلانه برای این هفت نفر شده است.

البته گزارشگران ویژه سازمان ملل مخصوصاً گزارشگر ویژه برای آزادی ادیان و اقلیت‌ها و خود کمیساریای عالی حقوق‌ بشر را در جریان قرار دادیم.


نیلوفر بیضایی / عکس: چهره

از سوی دیگر گروهی از دانشگاهیان، هنرمندان، نویسندگان، روزنامه‌نگاران و فعالان سیاسی ایرانی در سراسر جهان با انتشار بیانیه‌ای باعنوان «ما شرمگینیم» ضمن اعتراض به ادامه سرکوب و برخورد با جامعه بهاییان ایران خواستار پایان یک و نیم قرن سرکوب و سکوت در مورد بهاییان ایران شده‌اند.

در این باره پیشتر با چند تن از امضا کنند‌گان این نامه سرگشاده گفت ‌و ‌گو کردیم این‌بار از خانم نیلوفر بیضایی هنرمند تئاتر، نویسنده و یکی از دست‌اندرکاران انتشار این بیانه درباره تحولات تازه این بیانه می‌پرسم:

همان‌طور که اشاره کردید این بیانیه در آغاز با امضاء ۴۲ نفر از روشنفکران ایرانی در خارج از ایران انتشار پیدا کرد و اعلام شد کسانی که بخواهند می‌توانند به این لیست بپیوندند و در عرض مدت کوتاهی به ۲۶۷ رسید.

در تاریخ ۱۳ فوریه دوباره با ۲۶۷ امضاء انتشار پیدا کرد، الان بسیار گسترده‌تر شده است همین‌طور کسانی ‌هستند که دارند به امضاء کنندگان بیانیه می‌پیوندند و تعداد بسیار زیادی هستند.

یک ‌وب‌سایت درست شده است با نام (‌we-are-ashamed‌) که این بیانیه در آن به زبان‌های مختلف گذاشته شده است و کسانی که بخواهند به امضا‌کنندگان بپیوندند می‌توانند به آن سایت رجوع کنند.

واقعاً استقبالی که از این بیانیه شده غیرمنتظره بوده است. این مشخص می‌کند که برخلاف تصور بسیاری‌، جامعه‌ی ایرانی نسبت به نقض گسترده حقوق‌بشر نه ‌تنها بی‌تفاوت نیست.

بلکه در چنین مواردی وقتی از یک گروه محدودی شروع می‌کنند، تعداد بسیار بیشتری که در این سالیان در فکر همین بودند که این سکوت باید شکسته شود هم وارد میدان می‌شوند و می‌تواند عملاً در سطح گسترده‌ای ادامه پیدا کند همان‌طور که ما داریم در مورد این بیانیه می‌بینیم.

کسانی که امضاء کردند در پنج قاره جهان پراکنده‌اند؟

واقعاً در همه‌جا پراکنده هستند. از مالزی و چین گرفته تا استرالیا، کانادا، آمریکا تا اروپا از آلمان، فرانسه و از همه کشورهایی که می‌شود تصور کرد‌ در آنجا یک ایرانی زندگی کند.

کسانی هستند که به ما پیوستند و این خودش نشان‌دهنده این است که در چه سطح وسیعی، ایرانی‌ها این بیانه را پخش کردند و چگونه همه در جریان قرار گرفتند.

حتی در بین امضاء کنندگان بیانه، انسان‌های شجاعی داشتیم که از داخل ایران با نام کامل خودشان این بیانیه را امضا کردند که واقعاً قابل تحسین است. این کاری که انجام دادند از یک نوع وجدان بیدار بخش آگاه جامعه ایران نشانی دارد که واقعاً غرور‌برانگیز است.

خانم بیضایی واکنش رسانه‌های جهانی درباره این بیانیه چه بوده است. آیا به این بیانیه توجه کرده‌اند؟

بله، این بیانیه در سایت سی‌ان‌ان انعکاس پیدا کرده است که در اینترنت قابل دسترسی است. روزنامه اف.‌ار.‌زد (‌FRZ‌) که یکی از روزنامه‌های خیلی معروف در آلمان است آن را پوشش داده است. پوشش خبری و انعکاس خوب بود.

همین‌طور غیر ایرانیانی که از کشورهای مختلف از ایران در بین امضاکنندگان جدیدی که دارند به ما می‌پیوندند، تعداد بسیاری غیر ایرانی هستند. از اسپانیا گرفته تا پرو از آمریکا گرفته تا انگلیس.

شهروندان این کشورها هستند که دارند به این می‌پیوندند و واقعاً درحد تصور ما نبود که در این سطح گسترده، آدم‌هایی باشند در سراسر جهان که علاوه بر ایرانی‌ها، غیر ایرانی‌هایی باشند که نسبت به این مسأله حساسیت داشته باشند و همراهی کنند. روز به روز دارد دامنه پخش این محتوای این بیانه در سطح کل جهان گسترده‌تر می‌شود.

خانم بیضایی پرسش پایانی من از شما این است که هدف پایانی شما این است که این بیانیه را به سازمان‌های جهانی از جمله سازمان ملل و سازمان‌های مهم حقوق‌بشری منعکس کنید؟

صد درصد. این یکی از اهداف خیلی مهم ما است و در این جهت هم کسانی هستند که دارند تلاش‌های خودشان را می‌کنند.

فکر می‌کنم به زودی حتی در همان سطح سازمان ملل هم منتشر و پخش شود و عملاً امیدواریم سازمان ملل را هم به یک عکس‌‌العمل در برابر این مسأله وادار کند.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
اعتراض‌ به تشدید فشارها علیه بهائیان
برخورد با «تشکیلات بهائیت» در ایران
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

به عنوان يک بهائي از همه ی هموطنان نوعدوستي که نامه ی سرگشاده را امضاء کرده اند تشکر مي‌کنم و به خصوص از خانم بيضائي و دو ديگر همکاران محترمشان

-- فرشته ت ، Feb 17, 2009

آقای اديب زاده از تهيه کردن اين گزارش خوب سپاسگزارم.
پيروز باشيد

-- بهزاد ، Feb 18, 2009

من هم به نوبه ی خودم به عنوان یک فرد بهایی از تمامی عزیزانی که اعضای دیانت بهایی را در کشور مقدس ایران حمایت می نمایند نهایت تشک را دارم

-- shoko ، Feb 18, 2009

سپاسگذارم هم از شما و هم تمامی عزیزانی که با امضا این بیانیه ثابت کردند که در بین هموطنان ما هنوز افرادی هستند که برایشان حقیقت از هر چیزی با ارزشتر است...

-- پیام ، Feb 18, 2009

انتشار این بیانیه گام بزرگی برای رسیدن به این باور است که هر انسانی فارغ از تفاوتهای بی اهمیت زبانی-نژادی -دینی و ... حق برخورداری از حقوق انسانی خود را دارد.

-- ادیب ج ، Feb 19, 2009

سلام به همه عزیزان سلام به انسانیت
دستان پر مهر و نوازشگر شما را میفشارم . خوشا بحالتان که وجدانی آزاد دارید و اغلب در دنیای آزاد بسر میبرید . شما کاری کردید کارستان . در برابر انکیز یسیون اسلامی سینه سپر کردید . قصد توهین به اسلام را ندارم . بنده یکی از سیصد هزار نفری هستم که بعنوان بهائی در ایران زندگی کرده ام .بیش از سی سال حق حیات طبیعی را از من دریغ نمودند . حال شاهد هستم که حتی روزنه ای از گشایش در امور عادی زندگی برای فرزندانمان پدیدار نیست و تازه کم مرتکب تباهی شده اند که عزیزانمان که مروارید و یاقوت در پیشگاه پاکی اشان سر فرود می آورند متهم به چیزی میشوند که خود لایق آنند.
اگر راه بر من و ما بسته است شما را قسم میدهم شعله امیدی را که در قلب ما روشن کرده اید پاس بدارید و روز به روز آنرا بر افروخته تر نگهدارید.خانواده هفت جواهر وجود چشمشان به در است که عزیز خود را ببینند . کمکشان کنید تا امیدشان به نا امیدی بدل نشود . خدا یار و یاور همگی شما باد

-- Jabr ، Feb 21, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)