تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
گفت و گو با دیان علایی، نماینده‌ی جامعه‌ی بهایی در سازمان ملل

«اتهامات بهاییان دستگیر شده را رد می‌کنیم»

ایرج ادیب‌زاده
adibzadeh@radiozamaneh.com

موج بازداشت و زندانی کردن بهاییان ایران توسط جمهوری اسلامی ادامه دارد. نیروی انتظامی در عملیاتی که امنیتی و اطلاعاتی توصیف کرده است از بازداشت هشت بهایی در یکی از بازارهای کیش در جنوب ایران خبر داده و افزوده در محل اقامت آن‌ها در یکی از هتل‌های این جزیره‌ی توریستی، تعدادی کتاب تازه منتشر شده‌ی آیین بهاییت کشف کردند.

تابناک، سایت وابسته به یکی از نهادهای جمهوری اسلامی هم با عنوان «تبلیغات‌چی‌های زن در کیش» بازداشت شدگان را زنانی زیبا توصیف کرده که با استفاده از جذابیت‌های زنانه قصد فریب جوانان و جذب آنان به آیین بهاییت را داشته‌اند.

برای بررسی بیشتر این موج بازداشت‌های تازه‌ی بهاییان ایران با خانم دیان علایی، نماینده‌ی جامعه‌ی بهایی در سازمان ملل گفت و گو کرده‌ام.

Download it Here!

خانم علایی، شما گزارش‌های بیشتری در مورد بازداشت‌های تازه دارید؟

اطلاعی که به ما رسیده این است که در آخرین روز ماه دسامبر، نه نفر از اعضای یک خانواده که برای تعطیلات به جزیره‌ی کیش رفته بودند دستگیر شدند.

برای بازجویی مدتی آن‌ها را به زندان بردند، بعد آن‌ها را آزاد کردند. یک نفر را نگه داشتند و او را هم آزاد کردند. ولی همه‌ی آن‌ها را از کیش ممنوع‌الخروج کردند تا پرونده‌شان به دادگاه برود.

البته خبر نداریم که این موضوع کی قرار است اتفاق بیفتد و جرم‌شان و این خبرهایی که در رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی آمده است برای ما تازه است و ما تمام این اتهامات را رد می‌کنیم.

فعالان حقوق بشر در ایران همچنین از رفتن مأمورین امنیتی جمهوری اسلامی به خانه‌های بهاییان در تهران و بازداشت چندین نفر از آن‌ها خبر داده‌اند که اسامی پنج نفر اعلام شده از جمله خانم ژینوس سبحانی که منشی کانون مدافعان حقوق بشر ایران بوده و می‌دانیم این کانون چند هفته پیش توسط مأمورین امنیتی تعطیل شده است. شما در این مورد خبر بیشتری دارید؟

بله، به جامعه‌ی بین‌المللی بهایی خبر رسیده که روز چهارشنبه در ساعات اولیه‌ی صبح (شش و سی دقیقه) خودروهای اطلاعاتی به منزل ۱۳ خانواده‌ی ایرانی بهایی در تهران رفته‌اند و ۱۳ منزل را بازرسی کردند.

مقداری از کتاب‌ها، کاغذ‌ها، کامپیوتر و در مورد بعضی از نفرات تلفن همراه و عکس‌هایی که به دیانت بهایی ربط دارد را برداشتند و هشت نفر را دستگیر کردند.

یکی از هشت نفر بعد از چند ساعتی آزاد شد ولی هفت ایرانی بهایی در زندان هستند و تا جایی که ما می‌دانیم هنوز نتوانسته‌اند با خانواده‌شان تماس بگیرند و نمی‌دانیم که اتهامشان چیست.


دیان علایی، نماینده جامعه بین‌المللی بهایی

خانم علایی، از وضعیت هفت تن از رهبران جامعه‌ی بهایی ایران که از هشت ماه پیش در اوین زندانی هستند، خبر تازه‌ای دارید؟

آن‌ها بیش از هشت ماه است که در زندان هستند‌. هنوز برای آن‌ها حکمی صادر نشده است. اتفاقاً خانم شیرین عبادی و همکارانش در کانون مدافعان حقوق بشر که وکالت پرونده‌شان را قبول کرده بودند، هنوز نتوانستند با آن‌ها تماسی داشته باشند و به پرونده‌شان دسترسی ندارند. این بازداشت‌ها طولانی شده و ما نگران این هفت نفر هستیم.

آقای احمدی‌نژاد به تازگی گفته است در ایران آزادی مطلق وجود دارد. در همین حال فشار به اقلیت‌های قومی و مذهبی ایران ادامه پیدا کرده است. به جز بهاییان ایران، دراویش هم مورد تهاجم مأمورین قرار گرفته‌اند. دانشجویان بهایی از ادامه تحصیل باز مانده‌اند. خانم علایی شما ادامه‌ی این وضعیت در ایران را در تضادهای مذهبی یا تنگناهای اقتصادی یا بی‌اعتنایی به حقوق بشر می‌دانید؟

یک نشانه‌ی وضعیت حقوق بشر در ایران است. یعنی این‌که الان فشارها روی تمام مدافعان حقوق بشر، دانشجویان و خانم‌هایی که می‌خواهند برای حق زنان فعالیت بکنند، دگراندیشان و البته بهاییان خیلی زیاد شده و روز به روز هم بیشتر می‌شود.

متأسفانه تمام این مسایلی که در ایران پیش می‌آید یک نشانه‌ی خیلی بدی از وضعیت حقوق بشر در ایران است و باعث نگرانی همه و البته جامعه‌ی بین‌المللی بهایی است.

به جز محکومیت‌های پی‌درپی جمهوری اسلامی از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد به دلیل نقض گسترده‌ی حقوق بشر در ایران و همچنین اعتراض فعالان حقوق بشر و نهادهای مدنی به پایمال شدن حقوق بشر چه انتظار دیگری از نهادهای بین‌المللی از جمله همین سازمان ملل که شما نماینده‌ی جامعه‌ی بهایی در آن هستید، دارید؟

ببینید، در ماه دسامبر یعنی تقریباً حدود یک ماه پیش مجمع عمومی سازمان ملل، قطعنامه‌ای را راجع به وضعیت حقوق بشر تصویب کرده است.

در این قطعنامه اکثریت کشورهای سازمان ملل نگرانی‌شان را راجع به نقض حقوق بشر در ایران ابراز کردند و از دولت ایران خواستند در طول سال روی تمام مواردی که در این قطعنامه آمده است، کار کند و سعی کند همان‌طور که خود دولت ایران این میثاق‌های بین‌المللی ایران را امضا کرده، در داخل ایران برای شهروندان خودش اجرا کند.

خانم دایان علایی، پرسش پایانی درباره‌ی رفتار مردم با بهاییان ایران است. جمهوری اسلامی طی ۳۰ سال بیش از ۲۰۰ نفر از بهاییان ایران را اعدام کرده، آن‌ها را به زندان انداخته است و اتهام آن‌ها را اقدام علیه امنیت ملی و جاسوسی توصیف کرده است. به نظر شما رفتار مردم ایران با جامعه‌ی بهایی چگونه بوده؟

خوشبختانه ما می‌بینیم روز به روز مردم ایران یعنی ایرانیان چه داخل ایران و چه بیرون ایران، همبستگی خودشان را با هم نشان می‌دهند.

مثلاً می‌خواستند یک جوان بهایی را از دانشگاه اخراج کنند و به او اجازه ندادند که امتحان ترم را بگذراند که ۴۰ نفر از دوستانش و همکلاسی‌هایش هم گفتند ما هم امتحان نمی‌دهیم. این بی‌‌عدالتی است که این دانشجو که بهایی است نمی‌تواند امتحان خود را بدهد.

بنابراین فکر می‌کنم یک نشانه‌ی خیلی مثبتی است و این احساس همبستگی از دیگر ایرانیان، به تمام کسانی که حقشان از آن‌ها به خاطر دین بهاییت یا مسایل دیگر گرفته می‌شود، کمک می‌کند.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
بازداشت هشت بهائی در جزیره کیش
نگرانی سازمان ملل از نقض حقوق بشر در ایران
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

ظهر امروز، یکشنبه، نیز پنج نفر دیگر از بهاییان قائم شهر دستگیر شدند:
http://hrairan.org/index.php?option=com_content&view=article&id=340%3A1478&catid=84%3A502&Itemid=219

-- بدون نام ، Jan 18, 2009

همه مردم ایران باید به هموطنان بهایی کمک کنند آزادی دین حق مسلم هر ایرانی است
, ایرانیان بهایی را تنها نگذاریم

-- آرام ، Jan 20, 2009

آقای ادیب زاده، از انعکاس تضییقات بهاییان ایران نهایت سپاس را دارم. این روزها که حکومت ایران سرکوب جامعه بهائی این سرزمین را شدتی نامحدود بخشیده و دست عده‌ای بی رحم قدرت طلب را در ستم به بهائیان بی پناه بازگذاشته، جای آن دارد که رادیو زمانه توجه بیشتری به این تراژدی تاریخی کند.

-- بدون نام ، Jan 20, 2009

خوب بود استفاده کردم . اگر امکان دارد برایم ایمیل بزنید

-- ارمین ، Feb 16, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)