تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
گفت و گو با دکتر جلال ایجادی، استاد دانشگاه در پاریس و عضو حزب سبزهای فرانسه

«سارکوزی خواسته پیامی را به ایران برساند»

ایرج ادیب‌زاده
adibzadeh@radiozamaneh.com

جنگ لفظی و بحران در مناسبات سیاسی ایران و فرانسه در پی سخنان نیکلاس سارکوزی، رییس جمهور فرانسه، بالا گرفته است.

سارکوزی در مراسم بزرگداشت شصتمین سالگرد اعلامیه‏ی جهانی حقوق بشر، ضمن احترام به ملت ایران و ستایش از فرهنگ آن‏، گفته بود: «برای من ناممکن است دست کسی را بفشارم که جرأت کرده بگوید: اسرائیل باید از نقشه‏ی جهان حذف شود».

در واکنش به سخنان رئیس جمهور فرانسه، منوچهر متکی، وزیر امور خارجه‏ی ایران، سفر خود به پاریس را برای شرکت در «کنفرانس افغانستان» لغو کرد و حسن قشقاوی، سخن‏گوی وزارت خارجه هم در ملاقات با سفیر فرانسه در تهران، رئیس جمهور فرانسه را به رعایت‌نکردن نزاکت و شئون دیپلماتیک متهم کرده بود.

سرانجام، نوبت خود آقای احمدی‏نژاد، رئیس جمهور ایران رسید که بخش مهم سخنرانی‏اش در اهواز را به پاسخگویی به گفته‏های رییس‏ جمهور فرانسه اختصاص داد و گفت: «هیچ‌کس خواهان مذاکره و دست دادن با نیکلاس سارکوزی، رئیس جمهور فرانسه نیست». وی با تشبیه کردن سارکوزی به فرعون گفت: «من خطاب به این آقا می‏گویم، در ایران هیچ‏کس تقاضای مذاکره و دست‌دادن با شما را نکرده و نخواهد کرد».

در مورد بحران اخیر بین ایران و فرانسه با آقای دکتر جلال ایجادی، استاد دانشگاه در پاریس و عضو حزب سبزهای فرانسه گفت‌وگویی انجام داده‌ام.

Download it Here!

آقای دکتر جلال ایجادی، نظرتان در باره‏ی این جنگ لفظی و بحرانی که به وجود آمده، چیست؟ به نظر شما، آیا سخنان آقای سارکوزی از نظر دیپلماتیک قابل اعتراض است؟

اظهارات آقای سارکوزی از نظر دیپلماتیک، قابل اعتراض نیست. چرا که صحبت از مساله‏ی حقوق بشر و عدم داشتن مناسبات دیپلماتیک یا محدود بودن این مناسبات با یک کشور، پیوسته در صحنه‏ی بین‏المللی و در مناسبات بین کشورها اتفاق افتاده و می‏افتد.

این‏گونه مسایل به موارد رعایت حقوق بشر در سطح بین‏المللی و خواست سازمان‏های حقوق بشر و حتی سازمان ملل درباره این که کشورها مسایل مربوط به حقوق بشر را رعایت کنند، برمی‏گردد.

به علاوه حتی در مناسبات بین‏المللی بین کشورها، از آن‏جایی که مجموع این کشورها عضو سازمان ملل هستند، لازم است که مناسبات متقابل منزه و روشنی بین هم داشته باشند.

بنابراین، آن‏چه که آقای سارکوزی می‏گوید، الزاما برخلاف قواعد بین‏المللی نیست. ولی در ضمن، بیان نوعی بحران در مناسبات بین فرانسه و ایران است. به خصوص واکنش آقای احمدی‏نژاد که سارکوزی را به فرعون تشبیه کرده، خارج از این مناسبات قرار می‏گیرد و به عنوان نوعی توهین به مقام ریاست جمهوری کشور دیگری تلقی می‏شود.


دکتر جلال ایجادی، استاد دانشگاه در پاریس و عضو حزب سبزهای فرانسه

از بحران بین فرانسه و ایران صحبت کردید. سابقه‏ی جنگ تبلیغاتی بین ایران و فرانسه به خصوص در سال‏های اخیر، چه بوده است؟

یک نگاه خیلی سریع به مناسبات ایران و فرانسه نشان می‏دهد، این مناسبات ۵۰۰ سال است که ادامه دارد. در دوره‏هایی، مناسبات کاملا رشد یافته و شکوفایی وجود داشته است؛ از جمله، می‏توان به مناسبات زمان ناصرالدین شاه با فرانسه که تا زمان پهلوی‏ها ادامه داشت، اشاره کرد و اینکه علی‏رغم این که همیشه رشد و توسعه‏ی گسترده‏ای نداشت، ولی مناسبات آرام و دیپلماتیک قابل توجهی بین دو کشور وجود داشت.

اوج این روابط به سال‏های ۱۹۷۵ به بعد و شرکت ایران در سرمایه‏گذاری «اورودیف» و مذاکرات ایران و فرانسه در زمینه‏ی خرید نیروگاه‏های اتمی برمی‏گردد. این نقطه را می‏توان به دورانی که آیت‏الله خمینی به فرانسه می‏رود و با حمایت دولت فرانسه در آن‏جا مستقر می‏شود، رساند.

ولی از مرحله‏ی بعد که ورود آقای بنی‏صدر و مجاهدین به فرانسه و کشتن شاپور بختیار اتفاق افتاد، روابط دو کشور دچار آشفتگی و بحران شد. ماجرای پرونده‏ی هسته‏ای ایران هم این مناسبات را کاملا تیره کرد.

سیاست آقای میتران هم سیاستی بود که خواهان رفع این بحران نبود. این ماجرا به نحوی ادامه پیدا کرد تا می‏رسیم به دوران آقای سارکوزی. در این دوران به دلایل گوناگون، هم به لحاظ تاریخی و هم به خاطر نقطه‏نظرات مختلف و هم‏سویی دولت سارکوزی با سیاست امریکا و… این مناسبات پیچیده‏تر و بحرانی‏تر شد.

حدود یک سال پیش هم آقای برنار کوشنر، موضع سختی در ارتباط با ایران گرفت و ‏آن‏چه که امروز دولت ایران در ارتباط با دولت فرانسه مطرح می‏کند، ادامه‏ی همین بحران است.

بنابراین دو کشور وارد مرحله‏ای شده‏اند که معلوم نیست به چه سمتی خواهد رفت، مگر این که مناسبات سیاسی و تناسب قوا در ایران تغییر کند.

اما جنگ لفظی که اکنون به راه افتاده، ظاهرا بیشتر از سوی هیات حاکمه ایران بوده. یعنی علاوه بر خود آقای احمدی‏نژاد، منوچهر متکی و قشقاوی هم به سارکوزی پاسخ دادند. این اعتراض‏ها نشان‏دهنده‏ی یک نوع همبستگی این مقام‏ها، آن‏هم در فاصله‏ی کمی به انتخابات ریاست جمهوری در ایران نیست؟

یکی از جنبه‏های مهم جنگ تبلیغاتی که به‏وجود آمده، مساله‏ی انتخابات ریاست جمهوری در ایران است.

درهمین صحبت‏هایی هم که آقای سارکوزی مطرح کرده، ضمن این که خواسته حساب ملت ایران را از دولت ایران جدا کند، بیان کرده، آن‏چه که آقای احمدی‏نژاد نمایندگی می‏کند، مجموعه‏ی کل هیأت حاکمه‏ی ایران و جناح‏های گوناگون سهیم در قدرت نیستند.

او خواسته این پیام را بدهد که در حال حاضر احمدی‏نژاد و جناح او بیش از پیش می‏تواند در شرایط سختی قرار ‏بگیرد تا به این ترتیب جناح‏های مختلف بتوانند یک نوع حمایت بین‏المللی را به ملت ایران نشان دهند و این پیام را به ملت بدهند که حتی از نظر بین‏المللی تمایل بر این است که آقای احمدی‏نژاد کنار گذاشته شود و جناح‏های دیگری بر سر کار بیایند.

واکنش احمدی‏نژاد، در ضمن واکنشی است در مقابل دوستان احتمالی جناح‏هایی که در مقابل او در انتخابات ایران قرار می‏گیرند.

در نیویورک برای نخستین بار نمایندگان پنج کشور عضو دایم شورای امنیت به همراه آلمان (۵+۱) با دیپلمات‏های کشورهای عربی خلیج فارس، بر سر برنامه‏ی هسته‏ای ایران نشستی داشتند که در آن از سیاست‏های اتمی ایران ابراز نگرانی شد. نظرتان در باره‏‏ی این نشست چیست؟

سیاست جمهوری اسلامی در داخل، سرکوب و در خارج از مرزها، جنگ تبلیغاتی و به‏وجود آوردن نوعی آشفتگی در مناسبات بین کشورها است.

با توجه به این که امروز یک فضای بین‏المللی عمومی علیه دولت ایران وجود دارد، کشورهای ریز و درشت منطقه، به ناگزیر از این موقعیت استفاده می‏کنند که بگویند آن‏ها خواهان یک منطقه‏ی بحران‏زده نیستند و از آن‏جایی که قدرت‏های بزرگ بین‏المللی مخالفت خود را با ایران ابراز می‏کنند، آن‏ها هم به نحوی نگرانی خودشان را نسبت به دولت ایران نشان می‏دهند.

متاسفانه، این وضعیت به نفع مردم ایران و به نفع مملکت ایران نیست. ایران می‏توانست نقش بسیار برجسته و زیبایی در این منطقه بازی کند. منتهی به خاطر سیاست‏های غلط و تحریک‏آمیز دولت ایران، این وضعیت از موقعیت صلح‏‏آمیز دور می‏شود و منجر به این می‏شود که کشورهایی که چه بسا بتوانند روابط مسالمت‏آمیز و دوستانه‏ای با ایران داشته باشند، به نحوی در مقابل ایران قرار بگیرند و این امری کاملا منفی است.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

سلام. یک ساعت تلاش کردم مطلب دکتر براهنی درباره فریدون آدمیت را باز کنم. ولی موفق نشدم. لطفا چنان مقدور است این مطلب را برای مطالعه ی خوانندگان به صفحات اصلی رادیو زمانه منتقل کنید. سپاسگزارم.

-- فرنود ، Dec 20, 2008

یعنی تهدید یک کشور به بمباران توسط آقای سارکوزی خلاف شئون دیپلماتیک نیست؟ در ضمن معلوم نیست تشبیه کسی به فرعون در فرهنگ فرانسه الزاما توهین آمیز باشد. بنظر من نظریات مصاحبه شونده دقیق و منصفانه یا بی طرفانه نیست و بیشتر با توجه به یک پس زمینه ذهنی قبلی بیان شده، چیزی که در بین ایرانی ها متداول است. البته با سابقه حزبی ایشان هم کاملا قابل توجیه است. حال آنکه بنظر بنده تحلیل باید منطبق بر واقعیات بدور از دخالت اغراض شخصی و حزبی باشد. شاید بهتر باشد که زمانه از کسانی نظر خواهی کند که جسما و روحا هم ایرانی باشند نه اینکه صرفا نامی ایرانی داشته باشند. با تشکر

-- adl ، Dec 20, 2008

in baba,mosahebe shavande,aslan na az tarikh chizi sarash mishavad na az siasat.entekhabate Adibzade baraye mosahebe ajib va jahatdar ast;agha! ba do ta motakhasses harf bezanid.gharar nist babayi mesle Sarkozy ke az nakojaabad sar daravarde baraye iran tasmim begirad.Faranse do gharn ast ke siasate zedde irani darad.basta!

-- بدون نام ، Dec 20, 2008

پرسش اساسی این است که چقدر این فرنگی کج و کوله می تواند به یک کشور دیگر اتهام وارد کند وقتی رفتار نا انسانی ایشان با نا فرنگیان کوچیده به شورش های خیابانی کشیده شده بوده است.

-- بهروز ، Dec 21, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)