تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
گفت و گو با لیلا خرسند، روزنامه‏نگار‌، پیرامون اخراج دو دختر محجبه‏ی کاراته‏کای تیم ملی ایران

«مسوولان می‌دانستند زنان محجبه اجازه‏ی حضور ندارند»

ایرج ادیب‌زاده
adibzadeh@radiozamaneh.com

نوزدهمین دوره‏ی مسابقه‏ی کاراته‏ی قهرمانی جهان در ورزشگاه نیپون بودوکان شهر توکیو، پایتخت ژاپن، با اخراج دو دختر محجبه‏ی کاراته‏کای تیم ملی ایران، به دلیل خودداری آن‏ها از برداشتن حجاب اسلامی، همراه شد.

هلن سپاهی که با لباس تیم ملی و حجاب اسلامی روی تشک آمد، با اعتراض داور، روبه‌رو شد. از وی خواسته شد حجاب خود را که مخالف قوانین فدراسیون جهانی است بردارد و بعد مبارزه کند.

اما او خودداری کرد و داور او را به خارج از «تآتامی» (صحنه‏ی مسابقه‏ی کاراته) هدایت کرد. در این مورد با خانم لیلا خرسند، روزنامه‏نگار در تهران گفت و گو کرده‌ام.

Download it Here!

آیا مسوولان فدراسیون کاراته در جمهوری اسلامی می‏دانستند که قوانین قهرمانی جهان، اجازه‏ی داشتن پوششی غیر از لباس رسمی را در مسابقات نمی‏دهد؟

بله، تقریباً از همان روزهایی که مساله‏ی حضور خانم‏های کاراته‏کای در مسابقات بین‏المللی مطرح شد، آ‏ن‏ها می‏دانستند که در مسابقات قهرمانی جهانی یعنی مسابقاتی که زیر نظر فدراسیون جهانی کاراته برگزار می‏شود، اجازه‏ی حضور ندارند.

در سال ۲۰۰۲ که تیم ملی تکواندوی ما در مسابقات آسیایی شرکت کرد، حضور تیم‏های رزمی زنان در مسابقات آسیایی و اروپایی مطرح شده بود، اما فدراسیون جهانی کاراته از همان اول مخالفت خود را با حضور زنان به خاطر مشکل لباس‏شان، اعلام کرد.

نظر این فدراسیون این است که زنان نمی‏توانند در کاراته از روسری استفاده کنند و به خاطر تحرکات زیادی که دارند، از نظر بهداشتی و اصول سلامتی، داشتن روسری زیر کلاه به آن‏ها آسیب می‏رساند.


داور به کاراته‌کای محجبه ایرانی اجازه حضور در میدان را نداد

با این حال، کنفدراسیون آسیا، موافقت کرده بود که در همه‏ی مسابقاتی که زیر نظر این کنفدراسیون برگزار می‏شود، زنان کاراته‏کای ایرانی مشکلی نداشته باشند و بتوانند در این مسابقات شرکت کنند.

ولی هنوز نظر موافقی از طرف فدارسیون جهانی اعلام نشده است. آقای بهزاد کتیرایی، رییس فدراسیون کاراته، بعد از این اتفاق گفته بود ما هنوز در حال رایزنی بودیم و به نتیجه نرسیده بودیم.

فدراسیون‏های جهانی بارها اعلام کرده‏اند که داشتن حجاب اسلامی، به خودی خود، مشکلی نیست. اما می‏تواند برای خود ورزشکار محجبه ایجاد خطر کند. برای مثال در فوتبال زنان که بازی با روسری ممنوع شده، داوران فوتبال می‏گویند: اگر حریفی به طور ناگهانی و غیرارادی، روسری بازیکن را بگیرد و بکشد، ممکن است باعث خفگی آن بازیکن محجبه بشود. آیا مسوولان ورزش در جمهوری اسلامی نمی‏خواهند خود را با قوانین جهانی منطبق کنند‌، یا فکر دیگری در این مورد بکنند؟

در مواردی کلاهی طراحی شده که فقط صورت و گردن را بپوشاند و قابل دست‏رسی نباشد. یعنی بازیکن حریف در رشته‏های مختلف نتواند آن را بگیرد. اما فکر اصولی برای آن نشده است.

دارند در مورد نوع پارچه فکر می‏کنند که پارچه‏ای باشد که بتواند عرق را دفع کند. به خصوص در مورد فوتبال، بسیار به این فکر هستند که پارچه‏ای طراحی کنند که بتواند این مشکل را حل کند. شکل آن فعلاً همان شکلی است که دارد استفاده می‏شود.

نظر شما به عنوان یک خانم روزنامه‏نگار ورزشی، در مورد شرکت زنان ایران با این مشکلی که پیش آمده، چیست؟

این مساله فقط منحصر به ایران نیست، خیلی از زنان مسلمان شرایط خاصی دارند که می‏خواهند در شرایط پوشش اسلامی در مسابقات بین‏المللی شرکت کنند.

به نظر من فدراسیون‏های داخلی ایران به تنهایی نمی‏توانند این مشکل را حل کنند، باید فدراسیون‏های جهانی هم طرح‏هایی بدهند و مشارکتی داشته باشند تا مشکل این زنان بتواند حل شود.

بالاخره آن‏ها نمی‏توانند از این مسابقات کنار بکشند و خودشان را حذف کنند. به همین دلیل اگر با آن‏ها هم‏فکری کنند و این مشکل را حل کنند، خیلی بهتر است.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

دلم براي زنان ودختران سرزمينم اتش مي گيرد وقتي ميبينم ما رااز دنياي ازاد ومردم ازاددور نگاه داشته اند

-- كاوه ، Nov 17, 2008

زنانی که میخواهند حجاب داشته باشند زیاد هستند و متاسفانه مظلوم
اما این زنان در ایران حداقل احساس حقارت نمیکنند ولی در اروپا بعضی زنان با حقارت زندگی میکنند
ایران حداقل از این جهت محل مناسبی برای زندگی است

-- بدون نام ، Nov 19, 2008

اسلام آقایان یک اسلام ارتجاعی(طالبانی) است.

-- Arash ، Nov 19, 2008

خوب ورزش كاران زن مسلمان كله رو تيغ بندازن يا با ماشين نمره ٤ موهاشونو بزنن هيچ مشكل شرعي ديگه وجود نداره .والله

-- داود ، Nov 19, 2008

من نمیدانم این تفکر طالبانی تا کی میخواهد ادامه داشته باشد ظاهرن خانم لیلا خرسند هم یا این تفکره طالبانی رو دارد یا از ترس نمیگوید اخر یعنی چی این مسخره بازی. ایران را به گند کشیده اید بس است دنیا رو دیگه نمیتوانید یعنی به شما متحجران زن ستیز اجازه نخواهند داد اخر مو زن با موه مرد چه فرقی با هم دارند بجز اینکه یک مشت مسلمان متحجر زورگو به زنان با دیدن مو زن حالی به حالی میشوند خدا اگر با موه زنان مشکل داشت زن را کچل میکرد تا این همه مشکل بوجود نیاید شما زنان ایرانی را نگاه کنید وقتی فوتبال بازی میکنند با حجاب اسلامی از فوتبال متنفر میشوید من که حالم بد شد و سریع سایتی که عکسهائی از زنان ایرانی با حجاب اسلامی رو نشان میداد بستم از که این زنان ایرانی بودن شرمسار شدم

-- kia ، Nov 19, 2008

maadaam ke jomhooriye ESGHAATI rooye kaar ast az in moshkelaat hast. in moshkel nabaashad moshkelaate digar. man ahle varzesh nistam vali khaandam ke be footbaalist haa ghabl az mosaabeghe aabgoosht khoraandand ke natavaanand mosaabeghe dahand.

-- mehdi ، Nov 19, 2008

جالبه که هیچ یک از نظردهندگان حتی احتمال هم نمی دهند که شاید ورزشکاری واقعا بخواهد محجبه باشد!

-- مجید ، Nov 19, 2008

بهتر. دلم خنک شد. آخه چرا باید زنها برن توی یک کیسه به اسم حجاب؟ خواه زور جمهوری اسلامی باشد خواه سنت و خواه میل خودشان!!

-- N ، Nov 19, 2008

به علاوه- شتر سواری که دولا دولا نمیشه. اگر هم به میل خودشان حجاب دارند دست از این کارها بردارند. حجاب می گذارند که مردها نگاهشان نکنند و تحریک نشوند، بعد می روند روی تشک و بالا پایین می پرند؟!! این که بدتر است از دو تار مو که همه دارند!!تا کی می خواهیم مایه تمسخر و تفریح دنیا باشیم؟؟؟؟؟ کاراته کار محجب؟؟؟ شوخی می کنید؟؟!!!!!!! مثل اینست که در فیلم kill Bill اوما تورمن با حجاب بازی کند. تصور کنید که چقدر خنده دار می شد!

-- N ، Nov 19, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)