تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
گفت و گو با آزیتا خرم پیرامون برگزاری هفته فرهنگ و هنر ایران در فرانسه

«ایرانی‌ها فقط بمب اتم نیستند»

ایرج ادیب‌زاده
adibzadeh@radiozamaneh.com

به ابتکار بنیاد ایرانی - فرانسوی پرسپولیس در شهر تولوز در مرکز فرانسه از بعدازظهر سه‌شنبه، «هفته‌‌ی ایران» در شهر بالما در نزدیکی تولوز در محل شهرداری این شهر با سخنرانی شهردار این شهر و مسئولان بنیاد پرسپولیس آغاز شد.

نشان دادن جنبه‌‌های مختلف فرهنگ و هنر ایران، اساس این طرح مشترک شهرداری بالما و بنیاد پرسپولیس است که از دیروز با نمایش مینیاتورهای ایرانی نقاش و مینیاتوریست ایرانی عباس معیری و سخنرانی او درباره‌ی هنر مینیاتور آغاز شده است.

در هفته‌ی فرهنگ ایران در شهر تولوز تندیس های قدیمی، کارهای دستی، لباس‌های محلی بلوچستان، کردستان و ترکمنستان ایران به همراه آفیش‌ها و کتاب‌های ایرانی به نمایش گذاشته شده است.

عبدالله کیایی نیز خط های خود را به نمایش می‌گذارد. هم‌چنین در کارگاه‌هایی به شناساندن هنر خوشنویسی خواهد پرداخت.

نهال تجدد، نویسنده‌ی ایرانی در مورد مولانا جلال‌الدین مولوی و دو کتاب خود «رومی» و «پاسپورت ایرانی» سخن خواهد گفت.

سینمای ایران هم در این هفته‌ی فرهنگ جای ویژه‌ای با نمایش فیلم «باد ما را با خود خواهد برد» ساخته‌ی عباس کیارستمی دارد. پیرامون این فیلم و سینمای ایران مژده فامیلی، کارشناس سینمای ایران و فیلیپ راشل استاد دانشگاه تولوز سخن می‌گویند.

سرانجام روز شنبه، هفته‌ی فرهنگ و هنر ایران با عرضه‌ی هنر آشپزی ایران و رقص و موسیقی ایرانی به پایان می‌رسد.

از خانم آزیتا خرم، مسئول بنیاد پرسپولیس در تولوز از اهداف برگزاری هفته‌ی فرهنگ و هنر در تولوز می‌پرسم:

Download it Here!

فکر می‌کنم الان که به حق یا ناحق ایران تبدیل به مرکز مثبت یا منفی افراد اروپایی و به طور کلی خارجی شده است، باید نشان داد که ایرانی‌ها فقط بمب اتم نیستند؛ ایرانی‌ها این طور بد نیستند.

ایرانی‌ها واقعاً فرهنگ و قلب بزرگی دارند. انسان‌های بزرگی هستند و محبتی که دارند، فکر می‌‌کنم در تمام دنیا به سختی پیدا می‌شود.

به طور کلی ایران کشور خیلی خوبی است. اما هر کشوری بالا و پایین دارد. به همین دلیل فکر می‌کنم که مردم باید چیزهای بهتری را ببینند.

گاهی وقت‌ها من دیده‌ام که بعضی از خارجی‌‌ها عاشق ایران هستند؛ با وجود این‌که تنها چند ماه در ایران زندگی کرده‌اند. در همان چند ماه ایرانی را شناخته‌اند.

به همین دلیل معتقدم که ما کم‌کاری کرده‌ایم و باید سعی کنیم از طریق‌های دیگر کشور‌مان را بشناسیم.

انجمن ما نه سیاسی است و نه مذهبی. فقط می‌خواهیم فرهنگ ایران را بشناسانیم و بگوییم که ایرانی‌ها که هستند.

شهرداری تولوز استقبال زیادی از این برنامه کرده است و خود شهردار هم بسیار خوشحال است. مردم فرانسه هم خوشحال هستند و تماس‌های متعددی با شهرداری داشته و گفته‌اند که تصمیمی عالی گرفته است؛ چون ما هیچ وقت به درستی ندانسته‌ایم که ایرانی کیست و فرهنگ و آداب و رسومش چیست.

این قدمی خیلی عالی بوده که از سوی شهرداری برداشته شده است؛ چون گاهی وقت‌ها ممکن است این سازمان‌های دولتی نگاه منفی داشته باشند و این پروژه‌ی ما را ممکن بود قبول نکنند. ولی خدا را شکر فکری باز در مقابل این پیشنهاد ما داشتند و این کار انجام شد.

تصور می‌کنم که برگزاری این برنامه برای ایرانی‌ها خیلی مثبت خواهد بود و تعداد زیادی از ایرانی‌ها در این برنامه‌ها هستند و این ارتباط خیلی مهم است که مردم برداشت دیگری از ایران داشته باشند و آن اطلاعات زیادی که ما می‌دهیم، مخصوصاً از لحاظ روشنفکران، برداشت مردم را در رابطه با ایران بازتر خواهد کرد.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)