تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
گزارشی از نتایج پانزدهمین روز المپیک پکن

آرژانتین، فاتح مدال طلای فوتبال المپیک

ایرج ادیب‌زاده
adibzadeh@radiozamaneh.com

روز ماقبل پایانی بازی‌های المپیک پکن، روز دونده‌ها و پرنده‌ها در دو و میدانی زنان و مردان بود که در ورزشگاه اصلی المپیک پکن برگزار شد. در این روز ۳۰ مدال طلای دیگر تقسیم شد.

Download it Here!

هم‌چنین در این روز یک خانم بلژیکی شگفتی‌ساز شد و یک دختر بحرینی در ۳۰ متر پایانی دوی ۸۰۰ متر زنان، مدال طلای خود را از دست داد. در عوض زنان آمریکا در دوی امدادی ۴ در ۱۰۰ متر؛ در ۱۰ متر پایانی با پیش افتادن از روسیه مدال طلا گرفتند.

امروز همچنین فینال داغ برای فوتبال مردان بود. زیباترین صحنه‌ها را زنان در رشته‌ی پرش ارتفاع به نمایش درآوردند. یک دختر بلند قامت بلژیکی برای نخستین بار با پیروزی بر دو ورزشکار از کرواسی و روسیه که بخت مدال داشتند؛ برنده‌ی مدال طلا شد.

این ورزشکار در نخستین پرواز خود از مانع دو متر و پنج سانتی‌متری گذشت و اولین مدال طلای این رشته را به بلژیک هدیه کرد.


پرش از مانع دو متر و هفت سانتی (عکس ها از خبرگزاری شین‌هوا)

ورزشکار زیباروی کرواسی و بخت اول مدال طلای این رشته با اینکه از مانع دو متر و پنج سانتی با یک خطا گذشت؛ اما در جدال برای مدال طلا برابر مانع دو متر و هفت سانتی‌متر، سه بار خطا کرد و مدال نقره گرفت. ورزشکار روس نیز برنده‌ی مدال برنز شد.

زنان و مردان آمریکا امروز در دوی امدادی ۴ در ۱۰۰ متر نیز طلایی شدند. تیم ۴ در ۱۰۰ متر آمریکا، رکورد جدیدی برای المپیک بجای گذاشت.

اما بدون شک سلطان دوهای استقامت المپیک پکن ورزشکاری از اتیوپی بود که در دوهای پنج هزار متر، رکوردهای جدیدی را برجای گذاشت و مدال طلا گرفت. همچنین وی برنده‌ی دوی ده هزار متر شد و از چهره‌های دو مدال طلایی این المپیک لقب گرفت.


دونده‌های آمریکا در دوی چهار در صد متر

نروژی‌ها نشان دادند که در پرش با نیزه المپیک دست بالا را دارند. چرا که يک ورزشکار اين کشور برنده‌ی طلای المپیک شد. همچنین دومین طلای امروز برای نروژ را زنان این کشور در فینال هندبال و با شکست روسیه صاحب شدند.
اما داغ‌ترین مسابقه‌ی روز بدون شک در فینال فوتبال مردان در پکن بود. هوای چهل و دو درجه‌ی پایتخت چین برای یک فینال فوتبال می‌توانست وحشتناک باشد. از همین رو داور مسابقه برخلاف قاعده مجبور شد در میانه‌ی بازی چند دقیقه بازی را متوقف کند تا بازیکنان آبی بنوشند و آبی بر سر و روی خود بپاشند.

این فینال، تکرار فینال بازی‌های المپیک آتلانتا در سال ۱۹۹۶ بود. در آن بازی نیجریه ۳ بر ۲ آرژانتین را برده و قهرمان المپیک شده بود. اما امروز نوبت راه راه پوشان آرژانتینی بود که با یک گل نیجریه‌ی سخت‌کوش را شکست دهند.

نیجریه‌ای‌ها ۵۸ دقیقه برابر تیم هماهنگ آرژانتین که مسی، ستاره بارسلونا و ریکلمه باتجربه را در اختیار داشت؛ مقاومت کردند. اما این مهاجم جوان آرژانتینی بنفیکا بود که در یک ضد حمله و با استفاده از اشتباه دروازه‌بان نیجریه تنها گل این بازی را زد.

برای اینکه داغی این مسابقه را احساس کنید باید بدانید که تنها گل‌زن بازی در اواخر مسابقه به دلیل گرمازدگی روی زمین افتاد و با برانکارد به بیرون منتقل شد. همچنین مدال برنز فوتبال المپیک به برزیل رسید که سه بر صفر بلژیک را شکست داد.

نکته‌ی جالب اینکه زمانی که مارادونا، اسطوره آرژانتینی برای دادن جایزه به تیم برزیل به وسط زمین رفت؛ رونالدینیو برزیلی به طرف او رفت و با او دست داد؛ مارادونا نیز دست‌های رونالدینیو را بوسید و علت این موضوع هم مشخص نشد.


آرژانتین با تک گل دقیقه ۵۸ خود قهرمان المپیک شد

در رقابت‌های قایقرانی کانو و کایاک زنان و مردان در آب‌های آرام، طلای کانوی ۵۰۰ متر را روسیه برد و کایاک انفرادی زنان را هم ورزشکاری از اوکراین تصاحب کرد. همچنین اسپانیا و استرالیا دو طلای دیگر قایقرانی را صاحب شدند.

در دوچرخه سواری در مسیر بالا و پایین کوهستانی، ورزشکار زن آلمانی طلا گرفت و ورزشکار فرانسه هم مدال طلای مردان را به گردن آویخت. اما صحنه‌ی جالب، قدرت نمایی ورزشکار زن آلمانی بود که در پنج متری خط پایان، آن‌قدر از حریفان پیش افتاده بود که از دوچرخه پیاده شد و آن را روی دست گرفت و از خط پایان گذشت.


دوچرخه سواری در مسیر بالا و پایین کوهستانی

اما در جدول رده بندی مدال‌ها یک روز به پایان بازی‌ها؛ چین میزبان اگرچه از نظر مرغوبیت مدال‌ها و داشتن ۴۹ مدال طلا در بالای این جدول قرار دارد؛ اما از نظر تعداد مدال‌های طلا، نقره و برنز آمریکا در موقعیت بهتری قرار می‌گیرد.

چین ۹۶ مدال دارد که از این تعداد، ۴۹ مدال طلا است؛ آمریکا با ۳۳ مدال طلا و مجموع ۱۰۵ مدال در رده دوم است؛ روسیه با ۲۱ طلا و مجموع ۶۹ مدال سوم؛ بریتانیا با مجموع ۴۷ مدال که ۱۹ تای آن طلا می باشد در رده‌ی چهارم است؛ آلمان با ۱۵ طلا و مجموع ۴۰ مدال در مکان پنجم ايستاده؛ کره جنوبی و ژاپن، در مکان‌های ششم و هشتم این جدول قرار دارند. کره جنوبی ۳۱ مدال گرفته که ۱۳ تای آن طلا است و ژاپن ۲۵ مدال گرفته که ۹ تای آن طلا می‌باشد.

ایران با یک مدال طلای هادی ساعی که در آخرین ساعات و در تکواندو بدست آمد و یک برنز کشتی مراد محمدی در رده‌ی ۵۱ جدول رده بندی مدال‌ها قرار دارد.

۶۹ کشور شرکت کننده دست‌کم یک مدال طلا گرفته‌اند. همچنین ۷۹ کشور دست‌کم یک برنز گرفته‌اند.

فردا در روز پایانی ۱۰ مدال طلای دیگر تقسیم می‌شود. این طلاها در ماراتن مردان، فینال بسکتبال، واترپلو، هندبال مردان و فینال والیبال مردان که بسیار تماشایی خواهد بود. برزیل، قهرمان المپیک آتن، قهرمان جهان و قهرمان لیگ جهانی والیبال برابر غول‌های آمریکا مبارزه می‌کند.


مدال طلای کانوی ۵۰۰ متر را روسیه تصاحب کرد

به گفته‌ی کارگردان چینی مراسم افتتاحیه و اختتامیه، جشن پایانی المپیک فردا شب، ۲۴ اوت، می‌تواند بسیار تماشایی باشد.
مراسم افتتاحیه که از فرط زیبایی نفس را در سینه حبس می‌کرد؛ تاریخ غنی گذشته و آینده‌ای که چین برای خود تصور می‌کند را به نمایش درآورد.

اما مراسم پایانی چهره‌ای جهانی‌تر دارد. برخلاف مراسم افتتاحیه که جزییات آن تا آخرین لحظه محرمانه نگه‌داشته شده بود، مراسم پایانی دست‌کم برای روزنامه نگاران کنجکاو چینی و اروپایی که مراسم را فاش کردند، خیلی محرمانه نگه‌داشته نشده است.

از جمله اینکه ۳۵۰ نفر از یک مدرسه‌ی محلی کونگ‌فو نمایشی جالب از این ورزش رزمی را نشان می‌دهند.

هدف این مراسم گفتن بدرود به ورزشکاران و مربیان شرکت کننده، داوران و دیگر دست‌اندرکاران این بازی‌ها و نیز میلیاردها تماشاگر بازی‌ها از طریق تلویزیون‌ها است. هم‌چنین وعده‌ی ملاقات برای چهار سال دیگر در بازی‌های المپیک لندن.


امروز، روز دونده‌های آمریکا در دوی چهار در صد متر بود

به همین مناسبت دیوید بکام، ستاره فوتبال انگلیس به عنوان یکی از نمایندگان المپیک ۲۰۱۲ لندن در مراسم فردا شب حاضر است.

بدون شک صمیمانه‌ترین و دوستانه‌ترین لحظه، خاموشی ورزشگاه است؛ درحالی که نزدیک به ده هزار ورزشکار از ۲۰۴ کشور جهان درهم مخلوط می‌شوند و پرواز کلاه‌های شاپوی سنتی در مراسم پایانی را نظاره‌گر می‌شوند.

تجسم یک تکه از جهان بدون جنگ و بدون خشونت.
وعده‌ی ما، فردا.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

همون طور که تو ایران ما میگفتیم بازی رو ما کردیم گل رو هم ما خوردیم!

تیم نیجریه بهترین بازی خودش رو کرد ولی‌ عقاب شانس روی سر آرژانتین نشست.

-- majid ، Aug 24, 2008

آقا مجید فکر نمی کنم نیجریه بهترین بازیش رو انجام داده باشه ، آرژانتین مثل همیشه با اقتدار و با صلابت بازی می کرد شاید گرمای هوا باعث شده بود که زیاد جنب و جوش نداشته باشند

-- محسن ، Aug 25, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)