تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
گزارشی از نتایج یازدهمین روز المپیک پکن

پایان برنزین ۱۰ روز ناکامی ایران در المپیک پکن

ایرج ادیب‌زاده
adibzadeh@radiozamaneh.com

Download it Here!

روز یازدهم بازی‌های المپیک پکن، روز زنان دونده‌ی آمریکایی بود که دو طلای دیگر سرعت را به دست آوردند. در این روز، هم‌چنین کشتی آزاد آغاز شد که سرانجام پس از ۱۰ روز بی‌مدالی، یک مدال برنز برای ایران به همراه داشت.


مراد محمدی، نخستین مدال‌آور کاروان ایران (عکس: AFP)

امروز هم‌چنین قوی‌ترین مرد جهان مشخص شد و دوچرخه‌سواران بریتانیایی نیز خوش درخشیدند. طلایی شدن یک پدیده‌ی ۱۶ ساله‌ی آمریکایی در ژیمناستیک و سرانجام معرفی فینالیست‌های فوتبال مردان المپیک، از دیگر اتفاقات مهم یازدهمین روز المپیک بود. بحرین نیز نخستین طلای خود را توسط رشید رمزی در دوی ۱۵۰۰ متر مردان به دست آورد.

در مجموع امروز ۲۰ مدال طلا تقسیم شد که سهم آمریکایی‌ها شش طلا بود و چین دو مدال طلا را از آن خود کردند. جدال دو ملت بزرگ ورزش المپیک در جدول رده‌بندی هم‌چنان ادامه دارد.


شان جانسون، قهرمان ژیمناستیک آمریکایی (عکس: آسوشیتد پرس)

از پدیده‌ها آغاز می‌کنیم و ستاره‌ها که المپیک‌ها با ستاره‌ها زنده هستند. آمریکایی‌ها همیشه در المپیک‌ها یک عروسک در رشته‌ی ژیمناستیک رو می‌کنند و این بار این شان جانسون بود که سال پیش در اشتوتگارت و زمانی که تنها ۱۵ سال داشت، به مقام قهرمانی جهان رسید.

در المپیک پکن شان جانسون جزو بخت‌های اصلی مدال‌های طلای ژیمناستیک زنان بود؛ اما چینی‌ها موفق شده بودند از هشت مدال طلای ژیمناستیک،‌ شش تای آن را به خود اختصاص دهند.

شان جانسون ۱۶ ساله در چهار رشته دوم شده بود و کلکسیونر مدال‌های نقره لقب گرفت. اما امروز این ستاره‌ی اهل آیوا مدال طلای ماده «میله تعادل» را برد و سرانجام طلا گرفت.

دو طلای دیگر امروز آمریکایی‌ها در دو و میدانی زنان، در قسمت‌های ۲۰۰ متر زنان و ۱۰۰ متر با مانع بود.


يلنا ایزینباوا، قهرمان پرش با نیزه اهل روسیه

اما یک خانم دیگر امروز سوژه‌ی رسانه‌های المپیک بود. خانمی که کلکسیونر رکوردهای جهانی است. وی که یک خانم بلندقامت روس است، به دلیل نتایج جالبش در پرش با نیزه، عناوین ملکه‌ی پرش با نیزه و تزار پرش با نیزه را یدک می‌کشد.

هم چنین از او با عنوان عروسک روس نیز یاد می‌شود که این عنوان به دلیل زیبایی و قد کشیده‌اش، به او اطلاق می‌شود. عروسک روس که نام او النا ایزینباوا است، دختر یک لوله‌کش و یک صندوق‌دار مغازه در مسکو است.

اما او با تلاش فراوان توانست زندگی‌اش را تغییر دهد. او پدر و مادرش را ترک کرد و در پرنس‌نشین موناکو در جنوب فرانسه مقیم شد و در آن‌جا و در ایتالیا، تمرین‌های جدی‌اش را آغاز کرد.

اما کسی که استعداد‌های واقعی یلنا را شناساند، کسی نبود جز سرگئی بوبکا، سلطان پیشین پرش با نیزه المپیک و جهان که مرکزی برای آموزش پرش با نیزه در شهر «دونتسک» اوکراین دایر کرده است.

بوبکا همه چیز را برای یلنا از صفر آغاز کرد و سرانجام دوران موفقیت‌ها فرا رسید. ابتدا از فراز پنج متر و پنج ‌متر و سه سانتی‌متر گذشت و سرانجام دیروز دو سانتی‌متر بر رکورد جهانی خود افزود که مدال طلا را برای او همراه داشت.

یلنا حالا برای المپیک ۲۰۱۲ لندن دورخیز کرده و هدفش، آن طور که به روزنامه‌نگاران گفته، عبور از مرز ۳۵ رکورد جهانی استادش بوکا است. یلنا بدون شک از ستاره‌های مسلم این المپیک پکن است.


امروز رقابت‌های کشتی آزاد المپیک پکن آغاز شد که در این رشته آمریکا و روسیه در دو وزن قهرمان شدند. هنری کخودو، کشتی‌گیر ۲۱ ساله‌‌ی آمریکایی در وزن ۵۵ کیلوگرم که در فینال توموهیرو ماتسوناگا از ژاپن را در دو وقت با نتایج دو بر دو و سه بر صفر شکست داد و مدال طلا گرفت.

دو مدال برنز این وزن به قهرمان جهان روس، بشیک کودوخوف و رادوسلاو ولیکوف از بلغارستان رسید. دباغی، شرکت‌کننده‌ی ایران در این وزن، خیلی زود با دو شکست حذف شد.


مراد محمدی، نخستین مدال‌آور کاروان ایران (عکس: رویترز)

در وزن ۶۰ کیلوگرم این ماولت باتیروف روس، قهرمان ۲۴ ساله‌ی جهان بود که در دومین المپیک مدال طلا گرفت. باتیروف چهار سال پیش در وزن ۵۵ کیلوگرم قهرمان المپیک آتن شده بود.

قهرمان روس امروز در فینال وزن ۶۰ کیلوگرم واسیل فدوریشین از اوکراین را که سه بار قهرمان اروپا شده بود، در وقت اول با حساب یک بر صفر و در وقت دوم با نتیجه دو بر صفر برد و طلای پکن را به طلای چهار سال پیش خود اضافه کرد.

مدال‌های برنز این وزن به مراد محمدی از ایران و کنیشی یوموتو از ژاپن رسید. مدال محمدی نخستین مدال کاروان ۵۵ نفره ایران از المپیک پکن بود که در پایان روز یازدهم به دست آمد.


ماتیاس اشتاینر، وزنه‌بردار آلمانی (عکس: رویترز)

اما یک عنوان افتخاری دیگر نیز از ورشکاران ایران امروز گرفته شد. عنوان قوی‌ترین مرد جهان که در دو المپیک سیدنی و آتن به حسین رضازاده اختصاص داشت، امروز به ماتیاس اشتاینر آلمانی رسید که در وزنه‌برداری دسته‌ی سنگین‌تر از ۱۰۵ کیلوگرم، قهرمان المپیک شد و مدال طلا را از آن خود کرد.

رشید شریفی که در آستانه‌ی المپیک پکن جانشین حسین رضازاده شده بود، با وجود داشتن عنوان قهرمانی آسیا، به مکانی بهتر از ششم دست نیافت.

البته همین مکان ششم بهترین نتیجه برای تیم وزنه‌برداری ایران در المپیک پکن تا کنون بود. چون دو وزنه‌بردار دیگر ایران، ابراهیمی و بیرانوند، در دو وزن دیگر هفتم و یازدهم شدند.

در فوتبال مردان، نیجریه مانند المپیک ۱۹۹۶ آتلانتا که قهرمان شده بود، امروز در نیمه نهایی چهار بر یک بلژیک را برد و به فینال رسید. نیجریه در فینال المپیک پکن باید با آرژانتینی روبه‌رو شود که با پیروزی قاطع سه بر صفر برابر برزیل، بار دیگر، قهرمان پنج دوره جام جهانی را از کسب نخستین قهرمانی‌اش در فوتبال المپیک، محروم کرد.

اما بحرین که از یکی از استان‌های ایران نیز کوچک‌تر است، امروز یک مدال طلا در دوی ۱۵۰۰ متر مردان توسط رشید رمزی گرفت. بحرین قبلاً یک نقره هم گرفته بود.


در جدول رده‌بندی مدال‌ها، میزبان بازی‌ها امروز دو مدال طلای دیگر از ژیمناستیک زنان و مردان را به تعداد مدال‌هایش افزود. چین در این جدول با ۴۳ مدال طلا و مجموع ۷۶ مدال در صدر است.

آمریکا که امروز شش طلا گرفت، با ۲۶ مدال طلا و در مجموع با ۷۹ مدال در رده‌ی دوم است. بریتانیا در رده‌ی سوم است. میزبان المپیک چهار سال دیگر با سه مدال طلایی که امروز در دوچرخه‌سواری و قایقرانی گرفت، با ۱۶ مدال طلا و مجموع ۳۳ مدال در مکان سوم ایستاده است.

استرالیا و آلمان مشترکاً با ۱۱ مدال طلا در رده‌ی چهارم هستند. روسیه با ۱۰ طلا، کره و ژاپن هر کدام با هشت طلا، ایتالیا با شش مدال طلا و اوکراین با پنج مدال طلا در رده‌های ششم تا دهم ایستاده‌اند.

تا پایان روز یازدهم بازی‌های المپیک پکن، ۴۰ کشور دست کم صاحب یک مدال طلا شده‌اند و سرود ملی آن‌ها در ورزشگاه‌های پکن به ترنم درآمده است. هم‌چنین ۷۵ کشور از جمله ایران دست‌کم یک مدال برنز گرفته‌اند.

سرانجام امروز نام ایران به جدول رده‌بندی مدال‌ها وارد شد. ایران در پایان روز یازدهم با تک‌مدال برنزش به همراه مصر، لتونی، مراکش، مکزیک، تاجیکستان و توگو در رده شصت و نهم قرار دارد. ۱۲۹ کشور شرکت‌کننده هنوز مدال نگرفته‌اند.


مایکل فلپس، شناگر طلایی آمریکا (عکس: AFP)

اما نکته‌ی پایانی مسأله‌ی مرغوبیت مدال‌های طلای المپیک است که امروز خبرساز شد. کمیته‌ی برگزاری بازی‌های پکن اعلام کرد تنها شش گرم از وزن مدال‌های طلای المپیک پکن از طلای خالص است و بقیه‌ی آن از نقره ساخته شده است.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
بالاخره مدال گرفتیم
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

آقا این بوایسار سایتی اف رو امروز دیدین؟ خداحافظی اش واقعا اشک آدم و در میاورد. زیدان کشتی هم خداحافظی کرد

-- محسن ، Aug 20, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)