تاریخ انتشار: ۶ فروردین ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
بررسی مطبوعات فرانسه

بازتاب نام ایران در نشریات فرانسه

ایرج ادیب زاده

در هفته نامه‌های فرانسه و روزنامه‌های ویژه روزهای تعطیل یکشنبه، مطالب گوناگونی به چشم می‌خورد، از جمله دو مطلب کوتاه در ارتباط با ایران.

Download it Here!

لیبراسیون با ارزیابی نتایج انتخابات مجلس شورای اسلامی در تهران، از تحکیم قدرت محافظه کاران افراطی می‌نویسد و می‌افزاید، بعد از اعلام نتایج انتخابات شهر تهران، همه از پیروزی دم می‌زنند. هم طرفداران محمود احمدی نژاد، هم محافظه کاران منتقد او و هم اصلاح طلبان. اما تا اینجای کار همه چیز از پیروزی محافظه کاران افراطی حکایت می‌کند. اما موقعیت محافظه کاران منتقد رییس جمهوری نیز محکم است. روزنامه لیبراسیون از قول یک تحلیل گر ایرانی پیش بینی کرده که این محافظه کاران منتقد، زندگی را در مجلس آینده بر احمدی‌نژاد سخت می‌کنند.

روزنامه لوموند هم در مصاحبه‌ای با جان مک کین، نامزد جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، از هم نظری او و نیکلا سارکوزی، رییس جمهوری فرانسه درمورد ایران نوشته و نیز افغانستان. مک کین به روزنامه لوموند گفته است، من موافق فشار آوردن بیشتر به ایران هستم برای کنار گذاشتن برنامه نظامی هسته‌ای خود و می‌افزاید، اقدامات سازمان ملل در این مورد کافی نیست. هم نظری دیگر و توافق مک کین با نیکلا سارکوزی، درمورد افغانستان است در برنامه‌های نظامی در پیش رو و نیز بازسازی افغانستان.

اما در اومانیته یکشنبه‌ها، روزنامه‌ای نزدیک به حزب کمونیست فرانسه، تصویر مصیبت باری از جنگ عراق، پیش روی خواننده قرار می‌گیرد. با تیتر«پنج سال جنگ، کارنامه فاجعه بار در عراق». اومانیته می‌نویسد، بحران عراق حالا در صدر موضوعاتی است که در کارزار مقدماتی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، قرار گرفته است. پنج سال بعد از سقوط بغداد، جوزف اشفیکلی، برنده جایزه نوبل اقتصاد در اومانیته امروز، یکشنبه، به ارزیابی و حساب کردن روی نتایج این جنگ، انگشت گذاشته است. از جمله سه هزار میلیارد دلار تاکنون و طی پنج سال، هزینه این جنگ شده است. پرهزینه‌ترین و گران‌ترین جنگ تاریخ تا حال حاضر.

پرسش اومانیته این است که چه کسانی سود برده‌اند؟ و پاسخ بدون شگفتی، کمپانی‌های نفتی. شرکت‌های امنیتی خصوصی. شرکت‌هایی که قراردادهای انحصاری امضاء کرده‌اند و اغلب به تخلف آلوده هستند با همکاری وزارت دفاع. اما این جنگ برای عراق با هزینه‌های مادی و انسانی فراوانی همراه بوده است. به ویژه در قسمت انسانی.

اومانیته‌ی یکشنبه، یادآوری می‌کند که تعداد قربانیان این جنگ مصیبت‌آور هستند. فقط 4000 سرباز آمریکایی کشته شده‌اند. 650 هزار کشته در میان عراقی‌ها، با ارزیابی مرور مرکز پزشکی بریتانیا بیش از چهار میلیون نفر نیز جابجا شده‌اند و خانه‌های خود را ترک کرده‌اند. تراژدی البته پایان نیافته؛ نتیجه گیری هفته نامه.

تحریم بازی‌های المپیک پکن یا نه؟ این موضوع دیگر مورد بحث هفته نامه‌ها و روزنامه‌های یکشنبه فرانسه است. در این روزها که مردم تبت بر علیه اژدهای چین، سر به شورش برداشته‌اند، آنجا صحنه‌ی خشونت‌ها است. ضرب و جرح، اجساد تیرباران شده.
تصاویری که مجله پاری ماچ منتشر کرده و به قدر کافی تکان دهنده هستند. گفتگوهای بسیاری را نیز در فرانسه باعث شده. آیا باید بازی‌های المپیک پکن را تحریم کرد؟ بسیاری گفته‌اند مراسم گشایش بازی‌ها را، آری.

ژورنال دو دیمانش روزنامه یکشنبه‌های فرانسه، این اظهار نظر پیر مسکوویچی، نماینده سوسیالیست مجلس فرانسه را آورد: «سکوت رییس جمهور نیکلا سارکوزی دربرابر فشارها و خشونت‌های کر کننده‌ی پکن، شگفت آور است.» برنارد لاپو، وزیر ورزش فرانسه هم خارج از سیاست کنونی فرانسه هم، اظهار نظری نمی‌کند. حتی تظاهرات سمبلیک در اعتراض به پکن در قسمت ورزشی و البته در افکار ورزشکاران فرانسوی هم، هنوز واکنش مناسبی شکل نگرفته است.

یوهان دیریپ، قهرمان راهپیمایی فرانسه به روزنامه ژورنال دو دیمانش گفته؛ ما آخرین حلقه این زنجیر نیستیم. من خود به آنچه در تپت گذشته آگاهی و شناخت کامل دارم. اما آیا این شناخت و آگاهی را نسبت به وضع حقوق بشر و تجاوز به مردم تپت از سوی چینی‌ها، کمیته بین‌المللی المپیک هم دارد. آیا در سال 2001 هم آگاهی این را داشت. زمانی که میزبانی بازی‌های 2008 را به پکن داد.

به عقیده ورزشکار فرانسوی، این یک اشتباه بود که میزبانی بازی‌ها به پکن داده شد. و سرانجام به مناسبت عید پاک، روز به صلیب کشیده شدن مسیح، روزنامه رسمی فرانسه، چند نفری را به عنوان شوالیه‌های جدید لژیون دونور معرفی کرده است.

برنادت شیراک، همسر رییس جمهوری پیشین فرانسه، رییس بنیاد بیمارستانی پاریس. کریستین کلاویه، هنرپیشه سینمایی فرانسه. رابر منار، دبیرکل سازمان گزارشگران بدون مرز که وظیفه پاسداری از آزادی بیان، مطبوعات و روزنامه نگاران در جهان را دنبال می‌کند. خیاط و مد ساز تونسی در فرانسه، عزالدین آلایا و خواننده‌ی اپرا، روبرتو آلانا از آن جمله هستند. شوالیه‌های لژیون دو نور، عنوان افتخاری فرانسه است.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)