تاریخ انتشار: ۱ اسفند ۱۳۸۶ • چاپ کنید    
گفت و گو با سعید طیبی، روزنامه نگار و مدیر یک رادیوی محلی در کپنهاگ درباره بحران چاپ کاریکاتور پیامبر اسلام در دانمارک:

دانمارک در مقابل مسلمان‌ها

ایرج ادیب‌زاده

Download it Here!

خشونت‌ها در دانمارک برای هشتمین روز متوالی، ادامه یافت. به گفته‌ی پلیس این کشور، ناآرامی‌ها اندکی فروکش کرده اما نزدیک به چهل نفر مظنون به آتش زدن اتومبیل‌ها، ساختمان‌ها، مدارس و مراکز زباله در شهر‌های این کشور بازداشت شده‌اند.

پلیس همچنین دو مظنون تونسی را که برای ترور نقاش کاریکاتورهای حضرت محمد(ص)، به دانمارک رفته بودند، بازداشت و آنها را اخراج می‌کند. در این حال سفر یک گروه پارلمانی دانمارک به ایران، لغو شد.

جمهوری اسلامی خواسته بود دولت دانمارک به دلیل چاپ دوباره‌ی کاریکاتورهای حضرت محمد در روزنامه‌های آن کشور، عذرخواهی کند. اما نخست وزیر دانمارک گفت ما عذرخواهی نمی‌کنیم، کسانی باید عذرخواهی کنند که سنگسار می‌کنند. برای اطلاع از دامنه‌ی خشونت‌ها در دانمارک با آقای سعید طیبی، روزنامه نگار و مدیر یک رادیوی محلی در کپنهاگ، تماس گرفتیم. ایشان ابتدا به سابقه‌ی کاریکاتورها اشاره کرد.


سعید طیبی، روزنامه نگار و مدیر یک رادیوی محلی در کپنهاگ

دو سال پیش روزنامه‌ی (uland bladet) دانمارک، چند نقاشی که به تصور خودشان، تصویر حضرت محمد بود را چاپ کرد که پیامد آن، خشم مسلمانان دانمارک بود و قطع روابط کشورهای اسلامی با دانمارک و نهایتاً بایکوت کردن تمام کالاهای دانمارکی در بازار کشورهای اسلامی، این مساله حدود سه، چهار، پنج ماه به طول انجامید و بعد راکد ماند. تا این که حدود دو هفته‌ پیش پنج نفر از خارجی‌های مقیم دانمارک که احتمالاً تونسی بودند در این رابطه دستگیر شدند، آنها قصد داشتند نقاش کاریکاتورهای روزنامه‌ی (uland bladet) را ترور کنند. به دنبال این واقعه مجدداً نقاشی‌ها در چند روزنامه چاپ شد و خشم مسلمانان مقیم دانمارک را برانگیخت که نتیجه‌‌اش آتش زدن تعداد زیادی اتومبیل، کانتین‌های زباله، مدرسه، مهد کودک و ساختمان‌های مختلف بود.

پلیس امنیتی دانمارک، طبق قانون حق دارد که هر کس مخل نظم و امنیت جامعه بشود، دیپورت کند. قرار شد این دو نفر تونسی را بدون دادگاه دیپورت کنند. بقیه در انتظار دادگاه هستند. وکیل آنها قصد دارد با استفاده از این قانون که ممکن است این دو نفر در بازجویی شکنجه شده باشند- اگر ثابت بشود- از دیپورت آنها جلوگیری کند.

وکیل آنها آقای (گوناگومن) است که زمانی رییس وکلا بود. در تاریخ ۱۵ فوریه، ۲۸ اتومبیل، ۳۵ کانتین زباله و ۱۴ ساختمان به آتش کشیده شده که جمعاً ۱۸۵ فقره آتش سوزی رخ داد و چهل نفر دستگیر شدند. بعضی‌ها اعتقاد دارند آتش‌سوزی‌ها برای این ا‌ست که خشم جوانانی که در دانمارک با آنها برخورد نژاد‌پرستانه می‌شود نشان داده شود، بقیه هم معتقدند که آتش سوزی‌ها، به دلیل اعتراض به همان کاریکاتورها است که توسط یک گروه راست به نام حزب تحریر که مسلمان هستند انجام می گیرد. اینها در دانمارک، تظاهراتی به راه انداختند که اعتراض خودشان را به دولت دانمارک تسلیم کردند.

بعد از این خشونت‌ها، آیا نقاش کاریکاتورها نیز اظهار نظری کرده است؟
بله، دیشب ساعت هفت و بیست دقیقه من اخبار را گوش می‌دادم، با نقاش این کاریکاتورها گفت و گو شد و البته او اعلام کرد که من ترسی ندارم و آزادم که عقاید خودم را بیان کنم. دوشنبه ۱۸ فوریه، تعدادی از مقامات دولتی پارلمان و مقامات سیاسی، می خواستند به ایران سفر ‌کنند که سفر آنها لغو شد. چرا که مجلس ایران درخواست کرده بود که دولت دانمارک، عذرخواهی بکند وگرنه هیات اعزامی مورد استقبال قرار نمی گیرند.

بلافاصله وزیر امور خارجه دیشب اعلام کرد که ما عذرخواهی نمی‌کنیم و روزنامه‌های ما وابسته به دولت نیستند و آزاد هستند. امروز و عصر دیشب، جوانان مسلمان زیادی اتومبیل‌های شخصی مردم، مدرسه و کانتین‌های زباله را به آتش کشیدند و تقریباً آرامش شهر را گرفتند. مرکز این درگیری‌ها در کپنهاگ و شهر آرگوس است که در حومه‌ی پایتخت دانمارک است. شیشه‌ی بعضی از مغازه‌ها را شکستند و شعله‌های آتش در اکثر مناطق با وجود فعالیت شدید آتش نشانی، باز هم دیده می‌شود. کشور نروژ هم نقاشی‌ها را تایید کرده و اجازه داده که نقاشی‌ها در روزنامه‌های نروژ چاپ بشود.

به گفته‌ شبکه تلویزیونی ت و 2 دانمارک، مسلمانان تصمیم دارند که دانمارک را بایکوت کنند. اتحادیه مصرف کننده‌ی عربی گفته که درخواستی مبنی بر اینکه کشورهای مسلمان یکی بشوند و دانمارک را بایکوت کنند، امروز به ۱۳ کشور مسلمان داده شده است. به گفته‌ی آناس پورادوس نخست وزیر دانمارک این موضوع تقصیر جامعه‌ی دانمارک نیست.

آیا نسل دوم خارجی‌ها در دانمارک، دراین خشونت‌ها نقش دارند و این کار آیا جو ضد‌خارجی را در آن کشور بالا نمی‌برد؟
بله، می‌شود گفت که نسل دوم و سوم هم هستند. در این اوضاع ما در محیط کارمان مشکل داریم و این مسایل هست. ببینید، این آتش خوابیده بود. متاسفانه دوباره این کار را کردند. دوباره خود اینها، این کاریکاتورها را چاپ کردند و این مسایل را بوجود آوردند.

روزنامه‌های خود دانمارک الان چه می‌گویند؟
روزنامه‌های دانمارک، موافق هستند و می‌گویند آزادی بیان است و ما این کار را می‌کنیم و چیز مهمی هم نیست.

آیا برای خارجی‌ها در دانمارک به این ترتیب، مشکلاتی پیش می‌آید از قبیل گرفتن اجازه‌ی اقامت و مسایل دیگر؟
بله، این مشکلات تقریباً از ۶ سال پیش، کمی بیشتر شده است. و الان بیشتر نماینده‌های آنها، نماینده‌های حزب مخالف خارجی‌ها، علناً می‌گویند که خارجی ها طرفداران حضرت محمد هستند، بروند بیرون و ما نمی‌خواهیم آنها در دانمارک باشند. بیشتر نظرشان این است که همه باید کار کنند، همه باید مالیات بدهند و آنهایی که کار نمی‌کنند و مالیات نمی‌دهند، بروند بیرون. امروز هم به گفته‌ی ۱۶ نماینده‌ی مجلس ایران، درخواست قطع رابطه با دولت دانمارک را کردند و هیات خارجی دانمارک هم، سفرهیات پارلمانی خود را به ایران لغو کرد.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

درود بر دانمارک
درود بر آزادی بیان

-- کاوه آهنگراز رشت ، Feb 21, 2008

فرق است بين ازادي بيان و ازادي توهين!

-- جعفر ، Feb 21, 2008

این توهینها نشانه ضعف غرب است

-- علی ، Jul 4, 2008

dar 11 septamr 2001 yek nafar on karo kard am do milyard mosalmon daran tohan midan hala ham yek nafar bolan mishe be etegadate tamame meslemin tohin mikone in agar in demokrasiye pas 11 septamram demokrasy bod

-- babak ، Nov 7, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)