تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۸۶ • چاپ کنید    
دکتر جمشید اسدی، استاد استراتژی اقتصاد:

تحریم، شامل همه بانک‌های ایرانی می‌شود

ایرج ادیب‌زاده

Download it Here!

خبر روز در رابطه با ایران، ملاقات دانیل گلاسر، مدیر کل وزارت خزانه‌داری آمریکا در امر مبارزه با تامین اعتبارات مالی تروریست‌ها با مقام‌های بانکی ایران در پاریس بود. وزارت خزانه‌داری گفته، این دیدار محرمانه نبوده اما خبر آن پس از ۲۳ روز، توسط خبرگزاری‌ها منتشر شد. از آقای جمشید اسدی، استاد استراتژی اقتصاد در پاریس، درباره‌ی همین ملاقات می‌پرسم؟

بله، البته این خبر به عنوان ملاقات غیر مترقبه مقامات ایران و آمریکا در پاریس مطرح شده است. علیرغم اینکه این خبر بسیار کوتاه است و اطلاعات زیادی در این باره منتشر نشده ؛ فکر نمی‌کنم این را باید به عنوان ملاقاتی بین ایران و آمریکا تلقی کرد.

بعد هم این ملاقات از سوی یک ارگان بین‌المللی امور مالی به نام FATF و ایران بوده است. FATF، یک ارگان بین‌المللی است در حوزه جهانی شدن اقتصاد فعالیت می‌کند. این ارگان با مقامات خصوصی و دولتی امور مالی و بانکی برای جلوگیری از پولشویی، پول کثیف و پول کمک به تروریسم همکاری می‌کند، در نتیجه به گمان قوی، این ملاقاتی را که صورت گرفته است نباید در چهارچوب ملاقات مسوولین دو کشور ایران و آمریکا دید بلکه باید این را در چهارچوب همین ارگان بین‌الملل FATF دانست که این ارگان، سازمانی است متشکل از مسوولین مالی و بانکی در سطح بین‌المللی.

من فکر می‌کنم که این موسسه خواسته که ملاقاتی در مورد فعالیت‌های بسیاری از سازمان‌های ایرانی با مقامات ایرانی صورت بگیرد، در ارتباط با پولشویی و در ارتباط با کمک به سازمان‌هایی که معروف و مشهور به سازمان‌های تروریستی هستند. حتی به تصدیق خود مقامات رسمی در جمهوری اسلامی بطور مثال سرپرست هیات بازرسی کل کشور در بانک مرکزی میزان گردش پول کثیف در اقتصاد کشور، مبلغ در حدود 11 میلیارد دلار است. این صحبتی است که خود مقامات جمهوری اسلامی کردند.

می‌دانید که امور مالی و امور بانکی، اموری هستند که همه چیز در آن در هم ادغام شده است. یعنی هیچ وقت یک بانک نمی‌تواند بگوید که مثلاً فلان حسابش مربوط به تروریست‌ها بوده و من آن را بستم و قضیه فیصله پیدا کرد.
وقتی که یک حساب وارد شبکه‌ی مالی می‌شود مثل خانه‌های ۸ در و ۱۶ در و ۱۰۰۰در است. وقتی از یکی از این در ها وارد خانه شد، دیگر گردش‌اش در آن خانه به شکلی خواهد بود که مراقبت از آن خیلی مشکل می‌شود. این است که در این ملاقاتی که از طرف FTAF صورت گرفته، تمام بانک‌های ایران را زیر فشار قرار می‌دهند، حتی اگر مثلاً بطور مشخص نام بانک‌های صادرات و سپه امروز در ارتباط با کمک رسانی مالی به شبکه‌های تروریستی مطرح شده باشد، اما چون بانک‌های ایرانی با هم ارتباط دارند، حتی اگر فقط آن دو تا بانک در ارتباط با کارهای تروریستی بوده باشد؛ در شبکه‌ی بین‌المللی کل بانک‌های ایرانی مورد تحریم قرار خواهند داد.

چندی پیش گفته‌اند برای جلوگیری از اینکه مورد تحریم قرار بگیریم، اقدام به ایجاد بانک‌های سرمایه‌ای خواهیم کرد. یعنی بانک‌هایی که با سرمایه افراد مختلف تشکیل می‌شوند، اما این یک مشکل دیگر را حل نمی‌کند. هر بانکی که ثبت شده در ایران باشد یا با ایران ارتباط داشته باشد، مورد این تحریم قرار می‌گیرد. حالا چه همکار سپاه پاسداران باشد، چه جمهوری اسلامی باشد، چه اشخاص خصوصی در کشور باشند. فرقی نمی‌کند در این موارد. مادامی که مربوط به شبکه بانکی ایران است، همین مشکل را خواهد داشت.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

جالبه که هنوز یک عده از ایرانیها از تحریم علیه ایران حمایت میکنند. تحریم شاید دولت ایران رو زیر فشار بزاره، ولی بیشتر از اون مردم رو زیر فشار قرار میده. همه ی ما ایرانیها (مخصوصا ایرانیهای برون-مرزی) باید سعی و تلاش کنیم و جلوی تحریم رو بگیریم.

-- امیر ، Feb 18, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)