تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۸۶ • چاپ کنید    
روایتی از تشیییع جنازه‌ی احمد عاشورپور

ناصر مسعودی از عاشورپور می‌گوید

ایرج ادیب‌زاده

Download it Here!

ادامه‌ی سرما و یخبندان، کمبود و قطع گاز دشواری‌های بسیاری برای مردم، بویژه در استانهای شمالی و شمالغربی بوجود آورده است. اما این باعث نشد که گروه پرشماری از مردم در بندرانزلی به احترام یک خواننده‌ی قدیمی و مردمی ترانه‌های گیلانی در مراسم خاکسپاری‌اش حاضر نشوند. احمد عاشورپور، خواننده‌ی ترانه‌های بیادماندنی موسیقی ایران شنبه‌ی گذشته در سن نودسالگی دلیل عوارض ناشی از کهولتِ سن و عفونت ریه در تهران درگذشت و به وصیت خود وی او را در بندرانزلی به خاک سپردند. در تماسی که با ناصر مسعودی خواننده‌ی «برنامه‌ی گلها» و ترانه‌های محلی گیلکی در رشت داشتم، از وی درباره‌ی این مراسم پرسیدم:


ناصر مسعودی، خواننده‌ی گیلکی

مدتی اینجا برف باریده و تازه بند آمده است، اما یخبندان و انبارشدن برفها در کناره‌های جاده‌ و بعضی از مسیرها، سبب کندی شدید حرکت می‌شود و خیلی با احتیاط باید راه رفت و از این نظر آمدنمان خیلی مشکل بود. البته من وظیفه داشتم، چون دیشب به من اطلاع دادند، من گفتم که با کمال میل می‌آیم. به زحمت من و خانمم رفتیم تا دم دروازه‌ی همین شهرک مسکونی‌مان، که آمدند دنبالمان و راهی را که می‌باید ۴۰ دقیقه می‌رفتیم، یکساعت‌ونیم تقریبا طول کشید تا رسیدیم به آنجا. البته باید بگویم که خوشبختانه، اسقبال خیلی زیاد بود. مردم گیلان او را دوست دارند، از او خاطره دارند. آن موقع‌ها که ما محصل بودیم و تازه می‌خواستیم شروع کنیم، ایشان خواننده‌ی معروفی بود و برای من او یک افتخار بود. ضمن اینکه فقدانش برای ما خیلی دردآور است، بخاطر اینکه او در آن زمان، خودش یک هنرمند قدیمیِ فعال بود. آقای عاشورپور سالها پیش، دیگر دست از خوانندگی کشیده بود. شاید مجموع کارهایی که او خوانده است از به ۵۰ ­۴۰تا بیشتر نباشد و همه‌ی ‌اینها را فقط ظرف ۶­۵ سال حوانده بود. حالا شما ببینید که این مرد با این ۶­۵ سال فعالیت‌اش و با این ۵۰ تا کار ظرف این تقریبا ۶۰­۵۰ سال هنوز مورد محبت و علاقه‌ی مردم است. این خود نشانگر این است که کارهایی که او کرده، برای خیلی از خواننده‌ها کارهای الگو بوده است.
در مراسم خاکسپاری‌اش شرکت کردیم. با اینکه خیلی راه بد بود و آنجا هم برف زیاد بود و زمین هم لیز بود و یخبندان؛ ولی استقبال بسیار خوبی شد. دخترهای عزیزش بودند، خواهرش بود، برادرش بود و عده‌ای از دوستان اهل قلم و هنرمند و... جوانها هم بوند. برای من خیلی جالب بود که یکسری از جوانهایی که اصلاً با عاشورپور آشنایی آنچنانی نداشتند، آمده بودند و با جان و دل شرکت کرده بودند. این برای من خیلی جالب بود که هنوز هنر در این مملکت فراموش نشده و مردم هنرمندانشان را دوست دارند. چون سبک ِخواندن آقای عاشورپور، خدابیامرز، سبک خاصی بود. این بچه‌ها هم با جان و دل این کارها را دسته‌جمعی سر مزارش خواندند.


احمد عاشورپور، خواننده‌ی فولکلور

بعد از من خواستند که شما چون پیشکسوت هستی و خیلی بیشتر از ما با او آشنا بودی و صدایش را می‌شناسی، یکی از کارهایش را در نظر بگیر. من یکی از کارهایش را که خود او خوانده بود و من آن را بازخوانی کرده بودم، بر مزارش اجرا کردم که یادی از او کرده باشم و بگویم ما هنوز حرمت هنر را داریم. ترانه‌ای هست بنام «بارش» که شعرش از آقای مهرداد است و آهنگش هم از مرحوم اسدالله سمیعی است. کار بسیار قشنگ و لطیفی است. این را عاشورپور خوانده بود و من یک قسمتی از آن را برای مردم اجرا کردم، تا ادای دینی کرده باشم.

و من خواهش کردم تکه‌ای از همان ترانه را پشت تلفن تکرار کند.

شاید بخاطر لطفی است که مردم به من دارند و همین سبب می‌شود که من تا آنجایی که می‌توانم ادامه بدهم و امیدوارم این توفیق را داشته باشم تا زمانی که نفس می‌کشم و اگر توانش را داشته باشم، بخوانم. چندتا کار جدید من خوانده‌ام که بعضی‌هایش را در تهران ضبط کردم و بعضی‌هایش را هم در گیلان. در همین «سیما»ی گیلان با همین امکاناتش که نسبت به مرکز مختصر است. ولی کارهای قشنگی شده است که از آن کارها یکی دوتایش در سال گذشته در جشنواره‌ی استانها هم جایزه گرفته است. الان هم آلبومی در دست دارم. امیدوارم بتوانم توفیق این را پیدا بکنم که بزودی این آلبوم را هم منتشر کنم.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

Ita terane dunbal gerdem ki Ashurpur é shine. Nanem una chetu péyda bukunem. Terane nam ise: "bemani bijar shodere, ba xo pilimar shodere". Ki tané méré a terane ya revana kune?

-- بدون نام ، Jan 17, 2008

خسته نباشید. ممنون. دوستان عزیز، آقای مسعودی خواننده ی "گیلکی" نیستند، خواننده ی "گیلانی" هستند.

-- گیلانی ، Jan 18, 2008

در پاسخ به کامنت «گيلانی» بايد بگويم ناصر مسعودی يک خواننده‌ی گيلک و گيلانی هستند.

-- يک گيلک ، Jan 18, 2008

راستی، چرا در لينکدونیتان به بهترين و مفصلترين گزارش تصويری از مراسم تشييع جنازه عاشورپور لينک نمی دهيد؟
اين هم لينک اين گزارش مفصل تصويری:

http://www.varg.ir/archives/
2008/01/post_4.php
-------------------------------
زمانه: متاسفانه چند روزی است که صفحات لینک ما برای ظاهر شدن در صفحه اول مشکل پیدا کرده است وگرنه حتما لینک داده می شد

-- يک گيلک ، Jan 18, 2008

اگر آقای مسعودی خواننده گیلکی نیستند ، پس ترانه بنفشه گول را چه کسی خوانده است؟شلمان لاکوی چی؟. آقای مسعودی هم گیلکی و هم فارسی میخواند.

-- Radvar ، Jan 18, 2008

31 سال است که من وخانواده ام به ترانه های آشور پور جان گوش می دهیم و لذت می بریم.
وظیفه خود دیدم که با جان ودل در مراسم خاکسپاری این بزرگ مرد موسیقی گیلکی شرکت کنم.
اگر شرکت نمی کردم تا آخر عمرم خودم را نمی بخشیدم.
روانش شاد

-- آمیرزا ، Jan 18, 2008

Mas'udi xanandeye taranehaye Gilaki ast. xodash Gilaki nist balke Gilak ast, hamchnanke Mahabadi-ha kord hastand na Kordi ! movaffaq bashid

-- Kadus ، Jan 18, 2008

به جاي بحث بر سر اثبات اينكه استاد مسعودي كويه شي ايسه سعي بكنيم قدر اي استاد گرانمايه بدونيم.

-- تلگز ، Jan 21, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)