تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

فریاد آزادی در میدان حقوق بشر پاریس


تظاهرات ایرانیان مقیم پاریس در اعتراض به حکم اعدام عدنان حسن‌پور (عکس: ایرج ادیب‌زاده، زمانه)

این گزارش را از اینجا بشنوید.

‌ ‌

روز شنبه در پاریس یک گردهم‌آیی توسط ایرانیان در اعتراض به نقض حقوق بشر و صدور حکم اعدام برای عدنان حسن‌پور، روزنامه‌نگار کرد در ایران، برپا شد.

در میدان حقوق بشر، بین میدان تروکادرو و برج ایفل در پاریس، روز شنبه دهم آذر برابر با اول دسامبر ۲۰۰۷، گروهی از کردهای ایرانی و نیز فعالان حقوق بشر، در پایتخت فرانسه گرد آمده بودند تا به تأیید حکم اعدام عدنان حسن‌پور، روزنامه‌نگار ۲۵ ساله‌ی کرد اعتراض کنند.

آن‌ها با در دست‌ داشتن پلاکاردهایی در مورد نبود آزادی بیان و دموکراسی در ایران و به همراه داشتن عکس عدنان حسن‌پور و هیوا بوتیمار و دیگر روزنامه‌نگاران زندانی ایرانی، خواستار آزادی آنان و لغو حکم اعدام عدنان حسن‌پور شدند.

در این مراسم ابتدا خانم سهیلا قادری سخنگوی جامعه‌ی کردهای ایرانی فرانسه، به زبان فرانسه خطاب به فرانسوی‌های حاضر در این میدان، وزارت خارجه و رییس‌جمهور فرانسه، خواستار توجه به وضعیت اسفبار حقوق بشر در ایران از سوی جمهوری اسلامی شد.


تظاهرات ایرانیان مقیم پاریس در اعتراض به حکم اعدام عدنان حسن‌پور (عکس: ایرج ادیب‌زاده، زمانه)

ابتدا از خانم سهیلا قادری درباره‌ی اجتماع و تظاهرات روز شنبه پرسیدم:

ما در میدان تروکادرو پاریس جمع شده‌ایم؛ برای این‌که حکم اعدام آقای عدنان حسن‌پور، روزنامه‌نگار کرد ایرانی را محکوم کنیم و از سازمان‌های حقوق بشر، از مسئولین وزارت امور خارجه فرانسه و کسانی که دست‌اندرکار امور حقوق بشر هستند، تقاضا کنیم در مورد این حکم اعدام اقدام کنند.

و قبل از این، مسأله‌ی حکم اعدام را به صورت قطعی در ایران محکوم بکنیم؛ چون این مسأله‌ای است که از لحاظ حقوق بشر، غیر قابل قبول است و متأسفانه اعداد و ارقامی که ما امروز در دست داریم، به ما این امید را نمی‌دهد که منتظر باشیم مسئولین قضایی یا سیاسی در ایران خودشان به این مسأله رسیدگی بکنند.

پس، این دلیل اصلی حضور ما در این‌جاست و امیدواریم که بتوانیم نظر مقامات فرانسه را جلب کنیم و نظرات هموطنان و همشهری‌های فرانسوی را. برای این‌که این‌جا تعداد زیادی از کردهایی هستند که بالاخره هم از لحاظ شهرنشینی، فرانسوی شده‌اند و هم شهروند ایرانی به حساب می‌آیند و این‌ها امیدوارند که به طریقی بتوانند جلب نظر کنند.


تظاهرات ایرانیان مقیم پاریس در اعتراض به حکم اعدام عدنان حسن‌پور (عکس: ایرج ادیب‌زاده، زمانه)

سپس با چندتن ازفعالان حقوق بشر و سیاسی ایرانیان کرد در پاریس گفت‌وگو کردم. نخستین نفر عزیز ماملی، از دبیر کل کردهای مقیم فرانسه بود که به زمانه چنین گفت:

ما با جمعی از طرفداران آزادی برای استقرار دموکراسی در ایران به عنوان اعتراض به حکم اعدام عدنان حسن‌پور خبرنگار کرد ایرانی که در دیوان عالی کشور تأیید شده، جمع شده‌ایم. از یک طرف هم درخواستمان از حکومت‌های غربی این است که برای طرفدارای از آزادی‌خواهی در ایران و آزادی زندانیان سیاسی و دفاع از حقوق بشر، به جای فشارهای سیاسی و نظامی و اقتصادی، بر ایران فشار سیاسی و دیپلماتیک بیاورند.

یعنی نظر تمام کردهایی که امروز این‌جا جمع شده‌اند و تنها چیزی که می‌خواهند، فقط عدالت است و آزادی بیان. ما هم دوست داریم مثل تمام کشورهای دیگر، هم‌وطنانمان در جایی زندگی بکنند که بتوانند حداقل حق و حقوق خودشان را از راه‌های قانونی بخواهند. حرفشان را بتوانند بزنند؛ بدون این‌که مشکلی برایشان ایجاد بشود و زیر فشار قرار بگیرند، مثل موردی که برای آقایان حسن‌پور و بوتیمار می‌بینیم.

وقتی شما آزادی بیان را در نظر دارید، ناخودآگاه تمام روزنامه‌نگارهایی را که دستگیر شده‌اند و زیر فشار هستند، در بر می‌گیرد. هیوا و عدنان به صورت دو سمبل درآمده‌اند. ما روزنامه‌نگاران بی‌شماری را می‌بینیم که امروز دقیقاً در همان موقعیت عدنان و هیوا هستند. ولی چون حکم این دو نفر صادر شده، حکمشان به عنوان اعدام صادر شده، بیشتر اسم این دو در رأس کار قرار گرفته است.


تظاهرات ایرانیان مقیم پاریس در اعتراض به حکم اعدام عدنان حسن‌پور (عکس: ایرج ادیب‌زاده، زمانه)

سپس پای صحبت‌های رئوف کعبی، از فعالین سیاسی و عضو انجمن کردهای مقیم فرانسه، نشستم. او به زمانه گفت:

نه تنها دولت‌های غربی، بلکه همه‌ی نهادها و انجمن‌های بین‌المللی دفاع از حقوق بشر و تمامی نهادهایی که از حقوق روزنامه‌نگاران و نویسندگان در سطح دنیا دفاع می‌کنند، از جمله خبرنگاران بدون مرز فرانسه، سازمان اطلاع‌رسانی و امنیت خبرنگاران در ایتالیا که قرار است جایزه‌ی آزادی بیان خودشان را امسال، یعنی سال ۲۰۰۷ را به آقای عدنان حسن‌پور اهدا کنند.

هدف ما از این تظاهرات طبیعتاً پشتیبانی از خواست‌های آزادی بیان، آزادی‌های سیاسی و حق فعالیت و تشکل در جامعه ایران، و همچنین اعتراض به حکم اعدام روزنامه‌نگاران، نویسندگان و فعالین سیاسی در تمامی ایران و به ویژه تا آن‌جایی که به موضوع این تظاهرات برمی‌گردد، لغو حکم اعدام آقای حسن‌پور روزنامه‌نگار کرد است.

همان طور که می‌دانید، آقای عدنان حسن‌پور 11 ماه پیش با آقای عبدالوحید بوتیمار، معروف به هیوا، از طرف جمهوری اسلامی به اتهام امنیتی دستگیر شدند. منتها در ماه مرداد به اعدام محکوم شدند. این دو روزنامه‌نگار و فعال سیاسی، اعتصاب‌های قریب به دو ماه را سازمان دادند. در خارج هم، همان طور که شما اشاره کردید، در ادامه‌ی پشتیبانی‌های وسیع نهادها و سازمان‌ها و گروه‌های طرفدار حقوق بشر، جمهوری اسلامی عقب نشست و حکم اعدام آقای بوتیمار به تازگی لغو شده است.

شرکت ما امروز در این مراسم برای خواستار شدن لغو حکم اعدام آقای عدنان حسن‌پور هم هست؛ چون این دو نفر ظاهراً با هم یک پرونده‌ی اتهامی داشته‌اند.


تظاهرات ایرانیان مقیم پاریس در اعتراض به حکم اعدام عدنان حسن‌پور (عکس: ایرج ادیب‌زاده، زمانه)

پایان‌بخش این تظاهرات اعتراضی شعارهای تظاهرکنندگان، به ویژه جوانان حاضر در میدان صلح تروکادرو بودند که فریاد می‌زدند: آزادی مطبوعات برای ایران، آزادی روزنامه‌نگاران!

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)