تاریخ انتشار: ۳۰ تیر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

دو دوچرخه‌سوار ایرانی در حال کشیدن «کمربند سبز» به دور جهان

ایرج ادیب‌زاده - پاریس

شنیدن فایل صوتی

درست روز نخست تابستان امسال با آن‌ها آشنا شدم. در هیاهوی جشن موسیقی، در محله‌ی قدیمی و توریستی«سنت میشل» پاریس. زن و شوهر جوانی بودند. برایشان همه چیزشگفت‌آور و به گفته‌ی خودشان عجیب و غریب بود. دیدن اینهمه مردم از نژادهای مختلف، فرهنگ‌های گوناگون که به لطف جادوی موسیقی، همه‌ی خیابان‌ها و میدان‌های پاریس را پر کرده بودند.


نسیم و جعفر

به من گفتند که دوماه پیش از تهران راه افتاده‌اند و درست همان شب به پاریس رسیده‌اند. به شوخی پرسیدم پیاده آمده‌اید؟! گفتند: «با دوچرخه». و بعد این‌گونه شرح دادند که با هدف ترویج شعار حفظ محیط زیست، که به مساله‌ی کلیدی مهم جهان امروز مبدل شده، با دوچرخه از ایران راه افتاده‌اند، با گذر از ترکیه، یونان، ایتالیا و قسمتی از خاک فرانسه، به پاریس رسیده‌اند. هدف اصلی آن‌ها رکاب زدن به دور دنیاست.

در سر راه خود، در شهرهای مختلف، با هم‌کاری شهرداری‌ها، یک درخت می‌کارند، و با ادامه‌ی این کار خط سبز یا کمربند سبز، به دور دنیا می‌کشند. هم زن، هم شوهر مهندس کامپیوتر هستند. نسیم [سمیه] بیست و هشت سال دارد و می‌گوید: «درخت‌ها برایمان مهم‌اند، زندگی آدم‌ها، به زندگی درخت‌ها وابسته‌اند. شعار ما حفظ محیط زیست و صلح و دوستی مردم ایران است. قصد ما این بود که در سر راه‌مان به دور دنیا، درخت زیتون بکاریم، در یونان باکمک شهرداری‌ها درخت زیتون کاشتیم، در شهر‌های دیگر هر درختی که شهرداری‌ها در اختیار ما قرار دهند».


جعفر ادریسی بیست‌ونه ساله، متولد تهران، مهندس کامپیوتر، کار اصلی‌اش تولید نرم‌افزار آموزشی برای کودکان است. وی می‌گوید: «من و نسیم برای تدارک و آمادگی این سفر طولانی مدت‌ها کوه نوردی و سنگ نوردی کردیم، دو سال هم با دوچرخه، بیش از دو هزار کیلومتر رکاب زدیم تا مجوز سفر به کشورها را دریافت کنیم برای تامین هزینه این سفر اتومبیل‌مان را فروختیم. متاسفانه هنوز حمایت‌کننده مالی [اسپانسر] نداریم».

نسیم و جعفر روز بعد از جشن موسیقی با رفتن به شهرداری پاریس، درختی نیز در پایتخت فرانسه کاشتند. و به سوی بلژیک و از آنجا به آلمان و انگلیس راه افتادند. آن‌ها پیش از رسیدن به پاریس در شهر گرونوبل فرانسه میهمان یک دوچرخه‌سوار فرانسوی بودند که سال پیش با دوچرخه به ایران رفته و با نسیم و جعفر آشنا شده بود. درآنجا نیز در یکی از میدان‌ها درخت کاشتند.

رویداد جالب در شهر کوچک «رادو» بود، که آن‌ها به دعوت خانم «کاترین ترو» قهرمان جهان سنگ‌نوردی در جشن سالانه و سنتی آنجا که با آغاز تابستان برپا می‌شود، شرکت کردند، در جشن معروف «سنت ژان» یا ژان مقدس، با حضور دوست‌داران و فعالان حفظ محیط زیست در فرانسه. در آنجا نیز درخت کاشتند، و عکسی به یادگاری، که می‌بینید.

دو دوچرخه‌سوار ماجراجو و طرفدار حفظ محیط زیست از طریق رادیو زمانه و سایت آن، علاقمندان و دوستان خود را در جریان دنباله سفرشان که دو سال طول می‌کشد، قرار خواهند داد. مسیری که بر اساس برنامه از بلژیک، آلمان، انگلیس، کانادا، آمریکا، ژاپن، هند و پاکستان می‌گذرد. با کاشتن درخت‌های دوستی و صلح.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)