تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

رییس‌جمهور جدید فرانسه و رابطه با ایران

ایرج ادیب‌زاده

روزنامه‌های فرانسه در هفته‌ای که گذشت٬ در تجزیه و تحلیل سیاست خارجی نیکولا سرکوزی، مساله ایران را یکی از چالش‌های پیش روی رییس جمهوری جدید فرانسه، توصیف کردند.


از جمله روزنامه لوریان لو ژور در این‌باره نوشت: تنها چند روز پس از مراسم تحلیف ریاست جمهوری نیکولا سرکوزی، مهلت دو ماهه شورای امنیت، برای توقف فعالیت‌های هسته‌ای مربوط به غنی سازی اورانیوم از سوی تهران، به پایان می‌رسد و دور تازه‌ای از تحریم‌ها علیه ایران آغاز می‌شود.

به گفته این روزنامه چاپ پاریس، نیکولا سرکوزی، پیش‌تر رهبران جمهوری اسلامی را «بسیار خطرناک» توصیف کرده و گفته مخالف اتمی شدن ایران است. روزنامه از قول منوچهر متکی، وزیر خارجه جمهوری اسلامی نوشته که وی به رییس جمهوری جدید فرانسه پیشنهاد مذاکره داده است.

از سوی دیگر روزنامه "بیست دقیقه" یا 20 minutes، که صبح‌ها با تیراژ بالا در ایستگاه‌های مترو به طور رایگان پخش می‌شود در شماره روز سه شنبه خود در مورد سیاست خارجی نیکولا سرکوزی، ستون ویژه‌ای به ایران اختصاص داد و رسیدگی به پرونده حساس اتمی ایران را از اولویت‌های سیاست خارجی وی توصیف کرد و نوشت: نیکولا سرکوزی در مقایسه با ژاک شیراک به پرونده اتمی ایران نگاه متفاوتی دارد در صورتی که آقای شیراک خواستار گفت‌وگو با ایران بود.

"برونو ترتره" نویسنده مطلب که عضو بنیاد پژوهش‌های استراتژیک فرانسه است، در این مقاله تأکید کرد: سرکوزی پنهان نمی‌کند که در صورت ادامه غنی‌سازی اورانیوم خواهان مجازات جمهوری اسلامی در چارچوب مصوبه‌های سازمان ملل است‌.
به گفته برونو ترتره، رییس جمهوری جدید فرانسه، همچنین خواستار قطع کمک ایرانی‌ها به حزب الله لبنان است.

رییس‌جمهور حامی یهودیان

دکتر حسین لاجوردی رییس انجمن پژوهشگران ایران در فرانسه نیز اعتقاد دارد که به دلیل نزدیکی فکری آقای سرکوزی با رییس جمهور کنونی آمریکا٬ و دیدگاه‌های حمایتی رییس جمهور جدید فرانسه از اسرائیل، روابط ایران و فرانسه ممکن است روزهای سختی در پیش رو داشته باشد.

به گفته آقای لاجوردی با این وجود، رأی آقای سرکوزی رأی همه مردم فرانسه نیست. او معتقد است مردم فرانسه همیشه مقابل آمریکا موضع داشته اند و تغییر این دیدگاه در کوتاه مدت ممکن نیست: «باید منتظر انتخابات مجلس فرانسه ماند تا اوضاع مشخص‌تر شود»

ادامه گفت وگو با آقای لاجوردی را از اینجا بشنوید.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)