تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    
ده روزی که دنیا را تکان داد - بخش هفتم:

راهی به جنوب نیست

شهاب میرزایی

روز هفتم: بیست و هشتم خرداد

قرار امروز، میدان توپخانه است. می‌گویند از آنجا جمعیت به طرف میدان بهارستان حرکت می‌کنند. اکثر راهپیمایی‌ها در مرکز و غرب تهران بوده است مردم می‌خواهند این‌بار به‌طرف جنوب و شرق هم بروند.

وارد میدان توپخانه که می‌شویم، اوج گرمی هوا است. گفته‌اند امروز میرحسین موسوی به میان تظاهرکنندگان معترض خواهد آمد. مدتی ساکت در وسط میدان مرکزی می‌ایستیم. هربار جمعیت به‌سویی متمایل می‌شود. به‌نظر می‌رسد جمعیت دور خودش می‌گردد. بالاخره انبوه مردم به‌طرف خیابان فردوسی راه می‌افتد و آرام آرام به‌طرف بالا حرکت می‌کند.

چهره‌های آشنای بسیاری از هنرمندان و نویسندگان را در میان جمعیت می‌بینم که می‌شود حدس زد سال‌هاست، به این خیابان‌ها نیامده‌اند. جعفر مدرس‌صادقی از مردم عکس می‌گیرد. نزدیکش می‌شوم و می‌گویم استاد این‌ها کله اسب‌هایی هستند که خدا کند به گاوخونی نروند. ابتدا متوجه نمی‌شود و سپس با تعجب به چشمانم خیره می‌شود. سر تقاطع فردوسی و جمهوری چراغ قرمز می‌شود. مردم می‌ایستند تا ماشین‌ها رد شوند. زنی که انگار از طرفداران احمدی‌نژاد است، دستش را از اتوبوس در حال حرکتی بیرون می‌آورد و فریاد می‌کشد: «خاک برسرتان.»

به میدان فردوسی می‌رسیم و جمعیت بازهم به‌طرف چهارراه ولی عصر و میدان انقلاب حرکت می‌کند. جانبازی که یک پایش را از دست داده، کنار خیابان با عصایی در دست کنار همسرش ایستاده و دستش را به علامت پیروزی بالا گرفته‌است. حالا دیگرکف پاهای همه‌ی کسانی که در این چندروز در راهپیمایی‌ها بوده‌اند تاول زده ‌است. برای بسیاری از آنها شاید برای اولین‌بار در عمرشان باشد که این‌قدر در خیابان‌های تهران راه رفته‌اند. آنها خیابان‌های شهر را فتح کرده‌اند.

از چهار راه ولی عصر می‌گذریم. سر چهار راه فلسطین به جمعیت ناظری که در پیاده‌رو هستند می‌پیوندیم و به انبوه جمعیتی که می‌گذرند نگاه می‌کنیم. ما از ساعت چهار تا شش در بین جمعیت بوده‌ایم. طرفه این که از ساعت شش تا هشت که در پیاده‌رو می‌ایستیم و نگاه می‌کنیم، جمعیت هم‌چنان به طرف میدان انقلاب حرکت می‌کند و گویی تمامی ندارد. شب خبر می‌رسد مهاجرانی پیشنهاد داده برای آن که صدای اعتراضات به رهبر برسد، مردم فردا در نماز جمعه شرکت کنند. کروبی هم در همین زمینه اطلاعیه‌ای منتشر کرده و مردم را به حضور در نماز جمعه‌ی فردا فراخوانده ‌است.

Share/Save/Bookmark

قسمت پیشین:
دستبند سبز فوتبالیست‌ها
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)