تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

درباره کتاب شما هم حرف خواهم زد

شهرنوش پارسی‌پور
http://www.shahrnushparsipur.com

امروز من می‌خواهم تعدادی کتاب به شما معرفی کنم. کتاب‌های زیادی به‌دست من می‌رسد که تا من بیایم درباره آن‌ها با برنامه به روایت صحبت کنم مدت زیادی طول می‌کشد و ممکن است نویسندگان دچار این احساس بشوند که کتاب‌ آن‌ها نرسیده یا من قصد ندارم از این کتاب صحبت کنم.

Download it Here!

برای این‌که این اشتباه رخ ندهد، من با اجازه شما سر تیترهای این کتاب‌ها را معرفی می‌کنم و توضیح می‌دهم که در آینده درباره این کتاب‌ها صحبت خواهم کرد.

اما قبل از این‌که این کار را بکنم، راجع به یک مطلب دیگر صحبت کنم. سرکار خانم میترا برای من نامه دادند در سایت من و گفتند که علاقمند هستند قصه‌هایی بنویسند به‌صورت نویسنده غیر‌حرفه‌ای و آماتور و علاقمند هستند که کارشان نقد بشود.

اما میترای عزیز فراموش کردند که ایمیل‌شان را بگذارند تا من بتوانم به ایشان جواب بدهم. این یک مشکلی است که من در سایت دارم. یعنی مرتب افراد برای من نامه می‌دهند ولی ایمیل‌های‌شان را نمی‌گذارند و جوابگویی به آن‌ها اصلاً غیر‌ممکن است.

من خواهش می‌کنم از شما و از هر کسی که با سایت من تماس می‌گیرد، حتماً ایمیل خودتان را بگذارید و به میترا خانم هم عرض می‌کنم که قصه‌های‌تان را به آدرسی که در رادیو زمانه داده شده روی صفحه‌ی من، بفرستید و من با کمال میل درباره آن‌ها صحبت خواهم کرد.

اما کتاب‌هایی که من امروز به شما معرفی می‌کنم «عسگر گریز» از محمد عاطف سلطان‌زاده است. دچار این احساسم که باید کتاب خوبی باشد و من در آینده‌ای نزدیک درباره آن صحبت خواهم کرد.

یک کتاب دیگری دارم از نویسنده‌ای به نام پگاه، «یک شب بارانی» که درباره آن حرف خواهیم زد. کتاب بعدی «می‌نویسم در توقف به فرمان نشانه‌ها از هر دری سخنی» کتابی است که بهروز شیدا نوشته و طبق معمول کتاب‌ها و فیلم‌هایی و نمایشنامه‌هایی را نقد کرده است.

کتاب دیگری داریم از علی صدیقی به اسم «زنان داستان‌نویس و ستیز با زن‌ستیزی» که کتابی است راجع به عده‌ای از نویسندگان، از جمله خود من که در آینده درباره آن با شما صحبت خواهم کرد.

بعضی افراد کتاب‌هایی را که ترجمه کردند برای من می‌فرستند. من سعی می‌کنم از این به بعد در همین برنامه‌ی با خانم نویسنده، درباره آن‌ها با شما صحبت کنم. یکی از این کتاب‌ها «تشتی سرشار از لاجورد»، خیلی کتاب جالبی است و حتماً من یک برنامه اختصاص به این کتاب خواهم داد. چون فکر می‌کنم آشنایی با ادبیات ذن بودایی ژاپن به درد همه‌ی ما می‌خورد.

«عطر یاس در کوچه‌های دور» نوشته فرخنده نیکو در آینده راجع به آن بحث خواهد شد. «بیرون، پشت در» کتابی است از ناصر زراعتی که فکر می‌کنم در رادیو زمانه درباره آن بحث شده باشد، ولی من هم به نوبه‌ی خودم درباره آن بحث خواهم کرد.

«روی ماه خداوند را ببوس» کتابی است از مصطفی مستور؛ برگزیده جشنواره قلم زرین که درباره آن صحبت خواهیم کرد. کتابی داریم به اسم «بازگشت» نوشته نپتون روزگار، باید کتاب جالبی باشد و میهمان برنامه‌های آینده ما خواهد بود.

خانم نیلوفر شیدمهر کتابی دارند به اسم ‌انگلیسی «شیرین اند سالت‌من»، یعنی «شیرین و مرد نمکی» یا نمک مرد، درست نمی‌دانم. این را من نگاه می‌کنم الان سرسری. شعر هست. درباره آن صحبت خواهیم کرد. البته کتاب، مجموعه شعری به انگلیسی است و خواهم کوشید اگر بشود ترجمه بعضی شعرها را در اختیار شما بگذارم.

«ایران آینده از نگاه سه اندیشمند»، حسن عشایری، موسی غنی‌نژاد و رضا منصوری. ما درباره این کتاب هم بعدا صحبت خواهیم کرد. کتاب را آقای شهرام میرزایی برای من فرستاده‌اند و خواستند که معرفی بشود، من قطعاً این کار را خواهم کرد‌ ولیکن در آینده و به موقعش.

کتاب «نازلی» هست از منیرو روانی‌پور. چند سالی از چاپ آن می‌گذرد ولی چاپ سوم آن هست و من به همین مناسبت درباره آن صحبت خواهم کرد.

«پشت سرت را نگاه نکن» از فارس باقری؛ یک مجموعه داستان یا رمان هست که خواهیم دید با همدیگر. «دل انار» از فرزانه راجی که فکر می‌کنم یک رمان باشد یا مجموعه قصه و الان وقت نیست که تعیین کنم و درباره آن صحبت خواهیم کرد.

یک کتاب دو جلدی بسیار جالب به‌دست من رسیده به اسم «گریز ناگزیر»، سی روایت گریز از جمهوری اسلامی ایران. افرادی که با زحمت از مرزها عبور کردند و خودشان را به آن طرف مرزها رساندند، به کوشش مهین روستا، مهناز متین، سیروس جارودی و ناصر مهاجر؛ خوراک آینده ما خواهد بود این کتاب.

«حرف‌هایی با فروغ فرخزاد» عرض شود پیرامون زنان همجنس‌گرایی ایرانی که ما در آینده درباره آن‌ها برنامه خواهیم داشت. خیلی جالب است که این کتاب درآمده. «مرغ سحر و دو نمایشنامه دیگر از سپیده خسروجاه»، او نمایش بسیار موفقی را در کنفرانس بنیاد پژوهش‌های زنان عرضه کرد به اسم «دستور آقای اشجری»، خیلی نمایش خوبی بود و ما را به شدت می‌خنداند.

کتاب «ارواح شهرزاد» سازه‌ها، شگردها و فرم‌های داستان نو از شهریار مندنی‌پور که یکی دیگر از کتاب‌ها‌ست. «لرزه‌ها» فریده زبرجد که خاطرات او باید باشد.

«مادام ایش» از مهرنوش مزارعی، «معشوق بی‌صدا» رویکردی جامعه‌شناختی بر عاشقانه‌های احمد شاملو، کار منصوره اشرافی، این کار را هم ما در آینده خواهیم دید و بعد «‌هفت دره عشق» کاری است از شیما کلباسی و ترجمه اشعار زنان ایران است.

«زبان دل‌افسردگان» کتابی است از حمید صدر که به زودی به بررسی آن خواهیم نشست. کتابی به اسم «‌‌گفتاره‌ها‌ و فصل‌ها» از مرتضی محمودی که من یک کتاب او را اخیراً نگاه کردم و این کتاب را هم در آینده‌ای نزدیک نگاه خواهیم کرد. «عشق در ادبیات داستانی ایران در تبعید» از اسد سیف.

همانطور که می‌بینید وقت این برنامه پر شد فقط برای این‌که من اسامی این دوستان را در اختیار شما بگذارم. ولی در آینده درباره هر یک از آن‌ها، به‌طور مفصل با شما صحبت خواهیم کرد.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

عنوان نمايشنامه سپيده خسروجاه "در سوگ آقاى اشترى" است.
كتاب مهرنوش مزارعى مادام ايكس نام دارد.

-- شهرنوش پارسى پور ، Jul 24, 2008

من با دیدن فعالیت وپشتکار شما در جهت ارتقای فرهنگ فارسی افتخار می کنم که ایرانی هستم

-- هادی ، Sep 1, 2008

عنوان درست نمایشنامه سپیده خسروجاه "در سوگ کاظم اشتری" می باشد که در کتاب مرغ سحر و دو نمایشنامه ی دیگر منتشر شده است. این هم وب لاگ این نمایش است:
http://kazemashtari.blogspot.com/

-- داروگ ، Dec 24, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)