تاریخ انتشار: ۲۳ شهریور ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
گزارشی از پنجاه و دومين فستيوال فيلم لندن

سياست، تاريخ و خاطره در فستيوال فيلم لندن

پرويز جاهد
jahed@radiozamaneh.com

روز چهارشنبه دهم سپتامبر، خانم ساندرا هبرون، مدير هنری فستيوال فيلم لندن در مراسمی که با حضور منتقدان فيلم، نويسندگان سينمايی مطبوعات و خبرنگاران رسانه‌های گروهی در سينمای «ادئون لستر اسکوئر» لندن برگزار شد، برنامه‌های پنجاه و دومين دوره فستيوال فيلم لندن را اعلام کرد.

Download it Here!

به گفته خانم هبرون، فيلم «فراست/نيکسون» ساخته ران هوارد قرار است در شب افتتاحيه اين فستيوال به نمايش درآيد. اين فيلم که اولين نمايش جهانی آن در فستيوال لندن خواهد بود، بر‌اساس نمايشنامه‌ای به همين نام از پيتر مورگان نمايشنامه‌نويس انگليسی ساخته شده و در‌باره سلسله مصاحبه‌هايی است که ديويد فراست، روزنامه‌نگار و برنامه‌ساز تلويزيونی مشهور بريتانيايی با ريچارد نيکسون درسال ۱۹۷۷ انجام داد و در آن نيکسون به نقش خود در ماجرای واترگيت اعتراف کرد.

فيلم «زاغه‌نشين ميليونر» ساخته دنی بويل فيلم‌ساز مطرح انگليسی و سازند‌ه فيلم معروف «ترينز پاتينگ» نيز به‌عنوان فيلم افتتاحيه فستيوال به نمايش درمی‌آيد.


عکس: پرویز جاهد

در آغاز اين مراسم، مطابق سنت همه ساله، خانم آماندا نويل، ریيس موسسه فيلم بريتانيا (BFI) که برگزارکننده اصلی فستيوال فيلم لندن است، به تشريح اهداف کلی اين فستيوال پرداخت.

وی گفت: سال گذشته فستيوال لندن پنجاه و یکمین سال‌اش را جشن گرفت و امسال نيز بزرگداشت هفتاد و پنجمين سال موسسه فيلم بريتانيا (BFI) است که مسووليت برگزاری فستيوال فيلم لندن را به عهده دارد.

خانم نويل در بخش ديگری از حرف‌های خود به مقايسه موسسه (BFI) با موزه‌های ملی بريتانيا و گالری پرتره ملی پرداخت و گفت:

«‌با اين‌که موسسه جوانی هستيم اما نقش مشابهی داريم و همواره مراقب مهم‌ترين فرم‌های هنری امروز جهانيم. ما ميراث و سابقه خوبی در برگزاری فستيوال فيلم لندن داريم. به‌ علاوه، شهری عالی مثل لندن با مخاطبان خوب و اسپانسرهای دست و دل باز، امکان برگزاری يک فستيوال جهانی را برای ما فراهم کرده است.»

خانم نويل آنگاه از حاميان مالی فستيوال لندن نام برد که مهم‌ترين آن‌ها شهرداری لندن، کمپانی اتومبيل‌سازی رنو، آمريکن ايرلاين، سينمای ادئون و کمپانی فيلم تی‌سی‌ام(TCM) بود.

به علاوه روزنامه تايمز، به‌عنوان پشتيبان اصلی اين فستيوال نيز از شش سال قبل، همواره در کنار موسسه بی‌اف‌آی قرار داشته است. جدا از روزنامه تايمز، همچنين نشرياتی چون سايت‌اند‌ساوند، تايم‌اوت، ورايتی و امپاير، به معرفی برنامه‌های فستيوال خواهند پرداخت.


ساندرا هبرون، مدیر هنری فستیوال (عکس: پرویز جاهد)

بيش از ۱۸۰ فيلم بلند و ۱۰۸ فيلم کوتاه از سراسر جهان برای نمايش در فستيوال فيلم لندن انتخاب شده‌اند و آخرين ساخته‌های فيلم‌سازان سرشناسی چون استيون سودربرگ، اليور استون، آينس واردا، شيام بنگال، برادران داردن، جاناتان دمی، وودی آلن و نوری بيلگه جيلان سينماگر ترک در طی دو هفته برگزاری اين فستيوال به نمايش در می‌آيند.

«چه‌گوارا» ساخته چهار ساعته استيون سودربرگ، «ويکی، کريستينا، بارسلونا» ساخته وودی آلن و «کلاس» ساخته لورنت کانته که برنده نخل طلای کن امسال بود، از جمله فيلم‌هايی است که برای نمايش در فستيوال لندن نيز دعوت شده‌اند.

بنابه گفته سندرا هبرون مدير هنری فستيوال لندن، اين فستيوال امسال سه تم اصلی يعنی سياست، تاريخ و خاطره را دنبال خواهد کرد و سعی شده فيلم‌هايی که اين تم‌ها را محور قرار داده‌اند برای شرکت در فستيوال انتخاب شوند.

به گفته خانم هبرون، ۱۵ فيلم در بخش سينمای جهان، ۲۰ فيلم در بخش سينمای اروپا و ۱۱۹ فيلم از سينمای بريتانيا برای نخستين بار در اين فستيوال به نمايش در می‌آيند که شامل فيلم «دبليو» اليور استون در‌باره جرج بوش، «بيروت شهر بی‌دفاع» ساخته سمير هبچی از لبنان، «جنوا» ساخته مايکل وينترباتم و «فرانکلين» ساخته جرالد مک‌مورو خواهد بود.

فستيوال لندن از فستيوال‌هايی است که در طول چند سال گذشته، کم‌ترين توجه را به سينمای ايران نشان داده است. در حالی که سينمای ترکيه، لبنان، مصر، کره و هند هر کدام چندين فيلم در بخش‌های مختلف دارند، امسال تنها يک فيلم ايرانی در فستيوال لندن شرکت کرده و آن «ريسمان‌باز» ساخته سينماگر جوان مهرشاد کارخانه است.


پنجاه و دومین فستیوال فیلم لندن (عکس: پرویز جاهد)

شايد خانم هبرون توضيح روشنگرانه‌ای در علت بی‌توجهی فستيوال فيلم لندن به سينمای ايران داشته باشد. مدت‌هاست که می‌خواهم اين موضوع را با او درميان بگذارم ولی هيچ‌گاه فرصت آن پيش نيامد. شايد در فستيوال امسال بتوانم با او گفت و گويی در اين مورد داشته باشم.

اما برگزاری مسترکلاس‌ها و کارگا‌ه‌های آموزشی با حضور فيلم‌سازان، بازيگران و فيلمنامه‌نويسان مطرح و مستقلی چون پيتر مورگان، دنی بويل، چارلی کافمن و رابرت کارلايل از برنامه‌های ديگر پنجاه و دومين دوره فستيوال فيلم لندن خواهد بود.

به علاوه نسخه اصلاح شده‌ای از شاهکار وسترن سرجئولئونه به نام «روزی روزگاری در غرب» در بخش گنجينه‌های آرشيوی اين فستيوال به نمايش در‌می‌آيد.

همچون ساليان گذشته، برخی از فيلم های کلاسيک سينما که در‌باره شهر لندن ساخته شده است، روی پرده عظيمی در ميدان ترافلگار اين شهر نمايش داده می‌شود.

فستيوال فيلم لندن روز ۱۵ اکتبر با فيلم «فراست/‌نيکسون» ساخته ران هاوارد گشايش يافته است و تا سی‌ام اکتبر ادامه می‌يابد.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

نمايش فيلم هاي ايراني در فستيوال لندن سابقه طولاني دارد.به خاطر مياورم در سالهاي اوليه دهه شصت ميلادي که براي تحصيل در اکسفورد بودم شنيدم که يکي از فيلمهاي آقاي گلستان را چند شب قبل نشان داده بودند که من متاسفانه دير فهميدم وموفق به تماشاي آن نشدم و حالا هم اسم آن را به خاطر ندارم

-- پرويز ، Sep 13, 2008

15 اکتبر !!!!!!!!!!!!! گشایش فستیوال فیلم لندن فکر کنم اشتباهی رخ داده !
.....................
زمانه: اگر مطلب را با دقت بخوانید متوجه می‌شوید که برنامه‌های فستیوال اعلام شده. در متن هم آمده که فستیوال لندن از ۱۵ اکتبر آغاز خواهد شد. در عکس سوم هم به این مساله اشاره شده است.

-- بابک تبریزلی ، Sep 15, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)