تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

فستیوال فیلم کن امروز افتتاح می‌شود

پرویز جاهد

شصت‌ و یکمین دوره‌ی فستیوال فیلم کن امروز چهارشنبه ۱۴ می با فیلم «کوری» ساخته‌ی فرنادو میرلس افتتاح می‌شود. در این فیلم که براساس رمان مشهور «کوری» نوشته‌ی خوزه ساراماگو نویسنده‌ی پرتعالی ساخته شده، جولیان مور، مارک رافالو، دنی گلور و گیل گارسیا برنال بازی می‌کنند.

Download it Here!

قرار بود چهارمین قسمت از فیلم‌های ایندیانا جونز، ساخته‌ی استیون اسپیلبرگ با عنوان «ایندیانا جونز و قلمرو جمجه‌ی بلورین» به‌عنوان فیلم افتتاحیه‌ی کن به نمایش درآید. اما فیلم «کوری» جایگزین آن شده است.

بخش مسابقه‌ی فستیوال کن امسال بسیار پربار است و کارگردان‌های بزرگی مثل کلینت ایستوود، استیون سودربرگ، برادران داردن، اتم اگویان، والتر سالس، وین وندرس و بری لوینسن برای دریافت نخل طلا با هم رقابت می‌کنند.


صحنه‌ای از فیلم «کوری» ساخته‌ی فرنادو میرلس

از سینمای انگلستان هیچ فیلمی در بخش مسابقه پذیرفته نشده، اما سینمای آمریکا با فیلم‌هایی از کلینت ایستوود، سودربرگ، جیمز گری، چارلی کافمن و بری لوینسن در این بخش حضور دارد.

کلینت ایستوود امسال با فیلم Changeling در فستیوال شرکت کرده است. تریلری که اواخر دهه‌ی بیست در آمریکا اتفاق می‌افتد، و مربوط به ماجرای زنی است که بچه‌ی او را به گروگان می‌گیرند. آنجلینا جولی و جان مالکویچ از بازیگران این فیلم‌اند.

«ستایش» ساخته‌ی اتم اگویان فیلم‌ساز ارمنی‌الاصل کانادایی، «مرز سپیده دم» ساخته‌ی فیلیپ گارل از فرانسه، «سکوت لورنا» ساخته‌ی برادران داردن، «سه میمون» ساخته‌ی نوری بیگله جیلان از ترکیه، «زن بی‌سر» به کارگردانی لاکرچیا مارتل از آرژانتین، «خط عبور» ساخته‌ی والتر سالس از برزیل و «فیلمبرداری در پالرمو» آخرین ساخته‌ی ویم وندرس از مهم‌ترین فیلم‌هایی‌ست که در بخش مسابقه‌ی کن امسال شرکت دارند.


پوستر رسمی جشنواره‌ی فیلم کن ۲۰۰۸

استیون سودربرگ نیز با دو فیلم درباره‌ی ارنستو چه گوارا به نامهای «آرژانتین» و «چریک» در بخش مسابقه شرکت کرده است.

در بخش خارج از مسابقه نیز، فیلم‌های «ویکی کریستینا بارسلونا» ساخته‌ی وودی آلن، «خوب، بد، عجیب و غریب» ساخته‌ی کیم جی یون و «ایندیانا جونز و قلمرو جمجه‌ی بلورین» ساخته‌ی استیون اسپیلبرگ به نمایش درمی‌آید. از امیر کاستاریکا فیلم‌ساز مشهور بوسنیایی نیز، فیلم «مارادونا» به‌وسیله‌ی کاستاریکا، از وون کاروای فیلم «Ashes of Time Redux» در بخش‌های جنبی جشنواره حضور دارد.

فستیوال کن چند سالی‌ست که سیاست‌های خودش را درباره‌ی سینمای ایران تغییر داده و برخلاف گذشته دیگر اعتنای چندانی به ساخته‌های فیلم‌سازان ایرانی ندارد.

قرار بود عباس کیارستمی با آخرین ساخته‌اش، یعنی «شیرین»، در بخش اصلی حضور داشته باشد. اما ظاهراً هیات انتخاب فستیوال فیلم او را نپسندیده است. اگر کیارستمی به کن بیاید، حتماً علت واقعی عدم حضور فیلم او در بخش مسابقه را از او خواهم پرسید. اما فیلم «ترانه‌ی تنهایی تهران» ساخته‌ی سامان سالور تنها نماینده‌ی سینمای ایران در فستیوال کن امسال است که در بخش دو هفته‌ی کارگردان‌ها پذیرفته شده است.


شان پن، بازیگر آمریکایی و رییس هیات داوران جشنواره کن

مرجان ساتراپی را هرچند نمی‌توان نماینده‌ی سینمای ایران دانست، اما حضور او به‌عنوان یک فیلم‌ساز ایرانی در میان اعضای هیات داوران فستیوال کن امسال، افتخارآفرین است. ساتراپی توانسته با فیلم «پرسپولیس» خود را به‌عنوان یک فیلم‌ساز مستعد و خلاق به محافل سینمای جهان بشناساند و اعتباری بین‌المللی کسب کند.

ساتراپی در کنار جین بالیبال بازیگر فرانسوی، ناتالی پورتمن بازیگر آمریکایی، رشید بوشارب کارگردان فرانسوی، سرجیو کاستلیتو فیلمساز ایتالیایی، و آلفونسو کوآرون کارگردان مکزیکی فیلمهای بخش مسابقه و نامزد دریافت نخل طلای کن را داوری خواهد کرد.

ریاست هیات داوران کن امسال نیز با شون پن بازیگر و کارگردان سرشناس آمریکایی خواهد بود. ریاست بخش ویژه‌ی هیات داوران را نیز فاتح آکین فیلم‌ساز ترک تبار آلمانی و سازنده‌ی فیلم‌های موفق «شاخ به شاخ» و «لبه‌ی بهشت» به‌عهده دارد.


مرجان ساتراپی، نویسنده و کارگردان ایرانی‌الاصل و عضو هیات داوران فستیوال کن

پوستر فستیوال کن امسال چهره‌ی هراسیده‌ی زنی‌ست که با چشم‌بند سیاهی چشمهایش را بسته‌اند. عکاسی این پوستر با دیوید لینچ، کارگردان برجسته‌ی آمریکایی بوده و پیر کولیو پوسترساز مشهور فرانسوی، طراحی گرافیکی آن را انجام داده است.

کولیو از معروف‌ترین طراحان پوستر فیلم جهان است و تاکنون پوستر بیش از ۵۰۰ فیلم، از جمله پوستر فیلم‌های «قطار اسرارآمیز» جیم جارموش، «زیبای مزاحم» ژاک ریوت، «بارش سنگ‌ها» کن لوچ ، «پسربچه» برادران داردن و «پرسپولیس» مرجان ساتراپی را طراحی کرده است.

کوئنتین تارانتینو فیلم‌ساز سرشناس آمریکایی امسال در کن کارگاه آموزش فیلم‌سازی خواهد داشت. تارانتینو که در سال ۱۹۹۴ جایزه‌ی نخل طلا را از دست کلینت ایستوود به‌خاطر فیلم «پالپ فیکشن» دریافت کرد، در سال ۲۰۰۴ رییس هیات داوران کن بود.

سال گذشته نیز فیلم «ضد مرگ» تارانتینو در بخش مسابقه‌ی کن شرکت داشت که مورد توجه هیات داوران کن قرار نگرفت. فستیوال کن روز ۲۵ ماه می با فیلم «الان چه اتفاقی افتاد» ساخته‌ی بری لوینسن به پایان می‌رسد. در روزهای آینده شما را از نزدیک در جریان رویدادهای این فستیوال قرار خواهم داد.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

نام فیلم امیر کاستاریکا، "مارادونا به روایت کاستاریکا" است

-- یک همکار ، May 15, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)