تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

برنامه‌های پنجاه و يکمين فستيوال فيلم لندن

روز جمعه، چهاردهم سپتامبر، صدها منتقد فيلم، خبرنگار و عکاس از سراسر جهان در سينما ادئون ميدان لستر اسکوئر لندن گرد آمدند تا به سخنان خانم ساندرا هبرون (Sandra Hebron) مدير هنری فستيوال فيلم لندن گوش دهند که برنامه‌های پنجاه و يکمين دوره‌ی اين فستيوال را اعلام می‌کرد.


ساندرا هبرون چندين سال است مديريت هنری فستيوال لندن را بر عهده دارد | عکس‌ها از: پرویز جاهد

خانم هبرون که چندين سال است مديريت هنری فستيوال لندن را به عهده دارد در حالی که لباس مشکی زيبايی بر تن داشت به روی صحنه رفت و با لحنی هيجان‌انگيز به مشتاقان حاضر در سالن سينما خبر داد که در طی ۱۴ روز برگزاری اين فستيوال، آخرين ساخته‌های فيلمسازانی چون ديويد کروننبرگ، انگ لی، ميشل هانکه، ارمانو اولمی، شون پن، رابرت ردفورد، تاکشی کيتانو، مايکل مور، نيک برومفيلد، ريچارد آتن بورو و جولين اشنابل به نمايش درمی‌آيد. به گفته خانم هبرون، امسال ۱۸۴ فيلم بلند و ۱۳۳ فيلم کوتاه از ۴۳ کشور جهان در فستيوال لندن شرکت کرده است.


پوستر پنجاه و یکمین فستیوال فیلم لندن

فستيوال لندن، که با پشتيبانی روزنامه‌ی «تايمز» لندن و «بريتيش فيلم کانسيل» برگزار می‌شود، يکی از مهم‌ترين فستيوال‌های غيررقابتی دنياست که علاوه بر نمايش برگزيده‌های فستيوال‌های ونيز و کن، برخی از تازه‌ترين کارهای فيلمسازان مطرح روز دنيا به ويژه فيلمسازان مستقل و تجربی را به نمايش می‌گذارد.

اين فستيوال روز ۱۷ اکتبر با نمايش فيلم «وعده‌های شرقی» (Eastern Promises) ساخته‌ی ديويد کروننبرگ و با بازی نوامی واتز افتتاح می‌شود. اين فيلم در لندن فيلمبرداری شده و موضوع آن فعاليت مافيای روس در اين شهر است.

به گفته‌ی خانم هبرون، فيلم کمدی جاده‌ای «دارجلينگ با مسئوليت محدود» (Darjeeling Limited) ساخته وس آندرسون با بازی جيسن شوارتزمن و ادرين برودی، فيلم اختتاميه‌ی فستيوال خواهد بود.

امسال مؤسسه‌ی فيلم بريتانيا (BFI) که مسئوليت برگزاری فستيوال لندن را به عهده دارد، تمام تأسيسات اداری، سينمايی و فرهنگی خود را به ناحيه‌ی ساوث بنک (South Bank) در کنار رودخانه‌ی تيمز انتقال داده است. مجموعه‌ی سينمايی BFI شامل کتابخانه، فروشگاه کتاب، سالن‌های سينما و آرشيو فيلم و دی.وی.دی است که از بزرگ‌ترين آرشيوهای فيلم در دنياست.

در بخش گالای فستيوال، ۱۳ فيلم از جمله فيلم اخير انگ لی با عنوان «شهوت، احتياط» (Lust, Caution)که برنده‌ی شير طلايی ونيز شد به نمايش درمی‌آيد. آخرين ساخته‌ی رابرت ردفورد با نام «شيرها برای بره‌ها» (Lions for Lambs) با بازی تام کروز و مريل استريپ که ماجرای آن در افغانستان جنگ‌زده‌ی امروز می‌گذرد، يکی ديگر از فيلم‌های بخش گالا در فستيوال لندن است. فيلم «من اينجا نيستم» (I’m Not Here) ساخته‌ی تاد هينز (Todd Haynes) در باره‌ی باب ديلن از فيلم‌های ديدنی فستيوال امسال است. در اين فيلم ۷ بازيگر زن و مرد از جمله کيت بلنشت، کريستين بيل و هيث لجر در نقش باب ديلن ظاهر شده‌اند. کيت بلنشت برای ايفای اين نقش جايزه‌ی بهترين بازيگر زن فستيوال ونيز امسال را دريافت کرد.

به علاوه، فيلم وسترن ترور جسی جيمز به وسيله‌ی رابرت فورد ترسو، نسخه‌ی تازه‌ای از زندگی اين ياغی مشهور آمريکايی‌ست که برد پيت در آن نقش جسی جيمز را بازی می‌کند و به خاطر آن برنده‌ی جايزه‌ی فستيوال ونيز به عنوان بهترين بازيگر مرد شد.


روز جمعه صدها منتقد فيلم، خبرنگار و عکاس در سينما ادئون ميدان لستر اسکوئر لندن گرد آمدند. کیف مخصوص جشنواره در دست خبرنگاران دیده می‌شود.

ساندرا هبرون اعلام کرد که فيلم «بچه‌ی از دست رفته» نخستين فيلم بن افلک در مقام کارگردان که تريلری در باره‌ی ناپديد شدن يک دختربچه‌ی چهارساله است، به خاطر شباهت موضوع آن با ماجرای ناپديدشدن مدلين مک کين، دختربچه‌ی چهارساله‌ی انگليسی در پرتغال و برای جلوگيری از جريحه دار شدن احساسات خانواده‌ی مدلين، به درخواست تهيه کننده‌ی فيلم از فستيوال بيرون کشيده شد. بن افلک نيز اعلام کرد که مسأله‌ی نمايش فيلم او يک مسأله‌ی تجاری‌ست اما ماجرای ناپديد شدن مدلين، موضوع مرگ و زندگی است.

در بخش مستند فستيوال لندن امسال نيز علاوه بر مستند جنجالی مايکل مور با عنوان «سيسکو» در باره‌ی وضعيت بيمه‌ی درمانی در آمريکا، مستندهايی از نيک برومفيلد و ريچارد آتن بورو و کيم لانگينوتو (سازنده‌ی مستند طلاق به سبک ايرانی) به نمايش درمی‌آيد.

«نبرد برای حديثه» (Battle for Haditha) آخرين فيلم نيک برومفيلد، موضوع محاکمه‌ی سربازان بريتانيايی در عراق به خاطرقتل عام ۲۴ عراقی بی‌گناه را دنبال می‌کند که به سبک مستندهای داکيودراما و فيلم قبلی برومفيلد يعنی «ارواح» (Ghosts) ساخته شده است.

ديويد لينچ، استيو بوسکمی، پل گرين گرس، ديويد کروننبرگ، رابرت رودريگز و تام کروز از مهمانان پنجاه و يکمين فستيوال فيلم لندن خواهند بود.

تماشاگران عادی سينما و توريست‌ها هميشه برای فستيوال فيلم لندن اهميت داشته‌اند. آقای کن لوينگستون، شهردار لندن، به عنوان يکی از حاميان فستيوال لندن، در برنامه‌ای ويژه تعدادی از فيلم‌هايی را که لوکيشن آنها در لندن بوده (مثل «حق السکوت» هيچکاک) بر روی پرده‌ی عظيمی در ميدان ترافلگار لندن به نمايش خواهد گذاشت. تماشای اين فيلم‌ها برای عموم مجانی است.

سينمای فرانسه با ۱۴ فيلم در بخش انقلاب فرانسوی، و سينمای ايتاليا با ۱۱ فيلم بلند و ۱۴ فيلم کوتاه در فستيوال امسال لندن حضور دارند.

سال گذشته علی امينی با فيلم «زمان می‌ايستد» و اصغر فرهادی با «چهارشنبه‌سوری» نمايندگان سينمای ايران در فستيوال فيلم لندن بودند اما متأسفانه امسال از سينمای ايران هيچ فيلمی شرکت نکرده و مرجان ساتراپی با فيلم انيميشن جنجالی «پرسپوليس» تنها فيلمساز ايرانی حاضر در فستيوال امسال است.


حامد صرافی‌زاده

ديروز از حميدرضا صدر، منتقد سينما و مهمان دایمی فستيوال لندن که معمولا هرسال در اين برنامه شرکت می‌کرد هم خبری نبود. به نظر می‌رسد صدر جای خود را به حامد صرافی‌زاده، منتقد جوان سينما که قلم خوبی هم دارد و برای روزنامه‌های تهران مثل اعتماد می‌نويسد، داده است.


Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)