تاریخ انتشار: ۲۲ شهریور ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
مهدی حجتی وکیل زینب بایزدی

«دستگاه امنیتی راضی به آزادی نیست»

اردوان روزبه
a.roozbeh@radiozamaneh.com

یک دادگاه تجدید نظر در شهرستان مهاباد واقع در استان آذربایجان غربی، حکم چهار سال زندان برای زینب بایزدی، از فعالان حقوق زنان و کمپین یک میلیون امضا، را تایید کرده است.

خانواده بایزیدی می‌گویند که اتهام فرزند آن‌ها گزینش نام کردی برای فروشگاه خود و همچنین فعالیت در کمپین یک میلیون امضاست. همچنین آنها به تارنمای کانون زنان ایرانی گفته‌اند که بارها اداره اطلاعات و همچنین اماکن نیروی انتظامی از زینب خواسته‌‌اند که این نام را از سر در مغازه‌اش بردارد اما به دلیل اینکه «زیلان» یک نام کردی ثبت شده در اداره ثبت احوال است و غیر قانونی هم نیست، زینب با این خواسته آن‌ها مخالفت می‌کرده.

اشاره شده دلیل عوامل اطلاعاتی و انتظامی مهاباد برای تغییر نام مغازه‌ی زینب این بوده که به باور آن‌ها این نام یک نام مورد استفاده گروه پژاک است و می‌تواند نشانه‌ی یک رمز باشد.

صدور این حکم بهانه گفتگوی من با وکیل زینب بایزیدی بود. فعال مدنی که هنوز در اعتصاب غذا است.

Download it Here!

آخرین اطلاعات در مورد زینب بایزیدی و حکمی که برایش صادر شده چیست؟


ایشان خیلی سریع محکوم شدند آن‌هم با یک حکم غیر معمول در زمان غیر معمول، چون در این سال‌ها ما همچین چیزی نداشتیم که دادگاه تجدید نظر تشکیل شده و محکومیت هم تایید شده باشد ولی هنوز به متهم حکم نهایی اولیه هم ابلاغ نشده باشد.

یعنی می خواهید بگویید رسم بر این نیست که دادگاه تجدید نظر یک روزه تشکیل شود و حکم تایید شود؟

یک روز نبوده ولی دقیقن فکر می‌کنم بعد از دو روز حکم صادر شده است. به هر حال اینجا هر اتفاقی ممکن است بیافتد.

شنیدیم که خانم بایزیدی به خاطر نحوه برخورد در زندان و به خاطر کیفیت زندان، اعتصاب غذا کردند...

بله. آن‌طور که از خانواده‌اش فهمیدم ایشان بعد از ابلاغ حکم به دلیل برخورد ناشایست ماموران شروع به اعتصاب کردند. تا چند روز پیش که ما می دانیم اعتصابشان ادامه داشته است. علی رغم این‌که نامه اعتراض و اعتصاب ایشان را ابتدا در پرونده لحاظ کردند ولی در پرونده تجدید نظر این لایحه و وکالت، هیچکدام وجود نداشت. یعنی در واقع کل پروسه دادگاهی ایشان و دادگاه تجدید نظرشان بدون حضور وکیل بود.

وقتی زینب بایزیدی به دادسرا احضار شد، حکم جلب برایش صادر نشده بود؟

نه ایشان خودشان در تاریخ ۱۴ مرداد و با احضار به دادگاه می‌روند که پس از بازجویی دستور بازداشت ایشان صادر می‌شود.

خانم بایزیدی به نظر می‌رسد به چند علت دستگیر شده‌. یکی مسئله نام فروشگاه او به نام زیلان بوده که احتمال می رود پژاک از آن سو استفاده می کرده و از یک جهت هم حضورش در کمپین یک میلیون امضا. دلیل جدی صدور حکم برای او چیست؟

باور بفرمایید که دلیل جدی همین دو مورد است. تا آن‌جا که من در پرونده‌اش دیدم همین دو مورد ثبت شده بود. یکی نام فروشگاه‌شان بود که ایشان بعد از چند بار تذکر حاضر به تعویض آن نشده بود و فکر می‌کنم که در ایران این نام قانونی است و ثبت احوال هم این نام را قانونی اعلام کرده است. یکی هم شرکت در کمپین بود.

فکر می‌کنید که حکم صادره با نحوه فعالیت او سازگاری دارد؟

به هیچ وجه. شما می‌دانید که در مناطق قومیتی ایران و در شهرستان‌های مرزی برخوردها شدیدتر است. برای کمپین حکم‌ باز هم صادر شده ولی فقط در شهرهای مرزی برخوردها به این شکل بوده است. در تهران هم این اتفاقات می‌افتد ولی به هیچ وجه حکم نزدیک به این هم نیست.

فضای مهاباد چگونه بود و آیا مردم نسبت به صدور چنین حکمی اظهار نارضایتی نمی‌کردند؟

من خودم در این رابطه خبر خاصی در مهاباد نشنیدم اما در رسانه‌ها شنیدم که مردم نه فقط برای اعتراض به حکم ایشان بلکه کلن در اعتراض به برخورد با فعالان مدنی در مقابل دادگاه انقلاب این شهر تجمعی داشتند.

با توجه به اینکه حکم هنوز قطعی نشده آیا قرار وثیقه‌ای برای ایشان صادر شده؟

برای ایشان قرار وثیقه صادر شده بود ولی متاسفانه دادگاه در یک اقدام خیلی عجیب که می‌تواند ضربه به نظام قضایی ایران باشد، می‌گوید چون احتمال فرار ایشان مطرح است، اداره اطلاعات راضی نیست که ایشان از زندان بیرون بیاید. حال با وجود رای دادگاه که ایشان می‌توانند وثیقه بگذارد و آزاد باشد، متاسفانه او را در زندان نگاه داشتند و حکم تجدید نظر هنوز به ایشان ابلاغ نشده است.

آقای حجتی، این حکم قابل اعتراض است؟

بله قابل اعتراض است و من تمام مراحل قانونی برای اعتراض به حکم را انجام داده‌ام.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

بایَزیدی فکر می کنم صحیح باشد.

-- صفا ، Sep 13, 2008

مگر امکان دارد که کسی را به خاطر گزینش نام کردی دستگیر کنند. کمپین یک میلیون امضا هم پوششی است برای انجام اعمال تروریستی چون عضویت در گروه های مسلحانه ی پژاک و ...
سادگی شما حدی ندارد ...

-- ناخدا ، Sep 14, 2008

در پاسخ به نا خدا بگم که بله در مناطقی مثل بلوچستان و کردستان رژیم به انتخاب نامهای قومی ومذهبی(تسنن) بسیارحساس است . جهت اطلاع عرض کنم مسئول قبلی حراست ثبت احوال بلوچستان در کشمکشی که بر سر انتخاب نام مذهبی بوجود امده بود جان خود را از دست داد.در این مناطق هر حرکتی که منجر به تقویت و ریشه گرفتن فعالیت های مدنی شود سرکوب می شود تا مباد دیگران از ان الگو برداری کننددر این دو استان حتی اعدام هایی با نام زندان و اعدام پیشگیرانه صورت میگیر د یعنی اگر حکومت احساس کرد که یکنفر ممکن است در اینده یک حرکت جمعی را ساز ماندهی کند اورا به بهانه هایی مثل ارتباط با گروهکها،جاسوسی،محرب با خدا،وهابی،تجزیه طلب و........اعدام ویا حبس می کند.حتی گروه هایی در بین نیروهای امنیت و قضایی هستند که فعالیت ها مذهبی خنثی را تحمل نمی کنند(جهت نمونه به نامه هفته اخیر نماینگان اهل سنت مجلس به رییس جمهور درمورد تخریب مدرسه ای مذهبی در بلوچستان توجه کنید)برای درک وضعیت کردستان و بلوچستان وب سایتهای انها راببینید یا با دوستان کرد و بلوچ تان تبادل نظر کنید.

-- کوروش ، Sep 14, 2008

آقا یا خانم ناخدا
مشکل اصلی این مملکت همین امثال شما و این پیش داوریهاست.
تمامی آقایان دولتمدار هم مثل شما بجای فکر اساسی فقط روی پیشداوریهای بچه گانه مثل "کمپین یک میلیون امضاء...." سادگی خلوص نیت دارد آن که امثال شما ندارید.
بقول لاتهای قدیمی: نهایت لاتی راست و حسینی بودنه. شما هم وقتی تمام اینها را تجربه کردین اونوقت صداقت پیدا میکنین.

-- علی ، Sep 14, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)