تاریخ انتشار: ۵ خرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
در گفت‌وگو با احمد منتظری

آیت‌الله منتظری: بهایی‌ها باید از حقوق شهروندی برخوردار باشند

اردوان روزبه
a.roozbeh@radiozamaneh.com

بعد از دستگیری شورای یاری بهاییان و در پی آن دستگیری برخی بهاییان در قائم‌شهر و دیگر مناطق ایران و همچنین طرح مجدد نظر آیت‌الله منتظری درباره‌ی حقوق شهروندی بهاییان، در محافل خبری اختلاف‌هایی به وجود آمد.

به این صورت که شنبه شب یکی از اعضای دفتر آیت‌الله منتظری اعلام کرد که نظرات این آیت‌الله در رسانه‌ها درست منعکس نشده است. مجتبا لطفی همچنین ادامه می‌دهد که در اصل موضع آیت‌الله منتظری در مورد بهاییت تغییری نکرده است، بلکه با توجه به دستگیری‌های اخیر سوالات زیادی از ایشان شده و ایشان پاسخ داده‌اند.

آقای حسینعلی منتظری بهایی‌ها را جزو کفار می‌داند، اما حربی ندانسته و معتقد است تا بر علیه اسلام فعالیتی نداشته باشند از حقوق شهروندی مانند مسلمانان برخوردارند.

در پی این اختلاف نظر و کسب اطلاع از موضع آیت‌الله منتظری که سال‌ها است به دلیل مشکل با دولت ایران دور از حکومت قرار دارد، با احمد منتظری فرزند و مسئول دفتر او در همین زمینه صحبت کردم.
در ابتدا از او خواستم نگرش این مرجع تقلید را در مورد بهاییان بگوید:

Download it Here!

ایشان معتقدند که بهاییان از اقلیت‌های دینی محسوب نمی‌شوند. چون اقلیت‌های دینی در قانون به رسمیت شناخته شده‌اند؛ مثل یهودی، زرتشتی و مسیحی. ایشان نظرشان این است که بهاییان با این‌که به رسمیت شناخته نشده‌اند، ولی بهایی‌ها باید از حقوق شهروندی برخوردار باشند. چون اهل این مملکت هستند. به قانون این مملکت تمکین می‌کنند، مالیات می‌پردازند و باید از حقوق شهروندی برخوردار باشند. و ضمنن آنها باید از رافت و عطوفت اسلامی هم برخوردار باشند.

آیا در دیدگاه آیت‌الله منتظری در مورد بهاییت تغییری ایجاد شده است؟

نه. ایشان از سال‌ها قبل این عقیده را داشتند. یعنی شاید بیشتر از 40 سال پیش کتاب نوشتند و عقاید بهاییت را با استدلال رد کردند. ایشان با تبلیغ این فرقه در ایران مخالفت کردند. البته همه این‌ها به صورت برخورد فکری بوده و ایشان برخورد عملی و خشونت علیه بهاییت را رد کردند و گفتند باید با استدلال با این‌ها برخورد کرد و از منحرف شدن کسانی که از بهاییت اطلاعی ندارند، از ملحق شدن این‌ها به فرقه بهاییت باید با استدلال و منطق جلوگیری کرد.

در دورانی که ایشان قائم‌مقام رهبری هم بودند، بهاییان در ایران دستگیر می‌شدند. یعنی در آن زمان موافق دستگیری بودند و امروز نیستند؟

نه. نظر ایشان عوض نشده و تغییری نکرده است. در قائم‌مقامی طوری بود که در آینده ایشان بتوانند رهبر شوند، یعنی در آن موقع اختیاراتی به ایشان داده نشده بود که بتوانند کاری کنند. ولی نظر ایشان هیچ‌وقت عوض نشده است. چهل و پنج سال پیش که ایشان جزواتی نوشتند و عقیده بهاییت را رد کردند، همیشه موافق این بودند که باید با گفت‌وگو و منطق صحبت بشود و از خشونت پرهیز شود.

یا دیگر مراجع با ایشان هم عقیده هستند؟

من خبر ندارم، ولی مسلما از خشونت هیچ‌کس حمایت نمی‌کند. اطلاع ندارم، ولی آنها هم همین نظر را خواهند داشت که باید با استدلال و منطق با این گروه برخورد شود و خشونت اصلن و مخصوصن در این موقعیت حساس که به هیچ وجه در راستای منافع ملی ما نیست.

احمد منتظری پیرامون اختلاف نظر مطرح شده در برخی از رسانه‌ها و اشاره‌ی مجتبا لطفی مسوول ارتباطات آن دفتر، ادامه می‌دهد:

نقل سخنان آقای منتظری در رادیو فردا خلاصه بوده است. ایشان گفته که به صورت کامل منتشر نشده، یعنی اشتباهی در آن نیست ولی خلاصه کرده‌اند که آقای لطفی گفتند که به صورت کامل درج نشده است.

او در مورد این نظر که برخی از افراد بهاییان را مرتد می‌دانند نیز چنین اشاره می‌کند:

به‌طور کل در مورد مرتد ایشان (آیت‌الله منتظری) نظرشان این است که اگر واقعن از روی علم و تحقیق تغییر دین بدهند و دین اسلام را کنار بگذارند، آن دیگر مرتد نیست.

مرتد مخصوص صدر اسلام و وقتی بوده که دین اسلام ظهور کرد و این حالتی بوده که عده‌ای مراجعه می‌کردند و به صورت مسخره می‌آمدند اظهار اسلام می‌کردند و عصر آن روز و شب می‌گفتند که نه ما مسلمان نیستیم و رفتیم تحقیق کردیم دیدیم که به درد نمی‌خورد. یک حالت مسخره‌ای بوده است. یعنی به صورت عناد و دشمنی بوده و این گونه نبوده است که واقعن تحقیق کنند و اسلام را کنار بگذارند.

این حالت الان اصلن وجود خارجی ندارد. یعنی الان با این وضع، به نظر و فتوای آیت‌الله منتظری هیچ مرتدی را نمی‌شود اعدام کرد. کسانی که از اسلام خارج می‌شوند با انگیزه خاصی خارج می‌شوند و تحقیق بررسی می‌کنند و اقلن به گفته خودشان با تحقیق به این نتیجه رسیدند.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

من هم با اینکه نامسلمان و بیدین هستم بیشتر از اینکه با اسلام مخالف باشم مخالف بهاییت هستم. اما باید بگویم که آنجه در ایران شده و اذیت و آزار های غیر انسانی و حتا شيطانی تا آنجا که با فتواهای آخوندان مرتجعی چون فلسفی واعظ شهیر و پدرش و محافل ضد بهاییت به مال و ناموس بهاییانتجاوز شده و خصوصا به جان آنها به ناجوانمکردانه ترین وضع گرفته شده است. نباید این موضوع را از نظر دور داشت که اگر بهاییت اینهمه به عربیات و عرب منشی و ادعیه ی عربی و عرب مابی رو نمی کرد امروز فی الواقع تشیع در اقلیت بود. شانس بزرگ آخوندان این بوده و هست که بهاییت نتوانست از آنچه باعث زجر و تنفر مردم ایران از تشیع فاصله بگیرد. بهاییت در عربی بودن و عربی کردن بقول خودشان دیانتشان چنان کوشیدند که این کوشش آب را به آسیاب تشیع ریخت. آنها حتا در جزییات چنان مردم را در منگنه گذاشتند حتا از ملا ها هم جلوتر رفتند و برای آنها قانون وضع کردند که مثلا سیگار نکشید شراب ننوشید و از این قبیل که اصلا به دین مربوط نیست این کار پزشک است. من در همین تهران یک دوست دارم که جرآت می کند و به من مدتهاست که گفته است که بهایی ست، اما من با پدر زنم که مومن است می نشینم و سر سفره شراب هست اما با این آقا نمی توانم سرسفره شام شراب بگذارم! و گر نه او قهر خواهد کرد. و صد البته مشکل های فراوان دیگری هم هست. بهاییت باید در این موارد تجدید نظر کند و آنرا با بوق کرنا بگوش همه برساند. و گر نه من که مدافع آنها هستم هم در اینکه به آنها بگویم یک فرقه هستند درنگ نخواهم کرد. با اینهمه معتقدم که حکومت ایران اگر یک حکومت ملی باشد باید از آنها محافظت کند تا آنها آزادانه بتوانند آداب و رسوم خودشان را برگزار کنند. و البته اگر یک حکومت دموکراتیک باشد هر گونه تبلیغ و هر دین که باشد و هر فرقه که باشد باید ممنوع گردد. چه شیعه و چه سنی و چه مسیحی و بهایی و بود ایی و...و ورود و خروج از هر دین و به هر دین هم باید آزاد باشد. اصلا مگر باور مذهبی زوری ست؟! ممنون از آقای اردوان زمانه.

-- قائد ، May 25, 2008

این نظر جناب آقای منتظری در مورد ارتداد خیلی جالب بود

-- کامران ، May 26, 2008

خداوند این حاج آقا منتظری را گویا برای این هنوز نگه داشته که هی گل روی ... این نظام به پاشد. هر حادثه ای اتفاق می افتد ایشان با نظرات درستی که می دهند سر موضوع را خود به خود کج میکند . بنده یک بار خدمت ایشان عرض کردم که اگر واقغا از عمل کرد این جکومت شرم دارید و این راه روش را برنمی تابید ؟ لطف کرده جداقل یک فتوا بدهید و مردم را به مبارزه نشسته ( همان نافرمانی مدنی ) دعوت کنید . مثلا یک روز غیر تعطلیل را ار مردم بخواهید که به عنوان اعتراض از منزل خارج نشوند . ایشان گویا فقط قصد ارشاد این جکومت را دارند که البته طبیعی ایست . هرچه باشد ایشان هم آخوند است . اما از حق نباید گذشت که دستش همانند همکیشانش به خون آلوده نیست .وشاید تاریخ از او بگونه ای دگر یاد کند.

-- آشنا ، May 26, 2008

be aghay montazeri begooid ke age shoma ham alan rahbare iran boodid shayad az karhay aghay khamenei mikardid.ta vaghti be godrat naresidid harf mizanid manande aghay khomeini....rasty aghay montazeri ke dar neveshtane ghanoone asasi dast dashtand chera bahse velaiat motlaghe ra baz kardand chon ke gharar bood khodeshan rahbar shavand vali hala hame chiz bad shode? chera in soalat az ishan nemishe???

-- sasan ، May 27, 2008

برای من جالب بود که رادیو بی بی سی در گزارشی به قلم محمد امینی، مقاله ای کاملا عکس نظر آقای منتظری منتشر کرد و دیگران را متهم کرد که دیدگاه های این مرجع تقلید را تحریف کرده اند... به نظر می رسید که اشاره بی بی سی به رادیو فردا بود ولی الان با این مصابحه رادیو زمانه مشخص شد که بی بی سی فارسی راه خطا رفته است...

-- حسین ، May 27, 2008

امیدوارم که آقای منتظری بعداز بهاییان به ما مسلمانانی که مخالف ولایت فقیه و دستگاه رهبری "جمهوری اسلامی" هستیم توجه بفرمایند که ما نیز مثل بهاییان و سایر گروه های باورمند و غیر باورمند اینروزها جزو حتا اقلیتهای مذهبی هم به حساب نمی اییم و از آن بابت از همه حق و حقوق فطری و طبیعی و شهروندی مان محروم شده ایم. من نمی دانم چرا سیاسیون ماساکت نشسته اند و از این مسئله یک نهضت بوجود نمی آورند. نهضت آزادی خواهی و مطالبه گر حقوق شهروندی؟
به هرحال آقای منتظری کم و بیش وظیفه خودش را انجام داده، باقی اش به عهده من و شما است که تا چه حد از این فرصتها استفاده کنیم.

-- حسین میرمبینی ، May 27, 2008

هر انسانی هر عقیده ای که دارد باید محترم شمرده شود چرا ما همه بندۀ خدا هستیم.خداوند در آیه 285سوره بقره ابراز عقیده را مجاز دانسته و می گوید ای بندگان من هیچ فرقی بین ادیان الهی و پیامبران وجود ندارد و با این پیام ثابت کرد که همه فرزند حضرت آدم و هوا هستیم پس باید در هر جای دنیا با هر مذهبی که داریم از حقوق مساوی برخوردار باشیم و بدانید که خداوند با جمله (لا اکراه فی الدین)بر همه اتمام حجت کرده که ای مردم در دین هیچ اجباری نیست فقط در زمین فساد نکنید و خون نریزید.بنابراین مسلمانها،یهودیان،زردتشتیان،مسیحی ها،بهاییان و دیگر فرق همه با هم برادرند این است صلحی که خداوند وعده داده!(یکی از یاران آیت الله کاظمینی بروجردی)

-- یکی از یاران آیت الله کاظمینی بروجردی ، Jan 29, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)