تاریخ انتشار: ۲۷ فروردین ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

گفتگو با شاهد عینی انفجار شیراز

اردوان روزبه
a.roozbeh@radiozamaneh.com

Download it Here!

بنا به آخرین گزارش‌هایی که از سوی مقامات مسئول استان فارس در ایران اعلام شد، حادثه انفجار شنبه شب در یک حسینیه در شیراز که مرکز کانونی به نام ره‌پویان وصال نیز بوده، تا کنون ۱۲ کشته و ۲۰۲ مجروح بر جای گذاشته شده است.

ابراهیم عزیزی فرماندار شیراز و رئیس شورای تأمین شهر شیراز در گفتگوی روز دوشنبه خود با خبرنگاران، ضمن اعلام این آمار گفته است که برای بیان علت حادثه انفجار، نیاز به بررسی‌های بیشتری است.

بنا بر گزارش‌ها، کانون ره‌پویان وصال ظاهرن یک مرکز غیر دولتی است که بویژه افراد بسیج در آن فعال بوده و تحت حمایت فردی به نام حجت‌الاسلام محمد انجوی‌نژاد، دبیر ستاد نماز جمعه شیراز قرار دارد.

این روحانی در بدو امر در گفتگویی با سایت الف اظهار داشت که بی‌شک این حادثه را بمب‌گذاری می‌داند. اما طی اطلاعیه‌ای که صبح روز سه‌شنبه پیش از تشییع جنازه کشته‌شدگان این حادثه، به صورت مشترک با امضای استاندار و مدیر این کانون آقای انجوی‌نژاد منتشر شد، هر گونه اظهار نظر را منوط به نظر کارشناسان کردند.

در اظهارات سایت رسمی این کانون پبش از این اعلام شده بود که تا شب یکشنبه، شورای تأمین استان نظر قطعی خود را اعلام خواهد کرد. من چند ساعت بعد از این واقعه، گفتگویی داشتم با «نیما ن» یکی شاهدان عینی حادثه شنبه شب که در زیر می‌خوانید.


محل انفجار شنبه‌شب شیراز (عکس: ایسنا)

از وضعیت حادثه بگویید:

تعداد زیادی از آمبولانس‌ها در حال انتقال مجروحان بودند. از طرفی جمعیت بسیار زیادی از شیرازی‌ها به آن‌جا هجوم آورده بودند؛ برای این‌که نگران بودند. مردم از نقاط مختلف شیراز در جلسات این کانون حضور پیدا می‌کنند و نگران اعضای خانواده‌شان بودند.

جمعیت خیلی زیادی حدود ۱۰ تا ۱۲ هزار، شاید هم بیشتر آن‌جا ازدحام کرده بودند و نیروهای امنیتی و امدادی در حال انجام وظایفشان بودند. نیروهای امنیتی از مردم تقاضا می‌کردند که صحنه را ترک کنند تا نیروهای امدادی بتوانند به مجروحان رسیدگی کنند و به اصطلاح زخمی‌ها را به بیمارستان منتقل کنند. ازدحام جمعیت اجازه نمی‌داد که آمبولانس‌ها و ماشین‌های امدادی بتوانند رفت و آمد راحت داشته باشند.

بعد هم از مردم تقاضا می‌کردند که چون مراکز درمانی نیاز به خون دارند جهت اهدای خون به سازمان انتقال خون مراجعه کنند. در پایگاه‌های انتقال خون هم ازدحام جمعیت زیاد بود و مردم برای اهدای خون هجوم آورده بودند.

کانون ره‌پویان وصال چه برنامه‌هایی برگزار می‌کند؟

کانون ره‌پویان وصال، یک کانون فرهنگی مذهبی است که عمده اعضای آن هم جوانان و بانوان هستند که در آن جلسات آیینی و مذهبی برگزار می‌شود و در کنار این جلسات هم یک سری جلسات عقیدتی و ارشادی هم دارد. یعنی شاید بشود گفت این کانون یک مقدار گرایش‌های اصولگرایی پرورش می‌دهد.

سخنران این برنامه هم آقای انجوی‌نژاد بوده، که روحانی هم هست؛ ولی شنیده می‌شود که یکی از نیروهای سپاه ...

بله روحانی هستند. کلن اعضای آن‌جا هم چهره‌هایی هستند که تعلقات دفاعی، بسیجی دارند.


محل انفجار شنبه‌شب شیراز (عکس: ایسنا)

موضوع بر سر این است که هنوز مسأله‌ی علت انفجار در ابهام است. فرماندار شیراز بعد از حادثه اعلام کرد که احتمال می‌رود بمب‌گذاری نباشد. امروز صبح (یکشنبه) رسمن معاونت امنیتی استان فارس هم اعلام کرد که این می‌تواند در اثر یک حادثه باشد. آیا خبر تازه‌ای هست؟ نظر مردم راجع به این مسأله چیست؟

اظهارات ضد و نقیض است. مثلن فرمانده نیروی انتظامی استان احتمال خرابکاری را نمی دهد؛ فرماندار می‌گوید که انفجار بوده؛ معاون سیاسی و امنیتی هم نظر دیگری دارد.

آن‌جا هم که من با چند نفر صحبت کردم یک سری گمانه‌هایی داشتند. آن‌ها می‌گفتند که انتهای حسینیه نمایشگاهی بوده (نمایشگاه تجهیزات نظامی متعلق به سپاه) که احتمال می‌دهند این تجهیزات منفجر شده باشد و باعث این اتفاق شده باشد. همان لحظه هم یک سری شایعات بود که در مسجد حضرت ابوالفضل که نزدیک حرم شاهچراغ هم هست، همچنین اتفاقی افتاده.

بعد دیدیم که این‌ها در حد یک شایعه بوده و هیچ اتفاقی آن‌جا نیفتاده است. می‌گویند ممکن است خرابکاری بوده. عده‌ای می‌گویند که این بمب نبوده و کپسول گاز بوده که منفجر شده است.

می‌توانید بگویید الان جو شیراز چگونه است؟

مردم به بیمارستان بزرگ شیراز مراجعه می‌کنند؛ بیمارستانی که دیشب تا امروز صبح بیشترین تعداد مجروحان را به آن‌جا انتقال داده‌اند. ازدحام جمعیت زیاد بود وبه‌طبع نیروهای امنیتی هم آن‌جا حضور داشتند.

من به بخش‌های مختلف مراجعه کردم، مثل بخش جراحی، داخلی، بخش آی.سی.یو که داشتند به زخمی‌ها رسیدگی می‌کردند. آن‌هایی که سرپایی بودند، مشکلشان را حل کردند. یک تعداد هم سوختگی‌های شدید داشتند که به بیمارستان سوختگی شیراز یا بیمارستان قطب‌الدین منتقل شدند.

البته جو شیراز هنوز زیاد تغییر آن‌چنانی نکرده است. بالاخره شیراز شهر بزرگی است و تا خبر منتشر بشود، طول می‌کشد. فرماندار شیراز، آقای عزیزی که سمت رییس شورای تأمین شهرستان را هم دارد، یک نشست مطبوعاتی گذاشته بود که اهداف این جریان را روشن کند.

از یک طرف هم دادستان شیراز تقاضا کرده که شورای تأمین شیراز هم سریعن علل این حادثه را روشن کند. قاعدتن دوشنبه یا سه‌شنبه مراسم تشییع شهدا انجام شود و طبق روال هم عزای عمومی اعلام خواهد شد. چون هنوز تا این لحظه (یکشنبه صبح ساعت ۱۰) چیزی اعلام نشده و هنوز واکنش از سوی نماینده رهبری و امام جمعه شیراز نشان داده نشده است.

Share/Save/Bookmark

مرتبط:
«مهمات باقی​مانده از نمایشگاه دفاع مقدس، عامل انفجار شیراز»
ابهام در انفجار مهیب شیراز
دستور تحقیقات قضایی درباره انفجار شیراز
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

من وقوع این فاجعه رو به خانواده آن کشته شدگانی که خواهان زندگی و نه شهادت فرزندان خود بودند وهستند، به حق انسانی امنیت حیات، به انسانیت در جزء و کل، به همه ی شما و به خودم تسلیت و به امام زمانِ گرسنه و تشنه ی گوشت تازه و خونِ قربانی، حکومتِ شهید پرورمان و خانواده های عاشق بهشت تهنیت عرض میکنم و آرزومندم که آتش انتقام جویی زندگی های دیگری را طعمه فنا نسازد.
قطره اشک

-- بدون نام ، Apr 15, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)