تاریخ انتشار: ۸ آذر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
گفت‌وگو با گیتی صفرزاده در ارتباط با لغو برگزاری جشنواره سینمای کمدی گل‌آقا

«معاونت سینمایی ارشاد، رفتاری دوگانه دارد»

مینو صابری
minoo.saberi@radiozamaneh.com

در دوسال گذشته در چنین روزهایی شاهد جشنواره‌ی سینمای کمدی بودیم که از سوی موسسه‌ی گل‌آقا برگزار می‌شد. این جشنواره با هدف تشویق سینماگران عرصه‌ی کمدی، در دو سال گذشته با استقبال هنرمندان عرصه سینما و هم‌چنین مردم هم روبرو شد.

همچنین با برگزاری این جشنواره، احساس می‌شد که گام مثبتی برای تولید این نوع فیلم‌ها برداشته شده است.

امسال اما سومین جشنواره برگزار نمی‌شود. این موضوع باعث شد تا با «گیتی صفرزاده»، دبیر این جشنواره گفت‌وگوی کوتاهی داشته باشم:

Download it Here!

جشنواره فیلم کمدی گل‌آقا اولین بار سال ۷۱ توسط مرحوم «کیومرث صابری» برگزار شد؛ ولی از دو سال پیش به پیشنهاد وزارت ارشاد «گل‌آقا» متولی برگزاری جشنواره‌ی فیلم کمدی شد که سال‌های ۸۶ و ۸۷، دوره‌ی اول و دوم را برگزار کرد.

خوشبختانه هم با استقبال مردم مواجه شد و هم اهالی سینما از آن استقبال کردند. در حقیقت یک جشنواره‌ای بود برای هم تقدیر و خسته نباشید به کسانی‌که دست‌اندرکار سینمای کمدی هستند و نیز یک جشنی به‌عنوان شب کمدین‌ها که علاقه‌مندان طنز و کاریکاتور آن‌جا جمع باشند.

گویا سومین جشنواره که امسال منتظرش بودیم در شرف لغو شدن است؛ دلیل‌اش چیست؟

البته موسسه گل‌آقا تصمیم نگرفته بود که امسال سومین جشنواره را برگزار کند اما «معاونت سینمایی ارشاد» به ما گفتند برای برگزاری جشنواره مجوزی به ما نمی‌دهند.

دلیلی که معاونت سینمایی ارشاد ذکر کرده این است که اگر این جشنواره دوسالانه شود پربار تر است. تولیدات سینمای کمدی آن‌قدر نیست که شما هر سال بخواهید جشنواره سینمای کمدی برگزار کنید؛ ما هم البته امیدواریم دلیل‌شان همین باشد!


گیتی صفرزاده، دبیر جشنواره سینمای کمدی

این‌طور که دوسال گذشته شاهد بودیم یکی از اهداف شما این است که سینمای کمدی را تقویت کنید؛ قرار نیست که فقط کسانی که فیلم کمدی ساخته‌اند تشویق شوند؛ پس این دلیل قانع کننده‌ای نمی‌تواند باشد که حالا چون فیلم کمدی کم تولید می‌شود شما هم برگزاری جشنواره را متوقف کنید؟

درست است. به هر حال ما جشنواره‌ای نبودیم که بخواهیم در کارنامه یک عددی را ذکر کنیم که حالا در سال مثلا چند فیلم کمدی هست و قرار است ما به آن‌ها جایزه بدهیم یا نه.

همان‌طور که شما گفتید هدف این جشنواره این بود که زمینه‌ای فراهم کند برای این‌که دیگران بیشتر به سمت سینمای کمدی تشویق شوند و به این نوع سینما ارزش داده شود تا کارهای بهتری صورت گیرد.

متاسفانه معاونت سینمایی ارشاد با این جشنواره یک رفتار دوگانه‌و می‌توان گفت کج‌دار و مریز داشته است و دلیل ظاهری هم که عنوان کردند همین بود.

به هر حال چون امسال موسسه گل‌آقا تصمیم نداشت که جشنواره را برگزار کند ما هم خیلی وارد این بحث نشدیم.

این جشنواره از نظر مالی از کجا حمایت می‌شد؟

در طی دو سال گذشته با همکاری خود «معاونت سینمایی ارشاد» و «شبکه دو تلویزیون جمهوری اسلامی ایران» و نیز «موسسه رسانه‌های تصویری» جشنواره را برگزار کرده‌ایم.

البته باز هم معاونت سینمایی ارشاد قول حمایت‌های مالی به ما داده بود؛ همان ابتدا که پیشنهاد برگزاری این جشنواره را کردند ما گفتیم که گل‌آقا این اعتبار را دارد که در عرصه‌ی طنز چنین کاری کند، اما ما یک موسسه‌ی خصوصی هستیم و منابع مالی برای تامین این جشنواره نداریم.

از همان اول قول حمایت مالی از طرف ارشاد بود که متاسفانه خیلی اندک انجام شد. حتی برای دومین جشنواره هم بعد از گذشت شش، هفت ماه از برگزاری جشنواره توانستیم حدود یک‌سوم مبلغی که به عنوان حمایت قول داده بودند را از آن‌ها دریافت کنیم. دلیلی هم که ذکر می‌کنند این است‌که ما در این‌باره قراردادی نبستیم و هیچ سند و مدرکی نیست که ما فلان‌قدر حمایت کنیم.

دو جشنواره‌ای که در دوسال گذشته برگزار کردید خودم شاهد بودم که سینماگران زیادی از آن استقبال کردند و به نوعی بوی حمایت مالی از آن می‌آمد؛ آیا تهیه‌کنند‌گان پیشنهاد حمایت مالی ندادند؟

ما به سمت تهیه‌کنند‌ها نرفتیم که بخواهیم نظرشان را در رابطه با حمایت مالی بدانیم، اما به‌نظر می‌آید فضای کنونی، فضایی هست که خیلی رغبت به سرمایه‌گذاری نیست.

در پایان سوالی دارم در مورد نشریه‌ی گل‌آقا؛ دلیل این‌که نشریه گل‌آقا از چندی قبل منتشر نمی‌شود چیست؟

دلایل که زیاد است. دو مساله‌ی مهم را می‌توانم ذکر کنم؛ اول این‌که نشریه گل‌آقا مانند بقیه‌ی مطبوعات مستقلی که منتشر می‌شوند با مشکلات مالی دست‌به گریبان بود و گرداندن یک نشریه‌در این شرایط واقعآ دشوار است و مشکلات مالی زیادی دارد.

دلیل دیگر این‌که به‌هر حال نشریه‌ی گل‌آقا یک نشریه‌ی طنز سیاسی بود که لاجرم انتقادی بود؛ فضای کلی جامعه فضایی است که اصلآ نقد را برنمی‌تابد.

یعنی تصمیم ندارید نشریه را دوباره راه‌اندازی کنید؟

فعلآ خیر؛ تا ببینیم چه پیش می‌آید.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)