تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

چشم‌انداز موسیقی کلاسیک در ایران

مینو صابری
minoo.saberi@radiozamaneh.com

همایش نگاهی به تاریخ موسیقی کلاسیک، باله و اپرا در ایران به همراه مراسم بزرگ‌داشت آهنگ‌ساز، رهبر ارکستر و چهره‌ی ماندگار موسیقی ایران استاد «حسین دهلوی» عنوان برنامه‌ای است که در روز یکشنبه بیست و نه نوامبر دوهزار و نه برابر با هشت آذرماه هشتاد و هشت به کوشش «بنیاد توس» و با حضور صاحب نظران، کارشناسان، هنرمندان و علاقه‌مندان به موسیقی و هنر ایرانی در «لوگان هال لندن» برگزار خواهد شد.

حسین دهلوی از صاحب نظران و آهنگسازان موسیقی معاصر ایران در سال هزار و سی‌صد و شش در تهران متولد شد. او فراگیری موسیقی را از کودکی نزد پدر آغاز کرد و در ادامه؛ نوازندگی موسیقی ایرانی را در مکتب استاد «ابوالحسن صبا» و هارمونی و کنترپوان را نزد «حسین ناصحی» فراگرفت.


دهلوی پس از فراغت از تحصیل در رشته آهنگ‌سازی مدتی ریاست «هنرستان موسیقی ملی» و زمانی هم رهبری ارکسترشماره یک هنرهای زیبای کشور یعنی «ارکستر صبا» را عهده‌دار بود.

از کارهای حسین دهلوی می‌توان به این موارد اشاره کرد: دئوی سنتور در سه گاه، سبکبال در شور برای ارکستر، شورآفرین در ابوعطا برای ارکستر، چهارنوازی مضرابی اصفهان، کنسرتینو برای سنتور و ارکستر، فانتزی برای تار و ارکستر، سوئیت بیژن و منیژه (بر اساس داستان شاه‌نامه فردوسی) برای ارکستر زهی، فانتزی برای گروه تنبک و ارکستر و همچنین قطعه سربازی برای آواز گروهی.

یکی از آثار قابل توجه دهلوی اپرای «مانی و مانا» می باشد که به دلیل ممنوعیت خواندن زن در سال‌های پس از انقلاب در ایران این اپرا در داخل کشور هنوز اجرا نشده است. از دیگر کارهای ارزشمند دهلوی تدوین و تالیف کتاب «تلفیق شعر و موسیقی» می‌باشد.

پیش از این بنیاد توس در لندن همایش «گلهای جاویدان» در شب تجلیل از زنده‌یاد «داوود پیرنیا» و گرامی داشت برنامه‌های رادیویی گلها را با حضور هنرمندانی صاحب نام در بیست و ششم آوریل ٢٠٠٩ برگزار کرده بود.




برای دیدن پوستر برنامه در ابعاد بزرگ‌تر، این‌جا کلیک کنید


Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)