تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
گفت و گو با فرخنده هوشمند‌، فرزند فرخ‌لقا هوشمند

فرخ‌لقا هوشمند، بازیگر پیشکسوت در کما

مینو صابری
minoo.saberi@radiozamaneh.com

فرخ‌لقا هوشمند، دچار عارضه سکته مغزی و راهی بیمارستان شد.
او که از پیشکسوتان عالم تئاتر، سینما و تلویزیون است، سال ۱۳۰۷ در رشت به دنیا آمد. هر چند خیلی‌ها بیشتر او را با نقش «ننه‌آقای صمد» می‌شناسند اما او یکی از چهره‌های پرکار تئاتر، سینما و تلویزیون بوده که سال‌ها روی صحنه تئاتر رفته و در فیلم‌ها و سریال‌های بسیاری ایفای نقش کرده از جمله در فیلم «باشو غریبه کوچک» و «مسافران» ساخته بهرام بیضایی.

با فرخنده هوشمند، آخرین فرزند خانم هوشمند در این‌باره گفت و گو کردم:

Download it Here!

شنیدم خانم فرخ‌لقا هوشمند در بیمارستان بستری شده‌اند، علت بستری شدن‌شان چه بوده؟

مادرم روز شنبه صبح بعد از خوردن صبحانه بیهوش شدند، بلافاصله اورژانس را خبر کردیم آمدند و بعد از معاینه تشخیص دادند که مادرم سکته مغزی کرده‌. سمت چپ بدنش فلج شده بود، اما دست راست‌شان کار می‌کرد و دست من ‌را می‌گرفتند و می‌بردند به طرف سرشان، انگار سرشان درد می‌کرد و وقتی می‌خواستند صحبت کنند، تکلم‌شان نامفهوم بود.

توسط اورژانس به بیمارستان پارسیان منتقل‌شان کردیم، آن‌جا کارهای اولیه را برای‌شان انجام دادند آقای دکتر نخعی متخصص بیهوشی بلافاصله مامان را بردند و اسکن مغز کردند و به بخش آی‌سی‌یو، تحت نظر پزشک متخصص مغز و اعصاب دکتر حریرچیان منتقل کردند. ضریب هوشی‌شان پایین آمده بود و بی‌حرکت بودند و چشم‌شان را باز نمی‌کردند. بعد از اسکن تشخیص دادند که سکته مغزی بسیار وسیعی کرده‌اند همراه با خونریزی در مغز و به تدریج حالت کما عمیق‌تر شد.


فرخ‌لقا هوشمند / عکس‌: مینو صابری

وضیت‌شان چطور است و نظر پزشک متخصص‌شان چیست، آیا رو به بهبودی هستند؟

امروز که دکتر معاینه‌شان کردند، گفتند من دیشب به شما گفتم یک در صد شانس، اما حالا می‌گویم پنجاه در صد شانس بهبودی هست. البته در این صورت دست و پای چپ فلج خواهد بود که امکان دارد با فیزیوتراپی، پای ایشان معالجه شود اما دست چپ‌شان نه و قدرت تکلم‌شان هم بهتر خواهد شد.

تا ساعت شش بعد از ظهر که من بیمارستان بودم، وضعیت‌شان چنین بود و دوباره برای اسکن مغز بردند و هنوز جوابش نیامده تا بینند خون‌ریزی مغز قطع شده یا نه. مامان شدیداً کم‌خونی دارند و چهار کیسه خون به ایشان تزریق شده و از پزشک خون‌شناس خواستند معاینه کنند تا علت کم‌خونی شدیدشان مشخص شود.

همین‌طور که صداشان می‌کردم و نوازش‌شان می‌کردم دستم را توی دست راست‌شان گذاشتم و گفتم مامان اگر متوجه می‌شوید دست من را فشار دهید، دستم را فشار دادند، در حالی‌که نوازش‌شان می‌کردم و حرف می‌زدم دستم را زیر دست‌شان گذاشتم، دست من‌را نوازش کردند. کلیه‌هاشان سالم است و هنوز مشکلی پیدا نکرده، باید منتظر باشیم ببینیم جواب اسکن جدید چه خواهد بود.

این دومین بار است که خانم هوشمند دچار عاضه سکته مغزی شده‌اند؟

بله، در عکس هم سکته پنج سال پیش مشخص بود، سکته قبلی خفیف بود اما سکته آخر، طیف بسیار وسیعی داشت.

علت سکته‌شان فشار خون بالا بود؟

بله، فشار خون‌شان بالا بود ولی سطح گلبول‌های سفید پایین بود، غلظت خون‌شان شش بود. این چند روزه مدیریت بیمارستان پارسیان، پزشکان و پرسنل بیمارستان به‌خصوص بخش آی‌سی‌یو خیلی تلاش کردند و ما از همه‌شان تشکر می‌کنیم.

Share/Save/Bookmark

گفت و گو با فرخ‌لقا هوشمند
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

با آرزوی بهبودی کامل این هنرمند بزرگ وفراموش نشدنی وسپاسگزاری از خانم صابری که زحمت کشیده و ما را آگاه کردید

-- دارا ، Jun 11, 2009

خانم صابری عزیز
با سپاس از شما و آرزوی بهبودی برای هنرمند میهنمان خانم هوشمند
حمید حمیدی

-- حمید حمیدی ، Jun 11, 2009

خدا به این مادر هنرمند شفا بده.....

-- پسرخاله اینا ، Jun 11, 2009

بغض کردم! اشک توی چشمم جم شده! شاید خبر مرگ بسیاری از آشنایان را با یک تلخ خند رد میکردم ولی بعد از خبر درگذشت پروین سلیمان الان باور بیماری شدید فرخ لقا هوشمند برایم سخت است! منطق میگوید عمر طولانی باعزت داشته و این مسیر زندگی همه ماست! ولی احساس میگه که این بانو که هنوز در این سن سال نورانی و زیباست بدان ترتیب که میبایست مورد تقدیر و تشکر قرار نگرفت! برای من که هنوز برای بار هزارم هم صمد را میبینم از بازی بازیگرانش لذت میبرم!
امیدوارم سلامتی حاصل شود

-- دلتنگ ، Jun 12, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)