تاریخ انتشار: ۲ اسفند ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
گفت و گو با وفا (عباس وفایی)، خواننده قدیمی موسیقی پاپ

«جهانبخش پازوکی گفت، تو وفا باش»

مینو صابری
minoo.saberi@radiozamaneh.com

روزی که قرار بود برای انجام گفت و گو با «وفا» به منزلش بروم مقارن بود با «ولنتاین». یادم آمد آن‌ سال‌هایی که ما جوان بودیم «وفا» ترانه‌ی «زنگ مدرسه» را خواند:

حالا که از صدا افتاده زنگ مدرسه‌هامون
حالا که فصل تابستون، نشونده غم به دل‌هامون
بهار ِمن، خداحافظ، خداحافظ تا پاییز

شعر و آهنگ این ترانه از «جهانبخش پازوکی» بود. این ترانه خیلی زود ورد زبان جوان‌های آن‌ دوران شد، دورانی‌که رابطه‌ی عاشق و معشوق در نگاه‌های بین راه مدرسه خلاصه می‌شد.

در این گرمای تابستون
دلم غرق زمستونه
امید من به پاییزه
که دیدار تو آسونه

وقتی با «وفا» به گفت و گو نشستم از او سراغ ترانه‌ی «زنگ مدرسه» را گرفتم، وفا گفت این ترانه‌ مانند بسیاری از کارهای دیگرم فقط در آرشیو رادیو ایران است.

به او گفتم خیلی دوست داشتم شنوندگان رادیو زمانه هم این ترانه را بشنوند. او صمیمی و بی‌تکلف پشت پیانو نشست و خواند:

میام هر روز همونجایی
که می‌دیدم نگاهت ‌رو
دوصد نفرین به تابستون
که بر من بسته راهت رو

«وفا» در سال ۱۳۲۹ در تهران به‌ دنیا آمد، از آن‌جایی که خانواده‌اش اهل هنر بودند خیلی زود فعالیت هنری‌اش را آغاز کرد و خوش درخشید. وفا متأهل و دارای دو فرزند به نام‌های «شاهین» و «شیرین» است.

او در ایران زندگی می‌کند و در مراسم و جشن‌های خصوصی برنامه اجرا می‌کند. نوروز امسال قرار است در استانبول و آنتالیا کنسرت اجرا کند و پس از آن‌هم در «باکو» برنامه دارد.

Download it Here!

فعالیت هنری شما از چه زمانی آغاز شد؟

از هفت سالگی که به دبستان رفتم می‌خواندم. وقتی قرار بود در مدرسه جشنی برگزار شود مدیر مدرسه می‌آمد و می‌گفت بچه‌ها هفته آینده جشن داریم یکی می‌گفت من بلدم آکروبات بازی کنم، یکی می‌گفت من بلدم جوک بگویم دیگری می‌گفت من بلدم برقصم، داستان تعریف کنم‌... من می‌گفتم «آقا ما هم بلدیم بخونیم» و می‌رفتم روی سن تنها، بدون موزیک سه، چهار ترانه می‌خواندم.

بعد از دبستان که وارد دبیرستان شدم فعالیت من گسترده‌تر شد. در تهران، بین تمام دانش‌آموزان کشور افرادی انتخاب می‌شدند، هر کسی در هر رشته‌ هنری که کار می‌کرد، یکی ساز می‌زد یکی می‌خواند، این‌ها به تربیت بدنی معرفی می‌شدند و آن‌جا استعدادها را جمع می‌کردند و به «اردوی رامسر» می‌بردند.

در اردوی رامسر من به عنوان شاگرد نمونه و آواز انتخاب شدم، آقای محمد نوری، خواننده جزو هیأت داوری ما بودند. آن‌ سال من بین دانش‌آموزان تهران و ایران نفر اول شدم.


وفا (عباس وفایی)، خواننده موسیقی پاپ/ عکس از مینو صابری

چه زمانی به صورت حرفه‌ای کارتان را آغاز کردید؟

خوانندگی به صورت حرفه‌ای را زمانی شروع کردم که با جهانبخش پازوکی توسط زنده‌یاد بابک بیات آشنا شدم. بابک بیات من را به استودیو کاسپین برد، استودیو کاسپین آن‌موقع شرکتی بود که کاست می‌زد.

بابک بیات هم‌محلی ما بود. روزی به من گفت تو و «ستار» با من به استودیوی کاسپین بیایید و قراردادی ببندیم تا به شما آهنگ بدهیم و کارتان‌ را شروع کنید. ما رفتیم استودیو کاسپین و قرار شد جهانبخش پازوکی با من کار کند و بابک بیات با «ستار» و «ناصر».

در آن کمپانی کاست‌هامان را پر کردیم و من آهنگ «پدرا، مادرا» و «دنیا آی دنیا» را به عنوان اولین کارهایم در استودیو ضبط کردیم و کاستش به بازار آمد. آقای پازوکی اسم مستعار «وفا» را برای من انتخاب کرد.

آن ‌زمان برادرم، آقای «جمال وفایی» به رادیو راه پیدا کرده بود و معروف بود. روزی آقای شاهرخ نادری میکروفن رادیو سیار را به منزل ما آورد که با برادرم گفت و گو کند تا در برنامه صبح جمعه پخش شود.

شاهرخ نادری پرسید آقای وفایی برادرهای شما هم می‌خوانند؟ جمال گفت بله، هر سه برادر من (کمال، تقی، عباس) خواننده هستند. از ما سه برادر خواست ترانه بخوانیم، ما هر سه خواندیم و روی من تکیه کرد و گفت چه صدای خوبی دارد.

من گفتم اتفاقاً هفته گذشته من ترانه ضبط کرده‌ام پرسید آهنگساز کیست؟ گفتم جهانبخش پازوکی. با تعجب پرسید تو از جهانبخش پازوکی آهنگ خوانده‌ای!؟ گفتم بله، این‌هم نوار‌ش.

نوار را از من گرفت و در برنامه‌ی «صبح جمعه» ادیت کرد. آهنگ من ساعت ده صبح از رادیو پخش شد، غروب همان ‌روز مردم به برنامه‌ی ترانه‌های درخواستی زنگ زدند و آهنگ من را درخواست کردند، این اولین کار حرفه‌ای من بود که از رادیو پخش شد.

یک‌سری از کارهای من در رادیو ضبط می‌شد، خواننده‌ی رادیو هم بودم، یعنی نه تنها بیرون کار کنم، در رادیو هم با ارکسترهای مختلف رادیو، با ارکستر بزرگ رادیو، با ارکستر پاپ رادیو، با شما و رادیو خیلی کار ضبط می‌کردم.


وفا، خواننده موسیقی پاپ

مجموعاً چند ترانه خواندید؟

کارهایی که در رادیو ضبط کردم و کارهایی که بیرون با جهانبخش پازوکی کردم به هفتاد، هشتاد ترانه می‌رسد.

آن‌زمان که ما نوجوان بودیم و آقای «وفا» را شناختیم به عنوان چهره‌ای که گل کرد و محبوب شد، تصور ما این بود که آقای «جمال وفایی» شما را وارد عرصه موسیقی کرده‌ است.

«جمال» خیلی به من کمک کرد. ما دو برادر بودیم که دستمان توی دست هم بود، هرجایی که احتیاج بود، جمال به کمک من می‌آمد و هر جا که نیاز بود من به کمک جمال می‌رفتم.

جمال خیلی جاها به من کمک کرد، زمانی که نزد آقای اسماعیل مهرتاش کلاس موسیقی سنتی می‌رفت (خدا رحمتشان کند یکی از اساتید دانش موسیقی ایران بودند) جمال نزد ایشان کار می‌کرد و ردیف‌های موسیقی و آواز را یاد می‌گرفت.

من دوازده‌ ساله بودم که روزی جمال من را همراه خودش به کلاس آقای مهرتاش برد، آقای مهرتاش به من گفت: شما هم آواز می‌خوانید؟ گفتم بله استاد، من‌ هم می‌خوانم و شروع کردم و یک ترانه از «ویگن» خواندم.

گفت صدایت خیلی قشنگ است ولی این‌جا کلاس موسیقی سنتی است، بیا روشت را عوض کن آواز سنتی بخوان. دور تا دور همه شاگردان استاد مهرتاش نشسته بودند، آقایان عبدالوهاب شهیدی، شجریان، منتشری... گفتم آقای مهرتاش من جاز دوست دارم، گفت نه، حیف است، صدایت خیلی قشنگ است. من ‌هم آن‌زمان تحت تأثیر صدای ویگن دوست داشتم «پاپ» بخوانم.

من این کلاس را مرتب با جمال می‌رفتم، یک هفته که نمی‌رفتم، جمال می‌گفت آقای مهرتاش گفته چرا عباس را نیاورده‌ای؟ عباس در آینده معروف می‌شود به‌شرطی که حرف من‌ را گوش بدهد و آواز سنتی بخواند.


وفا، پوران، گوگوش و جمال وفایی

شما زمانی وارد عالم سینما شدید، چه کسی این استعداد را در شما کشف کرد؟

آقایی بود به نام امیر معصومان که در سینما با نام «امیر آشنا» معروف بود. روزی به من تلفن زد و گفت می‌خواهیم بیاییم با تو قرارداد فیلم ببندیم.

فکر کردم چون امیر رفیق من است دارد با من شوخی می‌کند، گفتم امیر دست از سر ما بردار، آقای بهروز وثوقی، فردین (خدا رحمتش کند)، جمشید مشایخی و دیگران هستند، من که کارم سینما نیست، کار من خوانندگی است.

گفت نه به ‌خدا قسم، من از استودیو زنگ می‌زنم الآن آقای مجتهدی، تهیه کننده سینما، آقای سیامک یاسمی، کارگردان و آقای سیاوش شاکری این‌جا نشسته‌اند. دیدم کار جدی است، با آن‌ها صحبت کردم.

سپس رفتم و این‌ها با من قرارداد فیلم بستند که قرار شد خانم لیلا فروهر نقش مقابل من را بازی کند و آقای جمشید مهرداد، آقای رضا کرم‌رضایی و ... دیگران در این فیلم بازی کنند.

فیلمی به نام «‌رابطه جوانی» بازی کردیم. این فیلم اکران شد و رکورد‌دار فروش فیلم‌های فارسی شد. این اولین فیلم من بود. بعد از آن استودیوهای مختلف به من زنگ می‌زدند و پیشنهاد می‌دادند که فیلم بازی کنم.

آن کمپانی که اولین فیلم را بازی کردم به من گفتند جای دیگر نرو، تا ده فیلم باید با ما کار کنی. همین‌طور هم شد من با آن‌ها سه، چهار فیلم دیگر کار کردم و دیگر خورد به انقلاب و ما ممنوع‌الصدا و ممنوع‌التصویر شدیم.


وفا و جمال وفایی

ممنوع‌الخروج هم شدید؟

خُب در مملکت انقلاب شد و تا به وضع مملکت رسیدگی کنند همه خواننده‌ها ممنوع‌الخروج شدند. ولی وقتی رسیدگی شد، فهمیدند ما جز خوانندگی و سه، چهار فیلمی که بازی کرده بودیم، کاره‌ای نبودیم.

اصلاً ما آدم سیاسی‌ نبودیم، به ندرت خواننده‌هایی پیدا می‌شوند که در کار سیاست می‌روند. هیچ‌وقت با سیاست کاری نداشتم و الآن هم ندارم. همیشه برای مردم مملکتم آواز خواندم، الآن هم می‌خوانم.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

یادش بخیر هیچ دورانی از تاریخ ایران به اندازه همان سالها که وفا خواننده ما شد جوانان ایران شاد و خوش نبودند افسوس وهزاران افسوس جوانان امروز که فرزندان ما هستند بدرستی نام خود را نسل سوخته گذاشته اند پدرا مادر ودخترا پسرا با آن همه شادی باز این ترانه میخواست اگر ذره ای غم در چهره ای است ببرد سپاس از جانم صابری و درود به وفا خاطره انگیز عاشقی های ما میانسالان

-- بهزاد ، Feb 21, 2009

خانم صابری عزیز دست شما درد نکنه با این گزارش قدیمی و خاطره انگیز
مثل همه گزارشهای دیگر شما شنیدنی بود
ممنون

-- کیوان ایزدمهر ، Feb 21, 2009

با سلام خدمت سرکار خانم صابری . با تشکر از مصاحبه شما با آقای وفا / همچنان منتظر مصاحبه بعدی آقای وفا هستیم .

-- امیر افشار ، Feb 22, 2009

درود خانم صابری

خاطرات دوران طلايی ايران را برای من بچه 7 ساله اون زمان زنده کرديد

درود بر شما و برادران گل وفايی

-- ramin ، Feb 22, 2009

man ke asheghe karaye vafa hastam hade aghal hafte e 1bar molaghatesh mikonamo va oonam samoon piano minavaze , man khodam asheghe ahange khoonsard hastam harchand ke chan vaghte pish aghaye mehdiye moghadam in ahango be shekle dige e khoondan vali ensafan hichi mese shero ahange jahanbakhshe pazoki nemish

-- shahriyar ، Mar 2, 2009

بادرودفراوان وعرض خسته نباشیدخدمت شمابانوی عزیز.خانم صابری عزیزم من یک شاعروترانه سرای دلسوخته ام آیابرای شماامکان داردبرای رساندن آیه های دل وجانم به صداهای مربوطه یاری رسانید(ازایران)باسپاس فراوان

-- زحل زهرانی ، Mar 20, 2009

مي خواستم درخواست كنم آهنگهاي قديمي عباس وفايي (وفا) را برام mail كنيد.
با تشكر از لطف شما

-- ليلا ، Apr 1, 2009

با سلام خدمت شما و تشكر از مصاحبه قشنگتون
من به آهنگ قديمي خيلي زيبا رو كه از قرار معلوم با صداي وفاست رو مي خوام:
بهترين پيراهنت را خوب من بر تن كن امشب
كهنه فانوسي كه مانده باز هم روشن كن امشب
خيلي خوشحال ميشم اگه اين لطف رو در حقم بكنين

-- ramin ، Apr 15, 2009

ba salam va tashakor az khanome saberi aziz ke lotf kardan va in barname ra tahiye kardan va khaterate gozashte ra beyadema avardan man az va khanevadeam az tarafdarane ishan hastim ba ahangha va filmhaye ishan khatere darim omidvaram rozi betavanim ishan ra az nazdik bebinim va shahede barnamehaye ishan bashim khahesh mikonam agar emile adres va ya shomarei az aghaye vafa darid ro sayt begozard ta hameye tarafdaran betavanand ba in honarmande arzande dar tamas bashan ba tashakor azshoma va aghaye vafa fereshteh az london.

-- fereshteh farhanjeh ، Apr 24, 2009

با عرض سلام
من مدتهاست که دنبال متن آهنگ سر تاپات قشنگه هستم که فکر میکنم این آهنگ از آثار جناب وفا باشه . خواهش میکنم اگر میشه از ایشون برایم سوال کنید و بپرسید من چگونه میتوانم این آهنگ را داشته باشم .

-- امید ، Nov 6, 2009

سلام شما را به خدا اهنگ (بهترین پیراهنت را خوب من بر تن کن امشب کهنه فانوسی که مانده باز هم روشن کن امشب )را به ایمیلم بفرستید ممنون

-- یسنا ، Jun 22, 2010

آهنگ : بهترین پیراهنت را خوب من بر تن کن امشب را برام لطفا" بفرستید

-- صمد ، Jul 12, 2010

سلام لطفا"تصنیف (بهترین پیراهنت را خوب من بر تن کن امشب کهنه فانوسی که مانده باز هم روشن کن امشب )را به ایمیل من هم بفرستید عزت زیاد

-- حسین ، Jul 21, 2010

lba salam va tashakkor az doostan khoob ke yade agaye abbas vafa hastand...Dorod Bar shoma...in ahange Zanghe Madrese ra agar kesi dareh..Please download konjd...ba tashakkor reza

-- Reza ، Aug 20, 2010

سلام لطفا تصنیف زیبای (بهترین پیراهنت را خوب من بر تن کن امشب) رو به ادرس ایمیل منم بفرستید خیلی مممنون میشم

-- سعیده ، Aug 25, 2010

سلام شما را به خدا اهنگ (بهترین پیراهنت را خوب من بر تن کن امشب کهنه فانوسی که مانده باز هم روشن کن امشب )را به ایمیلم بفرستید ممنون merC

-- آهنگ= بهترین پیراهنت را خوب من برتن کن امشب ، Aug 26, 2010


سلام شما را به خدا اهنگ (بهترین پیراهنت را خوب من بر تن کن امشب کهنه فانوسی که مانده باز هم روشن کن امشب )را به ایمیلم بفرستید من خيلي تو نت گشتم ولي پيدا نكردم لطفا كمك كنيد

-- مرتضي ، Oct 8, 2010

با سلام لطفا اهنگ بهترین پیراهنت را برایم بفرستید
خواهش میکنم خیلی وقته دنبالشم

-- سعید ، Oct 12, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)