تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
گفت و گو با دکتر محمدعلی دادخواه، وکیل پروژه مترو اصفهان

«این‌ها حتی به سرزمینشان آشنایی ندارند»

مینو صابری
minoo.saberi@radiozamaneh.com

قرار بود روز شنبه‌ی گذشته با برگزاری جلسه‌ای در دانشگاه صنعتی اصفهان دکتر محمد‌علی دادخواه، فعال فرهنگی و وکیل پرونده متروی اصفهان با دکتر سقائیان‌نژاد‌، شهردار اصفهان در یک مناظره رو در رو پیرامون بررسی مدیریت شهری اصفهان و مسأله عبور غیرقانونی قطار شهری از چهارباغ عباسی بپردازند.

اما علی‌رغم حضور دکتر دادخواه در این جلسه، دکتر سقائیان، شهردار اصفهان از حضور در این نشست خودداری کرد و موجب برهم زدن جلسه شد.

در این باره با دکتر محمد‌علی دادخواه گفت و گو کرده‌ام.

Download it Here!

از شما درخواست می‌کنم پیرامون جلسه‌ای که قرار بود با شهردار اصفهان داشته باشید و چگونگی بر هم زدن این جلسه توضیحاتی بفرمایید.

با عنایت به دعوتی که انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی از من کرده بود و شهردار اصفهان نیز پذیرفته بود، قرار بود طی جلسه‌ای، بایدها و نبایدهای یک پروژه‌ی ملی و طرحی‌ که هدف آن تأمین منافع شهروندان است و باید در آن رعایت موازین و اصول حفظ میراث فرهنگی در یک شهر تاریخی بشود، برگزار شود.


دکتر محمدعلی دادخواه، وکیل پروژه مترو اصفهان

بر این مبادی هم آقای شهردار پذیرفته بودند و هم من قبول کرده بودم که در یک مناظره‌ی رو‌ در رو، با عنایت به این‌که قبلاً دادگستری اصفهان در این زمینه اتخاذ کرده بود که مترو از مسیر چهارباغ نباید عبور کند به گفت و گو بنشینیم.

متأسفانه دست‌اندرکاران مترو و مدیریت شهری، علی‌رغم این دستور صریح دادگستری، مبادرت به ادامه‌ی راه کردند و مسیری‌ را که از نظر قضایی نباید عبور کنند، عبور کردند.

بحث ما این بود که تکلیف دادستان اصفهان است که متخلفین را تعقیب کند و آن‌ها را در یک دادگاه علنی محاکمه کند، اما هیچ‌کدام از این‌ها انجام نشد.

فکر می‌کردیم در یک نشست منطقی که قاعدتاً باید در محیط دانشگاهی به آن دل ببندیم‌، این مسایل مورد بحث و بررسی و تجزیه و تحلیل علمی قرار خواهد گرفت.


دکتر سقائیان، شهردار اصفهان

بر این مبادی ما به اصفهان رفتیم و در دانشگاه صنعتی حاضر شدم، اما متأسفانه آقای شهردار از حضور در جلسه امتناع کردند، گویا تحمل گفت و گو با من را نداشتند. بعداً هم از ناحیه‌ی مدیریت دانشگاه اعلام شد اصولاً این جلسه لغو است و تعبیر و تائیدی در برگزاری آن ندادند.

قاعدتاً نباید در یک محیط علمی از گفت و گو اهتراز کنند چون مبادی پیشرفت، توسعه و بینایی دانشجو، همین جلسات بحث و بررسی و نقد علمی است. امیدوارم این جلسه مجدداً تکرار شود و از تکرار این نحو جلوگیری‌ها خودداری شود.


پروژه مترو اصفهان

پروژه مترو تا چه مرحله‌ای پیش رفته است؟

متأسفانه تا آن‌جا که ما اطلاع داریم به نزدیکی سی‌ و سه پل رسیده‌اند، یعنی یک فاجعه در حال تکوین و انفجار است.

امیدواریم این راه مسدود شود و از راهی که قبلاً تعیین شده بود یعنی خیابان شمس‌آبادی عبور کند تا اولاً میراث فرهنگی که برتر از مترو است و افتخار میراث بشریت است حفظ شود و ثانیاً قانون‌گریزان و منطق‌ستیزان فکر نکنند می‌توانند علی‌رغم منافع ملی، به اهداف خودشان جامه‌ی عمل بپوشانند.

باید به این نکته توجه کرد که ایران یک سرزمین تاریخی است. اگر کسانی که مدیریت شهری را بر عهده دارند، به این موارد توجه نکنند، پاسداری کدام فرهنگ، کدام معنویت، کدام مدنیت را بر عهده دارند؟

مثل‌این‌که این‌ها حتی به سرزمین خودشان آشنایی ندارند و کسی که کاری را که آشنایی به آن ندارد انجام دهد باید از آن کار کنار برود.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

ما ماهواره داریم ساخت کره شمالی یا شوروی.پل به چه دردی میخوره.پاینده اصلام ناپ ممدی

-- foz ، Feb 4, 2009

عجب!

-- سعید ، Feb 5, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)