تاریخ انتشار: ۵ مرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

حیوانات خانگی و پناهگاه حیوانات بی‌خانمان

مینو صابری

در سال‌های اخیر با دارندگان حیوانات خانگی در کشورمان برخورد می‌شود، با این توجیه که نگهداری این‌گونه حیوانات یک «مد و نماد فرهنگ غرب» شده است. انتقال بیماری از حیوانات خانگی به انسان، دیگر دلیلی است که مخالفان نگهداری حیوانات خانگی عنوان می‌کنند.

با آغاز فصل تابستان برخورد پلیس با دارندگان حیوانات خانگی (خصوصا سگ) شدت بیشتری پیدا می‌کند و مشکلاتی چون توقیف خودروی شخصی این افراد، جرایم نقدی و گاه بازداشت سگ و انتقال آن به بازداشتگاه سگ‌ها صورت می‌گیرد.

از آن سو، کلینیک‌هایی مخصوص واکسینه کردن و درمان این‌گونه حیوانات وجود دارد، انواع و اقسام خوراک و لوازم وارداتی مخصوص حیوانات خانگی در برخی فروشگاه‌ها عرضه می‌شود، و نیروی انتظامی هم در کنار تولید غذا برای سگ‌های پلیس، غذای گربه تولید و روانه‌ی بازار می‌کند. همه این موارد این سوال را برمی‌انگیزد که بالاخره نگهداری از این حیوانات جرم است یا نه؟

با توجه به تناقضاتی که در نگرش جامعه و مجریان قانون نسبت به مقوله‌ی نگهداری از حیوانات خانگی وجود دارد، بر آن شدم که نظر یک متخصص را در این رابطه جویا شوم. پس به سراغ دکتر هومن ملوک‌پور، جراح و دامپزشک رفتم که عضو جامعه جهانی دامپزشکی و همچنین عضو انجمن دامپزشکان حیات وحش اروپا است.


غذای گربه تولید نزاجا

دکتر ملوک‌پور درباره‌ی کانونی صحبت کرد که پناهگاه حیوانات بی‌خانمان و بعضا مجروح و معلول است. حیواناتی که توسط برخی از ما آدم‌ها مورد اذیت و آزار قرار گرفته‌اند. وی با اشاره به این موضوع که نگهداری از حیوانات خانگی نزد ما ایرانیان پیشینه‌ی تاریخی دارد، گفت:

«اولین حیوانی که به دست انسان اهلی شد، سگ بود که‌ حدود هجده هزار سال پیش توسط ایرانیان، اهلی و از آن برای شکار و نگهبانی استفاده شد. این حیوان خیلی زود به عنوان همدم و دوست انسان جای خود را باز کرد.

اسب، دیگر حیوانی است که باز توسط ایرانیان هشت هزار سال پیش اهلی شد که از آن برای باربری همچنین در جنگ ها استفاده می‌شد. بنابراین نگهداری از حیوانات پیروی از فرهنگ غربی نیست. اما متاسفانه افرادی هستند که برای خودنمایی و اعتبار بخشیدن به خود از این موضوع سوء‌استفاده می‌کنند. همین امر باعث می‌شود علاوه بر این‌که بهانه به دست پلیس بدهند، ضربه‌های سنگینی به افرادی که واقعا به حیوانات علاقه‌مند هستند و نیاز دارند وارد کنند. می‌توان گفت در این میان بیشترین آسیب را حیوانات متحمل می‌شوند.


دکتر هومن ملوک‌پور، جراح و دامپزشک

به‌طور مثال برخی افراد به حیوان همان‌گونه نگاه می‌کنند که به ماشین آخرین مدل و یا لباس و عطر و ادکلن مارک‌دارشان، که نه برای نگهداری و استفاده، بلکه برای فخرفروشی و جلب توجه از آنها استفاده می‌کنند. اما این‌ها دلیل کافی برای انکار مفید بودن حیوانات خانگی نیست.

این یک واقعیت است که با صنعتی شدن زندگی و با کم عمق شدن روابط انسانی، تمایل به داشتن حیوانات خانگی بالطبع افزایش پیدا می‌کند و می‌توان گفت یکی از ملزومات زندگی بشر شده است. این اتفاق بعد از جنگ جهانی دوم در اروپا افتاد، تا پیش از جنگ جهانی به این صورت نگهداری از حیوانات خانگی رایج نبود. اما ظرف پنجاه سال اخیر این موضوع تا آن حد پیشرفته است که پرورش حیوانات خانگی و تولید ملزومات آن پنجمین صنعت پردرآمد دنیا به حساب می‌آید. به عنوان مثال سال گذشته درهلند تعداد سگ های قلاده دار (سگ های صاحب دار) چهار برابر بچه‌های یک تا شانزده ساله این کشور اعلام شد. همه گیر شدن یک اتفاق دلیل بر مدگرایی جامعه نیست و جامعه‌ی ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست.»

دکتر ملوک‌پور در ادامه اضافه کرد که غیبت حیوانات خانگی در زندگی شهری ایرانیان، در سال‌های دراز لزوم فرهنگ‌سازی برای چگونگی نگهداری از آنها را به وجود می‌آورد. وی درباره‌ی انتقال بیماری از حیوانات خانگی به انسان گفت:

«اگر پیشگیری‌های لازم انجام شود و حیوان خانگی به موقع واکسینه و داروی ضد انگل استفاده کند، خطر انتقال بیماری از آنها به انسان به مراتب بسیار کم‌تر و کم‌خطرتر از انتقال بیماری از یک انسان به انسان دیگر است.»


پناهگاه حیوانات بی‌خان‌مان در حومه‌ی شهر هشتگرد

وی همچنین اضافه کرد که نزدیک به چهار صد بیماری مشترک بین انسان و حیوان وجود دارد که کم‌ترین این بیماری‌ها از سگ و گربه است و می‌توان گفت تعداد بیماری‌های قابل انتقال از گاو و گوسفند بارها بیشتر از خطر انتقال بیماری از سگ و گربه به انسان است.

نکته دیگری که به گفته‌ی دکتر ملوک‌پور قابل تأمل است، این است که در برخی موراد که انسان از تماس با حیوان بیمار می‌شود، در واقع مقصر آن حیوان نیست، بلکه سیستم ایمنی بدن انسان‌ها است که آن آنتی‌بادی خاص را ندارد و سیستم ایمنی بدن‌اش دچار اختلال و مبتلا به بیماری می‌شود. به عنوان مثال حساسیت به موی گربه یا پر پرنده در افراد مانند حساسیت در مقابل گوجه فرنگی و...

دکتر ملوک‌پور درباره‌ی شایعاتی مانند این‌که تماس با موی گربه در زنان ایجاد نازایی می‌کند و یا موی گربه باعث ایجاد کیست در دستگاه تنفسی می‌شود، گفت:

«اگر گربه‌ای به انگلی به نام «توکسوپلاسموز» مبتلا باشد و گربه این انگل را همراه مدفوع دفع کند و این مدفوع تا سه روز از محیط خارج نشود، (این انگل بعد از سه روز قابلیت بیماری‌زایی به دست می‌آورد) و به موی گربه بچسبد و موی گربه به عنوان ناقل این انگل را وارد منافذ بدن انسان کند، آن موقع ممکن است فردی را بیمار کند.

پس می‌بینید که با این روند احتمال ابتلا به این بیماری بسیار کم است، در حالی که انتقال همین بیماری توسط گوشت خام بسیار زیاد است، یعنی خانمی که در آشپزخانه گوشت خام را می‌شوید ممکن است به آسانی مبتلا به این بیماری و به مشکل نازایی دچار شود.»

وی درباره‌ی خطر ابتلای بیماری دستگاه تنفسی توسط موی گربه گفت:

«سیستم تنفسی بدن ما انسان‌ها اجازه نمی‌دهد که اجرام بالای بیست میکرون وارد سیستم تنفسی شود. آن‌ وقت چطور ممکن است که موی گربه که چند سانتیمتر است، وارد ریه شده و ایجاد کیست کند؟! این‌ها باورهای غلطی است که متاسفانه در جامعه وجود دارد.»


بلوط، ‌گربه مینو صابری

او افزود: «یکی از مسائل مهمی که در نگهداری حیوانات خانگی نقش مهمی دارد، بحث مذهب و دین ما است. چندی قبل تحقیقی در دانشگاه شهرکرد انجام گرفت در مورد این‌که چرا می‌گویند سگ نجس است؟

در قرآن چند بار نام سگ برده شده؛ از جمله در سوره‌ی «کهف». وقتی از اصحاب کهف به عنوان افراد مقرب درگاه خدا نام برده می‌شود، سگی که همراه آنها بوده را هم همراه آن افراد شمرده‌اند و یا در سوره‌ی «مائده» چنین آمده که اگر سگی گوشت شکار بیاورد و از آن گوشت خودش خورده باشد، آن گوشت باز هم حلال است.

من تصور می کنم موضوع نجس بودن سگ به مقتضی زمان بعدها وارد دین شده باشد، ولی خوشبختانه مذهب شیعه به عنوان پویاترین مذاهب - که همواره علمای دین‌مان بر این امر تأکید دارند که درب اجتهاد همیشه باز است - با زمان پیش می رود. یعنی این‌که ممکن است در شرایط زمانی و مکانی یک حکم به حکم دیگر تغییر کند، مثل حلال اعلام شدن ماهی ازون‌برون و یا بازی شطرنج و غیره.

تصور من این است که نجس بودن سگ (بزاق دهان سگ)، مربوط باشد به بیماری هاری که از طریق بزاق دهان سگ منتقل می‌‌شود و احتمالا در دوره‌ای تلفات زیاد داده و همین امر باعث شده که سگ را نجس بخوانند. اما خوشبختانه باید بگویم با اقدام‌های موثر و تلاش و زحمات همکاران ما این بیماری تقریبا در ایران ریشه‌کن شده است. سال گذشته فقط چهار نفر به علت ابتلا به بیماری هاری در گذشتند که هر چهار نفر در مناطق مرزی افغانستان و کردستان عراق بوده‌اند. این در حالی‌است که فقط در ایام تعطیلات عید بالای هفت هزار نفر در اثر سوانح رانندگی جان خود را از دست داده‌اند.»

دکتر ملوک‌پور بر این موضوع تاکید کرد که نگهداری از حیوان خانگی مانند هر مقوله‌ی دیگر فرهنگ خاص خود را می‌طلبد که چنان‌چه با عدم اطلاع کافی همراه باشد نه تنها می‌تواند موجب دردسر برای صاحب آن شود، بلکه آزار و اذیت را برای حیوان به همراه دارد.


خانم اثناعشری، مدیر کانون دوستداران حیوانات در حال معاینه سگ

کانون دوست‌داران حیوانات، پناهگاه حیوانات بی‌خان‌مان

اولین مرکز خیریه‌ی نگهداری از حیوانات بی‌سرپناه کشور در سال ۱۳۸۳ در حومه‌ی شهر جدید هشتگرد توسط فردی خیر و بانی این مجموعه و مؤسس کانون دوستداران حیوانات ساخته شد. با توجه به فراوانی جمعیت سگ در آن منطقه و آمار بالای تصادفات جاده‌ای این حیوان، مرکز فوق برای ساماندهی به وضعیت این حیوان تجهیز گردید و «وفا» نام گرفت.

این مرکز در دشت‌های وسیع شرقی شهر جدید هشتگرد در زمینی به مساحت ۵۰۰۰ متر بنا شده است که دارای امکاناتی از قبیل اتاق نگهبانی، اتاق جراحی، اتاق ریکاوری، اتاق استراحت اعضاء، موتورخانه، آشپزخانه، سرویس بهداشتی، محوطه‌ی خاکی جهت قرنطینه سگ‌های ورودی و محوطه‌ی سیمانی محصور و حدود چهل لانه در اطراف آن برای نگهداری سگ‌ها است.

زمانی که با خانم اثناعشری، مدیر کانون دوستداران حیوانات تماس گرفتم تا در باره‌ی پناهگاه حیوانات سوال کنم، سگ تازه‌واردی مشغول به‌دنیا آوردن توله‌هایش بود. به گفته‌ی خانوم اثناعشری، این سگ قبلا مورد اذیت و آزار قرار گرفته و یک پایش دچار آسیب جدی شده و توسط افراد حامی حیوانات به این مکان انتقال داده شده که برای نجات جان این سگ ناچار شده بودند پای آسیب‌دیده‌ی حیوان را قطع و مداوا کنند.

خانم اثناعشری درباره‌ی پناهگاه حیوانات بی‌خان‌مان به رادیو زمانه گفت:

«احداث این مکان چهار سال پیش توسط خانم فاطمه معتمدی صورت گرفت. ایشان قطعه زمینی را در حومه شهر جدید هشتگرد که متعلق به خودشان بود، حصار کشی و حدود چهل لانه در آن ساختند. همان‌موقع با نگهداری چهارقلاده سگ در این مکان، کار آغاز شد که در حال حاضر تعداد سگ‌ها به بیش از دویست قلاده رسیده است.

معمولا سگ‌های مجروح یا سگ‌های بی‌خانمانی که در معرض کشتار یا آزار و اذیت هستند به این مکان منتقل می‌شوند و توسط دامپزشکان نیکوکار به‌طور رایگان معالجه، واکسینه، انگل‌زدایی و عقیم می‌شوند. در این مکان ما یک اتاق عمل صحرایی احداث کرده‌ایم که معالجات توسط دامپزشکان خیری چون دکتر هومن، دکتر عابدی، دکتر غفاری، دکتر شیخی و دکتر موسوی و... انجام می‌شود.»

وی ادامه می‌دهد: «سال گذشته حدود دویست سگ در عرض دو سه هفته به اینجا آوردیم و پس از عقیم‌سازی آنها را واگذار کردیم.

اینجا مکان خوبی است که دانشجویان دامپزشکی از آن بازدید می‌کنند، چرا که می‌توانند با مشکلات جسمی متفاوتی از حیوانات روبه‌رو شوند؛ مثل بیماری‌های مادرزادی یا دیگر بیماری‌هایی که حیوان به آن مبتلا و تحت درمان است. البته گاهی دانشجویان به ما کمک می‌کنند، ولی نه برای درمان. درمان توسط دامپزشک صورت می‌گیرد.»


فاطمه معتمدی، بنیان‌گذار پناهگاه حیوانات

از خانم اثناعشری سوال کردم که این حیوانات معمولا تا چه مدت در پناهگاه نگهداری می‌شوند؟ او پاسخ داد:

«حیواناتی که مداوا می‌شوند و مشکلی ندارند به افراد داوطلب واگذار می‌شود که معمولا برای نگهبانی و گله و این‌گونه موارد برخی افراد تقاضا می‌کنند. ما این حیوانات را با گرفتن تضمین واگذار می‌کنیم و هر از گاهی به مکانی که حیوان سپرده شده سر می‌زنیم تا از وضعیت سلامت و امنیت حیوان با خبر شویم.»

وی همچنین افزود: این پناهگاه از نادرترین پناهگاه‌ها در نوع خودش در سراسر دنیا است. به گفته‌ی اثناعشری در کشورهای دیگر اگر حیوانی به پناهگاه برده شود و بعد از ده پانزده روز صاحبی برای آن حیوان پیدا نشود، او را می‌کشند. درحالی که در این پناهگاه یا حیوان را واگذار می‌کنند و یا تا آخرین روز عمرشان به آنها خدمات می‌دهند. سگ‌های کور و معلول نزد ما همیشه مهمان هستند.»

به خانم اثناعشری گفتم شاید افرادی باشند که بخواهند از نظر مالی یا نیروی انسانی شما را در این امر خداپسندانه یاری دهند یا بخواهند حیوان بی‌پناهی را واگذار کنند، اما نمی‌دانند از چه راهی باید وارد شوند، وی گفت:

«فعلا مکانی که ما در اختیار داریم بسیار محدود است. ما این مکان را برای نگهداری حدود شصت حیوان در نظر گرفته بودیم که الآن متاسفانه مجبوریم در این فضای کم بیش از دویست حیوان نگهداری کنیم. اما با این وجود، تلفن تماس من 09121211629 و آدرس سایت‌مان هم این است.


دوستدار حیوانات بی‌پناه در حال برقراری ارتباط با سگ‌ها

آقای احمری، یکی دیگر از افراد نیکو‌کاری است که در این کانون فعالیت دارد، او درباره‌ی فعالیت‌های پناهگاه گفت:

«ما دوست داریم همه‌ی حیوانات بی‌پناه و مجروح و معلول را زیر پوشش قرار دهیم، اما متاسفانه با مشکلاتی روبه‌رو هستیم که مجبوریم تعداد محدودی را نگهداری کنیم. این کار گذشته از مسئله‌ی مکان و غذا و درمان، مسائل جانبی دیگری هم دارد مثل بهداشت این مکان. با وجود این‌که از کمک مالی تعدادی افراد نیکوکار بی‌نصیب نیستیم، اما برای گسترش این کار از نظر مالی در مضیقه هستیم.

گاه افرادی تماس می‌گیرند و می‌گویند در فلان مکان سگی شش بچه زائیده و می‌خواهند آنها را بکشند و ما علی‌رغم میل باطنی‌مان نمی‌توانیم عملا برای این حیوانات که تعدادشان کم هم نیست، کاری انجام دهیم.

فعلا داریم یک قرنطینه احداث می‌کنیم که با ساخت این قرنطینه بخشی از مشکلات حل می‌شود. ما حیوانات آواره را دو ماه در قرنطینه نگهداری می‌کنیم، از آنها آزمایش انواع بیماری‌ها را می‌گیریم، درمان و واکسینه می‌کنیم و بعد به پناهگاه انتقال می‌دهیم، البته اگر توان مالی این اجازه را بدهد.»

خانم دخیلی یکی از افراد نیکوکاری است که مسئولیت نگهداری گربه‌های این پناهگاه را بر عهده دارد که متاسفانه موفق به تماس با ایشان نشدم، خانم دخیلی مراقبت بیش از هفتاد گربه را به عهده دارد که در بخشی از همان مکان اسکان داده شده‌اند.

قرار است این گربه‌ها به‌زودی به مکان دیگری منتقل شوند. نزدیک بودن محل نگهداری سگ و گربه به این تعداد در مجاور هم از سویی ایجاد استرس برای گربه‌ها و از سویی دیگر عصبانیت سگ‌ها را موجب می‌شود.


الاغ مهمان همیشگی این پناهگاه است.

این پناهگاه یک مهمان دیگر هم دارد، این مهمان الاغی است که در اثر تصادف با اتومبیل به کنار جاده افتاده و توسط شخصی به این مکان منتقل شده است.

چند بار افرادی داوطلبانه الاغ را تحویل می‌گیرند تا از او مراقبت کنند. وقتی مسئولان پناهگاه به سراغ این الاغ می‌روند تا از حال و روز‌اش با خبر شوند، می‌بینند که آن افراد از این الاغ که مهره‌‌های کمرش شکسته بوده، بار می‌کشند. همین امر موجب می‌شود که مسئولان پناهگاه دوباره این الاغ را به پناهگاه منتقل‌ کنند و او مهمان دائمی این پناهگاه شود.

Share/Save/Bookmark

وب‌سایت کانون دوستداران حیوانات
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

واقعا کار جالب و قابل تحسین است. ای کاش چنین پناهگاهی در شهرستانها نیز وجود داشت.

-- ساراباقری ، Feb 7, 2009

من هم بعنوان یکی از حامیان کوچک این موجودات بی پناه از تمام اظهار نظرهای معقول دکتر هومن تشکر می کنم و از خدا می خواهم شرایطی فراهم گردد تا همه ما دوستداران حیوانات بتوانیم حضور موثرتری در جهت حفظ حقوق حیوانات خصوصا حیوانات خانگی انجام دهیم

-- یلدا ، Feb 7, 2009

عالي بود مينو جان.. دستت درد نكنه.. مطالب دكتر هومن هم خيلي مفيد بود و اميدوارم روي خيلي ها تاثير مثبت داشته باشه.

-- ژاله - ف ، Feb 7, 2009

AFARIN---KHASTEH NABASHID---- ZENDEH BAAD NIKI

-- MOHSEN ، Feb 7, 2009

ممنونم از اين گزارش جالبتون.
کاش رسانه های دولتی مملکتمان اين دیدگاه را داشتند تا با تهيه و چاپ اينگونه گزارشات،هم به اهميت دکتر دامپزشک
در جامعه اشاره کنند و هم فرهنگ سازی برای عدم آزار حيوانات.
باز هم سپاسگزارم.

-- درویشوند ، Feb 7, 2009

من در تمام عمر از سگ وحشت داشتم و با دیدن یک سگ کوچک هم لرزه بر اندامم می افتاد. یک بار سگ جرمن شپرد دوستم در مقابل در خانه او دستهایش را روی شانه های من گذاشت و من تزدیک بود که از ترس بیهوش شوم.
در سال 79 در خارج کار می کردم. پسر بزرگم از غیبت من استفاده کرد و یک توله سگ ماده اشپیتز به خانه آورد. وقتی برای مرخصی به خانه آمدم و با آن سگ روبرو شدم بنا کردم به داد و فریاد. پسرها و همسرم از من 3 روز مهلت خواستند و قول دادند که اگر در این مدت آزاری به من رسید سگ را بیرون می کنند. در عین حال قول شرف دادند که کلیه کارهای مربوط به سگ را خود انجام دهند.
امروز هدی، سگ زیبا و با وفای من 8 سال دارد و انجام تمامی کارهای مربوط به او توسط من انجام می شود. امروز هدی عزیزترین عضو خاتواده است و ارج و قرب خودش را دارد. او هم مثل من پیر شده و عین من بیخودی به هرکس که وارد می شود پارس می کند. خوب که فکر می کنم وجه مشترک های زیادی بین خودم و هدی می بینم.

-- کامران دبیری ، Feb 7, 2009

خیلی خوشحالم که در ایرانمان هنوز هستند کسانی که به حال حیوانات دلش می سوزد و وقت می گذارد.تعریف این آقای دکتر را زیاد شنیده بودم و در تلویزیون هم برنامه هایشان را میبینم.اما کانون نگهداری از حیوانات را نمی دانستم.به هر حال دست مریزاد به آنها و شما که پیام رسان خوبی هایی از این دستید.باز هم منتظر این گونه مطالب در مورد حیوانات خانگی و بی سرپرست هستیم.
مونا

-- مونا ، Feb 7, 2009

باز هواي وطنم آرزوست.....

-- مهاجر ، Feb 7, 2009

vaghean dr hooman karesh doroste hamishe harfaye manteghi mizane !
vaghean man be dashtan hamchin dr i dar keshvaremoon eftekhar mikonam

-- n.a ، Feb 7, 2009

چه زیبا همه آن چیز هایی که در ذهنم در رابطه با حیوانات بود توسط این گفتگو بیان شد.خواهش می کنم باز هم از این مطالب در رابطه با حیوانات خانگی و خیابانی مطلب بنویسید.من به عنوان خواننده پروپاقرص سایتتان هنوز ندیده بودم که به این زیبایی و شفافی راجع به این موجودات بی زبان چیزی بنویسید.من و بسیار مثل من منتظر اخبار بیشتری از حیوانات بیسرپرست از طریق سایتتان هستیم.

-- پیام احمدی ، Feb 7, 2009

چرا باید ما که مسلمان هستیم و آمیزه های دینی ما هم به عدم آزار حیوانات بسیار توصیه کرده بخاطر سلیقه های شخصی ملتی حیوان ستیز جلوه کنیم گویا فراموش کرده ایم که ایرانیان اولین قوم بودند که حیوانات را اهلی کردند ممنون دکتر هومن عزیز ای کاش باور کنیم حیوانات هم در این سرزمین حق دارند

-- ساویس ، Feb 7, 2009

ای کاش باور کنیم حیوانات هم در این سرزمین حق دارند

-- dost ، Feb 7, 2009

همیشه خواننده سایتتون هستم ولی هیچ بار نظری ندادم.چون بلد نیستم.ولی این بار حیفم اومد که نظر ندم.واقعا ازتون ممنونم که یه بار هم که شده از این موجودات بیزبون حمایت کردین.ما تو شهرستان امکانات تهرونی ها رو نداریم.ولی خیلی دلم می خواد مثل این مرکز رو که از حیوونای بی سرپرست نگهداری می کنه تو شهرمون بوشهر راه بندازم.اگه دکتر هومن می تونه کمکی کنه از طریق سایت زمانه اعلام کنه تا یا علی بگم.بقیه چیزاش با من.بازم ممنونم زمانه

-- صابر جبرانی ، Feb 7, 2009

درود بي كران خداوند بر اين انسان هاي نازنين باد كه فرشته هاي همچون در زمين ميدرخشن ... و من نيز در اينده به لطف پروردگار در هر جاي دنيا كه باشم ارزومه بتونم منم سرپناه عظيمي براي اين حيوووانات كه عاشقانهههه دوستشان دارم بوجود بيارم وو

از صميم قلبم از كانون و اعضاي گل اون قدرداني ميكنم براي اين كار بي نهاييت مقدس

-- ميكا ، Feb 7, 2009

آخه آقا به کسی چه ربطی داره که من میخوام سگ یا گربه نگه دارم یا خیر؟ زندگی شخصی خودمه و هر جور که دوست داشته باشم زندگی میکنم . اگر واکسن هاش رو کامل بزنم و دامپزشک سلامتی اش رو تائید کنه دیگه به کسی چه ربط داره ؟!
میگن نیروی انتظامی اجازه داره به سگهای مردم در خیابون ها شلیک کنه. من میگم واقعا شرم آوره ! آقایون نکنید کاری رو که دنیا اسم وحشی رو ما بذاره و مسخرمون کنند . به خدا تو اروپا اگر کسی به سگی ذره ای آزار برسونه کلی مجازات قانونی میشه ، اونوقت اینجا ... واقعا جای تاسف داره ...

-- شندیز ، Feb 7, 2009

گفته های دکتر هومن باید همه مارو بیشتر ترغیب به نگهداری و مواظبت از حیوانات بکنه .. ولی به نظر من همه این حرفها و توجیه هات منتطقی باید برای افرادی گفته بشه که سگ رو نجس میدونن و یا گربه رو باعث صدها بیماری...برای اونهایی گفته بشه که به راحتی حیوانات بیگناه رو معدوم میکنن چون باعث هزاران اتفاق بد میدونن... مایی که اینجا جمع شدیم مطمئنآ همه این گفته ها رو قبول داریم و حیوانات رو شایسته زندگی و آرامش میدونیم که در صدد حمایت از اونها هر چند حمایتی خیلی خیلی کوچیک بر اومدیم .
من نمیتونم خودمو حامی حیوانات بدونم وقتی می بینم یه همچین انسانهایی هم در ایرانی که با این شدت با حیوانات خانگی برخورد میشه , وجود دارند در ایرانی که چه پیشینه ای داشته ولی به کجا رسیده !...
پس بهتره هرچقدر میتونیم تلاشخودمونوبکنیم

-- آلین ، Feb 7, 2009

با سلام و تشکر از دوستانی که نظرات‌شان را نوشتند، خدمت خواننده‌محترم " آلین " عرض کنم که دوست عزیز ما مطمئن نیستیم که چه کسانی این مطالب را می‌خوانند چه بسی بسیارند کسانی که با توضیحات دکتر هومن نظرشان در مورد پناه دادن به این موجودات بی‌گناه عوض شده و به فکر نگهداری صحیح از حیوانات بیافتند. ما از کجا می‌دانیم که فلان آقایی که دستور تیر سگ را می‌دهد خواننده‌ی این گفت‌وگو نباشد!
شما می‌فرمائید تلاش کنیم، بسیار خوب! من هم به فکر تلاش بوده‌ام که باب این گفت‌و گو را آغاز کردم و همین‌جا از سایت زمانه تشکر می‌کنم که اجازه دادند این مبحث در این‌جا مطرح شود و از آقای دکتر هومن هم برای همه‌ی کمک‌هاشان ممنونم.
به عنوان نمونه خدمت‌تان عرض کنم من خودم در خانه از گربه نگهداری می کنم و گربه‌هایی هم هستند که چند ساله سالی دوبار در بالکن خانه‌ی ما بچه میزایند و ما هم به سهم خودمان تر و خشک‌شان می‌کنیم وقتی نیاز به دکتر و درمان دارند این کار را می‌کنیم اما!
با وجود داشتن این تجربه‌ها باز هم صحبت‌های دکتر هومن چیزهای زیادی به من آموخت. بنابراین همیشه فرض را بر این می‌گذارم که هیچ نمی‌دانم تا بیشتر بیاموزم.
باز هم از همه‌ی شما عزیزان تشکر می کنم.
با احترام و دوستی
مینو صابری

-- مینو صابری ، Feb 7, 2009

خیلی خیلی نوشته عالی و جالب و خواندنی بود از دکتر هومن عزیز هم نهایت تشکر رو دارم .

-- same ، Feb 7, 2009

با آرزويه موفقيت بيشتر براي آقاي دكتر و كليه همراهان و حاميان حيوانات.
اميدوارم اين وضعيت بدي رو كه شايد پدر و مادران ما (نمي گويم مقامات)!!برايه اين موجودات زيبا بوجود آورده اند را ما دوستداران حيوانات با كمك همديگر بتوانيم تغيير داده و به سطح مورد قبول برسانيم كه همان نگاه زيباي خداوند به موجوداتش است.

-- سعيد ، Feb 7, 2009

دست همه شما درک نکنه . امیدوارم روزی شاهد این باشیم که حیوانات با امینیت و احترام بیشتری زندگی کنند. عالی بود

-- سولماز ، Feb 7, 2009

حیوانات هم مانند انسان آفریده خداوند هستند و برخی خیوانات چون سگ و... در کنار انسان آرامش دارند. کاش کمی مهربان تر بودیم.
از تلاش شما ممنونم و خیلی خوشحالم که در ایران هم چنین مرکزی وجود دارد.

-- یاسمن ، Feb 7, 2009

امیدوارم روزی برسه که حیوانات هم از احترام لازم برخوردار باشند مطمئن باشید وجود حیوانات کنارمون باعث دلگرمی و آرامشمون میشه و واقعا دوست خوبی هستند از آقای دکتر هم به خاطر تلاششون تشکر می کنم.

-- سارا ، Feb 7, 2009

مقاله خیلی مفیدی بود
به نظر من حیوانات (مخصوصا سگ) از لحاظ حسی و عاطفی با انسان برابری میکنه
تو دنیا هر موجودی جای خودشو داره و جای هیج موجوده دیگه ای رو تنگ نمیکنه به جز ایران که انگار این حیوانات بی زبون جای خیلی رو تنگ کردن
من متاسفم از اینکه مجبورم سگم نازنینم رو بفروشم چون صاحبخونم میگه خونم نجس میشه
من میخوام بدونم نجاست یعنی چی؟
به نظر من این که آدم باعث بشه یه حیوون بی زبون و وابسته از صاحبش جدا بشه از نجاست بدتره
امیدوارم یکم افکارمونو تغییر بدیم اجازه بدیم به شعورمون تا رشد کنه
من عاشق حیوونام و هر جور بتونم ازشون حمایت میکنم
با تشکر

-- الهام ، Feb 7, 2009

با تشکر از مقاله فوق و ایده جالب برای حمایت از حیوانات بی گناه و بی سر پناه.....

-- لی یا ، Feb 7, 2009

واقعا از دکتر هومن متشکرم از بابت مطلب زیبا و مفیدشان که مطالبشان هم با منبع و با صحت کامل بودند
حتما در سایت حامیان حیوانات و محیط زیستمان
www.irspca.com
این مطلب را درج خواهیم کرد

-- بدون نام ، Feb 7, 2009

عالي بود اميدوارم بتونيم يه همچين كاري رو توي شهرستانها هم انجام بديم

-- ملوس ، Feb 7, 2009

از اینکه چنین محلی برای حیوانات بی سر پناه در ایران وجود داره بسی جای شادمانی است.با وجود اینکه ممکنه کاستی هایی و مشکلات فراوانی وجود داشته باشه اما خوشحالم که شما قدم بزرگی را برداشته اید و به امید خدا و یاری همه انسانهای مهربان این سرزمین کاستی ها و مشکلات شما در این زمینه هر روز کمرنگ تر از قبل بشه.با امید موفقیت روز افزون شما و به امید ایرانی آباد

-- هوریار ، Feb 7, 2009

بايد كاري كنيم قانون حمايت از حيوانات در اين مملكت به اجرا در بياد.... خوش رفتاري با حيوانات را بايد به همه بياموزيم.....
مطلب بسيار جالبي بود..

-- زرين ، Feb 7, 2009

ممنون از کذارش جالبتون.
خیلی لذت بردم.
کاش یه شماره حساب بدین برای کمک های مالی.
چون اگه هر کدوم از ما ماهی 10000 تومان هم بفرستیم فکر کنم بشه یه موسسه دیگه هم تاسیس کرد.

-- donia ، Feb 7, 2009

مطالب دكتر هومن خيلي مفيد بود......ولی اخه چرا حیوانات در ایران باید انقدر بدبخت باشن که هیچ امکاناتی نداشته باشن ......نه خوراک نه یه جای مناسب....همه جا برای سگ ممنوعه ......

-- نکیسا ، Feb 7, 2009

آرزو مي كنم شاهد گسترش اين انجمن ها باشيم و خود نيز قدمي بر داريم.

-- سونيا ، Feb 7, 2009

قابل تحسین هست

-- drnorma ، Feb 7, 2009

کاشکی همیشه از این کارا بشه !

-- سامان ، Feb 7, 2009

ba tashakor az eraeye in maghalate ziba va mofid baraye tamamiye ensanhaye rooye zamin beharhal anche ke moshakhaso maloom ast hameye mojoodate ziba va doost dashtaniye khanegi baese arameshe ma va sakhtane behtarin lahzeha ye zendegiyeman mishavand ,,,chera ke afrade ziyadiro mibinim ke har kodam bana be dalayeli az in mojoodat negahdari mikonand vali hastand kasani ke bi tafavot az kenare ham noe khod migozarand che beresad ke be fekre in mojoodat bashand ama tanha va tanha omideman inast ke roozi ba in goftegooha va bayane hoghooghe hameye mojoodat betavanim sahme besezayi dar pishrafte farhangi novin va ziba baraye behtar zistan dashte bashim va yad begirim ke aval vojoode khod ra az tamamiye afkare mokhreb pak sazim ta be arameshe delkhahemoon beresim in ma hastim ke ba komake ham jameeyi ziba bedoor az negarani khahim sakht .
ba tashakor az talashhaye shoma

-- GOLNAZ ، Feb 7, 2009

یعنی میشه روزی مردم دیگه سگ رو نجس ندونن و دید بهتری نسبت به حیوانات داشته باشن ؟!
یعنی میشه در اکثر شهرا پناهگاه حیوانات داشته باشیم ؟!
به هر حال همیشه دکتر هومن حرفاش درسته و ما باشد به داشتن همچین دکتری در کشورمون افتخار کنیم !

-- نیما احدی ، Feb 7, 2009

کاش می شد برای همه آنهایی که از حیوانات می ترسند یا بدشان میاید توضیح داد که چه اندازه خطرشان از ما آدمها کمتر است.از خانم صابری بابت این گزارش زیبا و دکتر هومن بابت توضیحات مفیدشان ممنونم
-

-- - بصیر ، Feb 7, 2009

واقعا ممنون از تمامی زحماتی که می کشید. امیدوارم روزی برسه که نتیجه تلاشمون رو ببینیم


-- مانیا ، Feb 7, 2009

من با بقیه موافقم باید قانون حمایت از حیوانات در ایران اجرا بشه

-- اردلان ، Feb 7, 2009

در پاسخ به دنیا خانم:
دنیا جان شماره حساب خواسته بودید، لینک سایت پناه‌گاه حیوانات در همین مطلب آمده با مراجعه به سایت می‌توانید شماره حساب و تماس را بیابید شماره تلفن خانم اثنا عشری هم که در مطلب هست.
با احترام
مینو صابری

-- مینو صابری ، Feb 7, 2009

چقدر خوشحال شدم که هنوز کسانی هستند در این دیار که دلشان برای حیوانات بی پناه میطپد.چقدر خود را در این ملغمه بده بستان های روز مره گم کرده ایم.من نه از خانم صابری تشکر می کنم نه از دکتر هومن.من از سایت زمانه تشکر می کنم که به این موضوع که همه فراموشش کرده اند بها داده است.تو را به خدا باز هم از این دست اجازه دهید بنویسند.
من وقتی گربه ام را که 14 سال با من زندگی کرده بود به واسطه سرطان از دست دادم،3 روز درون اتاقم ماندم و کسی نمی فهمید که من عزیز ترین موجودم را از دست داده ام.نزدیک ترین کسانم جملاتی مانند " بابا حالا یه گربه بوده که مرده دیگه.." رو تحویلم می دادند.اما نمی دانستند که با همین حرف ها چه زخمی بر دلم میزنند.

-- عرفان زمانی ، Feb 7, 2009

خیلی خوب بود...بهترین کاری بود که می شد برای آشنایی مردم کرد...
مرسی....مرسی...مرسی..

-- سینا ، Feb 7, 2009

چطور می توان انسان بود و به طبیعت و حیوانات احترام نگداشت و حقوقی برایشان قائل نبود؟ درود بر همه شما انسانهای واقعی که به حیوانات احترام میگذارید.

-- شاهین ، Feb 7, 2009

با تشکر فراوان از خانم فاطمه معتمدی بنیانگذار این مرکز برای نخستین بار و سایر عزیزان که در این راه زحمت می کشند. حیوانات هم مانند بقیه آفریده های خدا ارزش دارند. پیشنهاد می کنم برای آشنایی بیشتر مردم از چنین مراکزی در دیگر سایتهای دامپزشکی و پت شاپ ها نیز تبلیغ کنید. کاش دولت چند محل مشخص را تعیین می کرد تا مردم حیوانات خود را فقط برای گردش به آنجا می بردند.

-- نیما ، Feb 7, 2009

چه کار جالبی! آفرین بر شما!
چه طور می شود عضو کانون حمایت از حیوانات شد؟ خیلی مایلم کمک کنم.
در یکی از روستاهای اطراف تهران باغ داریم، می دانید توله سگ های تازه به دنیا آمده ماده را چه کار می کنند؟ آنها را در رودخانه می اندازند، چون باور دارند بی مصرفند!
گوشها و دم سگهای بیچاره را بدون هیچ ماده بی حسی یا ترکیبات بضد عفونی کننده با تبر قطع می کنند! این نهایت بی رحمی است. کاش می شد برخی از دامپزشکان خییر کشورمان داوطلبانه سگهای ماده را عقیم میکردنند.
کاش دولت کمی هم به حیوانات توجه میکرد و کمی هم بودچه در اختیار دامپزشکان محترم میگذاشت. کاش مردم تعصب بی موردشان را در مورد نگهداری حیوانات کم می کردند. حیوانات نجس و کثیف هستند، پس چرا تمام جنایات،قتلها ؛ بی رحمی ها و... به دست انسان انجام می شود!!!!!

-- بهار ، Feb 7, 2009

کاش این گزارش ها مجوز می گرفت و از تلویزیون پخش میشد تا اذهان عمومی رو درباره ی حیوانات روشن تر و بازتر بکنه،و کاش دولت ما هم مثل دولت های بیشتر کشورها کمی به فکر حیوانات بود...

-- مهسان ، Feb 7, 2009

درود بر شما
به امید روزی که سیاهه فساد و تباهی از وطنمان رخت بربندد مگر آنزمان این مخلوقات بی زبان نیز روی ارامش به خود ببینند !! در هر حال از تمامی فعالین حقوق حیوانات و نیز دوستداران آنها صمیمانه تشکر و دستهایشان را به گرمی میفشارم .
طبیعت نگهدارتان باد

-- مرجانک ، Feb 7, 2009

خانم صابری
ممنون از زحمتی که کشیدید .مطلب عالی و بی نقص بود. جواب خوبی به برنامه های منحرف و مروج حیوان ستیزی مثل "مد شده" بود.
از دکتر هومن عزیز هم واقعا ممنونیم.

-- lone wolf ، Feb 7, 2009

سلام
خیلی جالب بود
بهره بردیم. اطلاعات بسیار مفیدی بود

-- l[jfd ، Feb 7, 2009

درود بر همه ي حاميان حيوانات!
فكر ميكنم مهمترين مسأله در ايران آگاه كردن مردم نسبت به ناديده نگرفتن حقوق حيواناته.
اميدوارم مطالبتون ادامه داشته باشه ...
از شما ممنونم !

-- حباب ، Feb 7, 2009

احادیث و روایاتی که از پیامبر و دیگر امامان معصوم ما پیرامون نجاست سگ و دوری جستن از آن به ما رسیده است بقدریسی زیاد است که هرگز نمی توان در اعتبار و قطعیت آنها اشکال کرد و با وجود چنین ادله قاطعی برای هیچ مسلمان و مومنی جای هیچ شک و شبهه ای باقی نخواهد گذاشت و اینک به چند حدیث معتبر اشاره و بسنده می کنیم.

1. ان الکلب رجس نجی؛ همانا سگ پلید و نجس است.

2. ان الله لم یخلق خلقا انجس من الکلب؛ همانا خداوند نیافرید خلقی را که نجس تر از سگ باشد.

3. ان اصاب ثوبک من الکلب رطوبه فاغسله؛ هرگاه رطوبتی از سگ به لباس شما برخورد کرد پس حتما آنرا بشوئید.

4. سالته عن الکلب یشرب من الماء قال: اغسل الاناء؛ از امام معصوم (ع) سوال کردم اگر سگی از ظرفی آب بیاشامد وظیفه چیست؟ آنحضرت فرمود: لازم است ظرف را بشوئید و البته احادیث و روایات معتبره که فقها عظام بر طبق آنها فتوا به نجاست سگ داده اند بیش از اینها است که حضرتعالی می توانید به کتاب وسایل الشیعه باب 1 نجاسات مراجعه فرمائید.

-- دکتر لطفی زاده ، Feb 7, 2009

ممنون از دکتر هومن عزیز به خاطر زحمات فراوانی که میکشند در مورد پناهگاه وفا هم متاسفانه هیچ نظری ندارم

-- انوشه شمس ، Feb 7, 2009

خدا پدر مادرتون رو بیامرزه
به امید روزی که در همهء شهرها همچین برنامه ای اجرا بشه

-- بدون نام ، Feb 7, 2009

مینو جان به این مطلب مفید در وب لاگ لینک دادم...
من معتقدم باید دامپزشکان عزیز مسئله قانونی شدن حمایت از حیوانات را پیگیری کنند..

-- ژاله - ف ، Feb 7, 2009

با سلام ودرود
خسته نباشید . راهتان همیشه هموار باد .ضمنا چه خوب خواهد بود اگر چیز های بیشتری در زمینه غذای سگ و گربه برای استفاده انهائی که سگ یا گربه دارند به بازار عرضه شود. در این زمینه هم اطلاعاتی بگذارید ممنون خواهیم بود .موفق باشید.

-- نادر ، Feb 7, 2009

درود
در فرهنگ ایران پیوسته به رعایت حقوق حیوانات توجه شده است و در اسلام هم بسیاری از حقوق حیوانات سفارش شده اما این کسانی که امروزه با حیوانات و نگهداری از آن ها در ایران مخالفت می کنند با فرهنگ ایران و حتا با اسلام بیگانه اند وگرنه چنین برداشتی از فرهنگ ایران و دین اسلام نمی کردند.

نکته دیگر این که خوشبختانه انجمن حمایت از حیوانات اصفهان پیش نویس قانون حمایت از حیوانات را تهیه کرده است. من امیدوارم با پیگیری و تلاش همه دوستداران حیوانات این قانون که بسیار کامل است به تصویب برسد.

-- شاهین سپنتا ، Feb 7, 2009

به موضوع خیلی خوبی پرداختید.
بخشی از ما حمایت از حیوانات را صرفا بدلیل علاقه شخصی به اونا می پذیزیم از جمله آرامش پیدا کردن در کنار اونا و .... بسیار هم در خور توجه است و قابل احترام. ولی فراموش نکنیم که بخش مهمی از آسیبهای رسیده به حیوانات مربوط به شرایط سختیست که امروزه ما انسانها برای زندگی آنها بوجود آوردیم. صحبت از حیات وحش نمیکنم که خارج از این بحث است و مقاله ای دیگر می طلبد.
فراموش نکنیم سگهائی که با ماشین برخورد میکنند و گربه های لاغر اندامی که از گرسنگی خود و بچه های خود در اطراف سطلهای زباله پرسه میزنند قربانیان رفتار ما با طبیعتمان هستند.
به امید ادامه دار بودن اینگونه مقالات در رادیو زمانه و رسانه های دیگر و بار دیگر تشکر از همه دوستانی که در متن این مقاله نامشان در کنار کمک به حیوانات بی سرپرست برده شده است.

-- آرش ، Feb 7, 2009

عالی بود.
موفق باشید

-- سحر ، Feb 7, 2009


اصلا" چه معنی داره که ما در این مملکت قانون حمایت از حیوانات نداشته باشیم. باید همگی این مسئله را دنبال کنیم بالاخره حیوانات بیچاره هم حق و حقوقی باید داشته باشند.. مگه نه ؟؟

-- پریناز ، Feb 7, 2009

ضمنا چون این سایت از طرف بعضی از سرورها بسته شده خوشحات میشم اگه اجازه بدین عین مطلب رو از طرف شما در وبلاگم به آدرس زیر و از طرف شما قرار بدم.
اگه موافق بودین نظرتون رو اعلام بفرمائید.
. . . . . . . . . .
زمانه ـ بازنشر مطالب سایت زمانه بلامانع است.
. . . . .

-- آرش ، Feb 7, 2009

من گربه خانگی دارم نمیتونم نگهشون دارم ولی هر کمک دیگهای بتونم می کنم

-- پیمانه یگانه ، Feb 7, 2009

حتی تاکسی سرویسها هم حاضر نیستند سگ بدبخت ما رو ببرن دامپزشکی میگن جریمه میشیم
پیاده هم که نمیتونیم بریم چه عیبی دارن این سگها و گربه ها چه گناهی دارن اگه میخوان فاصله خونه تا مطب رو برن

-- سایه ، Feb 7, 2009

مشکل حیوانات خانگی در ایران یک مشکل فرهنگی است و به سرعت هم درست نمی شود . باید تلاش کرد و آگاهی را بالا برد و کم کم فرهنگ توجه به حیوانات را افزایش داد . گفتن اینکه هنر نزد ایرانیان است و بس و یا اینکه ما اولین بودیم و ... چیزی را دوا نمی کند . اینکه امروزه ما چه هستیم و نگاه اکثریت به این موضوع چیست ، این مهم است و باید سعی کرد که آسیب شناسی نمود و فرهنگ سازی کرد .

-- عادل ، Feb 7, 2009

vaghean mamnonam az zahmathaye bi pyane shoma vaghti k to rozname in maghaleye bi saro tah ro didam dashtam az asabaniyat atish migereftam . yaki az avamele mohem seghte janin damkardeye golgavzaban ast pas chera in khanome be estelah dr harfi dar in bare nemizane

-- nazila ، Feb 7, 2009

ممنونم وقتی این مقاله رو دیدم داشتم از عصبانیت اتیش میگرفتم. یکی از عوامل مهم سقط جنین دم کرده ای به نام گل گاو زبانه پس چرا این خوانوم به اصطلاح دکتر حرفی در این باره نزده! مرسی از زحمات بی پایان شما. دکتر هومن عزیز شما همیشه باعث افتخار مایی

-- نازیلا وحیدی ، Feb 7, 2009

واقعا خسته نباشید میگم به همه دوستان. من مهندسی علوم دامی خوندم و در پرورش حیوانات اطلاعات مختصری دارم خوشحال میشم بتونم کمکی بکنم

-- کریم منصوری راد ، Feb 7, 2009

با سلام
خیلی خوشحالیم از اینکه افرادی مانند شما در جامعه وجود دارند که الگوی خوب و الهام بخشی برای جوانها هستند. موفق باشید.

-- مهناز ، Feb 7, 2009

حق زندگی را ما به حیوانات ندادیم که به خودمان اجازه بدهیم آن را از آنها بگیریم.چشم های حیواناتی که آزار می بینند را ببینیم.

-- دلارام ، Feb 7, 2009

salam gozaresheton khob bod
vali ba in gozareshha mage mishe dolato ghane kard ke kari baraye heivona bokonand
shoma bayad fekre asasi bara heivona bokonin vagarna ba nevashtan va tahie gozaresh hichi doros nemishe
bayad tarze fekre onaro avaz kard bayad be ona ghabolond ke in heivona heghe mandan zendegi kardan va hamantot ke ma adama be hame chi tama darim vali be heivonaye atarf ke mirese migim ina intorian
koja sabet shode ke az sag va gorbe bimari ryej peida mikone
man az bachegi ba sag va heivona bpzorg shodam ta hala marizam nashodam
ma adama kamkam darim robat mishim
darim ensaniate khodemono zire soal mibarim va mardom engar na engar
khaheshan khab nabashid kari bokonin va edea nadashte bashin
yeki migire olagho mindaze to ab
yeki tole sagaro mindaze to kise va mindaze cheshme kojaye donya hamchin jenayati mikonand
albate ba in masayele pishe ro fek nakonam natije begirin vali arezoo daram rozi iran ham be heivon ehteram ghael bashe va nagan ke in faghat ye heivone na ona heivonan vali vojod darand hes darand mifahmand
omidvaram hamishe movaffagh bashin va age kari azam bar biad darigh nemikonam

-- anousha ، Feb 7, 2009


مرسی احسنت چه زیبا چه بزرگوار چه خوبید شما...
من هر کاری که بتونم برای کمک به حیوانات انجام میدم

-- علی ، Feb 7, 2009

ما در کشوری زندگی می کنیم که انسانها نیز حقوقی ندارند . در ممالک مترقی حتی 30 گوسفند را با هم و در مقابل چشم هم نمی کشند، ولی در کشور ما انسانها را سی تا سی تا و در سر چهار راه ها می کشند و مردم هم می آیند تماشا! در چنین جامعه ای که جان انسان ارزشی ندارد و مردم از جان کندن و دست و پا زدن همنوعان خود لذت می برند، چگونه می توانیم از حق و حقوق و یا لزوم نوازش یک الاغ بیمار و کمرشکسته حرف بزنیم؟ دفاع از حقوق حیوانات و یا لزوم توجه به آنها جزو حقوق جانبی جامعه هستند . یعنی اینکه وقتی حقوق نوع بشر به تمام و کمال رعایت شد، آنوقت افکار و وجدان عمومی جامعه متوجه حقوق اقلیتها یا گونه های تحت آزار نوعی ، جنسی ، طبیعی ، محیطی و امثال اینها می رود. شما همزمان با خبر دار زدن 30 انسان در زندان و احتمال سنگسار قریب الوقوع نه زن بدبخت ، در جستجوی جلب توجه جامعه به شرایط سخت چند قلاده سگ و توله گربه هستید . من هم البته به عنوان یک مدافع حقوق حیوانات با شما هستم ، اما تصور می کنم کسانی که دلشان برای حیوانات می سوزد می بایست ابتدا در پی ساختن جامعه ای آزاد و انسانی باشند . در آن صورت حیوانات نیز شامل لطافت و رافت و انسانیت حاکم بر جامعه عموم مردم خواهند شد. در غیر این صورت این قبیل فعالیتها صرفا می تواند برای تعدادی خانم ملوس و گربه باز خوشایند باشد و همچنان بی تاثیر بر جامعه باقی می ماند. ضمنا از آنجاییکه طبق فرهنگ ما انتقاد نوعی دشنام محسوب شده و جزو رکیک ترین جملاتی است که مخاطب می شنود ، لازم می دانم که بخاطر این چند جمله ای که نوشته ام ، پیشاپیش عذرخواهی کنم!

-- عبداللطیف عبادی ، Feb 7, 2009

فقط می تونم بگویم متشکرم بالاخره یک نفر پیدا شد که از محبت کردن به حیوانات اعلام انزجار نکند و انرا تقلید از غرب نداند .

-- امیتیس ، Feb 7, 2009

در روزگاری که هرکس از خونه قهر می کنه با سگها لجبازی می کنه خیلی شهامت می خواد آدم همچین مقاله ای بنویسد از دکتر هومن سپاسگذارم .

-- امیتیس ، Feb 7, 2009

سلام مجدد خوشحال هستم که با همکاری تمتم دوستان و با قرار دادن لینک توانستیم نظرات زیادی جلب کنیم امید دارم از این پس هم با همکاری همه دوستداران حیوانات صدایی باشیم بری همه بی صدایان .
خوشحالم تالار ما توانست مقداری هر چند کوچک به حیوانات کمک کنید
www.myoet,ir لطفا این پست نمایش عمومی داده نشود

-- ساویس ، Feb 7, 2009

با سلام به دکتر لطقی زاده مطمئنم من و شما کارشناس مذهبی نیستیم اما دامپزشکی می دونیم.
یک سوال: آیا در جزیره العرب که گرگها و حیوانات وحشی درنده زیاد بودند خطری اعراب را تهدید نمی کرد؟ برای رعایت بهداشت به اعراب جاهلی اون موقع چه باید گفته می شد؟
انتقال هاری از چه راهیست؟ و آیا طریق پیشگیری از هاری شستشوی جراحت و پاک کرده بزاق حیوان برای جلوگیری از تلقیح ویروس هاری نیست؟ آنهم در بیابان های آن موقع که گرگ هار قطعا" زیاد تر بوده.
آیا در قرن 21 هم همین حکم برای سگ های واکسینه شده رایج است؟

-- دکتر متولی ، Feb 7, 2009

خوشحالم که دکتر هومن بعد از آنچه که تو اون برنامه تلوزیونی گفتند البته به قول خودشون گول خوردند و اونا بقیه حرفاشونو سانسور کردند ولی جای اعتراض شدید به اون موضوع را داشتند. باز هم خوبه این مصاحبه رو انجام دادند ای کاش می شد یه طوری در یکی از روزنامه ها هم چاپ کرد.

-- kiana ، Feb 7, 2009

با سلام خدمت تمام عزیزان .. متن بسیار پرباری بود از قلب و وجود همه ی ما ...ما با حیوانات بودیم و خواهیم بود.
به امید فردایی بهتر

-- آرین (کبریت بی خطر) ، Feb 7, 2009

از خواندن مطالب این مقاله خیلی خوشحال شدم امیدوارم روزی برسد که فرهنگ دوست داشتن حیوانات در کشورمان بخوبی پا بگیرد و همه دوستدار حیوانات شوند. اکثر ما داستان سپید دندان یا سگ ولگرد صادق هدایت را خوانده ایم و برای وحشیگرهای انسانها تاسف خورده ایم. هزاران مقاله در تجزیه و تحلیل این آثار ارزشمند چاپ شده اما هرگز سعی در نگاه دوباره به حیوانات و تغییر نگرشها به آنها در این کشور نشده که جای بسی تعجب و تاسف دارد که ادبیات که باعث بهتر شدن و تغییر خیلی از مسایل در دنیا شده اما در اینجا آن ناکام مانده!

-- کیارا ، Feb 7, 2009

بسیار عالی بود .ضمن تشکر .امیدوارم با تکرار و ادامه فعالیتهای مشابه زمینه تامل بیشتر روی موضوع حیوانات در سطح عموم فراهم بشه تا در دراز مدت فرهنگسازی مطلوب حاصل بشه

-- سهیل ، Feb 7, 2009

با تشکر . منم با نظر آقای سهیل موافقم باید تامل بیشتر روی موضوع حیوانات در سطح عموم فراهم بشه تا در دراز مدت فرهنگسازی مطلوب حاصل بشهه

-- mahsa ، Feb 7, 2009

همیشه در هر جامعه ای عده ای هستند که دنبال منافع شخصی خود هستند . مخالفت با حیوانات و سگ و از بین بردن جنگلها و مراتع و محیط زیست به دلیل منافع مادی شخص یا اشخاصی است که باید تحقیق کرد و این افراد خاص را شناسایی نمود . در کشور ما اینگونه افراد در صورت لزوم و برای تشویش افکار مردم و مشغول کردن آنان به دشمنی با یکدیگر و سر مسائل بیهوده ، احادیث و روایات از قول بزرگان دین ساخته و رواج می دهند و خود با خیال راحت به امور مالی خود مشغول می شوند، وگرنه دین اسلام در آن شرایط صدر اسلام آنقدر دشمن و انقدر مشغله داشته که مسلمانان دیگر فرصت دشمنی با حیوانات زبان بسته و سگهای بدبخت را نداشته اند.آیا برای مردم یک جامعه واقعا زشت نیست که همه فکر و ذکر خود را صرف دشمنی با حیوان مظلوم و به قولی زبان بسته بدبخت کنند؟....

-- مینا ، Feb 7, 2009

خيلي از وجود اين پناهگاه خوشحالم و مطمئن هستم سگام كه اونجان خوش بختن

-- آريا ، Feb 7, 2009

به دستهای مهربانتان بوسه میزنم امیدوارم در این راه همواره استوارگام بردارید

-- وفا ، Feb 7, 2009

kheli motachakeram az enkeh be fekreh heyvanat hasteen. Onhaham mogodateh zendeh hastan va be maha neyaz darand ke bishtar postebaneshon basheem va hemayateshon khoneem.

-- Shabnam ، Feb 7, 2009


واقعا" از زحمات شما ممنونم
امیدوارم همواره موفق باشید

-- shooka ، Feb 7, 2009


واقعا" از زحمات شما ممنونم
امیدوارم همواره موفق باشید

-- shooka ، Feb 7, 2009

ممنون
من چطور می توانم با مراکزی که از حیوانات نگهداری و حمایت می کنند همکاری داشته باشم ؟؟

-- مه ناز ، Feb 7, 2009

مهناز خانم به وب‌سایت « کانون دوستداران حیوانات » که لینک آن در پایان همین مطلب آمده مراجعه کنید.

-- مینو صابری ، Feb 7, 2009

ممنون از زحماتتون

-- سحر ، Feb 7, 2009

جای بسی خوشحالی است که هنوز هم هستند انسانهایی که نسبت به حیوانات مهربانند.

-- ندا ، Feb 7, 2009

پناهگاه وفا ممکنه اشکالاتی داشته باشد ولی باور کنید بودن همچین جایی حتی با وجود مشکلاتش خیلی خیلی بهتر از نبودنشه. از طرف دیگه تمامی دست اندرکاران پناهگاه وفا همیشه آمادۀ پذیرش شما و کمکهایتان برای بهبود وضعیت پناهگاه و حیوانات آنجا هستند و همیشه حتی در بدترین شرایط تمام تلاششان را برای زندگی بهتر مهمانان آنجا انجام می دهند وقتش که ما هم به اونها در این کار کمک کنیم.

همیشه شاد و پیروز باشید.

-- بهمن محمدی ، Feb 7, 2009

با تشکر از تمامی زحمات شما و دیگر دوستداران حیوانات

-- شوان ، Feb 7, 2009

سلام من دیگه از این بازی ها خسته شدم.همین دکتر هومن توی تلویزیون چیزای دیگه ای گفت.
یکی بگه من اگه بخوام از انجمن های خارج از ایران خواهش کنم سگمو از دست این ها نجات بدن چیکار کنم.اینجا سگهای بی زبون و آدمای زبان دار سرشون میره بالای دار.

-- shahram ، Feb 7, 2009


دکتر هومن نکنه تبدیل به مرد هزار چهره شده ؟؟

یعنی واقعا در میان حامیان حیوانات یک جور صحبت می کنند و در مقابل سایر افراد و گروهها طور دیگری صحبت می کنند؟
امیدوارم این طوری نباشه

-- فریبا ، Feb 7, 2009

دکتر هومن یکی از بهترینهای ایران هستن در اون برنامه دکتر هومن حرف خاصی نزد که خیلی ها ناراحت شدن ولی حرفای مهمش سانسور سد از قرار معلوم

-- نیما ، Feb 7, 2009

man ham doostdaare heyvaanaat milaade eshghe khodaa mobaarak

-- hadi ، Feb 7, 2009

درود
با سپاس از دکتر هومن

-- کیارش ، Feb 7, 2009

امید وارم هر کسی که میتواند سهم کوچکی در این کار داشته باشد دریغ نکند

-- سهیل ، Feb 7, 2009

خواندن این متن بی اندازه خوشحالم کرد. دیدن حیوانات بی پناه بزرگترین عذاب برای منه. دلم می خواهد در صورت امکان از طریق تماس با آدرس ایمیلم کمکی در این زمینه بکنم

-- خانم ثابتی ، Feb 7, 2009

سلام درتکمیل اطلاعات بسیار جامع ومفید دکتر ملوک پور و چندابراز نظر در این زمینه لازم میدانم نکاتی را هرچند ناقص به عرض برسانم:
1-تمام حیوانات پستانداربه این بیماری مبتلا شده وآنرا درشرایطی به انسان ودیگر حیوانات منتقل میکنند.برای اطلاع بیشتر بعضی عزیزان باید بگویم ویروس این بیماری(هاری) دربزاق تقریباتمام حیوانات مبتلا یافت شده و از طریق گازگرفتن یا زخم ها وخراش های پوست انسان وحیوان سالم که با بزاق حیوان مبتلا تماس پیدا میکنند به زیر آن نفوذ کرده وبا رسید به مغز وتکثیر درآنجا غلائم بیماری ظاهر خواهدشد.وتاکنون چند مورد اینگونه ابتلا یعنی تنها تماس پوست با بزاق در ایران گزارش شده که متاسفانه از پرسنل دامپزشکی یا دامپزشکان بوده اند که در حین معاینه دهان حیوان که در اکثرموارد گاو بوده واز آنجاکه برای تشخیص بیماری بایدچندحیوان به دنبال هم معاینه شده وشتسشوی دست بعداز معاینه هرحیوان این کاردامپزشکان را که به اندازه کافی مشکل ووقت گیراست مشکلترمیکند(واین درحالی است که درطول بیش ازبیست سال کار دراداره دامپزشکی یادامداریها و خانه روستائیان دامداربکرات مشاهده کرده ام که بدلایل مختلف صابون یاهرماده شوینده ای موجود نیست) آلوده ونهایتا به مرگ آنان منتهی شده است.دو مورد نیز از ابتلامنجربه مرگ دو دانشمند خارجی که جهت تحقیق در مورد همین بیماری به غارهای محل زندگی خفاش که پرنده پستاندار وحساس به بیماری هاری است نیز تاکنون دریافت شده که ابتلا از راه تنفسی تشخیص داده شده است.
2-درسراسر ایران بیماری هاری درحیوانات دیده شده ومیشود.وجود حتی یک مورد ازهر بیماری در کشوری چنانچه توسط مسافری وارد نشده باشد در انسان وحیوان حاکی از آنست که بیماری (ریشه کن) نشده است.بنابراین مرگ چهارنفر در یک سال در کشوری باعنایت به پیشرفت امروز دانش بشر دال براینست که تعداد قابل توجهی ازحیوانات باید به این بیماری مبتلا وهلاک شده باشند .نهایتا چند مورد تائیدقطعی تشخیص کلینکی بیماری باروشهای پیشرفته آزمایشگاهی از نمونه های ارسالی توسط انستیتو پاستور ایران در 2-3سال اخیر وجود بیماری درمنطقه غیرمرزی شمال کشورکه من شاغلم نه تنها ریشه کن نشدن بلکه باتوجه به پیشرفتهای اخیردرجازدن درکنترل بیماری های گوناگون انسانی وحیوانی را شاهدیم .ضمنابیشتر نمونه های ارسالی از گاوهای مشکوک حکایت از ابتلای آنها دراثرگزش توسط حیوانات وحشی چون گرگ وروباه و.........بوده است.
ازسوی دیگرباتوجه به آمار میتلایان به بیماری تب مالت (بروسلوزیس) و سل (توبرکولوزیس با میکرب گاوی) و........که همچنان روندی کم و بیش چون گذشته داشته وهرساله تعداد زیادی از هموطنانمان را مبتلا نموده و گاها منجر به مرگ عده زیادی می شود مرگ تنها چهار نفر در اثر ابتلا به هاری را ریشه کنی و یا با کمی ارفاق کنترل آن نامیدن پربیجا نیست!
در مورد نجس دانستن سگ علت را واگیریهای شدید در سالهای دور آنهم در اثرتماس با بزاق این حیوان تصور کردن را چندان واقع بینانه نمی دانم زیرا نه تنها امکان علمی برای ثبوت صرفا وجود ویروس دربزاق وجود نداشت بلکه وقوع واگیری این بیماری درنقاط دیگرجهان خصوصا اروپا که از لحاظ زیست محیطی شرایط بهتری نسبت به صحرای خشک شبه جزیره عربستان برای زندگی حیوانات درنده و گوشتخوار اهلی و وحشی داشته وهنوز از بعضی نقاط چون جنگل سیاه در آلمان وجود یبیماری هاری در روباه گزارش میشود نیز باید محتمل بوده باشدآنگاه این سئوال پیش می آید که چرا ادیان آسمانی دیگر این نکات را نه اعلام نکرده اند؟از همه مهمتر یافتن پاسخ به این سئوال است که چگونه بزاق همان سگ که شکار را به دندان می گیرد نجس نیست یا می تواند نباشد؟دیگر البته پیگیری اینگونه مباحث در هزاره سوم با کشف اثرات واکسنها وداروهای ضدانگلی وآنتی بیوتیکها قابل مقایسه با یافتن پاسخی برای سئوال " ابتدا مرغ آفریده شده یا تخم مرغ" ا ست و بی ثمر.
به نظر میرسدعلت بدنامی سگ دررابطه با بعضی از بیماریها خصوصا هاری (که گاهی پارس زیادو خشمگین بودن سگی نیز توسط عوام به بیماری هاری نسبت داده می شود)نزدیکی ومحبت واهلی شدن پیش از برخی دیگر از حیوانات و حس مسئولیت این مخلوق در
قبال انسان خصوصا کسی که به آن احساس مالکیت دارد میباشد.
لازم بذکر است که سالها قبل که برای مسابقات فوتبال به هند سفر کرده بودم در 10-12 روز اقامت در دهلی نو با اجازه زنده یاد حسین فکری گاهی به کلینیک دامپزشکی دانشگاه دهلی رفته وشاهدبودم که سگهای ولگرد توسط مردم فقیر از نظر مالی که در بینشان مسلمانان زیادی بودند به آنجا آورده شده تا توسط دامپزشکان شاغل ورزیدنتهای جراحی عقیم شده ودر پایان به خارج کلینیک منتقل و پس از بهوش آمدن بزندگی خود که چندان از زندگی مردم نیازمند هند بدتر نبود ادامه دهند.

-- حسین ، Feb 7, 2009

با تشکر فراوان از زحمات مسئولین این پناهگاه .
دوست دارم در زحمت شما شریک باشم . ممنون

-- لاله ، Feb 7, 2009

با تشکر فراوان از زحمات مسئولین این پناهگاه .

-- لاله ، Feb 7, 2009

با تشکر از شما.
بهترین ارزوها رو براتون دارم.
امیدوارم همیشه سلامت باشید.

-- FIDEL VA TONY ، Feb 7, 2009

من هم كمال تشكر رو از شما دارم و اميدوارم مسئولين كمي بيشتر به اين جامعه دوستدار حيوانات احترام بگذارند

-- pishi parsa ، Feb 7, 2009

با تشکر از شما و همه کسانی که در راستای تحقق حقوق حیوانات کشور عزیزمان تلاش می کنند.
حیوانات در کشور عزیزمان همیشه از حداقل حقوق اجتماعی برخوردار بوده اند ولی تابحال نتوانسته ایم حرکت منسجم و پویایی در جهت بهبود وضعیت حیوانات انجام دهیم. شاید چون متحد نبودیم.شاید چون نیروی لازم را نداشتیم. هزاران هزار شاید وجود دارد که امروز اینجا هستیم.اما می دانیم که اگر همه متحد باشیم می توانیم کارهای زرگی انجام دهیم...
دکتر ملوک پور توضیحات بسیار عالی و کاملی در باره باورهای غلط مردم در مورد نگهداری حیوانات خانگی مخصوصا سگ و گربه دادند که از ایشان بسیار سپاسگذارم و همچنین از خانمها معتمدی و اثنی اشری و تمام کسانی که در این پناهگاه زحمت می کشند. و می دانم که پاداش ایشان در نزد خدا محفوظ است...
من آدرس سایت شما گرامین را برای تمام کسانی که با انها در ارتباطم ایمیل خواهم کرد تا همه از سایت شما بازدید کنند و به نوبه خود تمام تلاشم را برای حیوانات عزیز کشورمان خواهم کرد.
به امید روزی که همه حیوانات در آرامش و شادی باشند.

-- رزانا شهریاری ، Feb 7, 2009

امیدوارم که همچین پناهگاه هایی همه جا برقرار باشه و دولت هم بودجه کافی بهشون پرداخت کنه و


همه با هم حیوانات را دوست بداریم

-- سارا ، Feb 7, 2009

با تشكر از زحمات همه دوستداران حيوانات در ايران
اميدوارم روزي برسه كه بتونيم با حيواناتمون و بدون ترس توي شهر قدم بزنيم

-- ش ، Feb 7, 2009

سلام من از بچگي عاشق گربه بودم و هميشه هم در خانه ما گربه داشته ام و من و خواهرهايم مشكل نازائي پيدا نكرديم گربه در خانه ما عشق و محبت به ارمغان داشته و از اين رنج ميكشم كه گربه هاي خياباني در رنج و سرما و مريضي هستند و بي پناه و كاري از دست من برنميآيد از مركز شما خبردار شدم لطفا" به من بگوئيد ميتوانيد به دو گربه اي كه در پارك و سرما هستند و در حال كور شدن كمك كنيد من اين دو گربه را به آنجا انتقال بدهم و لطفا" راجع به فعاليتهاي آن مركز بيشتر ما را در جريان قرار دهيد با تشكر هنگامه

-- هنگامه ، Feb 7, 2009

لازم است خدمت خوانندگان محترم عرض کنم به دلیل انتقال مطالب به صفحه شخصی‌ام، کامنت‌ها از صفحه‌های قبلی به این بخش بی‌هیچ کم و کاستی منتقل شده‌اند به همین دلیل تاریخ انتشار کامنت‌ها با مطلب همخوانی ندارد.برای رفع هرگونه سوء تفاهم عرض کردم.
با احترام
مینو صابری

-- مینو صابری ، Feb 7, 2009

واقعا از شنیدن همچین خبری خوشحال شدم از این که می بینم انسانهایی هستند که واژه انسانیت خوب درک کردن.من عاشق حیوانات هستم مخصوصا سگ ها.از صمیم قلب براتون آرزوی موفقیت می کنم و اگه ممکن باشه حتما بهتون سر می زنم.

-- شهریار ، Mar 10, 2009

عالی بود
اراده

-- بدون نام ، Apr 19, 2009

من صفحه ای در فیس بوک دارم به نام بیایید گربه ها را دوست بداریم به این ایمیل gorbepishi14@yahoo.co.uk من هم بسیار علاقه مندم در زمینه حقوق حیوانات با شما همکاری کنم در حال حاضر سرگرم تحصیل در لندن هستم ولی در اولین مراجعه به ایران با شما تماس خواهم گرفت لطفا اخبارتان را از طریق صفحه ما در فیس بوک منتشر کنید ختی عکس و فیلم از مرکزتان

-- مرضیه ، Dec 18, 2009

Horrah.Thank u for your effort.I wish the best for you & your colleagues in this way.I would like to contribute to you & your task,if there is any.Regards

-- shk ، Feb 28, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)