تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
یک هفته با زمانه ـ برنامه هفتم

از گشت ارشاد تا نقش‌برجسته‌های دوره ساسانی

لیدا حسینی‌نژاد
مریم اقدمی

گشت ارشاد در هفته گذشته موضوع دو برنامه پرمخاطب زمانه بوده است. «شبی با پلیس امنیت اخلاقی» گزارشی از ناهید صیام‌دوست بود که در مجله تایم منتشر شده بود.

Download it Here!

این گزارش، داستان درگیری ناهید صیام‌دوست با گشت ارشاد است که بر خلاف اعتراض‌های او مجبور به گذراندن چند ساعتی در بازداشتگاه نیروی انتظامی شده است.

این گزارش ۱۴ کامنت گرفته است که بیشتر آن‌ها اشاره به مغرضانه بودن آن کرده‌اند و این‌که نویسنده ماجرا را بزرگ کرده است.

ساغر رفیعی هم که چند ساعتی را در ون گشت ارشاد گذرانده گزارشی از مشاهدات خود را برای زمانه در مطلب «هیچ‌وقت به وزرا نروید» نوشته است. خوانندگان سایت زمانه برای این مطلب ۳۰ کامنت گذاشته‌اند که بسیاری از آن‌ها ماجرا را غیرواقعی خوانده‌اند.

علی کردان و ماجرای مدرک جعلی‌اش هنوز هم موضوعی بحث‌برانگیز است. یک روحانی محافظه‌کار مجلس، علی کردان را تهدید کرد در صورتی که از مقام خود استعفا ندهد، در روز استیضاح با مسایل حیثیتی مواجه خواهد شد.

این خبر در چند روز گذشته از پربیننده‌های سایت زمانه بوده است که ۱۱ کامنت هم گرفته است. این برای نخستین‌بار است که نمایندگان مجلس شورای اسلامی، علی کردان را تهدید به افشای مسایل «حیثیتی» می‌کنند.

کلاغستون این هفته نیک‌آهنگ کوثر نگاهی داشته به فیلمی که این روزها از یک روحانی تویسرکانی در سایت‌ها و وبلاگ‌های فارسی جنجال‌برانگیز شد. دامنه این بحث‌ها به زمانه هم کشیده شده و این برنامه را از پرمخاطب‌های هفته گذشته کرده است.

خبر دیگری که هفته گذشته در میان پرمخاطب‌های زمانه جا گرفت، درخواست افشای «حقیقت قتل‌های زنجیره‌ای» از سوی خانواده این قربانیان بود.

آن‌ها با صدور اطلاعیه‌ای خواستار «افشای تمامی حقایق در مورد این جنایت‌های ضدبشری و تشکیل دادگاهی صالح برای رسیدگی به این جنایت‌ها» شده‌اند.

این اطلاعیه که نسخه‌ای از آن به دفتر رادیو زمانه ارسال شده، در آستانه دهمین سالگرد وقوع این قتل‌ها در ایران صادر شده است.

زمانه در روزهای گذشته در چند برنامه به موضوع حقوق بشر پرداخته که از آن جمله مجموعه برنامه جدید سید سراج‌الدین میردامادی با عنوان اسلام و حقوق بشر است.

بی‌تردید در میان احکام فقه شیعه و سنی موارد متعددی یافت می‌شود که با مفاد اعلامیه جهانی حقوق بشر منافات دارد.

سید سراج‌الدین میردامادی در این سلسله برنامه‌ها به طرح علمی و تحلیلی این مباحث می‌پردازد و صدای صاحب نظران مختلف را به گوش شنوندگان زمانه می‌رساند.

«اسلام، کاری به گناه پنهانی ندارد» برنامه اول از این مجموعه است که به موضوع سنگسار می‌پردازد و گفت و گویی با آیت‌الله گرامی از مراجع تقلید ساکن در قم در خصوص حکم سنگسار و تعارض آن با حقوق بشر است. این برنامه با ۱۶ کامنت از برنامه‌های بحث‌برانگیز زمانه در هفته گذشته بود.

سرانجام پس از نزدیک به ۷۰ سال، بخش فارسی بی‌بی‌سی چند هفته پیش از آغاز به کار تلویزیون خود، اولین ویدیوی رسمی خود از بخش فارسی را منتشر کرده است.

امید حبیبی‌نیا، پژوهش‌گر ارتباطات در سایت زمانه نگاهی به این ویدیوی آموزشی داشته که نقد او نظرات زیادی را به خودش جلب کرده که بیشتر این نقد را یک‌سویه و تسویه حساب شخصی دانسته‌اند.

بیژن روحانی در ادامه سلسله برنامه‌های میراث فرهنگی‌اش به سراغ نقش‌برجسته‌های دوره ساسانی رفته است.

تحقیقات جدید در دانشگاه سیدنی استرالیا روی نقش ‌برجسته‌های ساسانی، نشان‌دهنده وجود دو مکتب هنری متفاوت در ابتدای حکومت ساسانیان است که به طور هم‌زمان در مناطق مرکزی ایران فعال بوده‌اند. این برنامه ۱۰ کامنت دریافت کرده است.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)