تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

سولانا: ایران هنوز پاسخی ارائه نکرده است

کمیسر عالی سیاست خارجی و امنیت اتحادیه اروپا روز گذشته گفت که ایران هنوز پاسخی به پیشنهادات جدید گروه ۵+۱ برای حل مشکل هسته‌ای ایران ارائه نداده‌است.

خاویر سولانا که در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت، تأکید کرد که هنوز هیچ پاسخ رسمی از سوی ایران دریافت نکرده است.

خبرگزاری روسی نووستی که سخنان سولانا را از بروکسل مخابره می‌کرد همچنین گزارش داد که وزرای امور خارجه ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا روز دوشنبه ۱۶ ژوئن در نشست خود در لوکزامبورگ تصمیمی در رابطه با اعمال تحریمات جدید علیه ایران اتخاذ نکردند.

گفته می‌شود تحریم‌های جدید علیه ایران در دستور کار نشست بروکسل که پنجشنبه و جمعه ۱۹ و ۲۰ ژوئن در حال برگزاری است، قرار ندارد.

سخنان آقای سولانا در حالی است که منوچهر متکی وزیر امور خارجه ایران دو بار در هفته جاری اعلام کرد که پاسخ به بسته پیشنهادی در زمان مقتضی ارائه خواهد شد.

متکی از جمله روز گذشته در کامپالا پایتخت اوگاندا اعلام کرد که ایران در حال بررسی بسته پیشنهادی است و در زمان مناسب نسبت به آن واکنش نشان خواهد داد.

در همین حال خبرگزاری دولتی ایرنا از وین گزارش داد که بسته پيشنهادی جمهوری اسلامی که روز يكم خرداد ماه در وين به محمد البرادعی تحويل داده شده بود امروز جمعه به عنوان سند آژانس بين‌المللی انرژی اتمی منتشر شده‌است.

تهران در این بسته ابراز اميدواری کرده است كه در دور جديد گفتگوها زمينه همكاری بلند مدت بين طرف‌ها و برقراری امنيت و صلح فراهم شود.

در اين بسته همچنين تأكيد شده است كه نتيجه گفتگوها بايد يك توافق جامع در زمينه همكاری‌های اقتصادی، سياسی، منطقه‌ای، بين‌المللی، هسته‌ای و امنيت انرژی باشد.


در همین رابطه:
«ایران آماده مذاکره درباره بسته پیشنهادی است»
«نه خروج از آژانس و نه تعلیق غنی‌سازی»
هشدار ضمنی ایران به اتحادیه اروپا
متکی: ایران پاسخ بسته پیشنهادی را می‌دهد
ژاپن: گروه هشت به ایران پیام جدی بدهد
آلمان: ایران بسته جدید را بپذیرد
براون از تحریم‌های جدید علیه ایران خبر داد
واکنش منفی روزنامه‌های محافظه‌کار به بسته جدید
«۱+۵ همچنان خواهان توقف غنی‌سازی است»
بوش: رد پیشنهاد جدید، مأیوس‌کننده است
ایران غنی‌سازی را متوقف نمی‌کند
سولانا جمعه شب وارد تهران شد

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)