تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

ژاپن: گروه هشت به ایران پیام جدی بدهد

ژاپن از وزرای‌خارجه کشورهای گروه هشت که توکیو هفته آینده میزبان آنهاست، خواست تا «بیانیه‌ای شدیداللحن» علیه برنامه‌های هسته‌ای ایران و کره شمالی صادر کنند.

وزرای‌خارجه گروه هشت متشکل از بریتانیا، کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، روسیه و ایالات متحده قرار است روزهای ۲۶ و ۲۷ ژوئن (۶ و ۷ تیر ماه) در شهر کیوتو پایتخت باستانی ژاپن با یکدیگر دیدار کنند.

خبرگزاری فرانسه از توکیو گزارش داد، ماساهیکو کومورا وزیر امور‌خارجه ژاپن در مراسم استقبال از نمایندگان خبرگزاری‌هایی از کشورهای گروه هشت گفت: «مایل هستم اعضای گروه هشت پیام قاطع برای ایران ارسال کند و از این کشور بخواهند تا برنامه غنی‌سازی اورانیوم خود را طبق قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل، به حال تعلیق درآورد.»

آقای کومورا ادامه داد: «امیدوارم شاهد صدور پیام شدید‌اللحن گروه هشت به کره شمالی برای کنارگذاشتن سلاح و برنامه هسته‌ای این کشور نیز باشیم.»

ایران با اعلام این‌که برنامه هسته‌ای این کشور اهداف صلح‌آمیزی را دنبال می‌کند، درخواست‌های سازمان ملل مبنی بر تعلیق غنی‌سازی اورانیوم را رد کرده است. دولت‌های غربی به جمهوری اسلامی درمورد ساخت سلاح هسته‌ای مظنونند.

بر اساس این گزارش، کره شمالی نیز در سال ۲۰۰۶ یک بمب اتمی آزمایش کرد اما یکسال بعد توافقنامه‌ای را در چارچوب مذاکرات شش جانبه برای توقف تلاش هسته‌ای خود به امضا رساند. با این حال پیونگ‌یانگ در مهلت مقرر شده یعنی تا پایان سال ۲۰۰۷ جزئیات برنامه هسته‌ای خود را به طور کامل اعلام نکرد.


در همین ارتباط:
توقیف دارایی ۲۵ شرکت و شخصیت ایرانی در ژاپن

نظرهای خوانندگان

گذر پوست یه روزی به دباغ خونه میافته

-- بدون نام ، Jun 17, 2008 در ساعت 02:33 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)