تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

«ایران آماده مذاکره درباره بسته پیشنهادی است»

ایران آمادگی خود را برای بررسی بسته پیشنهادی گروه ۵+۱ اعلام کرد و بار دیگر گفت که این بسته در دست بررسی است و تهران در زمان مناسب واکنش خود را به آن اعلام خواهد کرد.

خاویر سولانا اوایل هفته‌جاری بسته‌ای از مشوق‌ها را که از سوی کشور‌های اروپایی برای توقف غنی‌سازی اورانیوم تهیه شده بود را به مقامات ایران تحویل داد.

وب‌سایت تلویزیون دولتی ایران با اعلام این مطلب به نقل از منوچهر متکی وزیر امورخارجه این کشور نوشت: « غربی ها نیز باید پیشنهادهای ایران را در این خصوص بررسی کنند.»

منوچهر متکی که برای شرکت در نشست وزیران امورخارجه کنفرانس اسلامی در کامپالا پایتخت اوگاندا به سر می‌برد، امروز پنج‌شنبه گفت: «آمریکا باید از سخنرانی در خصوص بلندپروازی‌های هسته‌ای ایران دست بردارد.»

ایران اعلام کرده است که توقف فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم جز خط قرمز‌های است که هرگز اجازه نخواهد داد کسی از آن عبور کند.

۲۷ کشور اروپایی اعلام کرده‌اند که حاضرند «همزمان با رشد اعتماد بین دو طرف، به ایران در زمینه پژوهش و توسعه هسته‌ای کمک» کنند.

این در حالی است که سخنگوی دولت ایران اعلام کرد که اگر بسته پیشنهادی خواستار توقف غنی‌سازی باشد، تهران از پذیرش آن سر باز خواهد زد.

ایران چهارمین کشور تولیدکننده نفت در جهان بارها توقف برنامه‌های هسته‌ای خود را که تأکید دارد برای تولید برق است، رد کرده است.

آمریکا و کشورهای عضو اتحادیه اروپا که در صدد افزایش فشار بر ایران هستند، تهدید کرده‌اند اگر جمهوری اسلامی برنامه غنی‌سازی اورانیوم را متوقف نکند، تحریم‌های بیشتری برضد تهران اعمال می‌کنند.

خودداری ایران از توقف برنامه غنی‌سازی اورانیوم موجب اعمال سه دوره تحریم برضد این کشور از سال ۲۰۰۶ میلادی تاکنون شده‌است.


در همین رابطه:
«نه خروج از آژانس و نه تعلیق غنی‌سازی»
هشدار ضمنی ایران به اتحادیه اروپا
متکی: ایران پاسخ بسته پیشنهادی را می‌دهد
ژاپن: گروه هشت به ایران پیام جدی بدهد
آلمان: ایران بسته جدید را بپذیرد
براون از تحریم‌های جدید علیه ایران خبر داد
واکنش منفی روزنامه‌های محافظه‌کار به بسته جدید
«۱+۵ همچنان خواهان توقف غنی‌سازی است»
بوش: رد پیشنهاد جدید، مأیوس‌کننده است
ایران غنی‌سازی را متوقف نمی‌کند
سولانا جمعه شب وارد تهران شد

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)