تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

ایران غنی‌سازی را متوقف نمی‌کند

درحالی‌که خاویر سولانا مسئول سیاست‌خارجی اتحادیه اروپا، برای ارائه بسته پیشنهادی جدید به تهران سفر کرده‌است، ایران اعلام کرد که هرگونه پیشنهاد از سوی قدرت‌های جهانی که در آن توقف غنی‌سازی اورانیوم خواسته شده باشد را رد خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری‌ها، غلامحسین الهام سخنگوی دولت ایران امروز (شنبه) در مصاحبه با خبرنگاران گفت که اگر بسته پیشنهادی پنج به‌علاوه یک شامل تعلیق برنامه غنی‌سازی اورانیوم شود به هیچ وجه قابل بحث و بررسی نیست.

قرار است سولانا بسته جدید مشوق‌های تجاری و اقتصادی قدرت‌های بزرگ جهان را در مقابل متوقف کردن فعالیتهای غنی‌سازی اورانیوم، به مقامات ایران تقدیم کند.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، آقای الهام در خصوص احتمال دیدار و مذاکره سولانا با مقامات ایران در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای این کشور افزود: «ماموریت سولانا فقط تحویل بسته پیشنهادی است و هیچ برنامه دیگری ندارد و قرار هیچ ملاقات دیگری نیز نیست.»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز گذشته برای ارائه کلیات بسته پیشنهادی که به توافق آمریکا، چین، روسیه، فرانسه، بریتانیا و آلمان رسیده، وارد تهران شد.

لینک‌های مرتبط در بالاترین

این بسته که شامل همکاری هسته‌ای غیر نظامی نیز می‌شود، نسخه بازنگری شده یکی از بسته‌های پیشنهادی است که ایران دو سال پیش آن را رد کرده بود.

بسته پیشنهادی که در سال ۲۰۰۶ میلادی ارائه شد، شامل تجارت گسترده‌تر در زمینه هواپیماهای غیر نظامی، انرژی، فناوری پیشرفته و کشاورزی بود.

ایران چهارمین کشور تولیدکننده نفت در جهان بارها توقف برنامه‌های هسته‌ای خود را که تأکید دارد برای تولید برق است، رد کرده است.

آمریکا و کشورهای عضو اتحادیه اروپا که در صدد افزایش فشار بر ایران هستند، تهدید کرده‌اند اگر جمهوری اسلامی برنامه غنی‌سازی اورانیوم را متوقف نکند، تحریم‌های بیشتری برضد تهران اعمال می‌کنند.

خودداری ایران از توقف برنامه غنی‌سازی اورانیوم موجب اعمال سه دوره تحریم برضد این کشور از سال ۲۰۰۶ میلادی تاکنون شده‌است.


در همین رابطه:
سولانا جمعه شب وارد تهران شد
بوش خواستار ممانعت از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای شد
متکی: در قالب مقررات آژانس، همکاری می‌کنیم
هشدار مشترک آمریکا و اتحادیه اروپا به ایران

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)