تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

«۱+۵ همچنان خواهان توقف غنی‌سازی است»

مسئول دیپلماسی خارجی اتحادیه اروپا که به منظور پایان دادن به بحران بر سر برنامه هسته‌ای ایران به تهران سفر کرده است در جمع خبرنگاران اعلام کرد که گروه ۵+۱ همچنان خواستار تعلیق غنی‌سازی است.

سولانا بعد از ارائه بسته پیشنهادی جدید به مقامات ایرانی که در آن مشوق‌های اقتصادی و بازرگانی ارائه شده، با شرکت در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: « ما به درخواستمان برای تعلیق ادامه می‌دهیم و منتظر نتایج آن هستیم.»


سولانا در کنفرانس خبری در تهران/AP

در این بسته پیشنهادی جدید همان‌طور که آقای سولانا اعلام کرده، از تهران خواسته شده، فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم را که کشورهای غربی بیم دارند می‌تواند برای تولید یک جنگ‌افزار هسته‌ای مورد استفاده قرار بگیرد، به حال تعلیق درآورد.

واحد مرکزی خبر که اظهارات آقای سولانا را منتشر کرده، به نقل از وی نوشت که گروه ۵+۱ می‌تواند تضمین‌هایی درباره تأمین سوخت به ایران بدهد که از لحاظ قانونی لازم الاجراست.

به گفته آقای سولانا، ۲۷ کشور اروپایی اعلام کرده‌اند که حاضرند «همزمان با رشد اعتماد بین دو طرف، به ایران در زمینه پژوهش و توسعه هسته‌ای کمک» کنند.

این در حالی است که سخنگوی دولت ایران اعلام کرد که اگر بسته پیشنهادی خواستار توقف غنی‌سازی باشد، تهران از پذیرش آن سر باز خواهد زد.

با این حال سولانا در مورد تعلیق غنی‌سازی گفت که ملاقات‌های امروز بسیار او را امیدوار کرده ولی کماکان ایران باید برای ایجاد اعتماد در جامعه بین‌المللی تلاش کند.


سولانا در تهران باز هم بر توقف غنی‌سازی تأکید کرد/AP

خاویر سولانا پیش از عزیمت خود به تهران اعلام کرده بود که برای ارائه پیشنهادی گسترده و سخاوتمندانه راهی تهران می‌شود.

رئیس سیاست خارجی اتحادیه‌ اروپا همچنین گفت: «این بسته برای هر دو طرف فرصت‌سازی می‌کند تا ارتباطات خود را از سر بگیرند.»

وی ادامه داد: «فکر می‌کنم ما در واقع با یک وضعیت برد/برد روبه‌رو هستیم که هر کسی می‌تواند در آن موفق باشد.»

سولانا که تماس‌های سازنده را با ایرانی‌ها از دو سال پیش متوقف کرده است، هفته گذشته اذعان کرد که در دیدارهای خود در تهران منتظر معجزه نیست.

شش قدرت بزرگ در عین حال ابراز امیدواری کردند که تهران این بار در دادن پاسخ تاخیر نکند.

کاندولیزا رایس وزیر امورخارجه آمریکا چهارشنبه گذشته گفته بود که دیگر کسی حال و حوصله آن را ندارد که به آنان اجازه بدهد مدت زمان بیشتری این مسئله را کش دهند.

جرج دبلیو بوش رئیس‌جمهوری آمریکا نیز تکرار کرد که همه گزینه‌ها از جمله مداخله نظامی برای به تسلیم وادار کردن ایران باز است، اما در عین حال اعلام کرد دیپلماسی را در این خصوص ترجیح می‌دهد.


در همین رابطه:
بوش: رد پیشنهاد جدید، مأیوس‌کننده است
ایران غنی‌سازی را متوقف نمی‌کند
سولانا جمعه شب وارد تهران شد
بوش خواستار ممانعت از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای شد

نظرهای خوانندگان

Girim in pishnahad khob va mofid bashad wali chera anche ke Gharb migoyad bayad anjam dad?aya gharb nemitawanad be Israeal begoyad in hame mardome bigonah ra chera mohasere kardeei!? aya in soal matrah nemishawad ke chera bayad Israeal 200 kolahake Atomy dashte bashad va har waght eshghash keshid in va an ra tahdid konad!? man in ra nemigoyam ke as Rejime Molayan janebdary karde basham ama dostane Aziz in dony darad be koja mirewad aya ma dar Astane yek dargiri jahany nistim?in ra dastandarkarane jahany ba hamye Riskash mikhahan emtehan konand zira in ra lobyhaye yahody mikhahand hamanhake ba eghtesade jahany hokmrany mikonand.pas ba in osah va ahwal bayad fatehe in jahan khand magar inke Azadikhahan va solhtalaban jeloye an ra begirand.zira in ra ke ma mirawim be torkestan ast.Arash UK

-- بدون نام ، Jun 14, 2008 در ساعت 07:26 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)