تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
از این ستون به آن ستون - برنامه شصت و پنجم

دیپلماسی خرسک و اولین‌ها

سید ابراهیم نبوی
nabavi@radiozamaneh.com

> این برنامه را در این‌جا ببینید

ابراهیم نبوی شصت و پنجمین برنامه از این ستون به آن ستون را تقدیم می‌کند. ابتدا خبرهایی درباره خسرو شکیبایی، زن‌ها و بچه‌ها در زنجان، دختران و پلیس در لندن، دستگیری ۶۰ درصد مردم دامغان، قالی‌بافی در ژنو، حمله با نارنجک به مادرزن در قلعه‌حسن‌خان و احتمال دستگیری براد پیت توسط ناجا را از عل‌اصغر می‌شنوید. سپس عل‌اکبر خوشحال گزارشی درباره خسرو شکیبایی ارائه می‌دهد. خبرهای ۴۰ سال بعد به اعطای نوبل ادبی به مک‌هوشنگ امانپور، توقف کار نیروگاه هسته‌ای بوشهر و انتخابات در ابوموسی می‌پردازد و نازلی احساس با احساس تمام شعری به نام اول الاولین می‌خواند.

Download it Here!

خبرهای هفته ۶۵

با سلام، این‌جانب عل اصغر از دگولس پرس خبرهای هفته گذشته و خسرو شکیبایی و زنجان و ژنو و آقام رضازاده و قطع برق و اسراییل و لندن و قلعه‌حسن‌خان و چند جای دیگر را به سمع و عمل شما می‌رساند.

خسرو شکیبایی بازیگر بود
آقام خسرو شکیبایی، بازیگر سینما و یکی از شخصیت‌های فرهنگی کشور درگذشت. به همین مناسبت ملت در مقابل تالار وحدت اجتماع کرده و کلی ناله و گریه و ناراحتی و شلوغ پلوغ.

در این مراسم وزیر ارشاد پیام رییس‌جمهور را قرائت کرد. مردم نیز هو کشیده و اعلام کردند: برو بینیم بابا، حال نداری!

وزیر ارشاد گفت: «خسرو شکیبایی بازیگر بود.» معاون وزیر ارشاد نیز گفت: «بازیگرانی چون شکیبایی در فیلم بازی می‌کنند.» مدیر کل وزارت ارشاد اسلامی نیز گفت: «سینما سالن دارد.» مشاور رییس‌جمهور نیز اعلام کرد: «شکیبایی سال‌ها عمر کرد.»

اسراییل مسؤول مشکلات زنجان است
در پی اقدام به تجاوز معاون دانشگاه زنجان که باعث شهرت جهانی وی شد، معاون دستگیر‌شده‌ی متجاوز آزاد شد. وی پس از آزادی اعلام کرد آماده انواع کمک‌های مالی و جنسی به دانشجویان است.

به دنبال این اقدام در زنجان، سه کودک یتیم توسط مسؤولان بهزیستی استان تنبیه بدنی شده و بدنشان سوزانده شد.

قائم‌مقام بهزیستی استان زنجان اعلام کرد: «تنبیه و داغ کردن کودکان یتیم در مرکز نگهداری بهزیستی غیر ممکن است.»

اما یک ساعت بعد سرپرست بهزیستی اعلام کرد: «این اقدام نه تنها غیر ممکن نیست، بلکه انجام گرفته است. منتهی مشخص نیست مسؤول انجام این کار چه کسی بوده است.»

آگاهان اعلام کردند اگر تا یک هفته دیگر استکبار جهانی مسؤولیت این اقدام را نپذیرد، اسراییل مسؤول آن خواهد بود.


دختران پلیس را لوله کردند
به دنبال اعتراض دو پلیس در لندن نسبت به ریختن آشغال در خیابان توسط چند دختر نوجوان، ۳۰ دختربچه به افراد پلیس حمله کرده و به خفن‌ترین شکل آن‌ها را کتک زدند.

یکی از نیروهای پلیس در حالی که گریه می‌کرد، گفت: «حالا واسه چی کتک می‌زنین؟ می‌گفتین خودمون آشغال‌ها رو جمع می‌کردیم.»


۶۰ درصد مردم دستگیر شدند
فرمانده نیروی انتظامی اعلام کرد که تا کنون ۴۷ هزار نفر از عاملان توزیع مواد مخدر در شهر دامغان دستگیر شدند.

آگاهان خاطرنشان کردند که جمعیت دامغان ۸۰ هزار نفر است. نیروی انتظامی اعلام کرد: «تلاش برای دستگیری ۳۳ هزار نفر دیگر مردم دامغان ادامه دارد.»

دیپلماسی خرسک بافت ارادان
مذاکرات ۸+۱-۷=۲×۱۴ در ژنو انجام گرفت. در اجلاس ژنو نماینده اتحادیه اروپا از سعید جلیلی نماینده ایران خواست غنی‌سازی را متوقف کند. اما سعید جلیلی گفت: «قالی ایران مثل دیپلماسی میلی‌متری جلو می‌رود؛ ولی زیبا و ظریف و بادوام است.»

در این دیدار سولانا پرسید: «ما مخلص قالی ایرانی هستیم؛ ولی آیا شما قصد دارید غنی‌سازی را متوقف کنید یا نه؟» جلیلی اظهار داشت: «قالی‌های تبریز نقش‌های جان‌دار و بافت ریز دارند.»

ویلیام برنز نماینده آمریکا در اجلاس ژنو نیز اعلام کرد: «ما امیدواریم کنسول‌گری آمریکا در تهران افتتاح شود.» سعید جلیلی پاسخ داد: «بله؛ وقتی قالی را می‌شویند، باید خواب آن را در نظر بگیرند؛ چون قالی ظریف است.» نماینده آلمان نیز گفت: «ما آماده برخی گفت و گوها هستیم.» اما سعید جلیلی هشدار داد: «بچه، بپا با کفش نری روی فرش.»

کمونیسم با اعمال شاقه
تعدادی از اسرای لبنانی در هفته گذشته آزاد شدند. به دنبال آزاد شدن یکی از اسرای فلسطینی - لبنانی، یکی از اسرا که پس از سال‌ها آزاد شده و به دلیل طول مدت زندان هنوز کمونیست بود، پس از آزادی به برادران حزب‌الله گفت: «بچه‌ها! چی شده؟ واسه چی همه‌تون مسلمون شدین؟ کسی مرده؟»

خبرنگاران به وی اعلام کردند که فعلاً مدل جدید همین است. این اسیر کمونیست آزادشده نیز اعلام کرد تا هفته دیگر کمونیست خواهد ماند و بعد تصمیمش را خواهد گرفت.

مردم یاسوج آسفالت شدند
در پی سفر استانی محمود نفتالین به شهرستان یاسوج، ده‌ها متر آسفالت، صدها تیر چراغ برق، هفت موتورسوار، ۴۷ مأمور نیروی انتظامی، صدها متر نرده خیابان، ده‌ها پنجره و هزاران در بسته به استقبال رییس‌جمهور رفتند.

وی که برای آسفالت‌های خیابان دست تکان می‌داد، گفت: «مردم یاسوج مانند آسفالت‌های خیابان گرم و محکم و استوار هستند.»

از قلعه حسن‌خان تا شیراز
به دنبال عصبانی شدن یک داماد از دست خانواده همسرش در شهرک قدس (قلعه حسن‌خان سابق) داماد مسلح به یک نارنجک مادرزنش را کشت.

در پی این واقعه، مأموران نیروی انتظامی استان فارس به یک پارتی جوانان حمله کرده و پس از کتک زدن دختران و پسران متوجه شدند که به محل پارتی حمله کرده و به همین دلیل کلیه شرکت‌کنندگان و همسایگان آنان را بازداشت کردند.

نیروی انتظامی اعلام کرد احتمالاً تعدادی از حاضران در پارتی پس از این‌که مورد کمک‌های جنسی نیروی انتظامی قرار گرفتند، آزاد خواهند شد.

قطع شد و افزایش یافت
وزارت نیرو اعلام کرد به زودی قیمت برق تا پنج برابر افزایش خواهد یافت. این وزارتخانه اعلام کرد در عوض قطع برق نیز اضافه خواهد شد.


براد پیت مفسد فی الارض است
نیروی انتظامی اعلام کرد داشتن آلبوم مدل آرایش مردانه در آرایشگاه‌ها جرم است. مسؤول نیروی انتظامی گفت: «ما در حال بررسی هستیم تا ببینیم آیا شانه و برس و سشوار و سوهان ناخن هم جرم است یا نه؟»

وی اعلام کرد که در این مرحله از طرح امنیت اجتماعی با کلیه افرادی که مدل موهایشان شبیه براد پیت باشد، برخورد خواهد کرد. وی گفت: «در مرحله بعد نیروی انتظامی از طریق پلیس بین‌الملل تلاش می‌کند تا براد پیت را نیز دستگیر کند.»

شعر خواندند و زخمی شدند
مراسم ساگرد احمد شاملو برگزار شد. در این مراسم که با حضور صدها تن از طرفداران این شاعر و هزاران پلیس مخالف همین شاعر برگزار شده بود، ده‌ها تن برای شعرخوانی و ادای احترام به شاعر بزرگ ایرانی شرکت کرده بودند.

تعدادی از این افراد به دلیل شعرخوانی مجروح شده و تعدادی نیز به دلیل فاتحه خوانی دستگیر شدند. مراسم ادای احترام در مرکز نیروی انتظامی ادامه یافت.

خبرهای ما در همین جا به پایان رسید، اما به این معنی نیست که در جاهای دیگر هم به پایان رسیده باشد.


مرثیه برای خسرو شکیبایی

علی‌اکبر خوشحال با اشک و آه از تهران گزارش می‌دهد:

امروز در تهران باران می‌آمد؛ اما ابری مشاهده نمی‌شد؛ چرا که این اشک‌های پرندگان بی‌کس و تنهای شهر بود که در فراغ خسرو شکیبایی، محبوب‌ترین ستاره سینمای ایران ناله سر داده بودند و گاه قاره‌ها که می‌زدند.

خسرو شکیبایی، ستاره باشکوهی که وی را «آل پاچینوی ایران» لقب داده و چه بسا که از نظر ما جرج کلونی ایران به شمار آید، درگذشت و انبوه طرفدارانش را در فراغ خود باقی گذاشت.

هرگز کسی دست‌اندرکاران مجله محترم فیلم به مدیریت مسعود مهرابی و هوشنگ گلمکانی را چنین عزادار و غمگین ندیده است. ای مسعود! ای هوشنگ! صفحه شهرستان‌ها را سیاه کنید؛ پشت جلد را آگهی نزنید؛ چرا که خسرو رفته است ...

خسرو شکیبایی که کم از «همفری بوگارت» و «کلارک گیبل» نداشته و شاید فقط با بهروز - آن هم در چند صحنه - کم آورده باشد، در آثاری بزرگ به ایفای نقش پرداخت؛ آثاری همچون «هامون»، «کیمیا»، «اتوبوس شب»، «کاغذ بی‌خط»، «درد مشترک»، «روزی روزگاری» (در ایران همان روز روزگاری) و سریال «خانه سبز» فقط بخش کوچکی از زندگی مرد بزرگ پرده نقره‌ای بود.

مردی که اکنون بزرگان سینما از جمله آندره بازن (آدم اصل کاری نگره مؤلف)، ژرژ سادول (مترجم کتاب ضخیم دو جلدی فرهنگ سینمای جهان) و سردبیر نشریه «سایت اند ساوند» (در ایران صدا و نور) برای او خون می‌گریند.

خسرو شکیبایی توانست در نقش حمید هامون چند سال با مهشید (بیتا فرهی) زندگی کند؛ در حالی که حتی جرج کلونی هم نمی‌توانست با وجود مادر مهشید، چنین زنی را تحمل کند و در همان اوایل فیلم از هم جدا شده بودند و فیلم هامون به نیم‌ساعت هم نمی‌رسید.

اگرچه ممکن است رفتار او در مورد کشتن همسرش، عشقش و معبودش (منظور بیتا فرهی می‌باشد) در فیلم هامون کار درستی نبود و در پایان فیلم شورش را درآورده بود و بسیاری از جمله مادر این‌جانب معتقدند که هامون باید مهشید (بیتا فرهی) را به جای این‌که بکشد، زودتر طلاق می‌داد و با ستاره درخشانی همچون هدیه تهرانی ازدواج می‌کرد.

اما با همه این مسائل، فیلم هامون، ستاره‌ای است در آسمان مهرجویی و خسرو شکیبایی ستاره‌ای است در سینمای بی‌کران ایران.

خسرو شکیبایی رفت؛ قلب ما شکست و کشوری در عزا غوطه‌ور شد. و اکنون سؤال بزرگ این است: آیا واقعا در صحنه آخر هامون، علی عابدینی هامون را نجات می‌داد؟ یا نجات نمی‌داد؟

علی اکبر خوشحال، دگولس پرس، تهران


۴۰ سال بعد در همین هفته

امروز پنجشنبه سوم مردادماه ۱۴۲۷ هجری خورشیدی برابر با ۲۴ جولای ۲۰۴۸ میلادی، خبرهای این هفته را به اطلاع می‌رسانیم.

یک نوبل ادبی برای مک‌هوشنگ
مک‌هوشنگ امانپور، مجری شبکه تلویزیونی PNN و شبکه سوم تلویزیون دولتی ایران، از سوی بنیاد نوبل به عنوان یکی از سه نامزد اصلی نوبل ادبیات ۲۰۴۸ معرفی شد.

کارشناسان ادبیات از سه هفته قبل احتمال داده‌اند که او بتواند به عنوان دومین ایرانی، نوبل ادبیات را دریافت کند. این کارشناسان شانس مک‌هوشنگ امانپور را برای دریافت نوبل ادبیات از رقبای فرانسوی و ژاپنی‌اش بیشتر می‌دانند.

مک‌هوشنگ امانپور، سه هفته قبل برای اولین بار در تاریخ ۹۰ ساله تلویزیون در ایران موفق شد یک شعر حافظ را بدون غلط در یکی از برنامه‌های تلویزیون دولتی ایران بخواند. به دنبال این واقعه از سوی ریاست جمهوری و هیأت دولت برنامه‌های تلویزیون قطع شد و به مدت یک هفته جشن ملی اعلام گشت.

عطسه‌های اتمی
در پی عطسه کردن یکی از ماهی‌گیرانی که در فاصله ۲.۵ کیلومتری نیروگاه سوم اتمی بوشهر در حال ماهی‌گیری بود، این نیروگاه از دیروز عصر از کار افتاد و برق اتمی استان‌های بوشهر، کرمان، فارس، کهکیلویه و استان فسا قطع شد.

نورالله خاموشی مدیر بوشهر اعلام کرد، ما تلاش می‌کنیم مشکل را تا یک ماه دیگر حل کنیم؛ در غیر این صورت احداث نیروگاه جدید ۹ سال طول خواهد کشید.

سازمان هواشناسی منطقه از دریانوردان خواست در شعاع پنج کیلومتری نیروگاه‌های اتمی بوشهر از دست زدن، عطسه کردن، سرفه کردن و چند کار دیگر خودداری کنند.

محمود ادیسون می‌شود
با نزدیک شدن زمان انتخابات در جمهوری عربی اسلامی شعبی شیعی ملی بعثی فدرال دموکراتیک مردمی ابوموسی، ابوغوث احمدی‌نژاد وزیر علوم این کشور از زحمات خردمندانه محمود احمدی‌نژاد، رهبر و رییس‌جمهور و رییس قوه قضاییه و رییس مجلس این کشور برای اختراع کردن برق و کشف آنتی‌بیوتیک تشکر کرد.

در بیانیه وزارت علوم آمده است: «مردم ابوموسی و جهان سال‌هایی را به یاد دارند که هنوز برق اختراع نشده بود و شب‌ها ماشین‌ها با هم تصادف می‌کردند و هنوز آنتی‌بیوتیک کشف نشده بود و چه بسیار زنان و کودکان به این خاطر مردند.»

وزارت علوم ابوموسی به همین مناسبت هفت دکترای افتخاری امسال خود را به رییس‌جمهور این کشور اعطا کرد.

از سوی دیگر ستاد انتخاباتی محمود احمدی‌نژاد اعلام کرد که ایشان برای دوره بعد نامزد انتخابات می‌شود. وی در برنامه انتخاباتی‌اش قول داد که اگر مردم به او رأی بدهند، هر ماه به همه پول توجیبی خواهد داد و به مدت چهار سال هر هفته شیشه‌های خانه مردم را خواهد شست و بچه‌های آن‌ها را سر پا خواهد گرفت.

خبرهای ۴۰ سال بعد ما به پایان رسید. تا ۴۰ سال بعد شما را به خدای بزرگ می‌سپاریم.


گل‌واژه‌های هفته

حجت‌الاسلام تقوی گفت: «دختره با لاک رنگارنگ ازش می‌پرسی چی می‌خونی؟ می‌گه رشته کشاورزی. اون هم چی؟ مثلاً گرایش پهن شناسی ... زن باید توی خونه بمونه. کی گفته بره بیرون کار کنه؟»

محمود احمدی‌نژاد گفت: «ما می‌توانیم با سرعت به اقتصاد اول جهان دسترسی پیدا کنیم.»

هاشمی، سرپرست سابق وزارت کشور گفت: «در حال حاضر بهترین حکومت روی زمین برای بهترین مردم دنیا در ایران فراهم شده است.»

رحیم مشایی، معاون رییس‌جمهور گفت: «ایران با مردم اسراییل دوست است ...» وی سه روز بعد گفت: «من نگفتم با ملت اسراییل دوست هستیم.»

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان گفت: «زینب را کسی نه رویش را دید و نه صدایش را شنید. علی جلو، حسین دست چپ و حسن دست راست بودند. علی چراغ‌های سر قبر را برای این‌که کسی صورت زینب را نبیند، خاموش می‌کرد.»


ما اولیم، اول الاولین

اول شدن برای ما آسان است
آسان‌تر از همه اول می‌شویم
ما اول‌ترین خواهیم شد
اول الاولین
و آن‌ها آخرین‌اند، آخر الآخرین

ما اول خواهیم شد
من قول می‌دهم
من عهد می‌بندم
«من قول می‌دهم در مدتی کوتاه
آری، ما اولین اقتصاد جهان باشیم»
گفته است این چنین، مردی که قول‌هاش با باد می‌رود
مردی که «سلسلة‌القول» دارد

من کویر سرزمینمان را با شیلنگی به درازی تاریخ
با آب زمزم و کوثر هی آب می‌دهیم
و با بیل بیل قابیل و هابیل
هی بیل می‌زنیم
و اگر پرندگانی برای حمله بیایند
ابابیل ابابیل از آسمان خواهد آمد
ما با تراکتورهایی به بلندای کوهستان‌های کاراکاس
هی زیر و رو می‌کنیم کویر خشک را
هی آب می‌دهیم، هی خشک می‌شود
هی آب می‌دهیم، هی خشک می‌شود

من دستور خواهم داد:
- آی بذرهای گندم، جو، پنبه
کشته شوید در خاک خشک
و میلیون میلیون - آه، ببخشید، اشتباه کردم
میلیارد میلیارد - و حتی با چندین نقطه اضافه -
خوشه‌های گندم به دستور ما خواهد رویید از کویر خشک

آه! ما کارندگان گندم فرداییم
و دروکنندگان نان
برای کودکان
ما اعجوبه‌های نخبه گوجه‌فرنگی‌رویان قله‌نورد پیروزیم
و سبزندگان سبزترین هندوانه‌های سرخ
توی ما سرخ، بیرونمان سبز

ما از فرداییم
فردا مثل کلاغ بر شانه‌های ما نشانه نشانده است
فضیلتش را با فضل تمام
فردا، بر شانه‌های ماست
چون لکه‌های ماست

ما، اولین هستیم
و اولین خواهیم ماند
آری! - لطفاً به من نخندید
حرفی زدم که مسخره بود آیا؟
آیا کویر جای مناسب نیست تا اولین شویم؟
این خنده‌دار است؟

آه ای مشاور گیسو بلند ما
مگذار خنده خنده‌کنان مسخره شویم
مگذار او بخندد
گو پوزه‌اش سریع ببندد
در اقتصاد نمره ما نیست ۲۰؟ هان؟
این حرف‌های کیست؟

ای مردمان خوب و صمیمی
دستی به من دهید
ما اقتصاد اول دنیا خواهیم شد
با یک کویر خشک
من به سبز شدن کویر ایمان دارم
حتی اگر هیچ کس ایمان نداشته باشد
می‌دانم می‌دانم می‌دانم
و حتی اگر من هم ندانم
شما باید بدانید، وگرنه قاضی همه‌تان را می‌خورد

ای مردمان خوب و صمیمی
وقتی که در یک ماه با هم به قله‌های هسته‌ای رفتیم
و انرژی هسته‌ای به جای گلابی در نطنز رویید
آری که در نطنز
از آبشارهای سانتریفیوژ ولایت

من موشک‌های هوا فضا را
برای اول‌ترین شدن نشانه رفته‌ام
به سوی مریخ‌ترین سیاره منظومه شمسی
من مینی‌بوس‌ترین مینی‌بوس‌های نومید را قطاری تندرو خواهم کرد
و بادبادک‌ترین بادبادک‌های جوانان ۱۶ ساله کنکورد خواهد شد
فقط شما باورم کنید
بر من نخندید، من قول می‌دهم

ای ایران خودرو!
ای خودروترین سرزمین!
تو - تویوتا را در جیب بغلت خواهی گذاشت
و هوندا و ماکسیما
به گرد پیکان جوانان زرد قناری تهران جیم نمی‌رسد
سمند که هیچی (! علامت تعجب!)
و ما به جنرال موتورز خواهیم گفت: زکی!
ما بر قله‌های بلند صنعت و اتم و کشاورزی
خواهیم ایستاد و از همان بالا جهان را آب‌یاری قطره‌ای می‌کنیم
ما اولین خواهیم شد
و «مک‌دونالد» پیش «مش داوود» ما زانو خواهد زد
و عطر Sephora در کنار بوی عطر Soghra بیهوش‌ترین
ما پاریس را با بویمان تسخیر می‌کنیم
و بشکه‌های ما اگر خدا بخواهد تانکر خواهد شد

پیاده‌روها و کوچه‌هایمان
تا چند روز دیگر بزرگراه‌ترین بزرگراه‌ها خواهند شد
به چه پهنی! به چه درازی!
و ما از همان بزرگراه‌ها به سوی قله ابدیت می‌رویم
نامش دره ابدیت بود؟
نامش قله ابدیت بود؟

برای چی می‌خندید؟
برای چی مسخره می‌کنید؟
ناسلامتی من رییس‌جمهورم!
این عکس‌ها چیست که از من می‌اندازید؟
به خدا من مهندسم، و شش مدرک دکترا از یک دانشگاه دارم
قبول کنید
ما اول می‌شویم، فقط باور کنید، کار دیگری لازم نیست

نازلی احساس (معصومه مستشار)

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

عافیت باشه.. منظورم حمام
روحه.. خیلی سرو حال اومدین.

-- raha ، Aug 7, 2008

matn ye chize file soti ye chize dige akhe in che vazeshe???

-- negar ، Aug 8, 2008

آقا برنامه شصت و چهارم چی شد؟؟؟ شصت و سه - شصت و پنج؟

-----------------------------------------------------------------
زمانه: دوست گرامی
برنامه شصت و چهارم از این ستون به آن ستون، با حضور نیک‌آهنگ کوثر، روالش تا حدی تغییر کرد و تصمیم بر این شد که فعلاً بر روی سایت قرار نگیرد

-- ariyan ، Aug 9, 2008

به نظر من کار بسیار خوبی کردید. برنامه 64 به شدت افت داشت نسبت به بقیه برنامه های آقای نبوی و برای من به شدت آزار دهنده بود لحنش.

-- رامین ، Aug 27, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)