تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
سی سال پیش در چنین روزی

شهبانو در رشت و مش اسمال در سینماتک تهران

سید ابراهیم نبوی
nabavi@radiozamaneh.com

یکشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۵۷ برابر با ۱۹ ژوئن ۱۹۷۸ میلادی


سفر شهرستانی شهبانو فرح به رشت انجام شد

به نوشته روزنامه اطلاعات، فرح پهلوی، ملکه ایران در جریان سفرهای شهرستانی خود به رشت مورد استقبال گسترده روحانیون، قضات، کشاورزان، کارگران و نمایندگان طبقات مختلف شهر رشت قرار گرفت.

وی در جریان بازدید از استان گیلان، هم‌چنین به بندر پهلوی رفت و از تأسیسات نیروی دریایی شاهنشاهی این بندر بازدید کرد و با توجه به بروز نقص فنی در هواپیمای اختصاصی، فرح پهلوی و همراهان با یک فروند هواپیمای بوئینگ ۷۰۷ نیروی هوایی وارد رشت شدند.


در این دیدار آیت‌الله «ضیا ضیابری» به نمایندگی از جانب روحانیون به فرح دیبا خوش‌آمد گفت و ۱۴ تن از روحانیون را که از شهرهای دورافتاده برای دیدار فرح آمده بودند، به ایشان معرفی کرد. در این دیدار نماینده قضات به شهبانو گفت که قرار است اختلافات مردم از این پس با کدخدامنشی بیشتری حل شود.

سپس شهبانو از نماینده دانشجویان وضع دانشگاه‌ها را پرسید، این نماینده نیز گفت، کلاس‌های درس دایر بوده و همه دانشجویان امتحانات را داده‌اند؛ ولی ترم تابستانی دانشگاه گیلان برگزار نمی‌شود. نماینده کشاورزان نیز به ملکه ایران گفت که زندگی کشاورزان در سال‌های اخیر بهبود یافته است.

حراج آثار هنری ایران در پاریس

مجموعه ای از اشیاء هنری ایران متشکل از کتاب‌های خطی و مینیاتورهای قرن دهم، برنز لرستان، قلمدان‌ها و لاکی‌های دوره قاجار، پارچه‌های قیمتی دیبا و ترمه و کلکسیون‌هایی از سرامیک «مینایی» و «لاجوردی» در ماه ژوئن ۱۹۷۸ در هتل «ژرژ پنجم» به حراج گذاشته شد.

این حراج توسط کلود بوآژیرارو، اکسلدوهک کرن و خانم کورکیان انجام شد. کورکیان صاحب یک گالری مشهور اشیاء هنری در پاریس است. وی از سال‌ها پیش به عنوان کارشناس موزه لوور کار خود را آغاز کرده است.

در این حراج پنج اثر از برنز لرستان، ۹ دست‌نوشته‌ی قدیمی و ۹ دست‌نوشته‌ی مذهبی با تذهیب، هشت اثر سرامیک از قرن دوازدهم میلادی، پارچه‌های دیبا و ترمه از قرن ۱۶ و ۱۷ میلادی عرضه شد.

نهاوندی: در هیچ دوره‌ای، خشونت حلال مشکلات نبوده است

دکتر هوشنگ نهاوندی رییس هیأت امنای دانشگاه تهران با توجه به درگیری‌های موجود در دانشگاه‌ها، در یک مصاحبه مطبوعاتی گفت: «در هیچ دوره‌ای، هیاهو، جنجال و خشونت حلال مشکلات نبوده است. باید گفت و شنود واقعی و نه گفت و شنود به خاطر تظاهر و انعکاس در وسایل ارتباط جمعی و نیز مشارکت صادقانه در دانشگاه‌ها جایگزین جبهه‌گیری و خشونت شود.»

وی گفت: «بوروکراسی بزرگ‌ترین و مهم‌ترین مانع پیشرفت دانشگاه‌هاست و مراکز آموزش عالی نباید به صدور دیپلم بی‌سوادی بپردازند.»

نهاوندی افزود: «دانشجویان سؤالات و مشکلاتی دارند، باید امکان ابراز آن‌ها را داشته باشند و به آن‌ها پاسخ قانع‌کننده‌ای داده شود.»

در حمله به دانشگاه مشهد، یک نفر کشته شد

به نوشته روزنامه اطلاعات شنبه سی‌اُم خرداد ماه، ساعت پنج و نیم صبح امروز حدود ۱۵ نفر که ظاهراً دانشجو بودند و صورت خود را با نقاب پوشانده بودند، به دانشگاه فردوسی مشهد حمله کرده و با استفاده از بنزین، ابتدا اتاق ترانسفورماتور برق دانشگاه را آتش زده و سپس با استفاده از مواد آتش‌زا اقدام به منفجر کردن اتاق نگهبانی گارد دانشگاه کردند.

در جریان این حمله یکی از نگهبانان کشته شد و دو نفر مجروح شدند. حال یکی از مجروحان وخیم گزارش شده است. مهاجمان سپس تعدادی از شیشه‌ها را شکسته و فرار کردند.

مش اسمال در سینماتک تهران

سینماتک موزه هنرهای معاصر نمایش یک مجموعه از فیلم‌های ایرانی را آغاز کرد. این فیلم‌ها طی ۱۰ روز و در دو سئانس نمایش داده می‌شوند.

طی این برنامه، فیلم «مشد اسمال» درباره مشد اسماعیل مجسمه‌ساز ایرانی از رضا اصلانی به نمایش در می‌آید. در سینماتک تهران، پنج فیلم از بهرام بیضایی شامل فیلم‌های عمو سبیلو، سفر، رگبار، «غریبه و مه» و «کلاغ» نمایش داده می‌شود.

طبق برنامه اعلام‌شده، ۲۶ فیلم از آثار تولید شده در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز نمایش داده می‌شود.

ایران: اوپک باید در مقابل تضعیف بیشتر دلار اقدام کند

کنفرانس وزرای نفت اوپک در ژنو افتتاح شد. گفته شده است که در اجلاسیه امروز که ممکن است دو روز هم به طول بینجامد، مسائل مربوط به تورم جهانی، کاهش ارزش دلار، اضافه تولید نفت در بازار و تأثیر آن بر روی قیمت‌ها و هم‌چنین همکاری بین کشورهای اوپک مطرح خواهد شد.

البته افزایش قیمت نفت هم از طرف عراق و کویت و احتمالاً الجزایر و لیبی مطرح خواهد شد که بی‌تردید رد خواهد شد و قیمت نفت تا شش ماه دیگر ثابت خواهد ماند.

محمد یگانه وزیر امور اقتصادی و دارایی که ریاست هیأت اعزامی را به عهده دارد، در این مورد گفت: «در کنفرانس کاراکاس تصمیم گرفته شد که قیمت نفت تا سال ۱۹۷۸ بالا نرود. اما اتفاق تازه‌ای که در طول این مدت روی داده است، کاهش ارزش دلار است که مورد توجه اکثر شرکت‌کنندگان در اجلاس است.

این مسأله آسان نیست. چرا که قیمت دلار نوسان می‌کند و چیزی که مورد توجه است، این است که مبادا تصمیمی درباره جانشین ساختن ارز دیگری به جای دلار بگیریم و بعداً ارزش دلار بالا برود و آن وقت به ضرر ما تمام می‌شود.»

وی گفت: «کشورهای تولیدکننده نفت باید کوشش کنند منافع خود را در مقابل تورم جهان و نوسانات ارزی محفوظ دارند. در سال گذشته وجود نفت زیادی در بازار باعث شد بسیاری از کشورها قیمت نفت را پایین بیاورند و تنها ایران تا کنون مقاومت کرده است.»

قیمت طلا به کیلویی ۴۵۴۰۰ تومان رسید

قیمت طلا مجدداً کیلویی ۵۵۰ تومان ترقی کرد و به کیلویی ۴۵ هزار و ۴۰۰ تومان رسید. نرخ سکه نیز افزایش یافت.

بر اساس قیمت‌های روز ۲۹ خرداد ۱۳۵۷ قیمت هر ربع سکه پهلوی ۹۵۰ ریال، نیم‌پهلوی ۱۸۰۰ ریال و یک پهلوی به ۳۶۰۰ ریال رسید.

هم‌چنین قیمت ارزهای خارجی در بانک ملی و بازار آزاد به شرح زیر است:
دلار آمریکا: بانک ملی ۷۰.۳۵ ریال، بازار آزاد ۷۰.۶۰ ریال
دلار کانادا: بانک ملی ۶۳.۱۰ ریال، بازار آزاد ۶۳.۱۰ ریال
پوند انگلیس: بانک ملی ۱۲۸.۴۰ ریال، بازار آزاد ۱۲۸.۴۵ ریال
یک‌صد ین ژاپن: بانک ملی ۳۲.۴۰ ریال، بازار آزاد ۳۲.۸۰ ریال

Share/Save/Bookmark

بخش‌های پیشین
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

من آنزمان دانشجوي زبان انگليسي در مقطع فوق ديپلم بودم كمك هزينه اي كه ميگرفتيم حدودا 1150 تومان بود يعني
سه سكه يك پهلوي
عجب !

-- ارش ، Jun 18, 2008

vay adam bavaresh nemishe gheimate tala ro kilooyee elam mikardan! hala ba poole in yek kiloo talaye oon moghe nemishe 5 kiloo berenj kharid.

ma ke oon moghe naboodim vali nasle ghabl namak khordan namakdoono shekastan.

-- بدون نام ، Jun 19, 2008

من عکس های زمانی رو که فرح اومده بوده یزد رو دیدم.توی یه عکس تا جایی که چشم کار می کنه آخوندها جلوی شهبانو صف کشیدن و یکی یکی دارن دستش رو می بوسن.

-- بهرام ، Jun 19, 2008

چی بودیم چی شدیم

-- شاهین ، Sep 2, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)