تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
سی سال پیش در چنین روزی

خوان کارلوس و شاه ایران

سید ابراهیم نبوی

شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۵۷ برابر با ۱۷ ژوئن ۱۹۷۸ میلادی

خوان کارلوس از شاه ایران خواست در مقابل تهدیدها بایستد

خوان کالوس، پادشاه اسپانیا و همسرش ملکه سوفیا به تهران آمدند و در فرودگاه مهرآباد مورد استقبال رسمی توسط پادشاه و ملکه ایران قرار گرفتند.

در مراسم استقبال نخست وزیر، روسای مجلسین سنا و شورای ملی، هویدا وزیر دربار و مقامات بلندپایه ایران حضور داشتند. در این سفر وزیر خارجه و عده‌ای از مقامات دولتی اسپانیا، پادشاه و ملکه این کشور را همراهی می‌کردند.


در طول اقامت یک روزه خوان کارلوس، ضیافت شام در دربار برگزار شد. شاه ایران به سابقه آشنایی ایران و اسپانیا در دوازده قرن گذشته اشاره کرد و در مورد انتقال ادب و فرهنگ و موسیقی ایرانی به نام «موسیقی آندلس» و همچنین تدریس زبان فارسی در اسپانیا در هفت قرن قبل اشاره کرد.

وی گفت: «در طول تمام این دوران، رابطه سیاسی و اقتصادی میان دو کشور برقرار بوده است.» خوان کارلوس نیز در سخنان خود گفت: «سنت پادشاهی در ایران و اسپانیا در عصر نوین در خدمت به مردم و صلح جهانی باید باشد.» وی گفت: «ترکیب سنت و پیشرفت، مهم‌ترین وجه مشترک ایران و اسپانیاست.»

وی گفت: «سنت‌های قدیمی مثل شاهزاده ای خواب آلود است که باید بیدارش کرد و آن را بسوی جهان مدرن کشاند تا در عصر جدید کارگر افتد. وی گفت: «سلسله پهلوی دستاوردهای شگفت‌انگیزی در این بیداری داشتند. اکنون من ایران را کشوری بزرگ می‌بینم، ایرانی که قبلاً از عظمت آن، تنها خاطره ای به جا مانده بود.»

پادشاه اسپانیا گفت: «ما باید در مقابل دخالت بیگانگان یا تهدیدها محکم بایستیم، چرا که تنها خواسته ما عدالت بین المللی است.»

پادشاه اسپانیا و همراهانش پس از یک روز، ایران را به سوی چین ترک کردند.

کاهش مدت اقامت ایرانیان مقیم خارج

وزارت امور اقتصادی و دارایی اعلام کرد‌ توقف ایرانیان مقیم خارج از کشور که به ایران می‌آیند، به دو ماه کاهش می‌یابد و در صورتی‌که این افراد بیشتر از دو ماه در ایران اقامت کنند، باد عوارض خروجی را بپردازند. تا پیش از این ایرانیان حق اقامت شش ماهه در ایران داشتند.

چهار دانشجوی دانشگاه اصفهان به زندان محکوم شدند

شعبه دوم دادگاه جنایی استان اصفهان، چهار دانشجوی اصفهانی را در اخلال نظم، تخریب و از بین بردن اموال دانشگاه اصفهان، مقصر شناخت و هر کدام از آن‌ها را به چهار ماه زندان محکوم کرد.

شش دانشجوی دیگر که همراه این افراد محاکمه می شدند، تبرئه و آزاد شدند. محاکمه ده دانشجوی اصفهانی پنج روز به‌طول انجامید و دادرسان دادگاه، پس از پنج جلسه دادرسی و ده ساعت شور، رسیدگی به این پرونده را به پایان بردند.

دانشجویان محکوم شده به نام «بهرام حیدریان»، «مهرداد موسوی»، «محمد حسین انصاری» و «محسن شکاری» پس از صدور حکم چهار ماه زندان، از رای دادگاه فرجام خواستند.

ده دانشجوی دیگر نیز در حال محاکمه هستند. اتهام این ده تن که هنوز محاکمه‌شان به پایان نرسیده است، تخریب و دادن شعارهای ضدمیهنی است. اسامی ده دانشجوی درحال محاکمه به‌این شرح اعلام شده است:

علیرضا ملاوردی، فتح‌الله لسانی نجف آبادی، محمد فاضل دهکردی، محمد خاقانی، محمد رضا اعظمی نائینی، سلطان محمد رضوی، محمد علی تاخیری، احمد‌رضا ریاحی، علی محمد محمدی و محمد جهانیان.


اشرف پهلوی با وزیرخارجه چین دیدار کرد

هوانگ هو، وزیر خارجه چین در جریان سفر به تهران با شاهدخت اشرف پهلوی دیدار کرد. وی در ضیافت شامی که توسط اشرف پهلوی برای او ترتیب داده شده بود گفت: «ما طرفدار همکاری کشورهای حوزه خلیج فارس برای تقویت بنیه اقتصادی کشورهای این منطقه هستیم.»

وزیر خارجه چین در این سفر با شاه، نخست وزیر و وزیر امور خارجه دیدار کرد و به لحاظ خبری و تبلیغاتی، حضوری فعال در ایران داشت، تا جایی‌که برخی از کارشناسان حضور چین را نفوذ برای جلوگیری از افزایش حضور شوروی در ایران دانستند.

با شروع فصل گرما، نیم میلیون تهرانی به دریا رفتند

در تعطیلات هفته آخر ماه خرداد۵۷‌، بیش از نیم میلیون تهرانی به سواحل دریای شمال و ییلاقات کشور رفتند. به گزارش پلیس راه، خروج بیش از ۹۰ هزار اتومبیل از تهران به مقصد شمال، ترافیک سنگینی را در جاده های شمالی کشور ایجاد کرد.

در این تعطیلات، شهرهای چالوس و بندر پهلوی، پذیرای ۵۵ هزار مسافر بودند. گرمای هوای تهران که بین ۳۵ تا ۳۷ درجه گزارش شده است، باعث شد موج سفر به مناطق شمالی بیشتر شود. گرمای هوا در شهرهای جنوبی و بندرعباس به ۵۰ درجه بالای صفر رسید.


«پی یروی دیوانه» در تهران قبل از انقلاب

انجمن فرهنگی ایران و فرانسه، نمایش هفت فیلم از آثار برگزیده فیلم‌سازان فرانسوی را آغاز کرد.

در این برنامه فیلم‌هایی چون «پی یروی دیوانه» به کارگردانی ژان لوک گودار، «شش اسب کبود» به کارگردانی فیلیپ ژولیا، «بازی» به کارگردانی آلن ژسوا، «سانتیل خفته» به کارگردانی ژان درویل و فیلم «یک میلیارد در یک بیلیارد» به کارگردانی نیکولاس گنسر نمایش داده شد.

Share/Save/Bookmark

بخش‌های پیشین
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)