تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
سی سال پیش در چنین روزی

آرابال به کارگردانی کریستین دالماس در تهران

سید ابراهیم نبوی

دوشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۵۷ برابر با ۱۲ ژوئن ۱۹۷۸ میلادی

بانک مرکزی: تورم کاهش یافته است

یوسف خوش‌کیش رئیس بانک مرکزی در زمینه کاهش قیمت‌ها گفت: «شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی که به علت افزایش سریع قیمت‌ها در مرداد ۱۳۵۶ به ۸/۳۰ رسیده بود، در اسفندماه به ۸/۱۷ کاهش یافت و طی دو ماه اول سال ۵۷ نه تنها افزایش نیافت، بلکه پنج درصد نیز کاهش یافت.»
وی افزود: «احتمالا با همین روند در نیمه اول سالجاری این شاخص دارای نوسان معمولی رشد هشت تا ده درصد برای بهای کالاها و خدمات مصرفی خواهد بود که نرخ متناسب جهانی برای دهه ۸۰ - ۱۹۷۰ شناخته شده است.» کیهان هوایی ۲۴ خرداد

امتحانات نیمسال دانشگاه آذرآبادگان لغو شد

در پی تعطیل دانشگاه آذرآبادگان در هجدهم اردیبهشت ماه گذشته، اعلام شد که امسال ترم تابستانی نیز برگزار نخواهد شد. یک مقام آگاه دانشگاه آذرآبادگان اعلام کرد: «به جای مدت عقب مانده از ۲۱ مرداد ماه به مدت سه هفته کلاس در دانشگاه تعطیل می‌شود و در شروع این دوره که مرحله پایانی نیمسال دوم می‌باشد هیچگونه گذشتی در مورد دانشجویان غایب به عمل نخواهد آمد.»

طرح جدید درباره دانشجویان خارج از کشور

دولت اعلام کرد برای حمایت و مراقبت از نزدیک به صدهزار دانشجوی ایرانی که در خارج به سر می‌برند و همچنین دانشجویانی که عازم خارج هستند، سازمان مستقلی تاسیس خواهد شد. این سازمان توسط دفاتر خود در کشورهای خارج کلیه امور مربوط به دانشجویان ایرانی را در نظر می‌گیرد و دانشجویان را از هنگام عزیمت از ایران تا مراجعت به کشور سرپرستی می‌کند.


نمایشی از تنهایی و کندوکاو دنیای درونی انسان

مراسمی برای یک سیاه مضروب فرناندو آرابال

نمایش‌نامه ای از «فرناندو آرابال» به نام «مراسمی برای یک سیاه مضروب» در انجمن فرهنگی ایران و فرانسه روی صحنه رفت. به نوشته کیهان هوایی این نمایش به کارگردانی «کریستین دالماس» و به‌زبان فرانسه اجرا شد.

دالماس قبلا نمایشنامه «هاملت» نوشته «ژول لافورگ» را در همین محل به روی صحنه برد. آرابال در این نمایش به کندوکاو دنیای درونی انسان‌ها می پردازد و تنهایی آنان را نمایان می کند. او تاکید می‌کند که شخصیت‌هایش با قانون آشنایی ندارند و اگر نابسامانی وجود دارد، باید اجتماع با تغییر روبرو شود نه شخصیت‌های او.

نمایشنامه «مراسمی برای یک سیاه مضروب» توسط گروهی از بازیگران فرانسوی از جمله «میشل دوما»، «پیر ویدال» و «پل سرژمیارا» بازی می شود.

Share/Save/Bookmark

بخش‌های پیشین
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)